stilstaan bij opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

12121212

stilstaan bij opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:07

Hallo.
Ik heb een verzorgpony , een 13 jarige welsh. Ze is altijd best wel druk en zenuwachtig, snel bang enzo.
Als ik wil opstijgen loopt ze weg. Er moet altijd iemand zijn die haar vasthoud en als je er eenmaal opzit , blijft
ze ook nooit stilstaan. Wil ze gewoon graag rijden of is het om iets anders? :o

diana1

Re: stilstaan bij opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:10

Ik heb jouw andere vraag ook beantwoord, en nu lees ik dit.
Hoe oud ben jij ? Heb je geen hulp bij het pony rijden? Ik denk dat dit een mooie oplossing zou zijn voor al jouw "problemen".
Met goede begeleiding kom je volgens mij een heel eind.

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:14

Ik ben 13. Ik ben best wel klein en mijn verzorgpony is bijna een paard. Ik kan me met rijden prima redden. Maar als ik opstijg moet ik altijd superhoog met mijn benen om erop te komen, en dan loopt ze dus weg. Wie zou ik moeten zoeken?

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:22

Probeer als je er eenmaal op zit in de training vaak stil te gaan staan. doe dit eerst een paar seconden en breid dit steeds verder uit.
ga dan ook in de training regelmatig af en op stijgen.
hoe vaker je dit doet, hoe makkerlijker het moet worden.
dus geduld training...
succes ermee!

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:23

Oke, ik was er al mee bezig met meer halthouden enzo.
Maar opstijgen en afstijgen is nog niet echt in me opgekomen.
Bedankt voor de tip!

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:01

graag gedaan! ik doe dat veelal met jonge paarden, en het kan soms even duren, maar het helpt wel!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:11

Aangezien jij wat moeilijker op je verzorgpony komt, zou ik haar leren om stil te staan naast een opstapje en zelf ook vanaf een opstapje opstijgen. Waarschijnlijk is het een vervelend gevoel voor de pony als jij zo'n hoogte moet beklimmen.
Toen mijn pony niet wilde stil staan bij het opstijgen, heb ik hem elke keer beloond met een klein stukje brood als hij wel stil stond met opstijgen. Dus eerst als hij stil stond en ik er nog naast stond een stukje brood gevenm vervolgens snel opstijgen (alleen als hij stil bleef staan) en dan weer een stukje brood geven aan de andere kant als dat ik opsteeg. Een keer voor de verrassing aan de rechterkant opstijgen wil ook wel eens helpen.
Succes!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:16

Ik zou eerst zorgen dat je pony goed leert stilstaan (bijv gewoon aan de hand). Ik vraag zelf altijd 'halt'. En als ze daar goed op reageert kan je dat ook gebruiken met opstappen. Zelf heb ik het aangeleerd door steeds opnieuw af te stappen als ze aan liep, en dan steeds weer opnieuw proberen tot ze goed bleef stil staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:29

Wat betrefd al je probleempjes, neem een goede instructie in de hand, deze kan je bij allerlei dingen helpen.
Goede begeleiding blijft altijd voor iedereen heel belangrijk. En zeker voor de minder ervaren mensen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 02-02-09 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde berichten verwijderd.

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:30

Als je gereden hebt en ze wat moeier is gewoon nog een paar keer op en af stappen zodat ze
gaat begrijpen dat het ook ok is als ze stil staat als je op stapt. Succes

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:17

pak 1 teugel kort en de ander gewoon wat langer in je handen, als ze ga lopen dan loopt ze rondjes, zo leren ze het vanzelf af, dit zei mijn rijinstructriese.

mvg maaike

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:26

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd. Graag ontopic en vriendelijk verder. :)

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:30

Wat ik gedaan heb bij mijn paard is:
Zodra ik wilde opstappen en ze liep weg, weer afstappen(zover dat kan ) stukje lopen aan de hand, daarna nog een keer proberen.
Of dit een goeie manier is voor jou weet niet, maar je kan het altijd porberen.
Kost natuurlijk wel veel geduld en tijd.

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:10

Oke, bedankt. ik zal het proberen.!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:18

Probeer bijvoorbeeld in een hoek op te stappen dat ze zich een beetje opgesloten voelt.

Probeer de teugels al goed vast te pakken, maar niet te strak. En blijf tegen je pony praten.

Ook kun je er eerst een rondje naast lopen. Je zet hem om de paar meter stil en doet even je voet in de beugel. As dat beter gaat dan trek je je eigen een klein beetje omhoog en je laat je weer zakken. Je stapt weer een paar meter en doet het weer opnieuw. Je moet echt pas opstappen als hij helemaal stilstaat, anders leert hij het nooit.

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:51

Neem je de teugels wel strakker bij het opstijgen?
Anders moet je gewoon eens wat oefenen. Probeer op te stijgen en zodra het paard stil blijft staan beloon je hem. Wil niet nog niet, haal dan iemand erbij!

Fredjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:54

Goede tips allemaal.
Je kunt het ook oefenen dus steeds er op en der af
dan wendt ze der aan en laat goed zien wie de baas is

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:27

ik heb van een man geleerd omdat dit bij een paard van een vriendin ook zo was, iedere x als je op wil stapen en ze loopt weg, laat het paars maar een paar rondjes om je heen lopen,
en dan vrij boos het paard tot stilstand brengen,
je mag gerust als het vaak gebeurd tijdens het rond jouw lopen een paar x boos worden, zodra je haar/hem weer stil zet proberen op te stappen, op een gegeven moment merkt het paard dat het helemaal geen zin heeft om rond te lopen wand daar word jij boos van, en hoe het paard het went of keert er word tog gereden.

bij het paard van mijn vriendin is het over die in nu supper lief met opstappen

het is het proberen waard

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:32

@barbarella:

Dat boos worden lijkt me echt een slecht plan, want eerst doet het paard wat jij zegt en daarna ruk je hem ineens tot stilstand.

Vind het verder wel een goed idee, dat als een paard niet stil wilt staan dat hij dan rondjes om je heen moet laten lopen. Dus werken. Laat hem daarna wel weer op precies dezelfde plek stil te laten staan als waar jij wilt op gaan stappen. Hoor je wel vaker dat als een paard iets niet wilt doen dat je hem dan extra laat werken, dus bijv. nog een paar rondjes doet.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-02-09 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:20

telkens als ze probeert te lopen, zet d'r weer stil. Dat steeds weer herhalen. Desnoods met iemand die voor je pony gaat staan ofzo.. Succes

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:01

Stukje achteruit laten lopen (op een dwingende, 'agressieve' manier) wil ook nog wel eens helpen, dat vinden paarden sowieso al niet erg leuk. Of in een hoek zetten zodat ze iets minder gemakkelijk weg kúnnen lopen.

Wat ik deed (bovenstaande werkte niet :D) was rechterteugel strak aannemen, en dan links 'tegenduwen' zodat ze niet anders kon dan stil blijven staan. Zodra ze stilstond, teugels iets ontspannen, opstappen, en belonen (zodra ze stilstaat, en als ze stil blijft staan). Nu blijft ze bijna helemaal stil staan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:07

Goede tips
Als je opgestapt bent tot 10 tellen en wegstappen. Ook tussen het trainen door af stappen en opstappen, dan weer ff stil laten staan en dan pas weer lopen
Dikke kans dt het een gewoonte wordt om met het opstappen stil te staan, zoals het nu een gewoonte voor 'm is om te gaan lopen

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:26

Geduld, geduld, geduld. Blijven proberen en beloon goed gedrag. Er zijn al veel goede tips gegeven. In een hoek opstappen lost het probleem niet echt op. Veel succes met oefenen!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:34

Ligt een beetje aan het type paard welke methode het beste werkt. Ik gebruik er meestal 2:

- Als paard gaat lopen, laat 'm maar rondjes lopen totdat hij genoeg gelopen heeft. Bij stilstaan belonen. Dit werkt alleen bij rustige paarden die het meer doen om je uit te proberen.
- Als paard gaat lopen, terug op de plaats zetten via achteruit wandelen. Niet via de teugels achteruitzetten, maar gewoon tegen zijn schouder 'duwen'.

Bij beide methodes heb ik nooit de teugels strak. Als je je paard bij het opstappen alleen stil krijgt met druk, denkt hij dat 'ie meteen weer mag weglopen als je de teugels loslaat. Een paard moet met een los teugeltje gewoon kunnen blijven staan, dus dat oefen ik er meteen bij. :j

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:29

Stilstaan is zo een eenvoudig "probleem" om op te lossen. 1 ding is zeker, je pony/paard moet het gewoon even leren. Vaak is het binnen 5-10 minuten opgelost. "knip" je opstappen in stukjes (dus eerst naast het paard staan, dan voet in de beugel, enz) elk stapje MOET goed zijn. Beloon je paard daarvoor. Na 2-3 stapjes, begin je gewoon weer eens opnieuw.
Meestal los ik dit soort "probleemjes" op tijdens de pauze...

Succes!!