HELP! mijn shetje blijft niet stil staan onder het poetsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokt_laura

HELP! mijn shetje blijft niet stil staan onder het poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:37

Mijn pony staat niet stil onder het poetsen.!! Huilen
Moet ik bestraffen?

Hebben jullie tips? Koe
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 24-12-08 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dikgedrukt verwijderd

dravergekkie

Re: HELP! mijn shetje blijft niet stil staan onder het poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:51

gewoon gedult hebben.
hoe oud is de pony ?
gewoon rustig blijven en hem desnoods elke keer rustig op dezelfde plek terugzetten.
mocht hij het goed doen gelijk belonen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:52

Goed hard schoppen staat ie vanzelf wel stil.. Vork

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:53

@ Tooske, ik neem aan dat dit geen serieuse reactie is, al vind ik de openingspost van TS ook wat...

Gewoon geduld hebben, waarom staat hij niet stil, en op welke momenten ?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:53

Doet hij het om vervelend te doen? Of zie je dattie het poetsen gewoon eng vind?

In het eerste geval geef je hem gewoon een ram om te laten merken dat je het er niet mee eens bent, laat zien dat jij de baas bent en laat zien dat je niet bang bent. In het tweede geval, rustig blijven, tegen je paard praten en leren dat poetsen fijn is en niet eng.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:54

ik denk niet dat je hem een 'ram' moet geven, wat het geval ook is. Oefen het eerst eens zonder dat je hem poetst; zet hem stil en zeg 'hoo' of 'halt' en wacht een paar tellen. als hij toch een stapje doet zet je hem meteen weer terug. als hij een paar tellen wél netjes blijft staan beloon je hem.
nouja, het idee lijkt me duidelijk; gewoon blijven corrigeren. uiteindelijk krijgt hij de hint wel.
en verder gewoon geduld blijven hebben natuurlijk, vooral als hij nog jong is kun je niet te veeleisend zijn.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:58

Ik heb ook zo'n draaikont staan. Ik zet haar altijd tegen het hek aan, zodat als ze wil gaan draaien ze mijn richting in komt en ik haar zo weer terug kan zetten met een 'euh!' erbij.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:38

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:37

heej,, laat hem f ruiken an de borstels als hij dat eng vind vind hij borstelen eng!! andrs is hij gewoon super eigenwijs en zet je hem heel kort vast en tegen de muur, aan de andere kan van de shet ga je zelf staan, en dan leert hij het wel!! Ach gut

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:48

El_vis schreef:
ik denk niet dat je hem een 'ram' moet geven, wat het geval ook is. Oefen het eerst eens zonder dat je hem poetst; zet hem stil en zeg 'hoo' of 'halt' en wacht een paar tellen. als hij toch een stapje doet zet je hem meteen weer terug. als hij een paar tellen wél netjes blijft staan beloon je hem.
nouja, het idee lijkt me duidelijk; gewoon blijven corrigeren. uiteindelijk krijgt hij de hint wel.
en verder gewoon geduld blijven hebben natuurlijk, vooral als hij nog jong is kun je niet te veeleisend zijn.

Als je ziet dat het paardje het express doet werkt het lieve gedoetje echt niet hoor, dan verdient hij het gewoon even om flink op zijn plek gezet te worden, zodat hij weer respect voor je heeft.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:33

conceqent zijn als hij zijn voet op andere plek neer zet dan waar je hem had neergezet weer trug zeten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:34

En dat laat je toe? Verdrietig Gewoon afstraffen, hij moet blijven staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:57

PP --> OPG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:02

pintogirl schreef:

Precies dikke ram er op Frusty

Hoe oud is je pony? Hou er wel rekening mee dat paarden niet worden geboren en dan alles al kan. Ze moeten immers alles nog leren wat wij van ze willen. Weet de pony wat de bedoeling dan kun je hem afstraffen. Maar dit lijkt me geen situatie om te gaan slaan en schoppen, pas als er wordt getrapt, gebeten of gedreigd verdienen ze een schop onder hun kont.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:30

Judith_ schreef:
pintogirl schreef:

Precies dikke ram er op Frusty

Hoe oud is je pony? Hou er wel rekening mee dat paarden niet worden geboren en dan alles al kan. Ze moeten immers alles nog leren wat wij van ze willen. Weet de pony wat de bedoeling dan kun je hem afstraffen. Maar dit lijkt me geen situatie om te gaan slaan en schoppen, pas als er wordt getrapt, gebeten of gedreigd verdienen ze een schop onder hun kont.

Ik bedoel ook niet dat je hem gelijk tot moes moet slaan? Bloos Maar ik zou het niet toelaten hoor, stilstaan is stilstaan.!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:02

Ik zou het eerst gewoon duidelijk zeggen, even aan de borstels laten ruiken.
Anders misschien nog duidelijker laten weten, of idd een tik geven. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:26

ik vind het echt bizar dat geweld (ram, schop, tik... ) het eerste advies is in dezen.

het is wel van belang dat je weet waarom hij zo draait, wil hij terug naar de groep (onzekerheid?), vindt hij het poetsen eng of onprettig?

weleens bedacht dat gewoon afwachten een hoop kan doen? twee eenvoudige opties zijn: vastzetten en gaan staan, paard zolang het beweegt niet aankijken, niet aanraken, gewoon wachten. geduld hebben, dit kan soms lang duren. als ie stilstaat gelijk belonen, en niet gelijk verder willen, maar meteen deze 'oefening' afbreken en hem terug op het land brengen, of iets doen waarvan je weet dat hij er plezier in heeft.

optie twee is kalmeringspunten opzoeken, masseer zacht en rustig zijn nek, net achter de oren. leg je hand daar neer en maak kleine bewegingen, dit heeft een kalmerend en ontspannend effect. ook hierin gewoon geduld hebben, voor een paard is ronddribbelen ook niet prettig, en het paard is prima in staat om er zelf achter te komen dat stilstaan prettiger is.

het is aan jou om een manier te zoeken het paard te laten zien dat stilstaan prettiger is, en een contact beter mogelijk maakt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:31

merrieveulen schreef:
ik vind het echt bizar dat geweld (ram, schop, tik... ) het eerste advies is in dezen.

Helemaal mee eens. Wat een advies nav een topic waarbij verder geen info staat over leeftijd, ervaring, situatie enz van de pony. Huilen

Lijkt me beter om eens eerst bij ts te vragen wat specifieker te zijn. Hoe oud is de pony? Wat kan hij al? Is hij vaak in handen of staat hij normaal alleen in de wei? enz enz.

Onze draver stond in het begin ook niet stil met poetsen. Dat is gewoon met geduld opgelost, door oefeningen met haar te doen, ervoor te zorgen dat er vertrouwen groeide. Nu blijft ze zelfs zonder halster doodstil staan. En ik verzeker je dat ze daarvoor nooit een mep, schreeuw of wat voor andere uiting van frustratie heeft gehad.
(zou trouwens ook niet verstandig zijn geweest, want ze is verschrikkelijk gevoelig)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:44

precies. rust, dat doet een paard vanzelf stilstaan.

bijna geen enkel paard zal gelijk keurig op de plaats staan bij het poetsen, dat moet je een paard leren, hoort er allemaal bij.
een paard leert dit het makkelijkst als je 'm de kans geeft zélf in te zien dat vaststaan prettiger is als je stilstaat, en dat is iets dat ieder paard kan ontdekken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:24

Leer het paard ook de commando 'ho' aan. Dit is namelijk makkelijker bij het stilstaan. Bouw het tijd van het stilstaan ook op en laat hem niet ineens een uur stilstaan.

Geef hem ook wat te doen, misschien verveelt hij zich? Geef hem dan wat hooi waar hij op kan knabbelen.

En als laatste: zorg dat hij zijn energie kwijt is. Dus gooi hem eens los in de bak en wacht tot hij gekalmeerd is. Van een druk paard kan je niet verwachten dat hij stilblijft staan.

Nooit zomaar beginnen met slaan en schoppen, zo zorg je er juist voor dat hij bang en nerveus word en dus niet stil blijft staan maar juist weg wilt.

Succes Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:35

Juangi schreef:
Leer het paard ook de commando 'ho' aan. Dit is namelijk makkelijker bij het stilstaan. Bouw het tijd van het stilstaan ook op en laat hem niet ineens een uur stilstaan.

Geef hem ook wat te doen, misschien verveelt hij zich? Geef hem dan wat hooi waar hij op kan knabbelen.

En als laatste: zorg dat hij zijn energie kwijt is. Dus gooi hem eens los in de bak en wacht tot hij gekalmeerd is. Van een druk paard kan je niet verwachten dat hij stilblijft staan.

Nooit zomaar beginnen met slaan en schoppen, zo zorg je er juist voor dat hij bang en nerveus word en dus niet stil blijft staan maar juist weg wilt.

Succes Knipoog

goede tips, ik denk dat de TS hier zéker wat mee zal kunnen! overigens geef ik mijn paardjes bijv. bij het bekappen vaak nog wat hooi, en die zijn het al gewend. iets te doen haalt de aandacht iets van het bekappen af en doodt de tijd ook voor ze, je maakt het ze makkelijk op die manier.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:07

Wauw, met open mond lees ik 'rammen, slaan, schoppen'. Hoe wreed kun je zijn? Misschien houd dit ponytje gewoon niet van borstelen. Het kan zijn dat degene in kwestie te hard borstelt, te veel borstelt, te lang borstelt. Hard borstelen/op verkeerde plekken met de verkeerde borstel borstelen vind een pony heus niet fijn. Als ze voor het rijden, na het rijden, echt een uurtje borstelt, is dat ook niet leuk. Je moet eerst weten waarom hij het doet, niet zomaar gaan rammen, dan gaat comminutcatie mens-paard toch echt fout?!?!

TSen moeten ook meer informatie geven bij het starten van een topic, hier krijg je geen duidelijkheid uit, alleen dat hij niet stil staat. Kan ik niks mee, kan niemand iets mee.

Wel succes, en onthoud, eerst weten waarom, dan pas corrigeren doormiddel van een tikje. Geen ram, schop op wat voor paardenmishandeling je kunt bedenken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:11

Zeg niet dat mijn pony nooit een por krijgt, maar dit gaat wat te ver. Aangezien we via de weinige info geen idee hebben waarom hij beweegt.

Misschien eens geduld proberen en belonen als hij netjes stil staat. Ook niet verwachten dat hij ineens heel lang stil staat.
Kort neerzetten, even poetsen, staat stil en is braaf? belonen en morgen is er weer een dag.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:16

Ik zeg ook niet dat mijn schatjes nooit een por/tik krijgen, maar rammen gaat wat ver.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:21

Colorado schreef:
Doet hij het om vervelend te doen? Of zie je dattie het poetsen gewoon eng vind?

In het eerste geval geef je hem gewoon een ram om te laten merken dat je het er niet mee eens bent, laat zien dat jij de baas bent en laat zien dat je niet bang bent. In het tweede geval, rustig blijven, tegen je paard praten en leren dat poetsen fijn is en niet eng.

Denk je dat een paard denkt.. 'Goh, laat ik vandaag eens even lekker gaan klieren!' ?

@ TS: merrieveulen en Juangi geven goede tips, daar zou ik mee aan de slag gaan..

Succes!