Paard in rouw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utopiaatje

Paard in rouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:40

Een paard bij ons op stal is 2 dagen terug geëuthanaseerd omdat het dier op was (beenprobleem waar het paard erg veel last van kreeg). Nu was dit het maatje van mijn eigen paard, ze stonden dagelijks samen in de bak.
Nadat het paard ingeslapen was (gebeurde buiten, op het terrein van de boerderij) heb ik mijn paard laten zien waar zijn maatje was. Ze stond eerst te snuiven maar liep wel achter me aan, snuffelde eens aan het paard en duwde even tegen haar neus aan, zo van: hey doe eens wat? Daarna ging ze staan grazen.

De dag erop was ze wat lusteloos, wou niet goed eten (is echt niks voor haar) en stond ze (wel met een paar andere paarden) in de bak met het hoofd naar beneden en de oren naar achteren. Vandaag at ze nog steeds matig.
Wat ik er bij moet zeggen is dat op de dag dat het paard ingeslapen is, mijn paard werd ingeënt. Daarvan kan ze ook een beetje 'ziek' zijn, maar heb het nog nooit zo gezien als nu. Ze oogt verder ook niet ziek en wil ook wel rennen. Alleen het feit dat ze niet goed eet en sneu in een hoekje van de bak staat klopt dus niet.

Wat ik mij eigenlijk afvroeg is: kennen paarden zoiets als rouw? Kan het zijn dat ze haar vriendje mist?

Suzan_bobar

Re: Paard in rouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:42

Ik weet niet of paarden rouw kennen, maar hun vriendje kunnen ze zeker missen!!!!
Ik hoop dat ze snel weer bij draait, wat extra aandacht en hopelijk voelt ze zich dan snel weer happy :D Succes!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:43

Ik heb vandaag idd ook uitgebreid gepoetst, gewandeld en aandacht gegeven. Vond het zó sneu!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:46

Een paard rouwt absoluut. Je hebt in ieder geval afscheid laten nemen en dat is zeer belangrijk. Vaak ook emotioneel om te zien. Dat ze nu wat lusteloos is lijkt me ook wel normaal. Haar maatje is er niet meer. Daar moet ze toch even aan wennen.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:48

Je hebt het heel goed gedaan door je paard aan het overleden paard te laten snuffelen en zo. Het is normaal dat ze daarna gewoon gaan grazen. Meer had je in dit opzicht niet kunnen doen. Het is begrijpelijk dat zij nu haar maatje mist. De toekomst zal moeten leren hoelang het duurt voordat ze hier overheen is maar met nieuwe maatjes buiten lopen en iets meer aandacht van jou zal dit zeker goed komen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:49

Mijn merrie heeft dat ook gehad toen mijn stalgenoot haar paard in Ermelo op de kliniek in moest laten slapen.
Ze is een paar dagen duidelijk down geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:08

Die van mij was ook een tijdje verdrietig toen zijn vriendje weg ging.
Probeer eens een paar druppels rescue remedy van bach bloesem. Werkt erg goed, dan voelen ze zich weer wat vrolijker.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:38

Ja, paarden kunnen verdriet hebben over het verlies van een vriend. De manier waarop je het hebt aangepakt is goed, paard weet dat het maatje dood is. Hoe lang en hoe intensief een paard verdriet heeft is helemaal van het paard afhankelijk en van de relatie. Geef haar wat tijd en begin dan zoetjes aan met rustig werk, geen moeilijke dingen, maar wel weer een beetje naar de normale dagelijkse regelmaat.
Rescue-druppels kan inderdaad wel helpen, maar neemt het verdriet niet weg.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:30

Bedankt voor de reacties. Ik denk zelf ook dat paarden dat best snappen, daarom heb ik haar ook laten zien wat er met haar maatje gebeurd is, zodat ze er niet om hoeft te zoeken. Maar mij was altijd verteld dat paarden gebeurtenissen vergeten totdat ze er op de een of andere manier weer aan herinnerd worden, maar aangezien ze zo down oogt zal dat niet helemaal kloppen.

Ik rijd momenteel zeer weinig vanwege spat waar ze nog last van heeft, dus qua beweging zal het zeker niet te intensief worden. Denk dat ik morgen er even op stap en een rustig blokje om ga, dat vindt ze nomaal gesproken altijd erg leuk.

Die rescue-druppels, wat doen die precies? Ze is verder namelijk niet gestrest of onrustig ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:36

rescue remedy zijn homeopatische druppels die tegen vanalles en nog wat werken. Tegen stress enzo, maar ook tegen depressies en verdriet.
De dierenarts heeft het ooit voorgeschreven voor een cavia die niet meer at toen zijn vriendje dood ging, en dat werkte geweldig. Daarna heb ik het ook bij mijn paard geprobeerd toen hij zijn vriendje miste en niet veel meer wilde eten, en dat werkte ook weer super :)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:09

probeer ook weer een nieuw bakmaatje erbij te zetten.Toen mijn ruin alleen overbleef na het overlijden van zijn merrie,waar hij 10 jaar dag en nacht mee stond,was het een dood vogeltje.Veel aandacht gegeven,maar je bent er niet altijd,hij leefde pas weer op toen hij weer gezeldschap kreeg,en het lichaamlijke contact met een soortgenoot vond hij geweldig.Succes met je paard,groetjes...

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:49

Ik heb meteen de dag erop twee nieuwe vriendjes erbij gezet, een shetje en nog een pony, beide erg sociaal. Maar ze bemoeit zich nog niet zo met die anderen. Ze kent ze al wel want 's zomers staan alle paarden in één groot weiland. Nu is ze meestal niet ontzettelijk aanhankelijk bij andere paarden (= erg dominant) maar heeft wel graag gezelschap.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:22

Erg goed gedaan dat je je paard de tijd heb gegeven om afscheid te nemen....
Paarden zijn emotionele wezens en kuddedieren. Een verandering hierin doet wat met hun.
Tijd zal hun helen en wennen aan de nieuwe situatie. Ze zullen zich weer rangschikken aan de nieuwe situatie.

Het is inderdaad aandoendelijk te zien hoe paarden afscheid nemen van elkaar....soms hard maar ook teder.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:44

Op het moment dat mijn vorige pony overleed begreep Bles er ook niks van, toch is ze 'down' geweest totdat ik deze zomer een nieuwe pony erbij heb gekocht.
Daarvoor heeft ze al wel met andere pony's gestaan maar daar was niet echt een klik bij.

Erg lastig, maar ik denk dat jou paard (natuurlijk na een periode 'uithuilen' :+) ook weer een maatje moet vinden..

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:30

mijn merrie was ook helemaal van slag toen dr 'vriendje' overleed. Ze voelen dat best aan.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:39

Mijn paardje was een week van slag en een beetje depressief toen zijn stalmaatje en grote vriend wegging. Hij miste hem echt.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:46

toen een maatje van mijn paardje was verkocht had hij er veel last van heeft wel bijna 3 week geduurd.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:48

hij mist denk ik inderdaad z'n maatje.
geef hem gewoon lekker veel aandacht, lekker knuffelen, poetsen, rijden.
Dan vergeet ie z'n maatje.
Over een paar dagen of weken is ie z'n maatje alweer vergeten.
Myn vriendin had hetzelfde probleem. ;)