Probleem op de poetsplaats [en buitenom ook koppig].

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Probleem op de poetsplaats [en buitenom ook koppig].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:21

Hai iedereen,
Ik heb een 2,5 jarige en hij is hartstikke lief. Niet bijterig, niet schopperig oid.
Nou kan hij wel ontzettend koppig zijn. Op zich geen probleem, normaal is een paard gemakkelijk over te halen,
maar hij is echt nergens van onder de indruk. Echt NERGENS van.
Situatie 1: ik haal hem uit zijn box en wil hem ergens mee naar toe nemen,
op een gegeven moment blijft hij stokstijf stil staan.
Eerst heb ik het geduldig geprobeerd een paar maanden, maar aangezien dat niks uithaalde,
heb ik er toch maar een zweepje bij gepakt (ik had nog nooit een zweep bij hem gehad), om te kijken of dat hielp.
Maar nee hoor, meneer was er echt niet van onder de indruk en bleef doodleuk staan. En op een gegeven moment komt hij wel weer vooruit, dat is het niet, maar ik wil gewoon niet dat ie langer dan 2 seconden stil staat als ik dat niet wil.

En nu eigelijk het hoofdprobleem:
Dat ik hem kocht kon hij helemaal niks, niet vaststaan, gepoetst worden, voetjes geven, allemaal onbekend.
Dat gaat nu allemaal prima op 1 ding na: ik ben hem nu ook aan het wennen met voetjes afspuiten,
en staart wassen gaat prima, alleen met zijn voetjes kan hij af en toe helemaal van flippen.
Maar wat doet hij, hij gaat gewoon volop naar links. Ook al sta ik daar (al let hij er wel op dat ie me niet helemaal plet).
En dan krijg ik hem dus niet meer opzij, hij staat dan echt als een standbeeld.
Zelfs al sta ik links en hij vind die waterslang dus eng, komt ie naar links. En al sta ik rechts gaat ie ook naar links.
Hij plakt zich bij iets engs gewoon helemaal tegen de linkermuur aan (zelfs al is het enge dus links..).
Omdat het nogal gevaarlijk is aangezien ie het ook bij mij doet, heb ik hem al een paar keer flink op zijn plaats geprobeerd te zetten.
Maar daar is hij dus absoluut niet van onder de indruk.

Dus, tips? Enig idee waar dit gedrag vandaan kan komen? Wat kan ik doen om dit op te lossen?
Het is dus ook duidelijk een probleem in onze relatie, aangezien hij geen respect heeft voor mijn ruimte en gewoon daar binnen banjert.

Alicia2u

Re: Probleem op de poetsplaats [en buitenom ook koppig].

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:25

De beste tip die ik je kan geven is het zoeken van iemand die je kan helpen bij het grondwerken. Iemand die meer ervaring heeft en met verschillende paarden.

Ik kan zo niet zeggen of beide problemen uit dominantie voortkomen of uit angst, daarvoor moet ik erbij zijn om het paard te kunnen 'lezen'.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:37

je hoofd probleem: ga niet ergens staan waar muren zijn want daar verscchuilen paarden zich altijd voor. zorg dat er een stuk is waar die alle kanten heen kan en zorg ervoor dat er een sterk iemand is die hem vast houd, degene die hem vast houd moet hem aaien en jij moet precies aan geven wat je gaat doen, raak eerst het stuk been aan wat je wil spuiten en blijf dat licht aanraken, dan spuit je er zo zachtjes op dat hij het amper merkt en dan steeds iets harder spuiten...voor je het weet laat hij het toe.

2e probleem, draai hem ineens helemaal om, draai een kort rondje en loop dan weer verder.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:45

Alicia2u, ja ik had al een afspraak met iemand die daar les in geeft, helaas is dit verzet, moet nog een nieuwe afspraak maken, maar dat ga ik zeker doen Lachen

Maaike_lotte, dit zijn niet de soort oplossingen die ik zoek, maar alsnog bedankt.

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:00

Hey naamgenoot,

Idd. les nemen bij iemand die grondwerk les geeft. Dan kun je de band van vetrouwen nog verder uitbreiden. En wanneer jullie er aan toe zijn het slang probleem uit proberen. En ja waarschijnlijk wil je het niet horen maar GEDULD is het toverwoord. Je zou het ook gewoon kunnen proberen zonder water dus eerst met de slang. De dag daarop met een klein straaltje water (wel lauw niet ijskoud) en dan steeds verder uitbreiden.
Over het stilstaan tja dit is echt onzekerheid. Ook hier geld vertrouwen opbouwen. Als hij echt je voor de volle 1000 procent vetrouwd gaat hij lopen op jouw stem commando en zal hij niet langer stil blijven staan.

O ja onthoudt goed dat belonen belangrijker is dan straffen. Dus als hij even iets goeds ook al is het maar heel klein prijs je hem de hemel in met je stem. Dat werkt bij mijn Bandito altijd super. Die trotse blik in zn ogen daarna echt zo van wow wat goed van mij he baasje ik heb het gedaan!

PS: Ze heten niet voor niets Bandito he hahahaha!

SUCCES

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:16

Haha, idd, ze hebben die naam met een reden Haha!.
Wat jij zegt heb ik idd al gedaan, eerst alleen met de slang, toen daarna heb ik een tijdje met de slang water in een emmer laten lopen, dat hij aan het geluid kon wennen, en toen langzamerhand richting zijn voetjes. En het gaat wel goed, behalve dan dat hij af en toe pletneigingen krijgt Tong uitsteken Maar ik moet idd eerst uitvinden of het dominatie/angst is, en ik denk idd dat dat het best uit te zoeken is met een ervaren grondwerker.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:01

Wat is dit nu , " dit zijn niet de oplossingen die ik zoek " wat zoek je dan wel ????
Jouw manier om die dingen te vragen is gewoon niet de goeie manier anders deed je paard dit niet.
Heel consequent trainen, stop is stop , dus een halve stap teveel is eigenlijk een hele stap teveel, geen uitzonderingen hierop.
Als hij stopt en niet verder wil ook al is dit maar 2sec dan zijn dat dus 2sec teveel, hij mag zoiets niet zelf gaan kiezen.
Doe die training met iemand die er ervaring in heeft.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 13:05

Ik heb het niet over alle oplossing, alleen die van maaike_lotte...
Niet vervelend bedoeld, maar als ik met mijn paard een probleem op de poetsplaats heb ga ik hem niet niet meer op de poetsplaats zetten om op deze manier het probleem op te lossen.

Evenals het een krappe bocht maken omdat ie niet meer wil lopen?

Vind jij dat serieus een goede oplossing?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:49

voor je hoofdprobleem kun je hier paar typs uithalen: [VSW] Benen Wassen Drama!

Gewoon heel veel oefenen:) mijn paardje is zelf 3j en in het begin was het een drama!! maar de laatste tijd gaat het al veel beter.. ze moet gewoon begrijpen dat water geen pijn doet en daarvoor moet je soms streng voor zijn maar ook belonen wanneer je paard ff mooi blijft staan Lachen

Succes!!!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:00

Barroco schreef:
Ik heb het niet over alle oplossing, alleen die van maaike_lotte...
Niet vervelend bedoeld, maar als ik met mijn paard een probleem op de poetsplaats heb ga ik hem niet niet meer op de poetsplaats zetten om op deze manier het probleem op te lossen.

Evenals het een krappe bocht maken omdat ie niet meer wil lopen?

Vind jij dat serieus een goede oplossing?

Ik vind dit goede oplossingen, ik heb ze allebei ooit toegepast en het is prima gegaan. Is hij altijd lastig in de poetsplaats? ook met poetsen enzo? Want dan is het inderdaad geen oplossing om hem er buiten te zetten. Is het alleen bij voetjes spuiten kan je beter oefenen in een plaats zonder muren, dan voelt het paard zich niet opgesloten
En over dat terugdraaien, dat helpt echt, het paard begrijpt op den duur dat hij echt wel mee moet en hoe hij ook probeert dat hij er gaat komen
maar als jij het een beter oplossing vind om er iemand met een zweep achter te hebben lopen en hem goed vooruitknalt moet je dat gewoon doen

xFulMetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:04

Blijf bij het Hoofd staan, en laat het afspuiten door iemand anders doen, Geef Complimentjes wanneer hij het Goed doet , en wanneer hij Bang is Gerust proberen te stellen , Erg Belangrijk: Blijft tegen hem praten .. Zo krijgt het dier Noch meer vertrouwe in je Knipoog