Niet de spuitplaats op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

treasure27

Niet de spuitplaats op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:40

Ik heb sinds kort een nieuw paard hij word binnekort 3 en is pas gecastreerd.

Nu wil hij absoluut niet de spuitplaats op, omdat hij het echt eng vind de eerste keer liep hij gewoon
mee en vond t water echt eng heb t op de grond gespoten en een beetje op zijn hoeven en toen was
t weer klaar. Vervolgens wil hij er dus niet meer op.

Heb al geprobeerd met biks, snoepjes enz en heb m er ook al een keer achteruit opgezet maar ook
dat wil hij nu niet meer.

Met veel geduld gaat het natuurlijk wel lukken neem ik aan maar graag een aantal tips??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:23

Dit is gewoon een dominantieprobleem, jij moet de rustige leider zijn die hem gerust kan stellen en hem er dus ook naartoe kan leiden, vraag nooit iets dat je niet kan afwerken, als je er dus aan begint moet hij er uiteindelijk ook geraken.
Steek de schuld zeker niet bij het paard, maar dat is steeds de ruiter die het een tikkeltje verkeerd aanpakt.
Proberen, wil hij niet ok dat is dan zijn keuze, maar hij mag niet ontsnappen aan deze opdracht door die keuze, zet hem gewoon extra aan het werk, en opnieuw de vraag stellen, zo kan hij telkens opnieuw zelf de keuze maken, jou rustig volgen of extra moeten werken.
Als je zo heel consequent voort werkt, zal het echt niet heel lang duren voor hij de juiste keuze zelf zal maken.
"Make the good things easy, the wrong things hard"

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:59

laten merken dat jij de baas bent, en hij dus moet luisteren. Belonen als hij het goed doet door eens over zen hoofd ofz wrijven.

Indien hij echt stokstijf blijft staan helpt het ook vaak om hem in ee niet eenlijnige beweging mee te nemen. Dus korte draai naar links/rechts en dus in soort van kleine draai ter plaatse te komen ipv er recht naar toe te stappen.

Veel paarden vinden het heel onaangenaam om hun poten te laten douchen, dus veel oefenen. Geloof me, ze worden het gewoon. Mijn merrie is zelf ook 3 en begint het iendelijk door te hebben dat water geen pijn doet en dat ze daar dus relax mag gaan staan.

Er staan op het forum nog topics met problemen hierover, dus zoekfunctie is proberen.