Een echte hechte band krijgen met je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Een echte hechte band krijgen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:14

Hallo bokkers :wave:

Ik heb een super lief paard, een bijna 4 jarige merrie van Lake-Bid.
Ze is superbraaf tijdens het rijden, en longeren en poetsen, en alles wat je je bedenken kunt.
Toen ik haar kocht, was er ook meteen de klik, maar omdat ik de ziekte van pfeiffer heb ( ben herstellende) heeft ze een 2 á 3 maand niet veel gedaan. Dus toen ik haar weer wou rijden, was ze zo fris, en zo blij dat ze weer aan het werk mocht, dat ze mij er een paar keer heeft afgebokt..
Ik heb nu wel zo iets van dat ik het weer rustig wil opbouwen, maar om nu dus meteen weer volop te gaan rijden lijkt mij niet zo'n goed idee, vooral omdat ze zo fris is, en ik nog niet al mijn energie weer heb!

Ik wil dus eerst weer een echte hechte band met haar krijgen, voordat ik weer volop ga rijden, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hopelijk hebben jullie goede tips voor mij!! :)
Alvast bedankt :)

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:46

heey,
Ja ik ken de ziekte. Een vriendin van mij had het ook en was er zo moe van.
Is natuurlijk erg lastig dan!
Ik denk dat je haar gewoon lekker kunt gaan longeren en misschien af en toe een buitenritje rijden ofzo.
Ik weet niet of je freestyling kent?
Zoiets kun je natuurlijk ook doen dan krijgt ze haar beweging en het helpt met een band op te bouwen.
Gewoon lekker veel tijd met haar doorbrengen en veel met haar doen.
Dan komt het allemaal weer goed :P

succes
groetjes

ItsMe2

Re: Een echte hechte band krijgen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:48

Buitenrijden gaat nog niet zo heel goed :o.
Als ze haar 'gewone' werk doet, kan het wel, maar ze is er op moment echt te fris voor.
Ik heb wel eens gehoord van free styling, maar weet niet precies wat je dan allemaal moet doen? Dat is toch meer zonder zadel en hoofdstel??

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:50

lekker veel poetsen, en veel dingetjes met dr doen zodat ze weer een beetje vertrouwen in je krijgt. heel veel succes ermee! ;)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:23

ik volg dit ff als er wat wordt uitgelegt over freestyling (A) ben namelijk ook opzoek naar zulke dingetjes

wat ik al wel weet/doe is soms paard alleen met een halster los in de bak en dan moet je ervoor zorgen dat hij precies die kant op gaat die je wilt (geduld!) liefst zonder te veel zweep enz. meer met bewegingen van jou kant. als je dit goed onder de knie hebt, kun je dit ook uitbereiden naar vrijspringen. verder 'enge' dingen in de bak zetten en dan zorgen dat hij er (door jou) toch langs gaat, aan ruikt enz.
of gewoon lekker gaan wandelen, poetsen, spelen etc

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:26

Ik weet niet hoe vaak je komt in een week?
als je elke dag komt scheelt dat echt heel veel!
mijn paard is helemaaal niet klef, maar nu na 2 jaar braaf elke dag naar mijn paard zijn te gaan hinnekt ie eindelijk wanneer ik kom :D
(ps. ik snap ook wanneer dit niet mogelijk is ;))
Ook afwisseling helpt heel goed! een keertje rijden, een keertje losgooien, vrijspringen, met een grote voetbal spelen, een keertje met zon afdekzeil spelen! misschien een keer naar buiten met een ander paard erbij?
ook een keer alleen poetsen! dus niet wanneer jij komt dat het paard alleen maar aan het werk moet!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:30

Een hechte band maak je niet dat komt met de tijd.
Door dingen die je met hem doet en door vertrouwen, leuke dingen en minder leuke dingen.
Longeer haar eerst eens een paar keer aan de lange longe, zij moet ook weer wat spiertjes opbouwen.

Jij veel beterschap

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:01

Voor freestylen moet je maar eens bij het NH forum kijken:) Zijn waarschijnlijk genoeg mensen daar die weten hoe het werkt^^

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:26

Ik kom elke dag 2x bij mijn paardje :+:
Ze staat namelijk aan huis ;)
Ik ga jullie tips opvolgen!
Dankjullie wel allemaal!! :)

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:51

Longeren heeft mij veel geholpen.
Je leert ook meteen goed kijken naar je paard.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:51

Ik weet niet of je paard buiten ook heet is, maar anders zou je ook eens met haar kunnen wandelen.
Mijn pony heeft door een blessure de eerste twee maanden dat ze bij mij stond alleen kunnen wandelen.
Beestje was erg eenkennig, op zichzelf gericht en niet aanhankelijk, maar wel lief. Door dat wandelen heb ik inmiddels een hele sterke band met haar: dingen waar ze alleen niet bij langs durft, durft ze wel met mij ernaast, zich niet altijd door anderen laten vangen maar staat wel altijd bij het hek als ik haar roep enz. enz.
Dat zou ik dus doen, maar het moet natuurlijk ook kunnen.
Anders zou ik je adviseren de dingen te doen die al genoemd zijn, dat zijn ook goede manieren :j.
Succes met je paardje! :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:53

Grondwerk lijkt me ook wel een goed idee voor jullie.
Je kan bijvoorbeeld beginnen met Parelli of zoiets anders.
Ga ik ook doen! :D

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:54

Ik ben ook net begonnen met Parelli om de band weer een beetje te verstevigen :) Ben heel benieuwd hoe onze band over een maand of 2 is.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:15

Andante schreef:
Ik weet niet of je paard buiten ook heet is, maar anders zou je ook eens met haar kunnen wandelen.
Mijn pony heeft door een blessure de eerste twee maanden dat ze bij mij stond alleen kunnen wandelen.
Beestje was erg eenkennig, op zichzelf gericht en niet aanhankelijk, maar wel lief. Door dat wandelen heb ik inmiddels een hele sterke band met haar: dingen waar ze alleen niet bij langs durft, durft ze wel met mij ernaast, zich niet altijd door anderen laten vangen maar staat wel altijd bij het hek als ik haar roep enz. enz.
Dat zou ik dus doen, maar het moet natuurlijk ook kunnen.
Anders zou ik je adviseren de dingen te doen die al genoemd zijn, dat zijn ook goede manieren :j.
Succes met je paardje! :D

Met wandelen buiten is ze absoluut niet heet.. :+.
Met rijden op dit moment wel! Maar dat komt vanzelf weer!
Toen ik haar net had, is al weer bijna 3 jaar geleden:+, ben ik ook met haar langs de weg gaan wandelen, en komt er in 1x een tractor aan :oo.
We konden geen kant op, en wat doet mevrouw: NIKS, gaat netjes naast mij stilstaan wachten tot ik weer zei van kom maar :D

Jullie ook nog bedankt voor de tips :)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:32

Veel grondwerk en Parelli is idd goed erg leuk maar ook buiten naast haar lopen en ergens lekker laten grazen tijden het lopen. Over een zeil laten lopen of het zeiltje over haar heen gooien beetje creatief zijn en kijk anders eens op YouTube onder parelli daar kan je ook leuke tips vinden en dan zie je het ook gelijk. :D

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:45

Lekker rustig beginnen ? Longeren, misschien wat grondwerk..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:40

Ell_en schreef:
Ik heb een super lief paard, een bijna 4 jarige merrie van Lake-Bid.
Ze is superbraaf tijdens het rijden, en longeren en poetsen, en alles wat je je bedenken kunt.
Toen ik haar kocht, was er ook meteen de klik, maar omdat ik de ziekte van pfeiffer heb ( ben herstellende) heeft ze een 2 á 3 maand niet veel gedaan. Dus toen ik haar weer wou rijden, was ze zo fris, en zo blij dat ze weer aan het werk mocht, dat ze mij er een paar keer heeft afgebokt..
Ik heb nu wel zo iets van dat ik het weer rustig wil opbouwen, maar om nu dus meteen weer volop te gaan rijden lijkt mij niet zo'n goed idee, vooral omdat ze zo fris is, en ik nog niet al mijn energie weer heb!

Heeft je paard in de tijd dat je ziek was wel beweging gehad? En is de hoeveelheid krachtvoer in de periode wel flink teruggezet? Ik kan me zomaar voorstellen dat je paard gewoon teveel energie heeft door te weinig beweging en te veel voer, komt vrij vaak voor......
Begin maar eerst eens met gewoon beweging geven, los in de bak en/of aan de longe. Loopt je paard overdag buiten? Met andere paarden?
Jouw energie is voorlopig nog niet genoeg om met een te energiek paard te kunnen rijden, dat is gewoon niet verstandig, want als jij teveel energie aan je paard besteedt duurt genezen ook langer.
Enne, die band bouw je gewoon in de loop van de tijd op door aandacht voor haar te hebben.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:53

Mijn paard staat de hele dag, circa 12 uur op de wei met een andere pony.
Ook is ze in krachtvoer verminderd, en heeft gewoon onbeperkt ruwvoer gehad ;)
Ik heb haar gister aan de longe gehad, en ze was superbraaf!! :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:55

Ell_en schreef:
Mijn paard staat de hele dag, circa 12 uur op de wei met een andere pony.
Ook is ze in krachtvoer verminderd, en heeft gewoon onbeperkt ruwvoer gehad ;)
Ik heb haar gister aan de longe gehad, en ze was superbraaf!! :)

Mooi zo, dan gewoon heel rustig opbouwen. Denk aan je eigen energie ;)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:55

Ik denk dat vrijheidsdressuur wel iets voor jullie is! Moet je maar even verder opzoeken op bokt of internet ;)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:56

Ik weet dat ik aan mijn eigen moet denken, maar vind dat soms best wel lastig :o.

Ik ga even zoeken op vrijheids dressuur :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:58

de enige manier om een hechte goede band te krijgen met je paard is door eerlijk, open en consequent te zijn..........

je kan een paard een rotschop in zn buik geven, maar toch een band opbouwen........

je kan een paard een snoepie geven en de band afbreken............

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:38

@ Kiwiko: Kun je dat misschien uitleggen??

xLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:28

Gewóón lekker uitrijden && heel veel met je paard doen , tot die je goed vertrouwd & hechte band krijgen jullie zo wel *D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:07

Ik denk dat kiwiko bedoeld dat door consequent te zijn jij de bovenste van de zogenaamde kudde bent dus zijn leider, waardoor hij jouw hierin gaat respecteren.
En met een snoepje kun je idd de vervelendste paarden creeeren.
Bedelende, voetstampende donders die altijd in je zakken lopen te vrotten en als ze niks krijgen in je jaszak of ergens anders bijten uit frustratie.
Mensen denken dat zo'n paard op de wei komt voor hun eigenaar, maar meestal zijn dit vervelende paarden die naar iedereen toe komen en bij iedereen komen bedelen voor snoep.
Je bouwt dus geen band op maar puur verwent gedrag.
En hoe langer dit duurt hoe meer het paard de baas wordt over de eigenaar en dus de rollen omgedraait zijn.