Band opbouwen met een slecht ziend (half blind)paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Band opbouwen met een slecht ziend (half blind)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:36

hoi
ik had een vraag iemand tips voor een band op te bouwen met een slecht ziend (half blind)paard
maandag komt de dierenarts om zijn ogen goed na te kijken maar hij heeft iets aan zijn ogen vermoed wordt maanblindheid
nu zit ik met de vraag voor tips om onze band te versterken eerst had hij nergens problemen mee en liep langs alles dat doet die nu nog maar als die ook maar een geluid hoort springt die op en draait zo dat die er recht voor staat en naar mijn idee dan wel een beetje iets ziet dit is allemaal zo'n ander halve maand begonnen en zou toch graag tips willen
fijn zou ook zijn als er ook mensen reageren die ervaring hebben met maanblindheid en me een beetje kunnen voorbereiden
alvast bedankt
groetjes gaby

knooopje

Re: Band opbouwen met een slecht ziend (half blind)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:39

is hij aan 2 ogen slechtziend,of aan 1 oog?
ik heb een paard gehad met maar 1 oog,ik ging altijd aan de kant lopen(haar geval rechts)waar ze me altijd kon zien.verder zal ze moeten leren omgaan met haar mindere gezichts veld,nit te veel ingaan op schrik gedrag,als ze schrikt geen aandacht geven,maar net doen aslof er niks aan de hand is.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:42

knooopje schreef:
is hij aan 2 ogen slechtziend,of aan 1 oog?
ik heb een paard gehad met maar 1 oog,ik ging altijd aan de kant lopen(haar geval rechts)waar ze me altijd kon zien.verder zal ze moeten leren omgaan met haar mindere gezichts veld,nit te veel ingaan op schrik gedrag,als ze schrikt geen aandacht geven,maar net doen aslof er niks aan de hand is.

oke dankjewel dat is een fijne tip of het aan 1 oog is of aan 2 dat weten we nog niet daarvoor komt de dierenarts maandag om te kijken in hoever en wat het precies allemaal is

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:23

ik heb zelf een paar jaar een paard gereden met ook aan 1 kant een oog met staar

Eigenlijk kon je er alles gewoon mee, als het maar allemaal met veel geduld en begrip opgepakt werd. Dus idd. als het paard schrikt. zelf gewoon rustig blijven en niet op reageren

Er is eigenlijk weinig verschil als jullie eenmaal beiden eraan gewend zijn hoor.. Gaat helemaal goed komen !

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:25

Als je weet of het maar aan één oog is, kun je daar rekening mee houden door altijd in zijn gezichtsveld hem te benaderen - dan schrikt hij niet!
Verder veel geduld hebben, en wat ook helpt is vaak eenzelfde ritueel uit te voeren (dus bepaalde volgorde van activiteiten doen) zodat hij weet wat hij kan verwachten en niet voor verrassingen komt te staan.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:43

oke dankjewel ik hoop morgen op goed nieuws en dus dat het allemaal nog wel meevalt

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:36

en hoe ging het vandaag?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:43

en ? ben wel benieuwd

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:46

ben ook benieuwd hoe het bij je ging vandaag?

wij hebben helaas een paard met maanblindheid weg moeten doen, hij had het aan beide ogen en werd niet beter, en hij schrok ook overal van, was gewoon niet vertrouwelijk meer om op te rijden etc.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:24

het was een ontsteking maar we zijn er in het begin bij en mijn da zei ik wou dat iedereen zo op tijd was dan waren een hoop problemen verkomen ik moet zeggen hij laat de behandeling met 3 daags druppelen gewoon doen gelukkig is die over een week niet beter krijg ik een nieuwe zalf en anders zou het over moeten zijn echter blijft er nu wel een blauw/witte rand om zijn ogen daar is die het pigment kwijt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:28

Mijn ruin was halfblind en tegen zijn einde bijna geheel blind. Mijn tip: praten praten en nog eens praten tegen je paard. Ik heb uren in de box zitten praten toen mijn ruin zijn oog eruit moest. Alles wat ik deed vertelde ik, ik heb mezelf sufgeluld!. Nu scheelt het wel dat ik mijn paard al 10 jaar had voordat hij blind werd. Ik kon er nog prima mee buitenrijden enzo toen hij halfblind was.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:36

Mijn paard heeft maanblindheid gehad. De ziekte heeft er flink ingehakt, bij Malone en bij mij. Het is een heftige tijd geweest, maar wel een met een zeer positief einde. Ik heb hem laten opereren in Hochmoor, Duitsland. Daar is een vitrectomie uitgevoerd (een oogbesparende operatie). Ons verhaal is hier te lezen: [MD] Maanblindheid, ons verhaal Bij vragen stuur gerust een pb'tje!!