Ik heb sinds een half jaartje nu een verzorgpaard (Draver, 3.5 jaar, 1.65).
De eigenaar(heeft haar nu 1 jaar) zegt dat ze vroeger op de drafbaan wedstrijden heeft gereden, en is dus gevoelig in de mond met rijden. Want als je aan de teugels trekt, gaat ze juist alleen maar harder omdat ze dat gewend is van vroeger.
Maar het probleem is dat ze heeeel erg fris is. Als ik met haar buiten ga wandelen steigert ze gewoon aan je hand en ze springt overal heen en wil de hele tijd maar draven, ik kan haar gewoon bijna niet houden(ik ben zelf 15 jaar en
1.59.. dus ze is echt een stuk groter)
We kunnen geen gebruik maken van een bak, dus moeten we buiten rijden.
Als ik haar vast zet loopt ze maar te wiebelen, en als ik haar zadel opdoe doet ze haar kont opzij, en als ik weer naar haar toe kom, beukt ze me gewoon opzij. Als het zadel er eenmaal opligt, komt het hoofdstel. Ik moet eerst het bakstuk losmaken, hoofdstel omdoen, alle riempjes vastmaken en als laatste het bit, omdat het gewoon echt niet anders kan, want ze deinst heel erg achteruit totdat (tot twee keer aan toe) het halster stuk is getrokken. (want ze accepteert haar bit niet, de eigenaar heeft al 3 verschillende soorten bitten gekocht.. maar niks helpt)
Dan gaan we dus naar buiten en is ze gewoon niet te houden, ze springt echt overal heen en gaat keihard over de straat rennen.
Zelf zit ik al ruim 5 jaar op paardrijden, dus ik weet wel hoe ik een paard in bedwang moet houden en de juiste hulpen moet geven etc. maar toch blijft ze onwijs druk.
Ook ligt naast de weg waar ik rijd een sloot.. daar ben ik echt onwijs bang voor.. want steeds scheelt het niet veel of ze valt er gewoon in .. laatst voelde ik haar achterbenen helemaal omlaag zakken.
Zelf zit ik er heel erg aan te twijfelen om een ander verzorgpaard/pony te nemen.. want ze is nog maar 3.5, en ik kan haar gewoon niet houden.. natuurlijk wil ik de eigenaar niet in de steek laten, maar mijn ouders zeggen dat mijn veiligheid voorgaat (ze heeft mij al een keer een gekneusde teen, pols bezorgt, blauwe plekken etc.)
In stal is ze echt SUPERRR lief en het poetsen? Geen probleem.. maarja.. het rijden vind ik eigenlijk ook wel belangrijk, en dat moet toch leuk zijn??
Wat vinden jullie..? Ik weet het namelijk echt niet meer.. Het allerliefst wil ik gewoon een verzorgpaardje waar je lekker op kunt rijden.
Bedankt voor het lezen, en ik hoor het wel van jullie