stijgeren afleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

royal_dutch

stijgeren afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:11

ik heb een kwpn (haarlemX voltaire)merrie van 13 jaar en doet met rijden heel erg veel stijgeren.
als ik haar gewoon laat sjokken en niks van haar vraag dan is het een schat maar zodra ik haar laat werken en haar aan de teugel wil laten lopen dan wil ze een paar keer een poging doen om te gaan stijgeren,als ik haar dan vooruit drijf dan doet ze het even niet maar later weer wel vooral in de galop.
en als ik haar met een hulp teugel rij (om te proberen of dat wel werkt) dan gaat ze daarna ook stijgeren.

zou ik dit mijn merrie nog af kunnen leren of zal dit zo blijven.
kan iemand mij hier mee helpen of tips geven?

wel goede tips waar ik wat aan heb Knipoog

Desty

Re: stijgeren afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:12

ligt het niet aan je zadel o fheeft hij geen last van zijn rug?

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:13

ik heb alle zadels al geprobeer maar ze doet het met ieder zadel wel de ene keer erger dan de ander keer soms doet ze het zoveel dagen niet en dan weer wel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:17

Ik denk dat je (na alles te hebben uitsgesloten) haar gewoon eens flink aan moet pakken. En aan het werk zetten.

Ik rij zelf ook een haarlem en die heeft er ook een handje van om wanneer je iets van haar vraagt wat vervelend te worden.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:36

ja maar ik durf haar wel aan te pakken maar dan wordt ze nog bozer en dan doet ze nog gekker maar wat doe jij er aan dan
@norski

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:02

Ik longeer voordat ik erop ga, en dan hou ik haar constant bezig, zodat ze niet de kans krijgt om te steigeren. doet ze dat wel dan is het handen naar voren en been geven.

Ze is 3,5 en heeft nog niet veel balans dus steigeren met haar is gewoon levensgevaarlijk.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:06

doe je longeren met bijzet of alleen een longeer lijn.
maar ik weet op dit moment echt niet wat ik met haar moet kijk maar op me profiel het is die donkerbruinen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:09

Ik heb mijn beugels door de teugels, en ook wel eens bijgezet omdat ze graag omhoog loopt te kijken, maar niet heel strak bijgezet want dan komt ze in protest.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:11

ja dat heb ik net gemerkt haha ik had dat net gedaan en toen heeft ze de hele bak aan gruzels getrapt alles kapot

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:14

Een paard kan niet stijgeren in galop. Dan moet ie eerst stoppen. En dat kan je voor zijn. Ik rij in dat soort situaties gewoon koste wat kost naar voren. Helpt goed bij mijn paardje. Maar die doet het nagenoeg niet meer inmiddels.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:15

Dus de jouwe komt ook in verzet wanneer je ''hulpteugels gebruikt''
Maar je moet ze aan het werk houden, gewoon proberen voor te zijn, vaak en je te laat maar als je het voor bent goed belonen, elke keer als ze iets goed doet belonen.

Ze hebben nog een volle zus van de mijne staan en dat is ook zo'n draak, maar die gaat onder je uit lopen.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:24

@Wafel maar als ik hem dan naar vorgen doe dan gaat die weer hard en ze geeft niet na ze wil alleen maar sjokken en niet nageven die 2 dingen heb ik problemen mee voor de rest gaat alles goed ze heeft hele goede gangen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:25

Als het paard medisch in orde is dan is het gewoon verzet. Goed voorwaarts blijven rijden en aan het werk zetten. Probeer de druk in je teugels maar even te laten voor wat het is en concentreer je echt op het voorwaarts houden. Succes!

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:26

@norski bijna altijd doet ze dat met bijzet of iets anders alleen niet met martingaal

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:27

@Jessix oke maar komt dat nageven dan vanzelf weer

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:32

ik zat ook aan het zadel te denken, zoals je aangaf heb je al meerdere zadels geprobeerd. maar vergeet niet stel dat t paard last heeft van t zadel en stijgerd uit protest (last van de rug) en je blijft doorrijden kunnen de spieren vast gaan zitten, als je er dan een ander zadel op legt zal ze hier niet anders op reageren omdat de spieren nog steeds vast zitten, eerst moeten die spieren los gaan zitten en als t paard dan weer soepel is in de rug en je legt er een ander zadel op (wat wel goed past, dus laat hier een goede zadelmaker naar kijken want om dat zelf te doen is vaak toch vrij moeilijk vind ik tenminste) en ga dan weer rustig aan de gang.

Maar het hoeft uiteraard helemaal niet aan t zadel te liggen, mijn advies is laat even een goede vakkundige zadelmaker kijken hoe je zadel op het paard ligt kaal (zonder dekje of bondje of wat dan ook)

en kijk er ook eens na wat de oorzaak kan zijn met betrekking tot het gedrag, is een vroegere eigenaar vaak afgestapt uit angst als t paard ging stijgeren en wist t paard zo het werk te ontwijken of heeft iemand haar vroeger truukjes willen leren? of doet t paard het steeds weer bij een bepaalde buiging of bepaald punt van de bak/omgeving?

en als je de oorzaak hebt gevonden kun je ook opzoek naar een aanpak.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:41

vorige eigenaar is eraf gevallen op de bakrand vandaar niet meer erop durfde en toen hebben wij haar gekocht maar zadel maker heeft er naargeken er is niks mis met het zadel wand ze doet het oo als ze een longeer singel op heeft met bijzet

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:43

hmm als t streken zijn eens ff flink hard aanpakken! dan weet ze meteen waar ze aan toe is!

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:47

dan wordt ze alleen maar bozer en dan stijgert ze zo hoog dan zou ze met mij en al achterover klappen

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:48

Ik weet dat het niet mag, maar ik heb een keer op de manege gezien dat een meisje haar paard het stijgeren afleerde doordat ze haar hand boven zijn hoofd, tussen zijn oren hield. Ik vind het geen goede manier, maar het werkt wel het lijkt dan net of ze ergens tegen aan stijgerd.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:49

Ik ken dit heel goed mijn merrie van 21 steigert nu ook en niet een beetje ook....
Tandarts erbij niks aan de hand zadel is niks mee bit ook niet ( heb een rubber bitje ).
Dierenarts zegt dat dit komt omdat die gewoon de baas wil zijn en dat doet ze door omhoog te gaan.
Vind ik niet erg opzich tot dat ze achteroverklapt...
Ben steigerende paarden wel gewend op stal enzv.
Maar beauty doet zoals jij ook zegt als te neerkomt 'gek'bij mij pakt ze het bit vast en gaat er dan keihard vandoor. dus eerste keer had ik het niet door nu wel.
zodra ze neerkomt ze ik haar gelijk op een volte net zo lang tot ze ophoud. na 2 keer vind ze het zelf niet meer leuk.
doet ze het dan nog een keer geef ik er ook nog eens een tik bij.
Ze doet dit echt om alleen de baas te spelen.
( ze is gehecht aan haar zoon. die staat dan in die wei als ik dan wegrij van hem begint ze te steigeren anders niet ). Daarna is het ook wel over. Heb nu een paar keer meegemaakt ( terwijl ze het anders echt nooit doet ze gaat ook echt niet hoog hoor ) en het gaat nu steeds beter ze heeft het de laaste paar keren niet meer gedaan.... Haha!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:51

xGaab schreef:
Ik weet dat het niet mag, maar ik heb een keer op de manege gezien dat een meisje haar paard het stijgeren afleerde doordat ze haar hand boven zijn hoofd, tussen zijn oren hield. Ik vind het geen goede manier, maar het werkt wel het lijkt dan net of ze ergens tegen aan stijgerd.

Dit lijkt me niet zo handig je hebt dan geen grip meer....
Je kunt beter je handen om z'n hals slaan zo is die hellemaal vrij in de mond en heb je ook geen kans dat je hem zelf uitblans brengt Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:53

Die van mij doet het ook, alleen zij stijgert niet maar bokt heel gemeen.
Aangezien ze ook kissing spines heeft is het dan moeilijk in te schatten of het pijn of gewoon verzet is.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:54

En inderdaad op het moment dat je voelt ze gaat stijgeren flink naar voren rijden en of een volte maken Knipoog

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:55

Als je je handen tussen zijn oren houd, stoot een paard daar op een gegeven moment tegen aan. Dan krijgt het paard een gevoel van, ow het kan niet want dan stoot ik mijn hoofd.

Goed aanpakken, ook al loopt ze dan een keer niet nagevelijk en loopt ze maar te sjokken. Tik met een zweep als ze dit soort dingen uithaalt. Levensgevaarlijk!