Paard likt alles af

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

Paard likt alles af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 19:25

Sins kort likt mijn verzorgpaard alles af.
als ik haar dan pak en vast zet likt ze heel het hout af.

eerst was het alleen als k haar poetste, dus ik dacht ze vind het lekker. of als ze net gegeten had of een snoepje kreeg. dan deed ze het erna ook ff. maar nu is het de hele tijd en wanneer het maar kan.

wat kan dat zijn?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard likt alles af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:26

Heeft ze een mineraalblok in stal?
Kan anders ook aangeleerd gedrag zijn, maar denk dat het een tekort kan zijn aan stoffen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:28

Heel veel paarden doen dit. Ze vinden het heerlijk als ze iets lekkers hebben gehad om nog even na te sabbelen op iets.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:29

ik zou een zoutblok of een himalayasteen in de stal hangen als je dat nog niet hebt.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 19:30

Nee ze heeft geen blok in de stal.

dus ik denk dat ze dan stoffen te kort komt ofzo.
dan zal ik dat met die mensen over hebben Lachen

maar eerst dacht ik ook dat ze wilden nasabbelen maar nu doet ze het ook als ze nog nks heeft gehad dus dat is het niet.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:35

Mijn pony likt ook overal aan; handen, jas, hout, metaal, noem maar op. In zijn stal heeft hij een mineralenliksteen én een himalayaliksteen tot zijn beschikking. Ik heb dus geen idee waarom hij het doet. Misschien vinden ze het gewoon lekker

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:36

ik zou een liksteen kopen als ik jou was ,
ik heb gewoon zo'n rode bij welkoop of boerenbont voor 10 euro . mijn paard heeft 2 verschillende likstenen en hij likt ook nogsteeds aan de tralies .
misschien vinden ze het ook wel lekker zoals hierboven ook al gezegd werd

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:57

Dat likken wat ze doen komt vaak doordat ze bv.een snoepje hebben gekregen. Dan likken ze wat, zodat ze het later nog ff kunnen nalikken voor de smaak heb ik gehoord. En ook door iets anders zoals dit, maar dat ben ik vergeten!XD

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:32

Misschien een mineralen en zout blok ophangen?

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:55

Misschien inderdaad wat de andere zeggen.
ze wilt gwoon wat te likken hebben. Tong uitsteken haha

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:05

Likken is volgens mij toch een teken van ontspanning?

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:45

Ik zou idd ook een zoutblok ophangen. En dan wel zorgen dat ze genoeg kan drinken.
Een vriendin van mij heeft trouwens een paard en die vindt het heerlijk om iedereen af te lebberen haha, handen/armen/benen/rug. Vaak mag ie dat ook wel, maar als ze aangeeft dat het genoeg is stop hij ook. Daarin is ze heel consequent en dat helpt. Al probeert ie t dan nog soms hoor Knipoog
Ik hoop voor je dat t zoutblok helpt en anders heel consequent zijn als het je te veel vindt.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:50

Vaak is het te kort een een mineraal wat zout ook is.
zou ook een zoutblok proberen. als ze daar aan likt. likt ze daar niet een kan jem in de voerbak leggen dan krijgt ze het tijdens het eten er wal wat van binnen.
mijn merrie voer ik electrolyten bij om dat zij eltijd erg zweet.
vooral zomers dan. bij matig werk geef ik gewoon een beetje keukenzout.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:07

Ik persoonlijk zou hem niet in de voerbak leggen, maar dat is mijn mening Lachen . Paarden weten meestal wel wat ze nodig hebben en zullen uit zichzelf wel aan het zoutblok likken als ze daar behoefte aan hebben. Leg je het in de voerbak, dan krijgt het paard iedere keer als het eten krijgt behoorlijk wat zout binnen, terwijl het misschien niet nodig is. En ook voor paarden geldt: teveel zout is absoluut niet gezond!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:37

Mijn paard wil ook nog wel eens periodes hebben dat hij meer aan handen/grond likt of iets dergelijks. Hij heeft een grote liksteen in zijn stal hangen maar die raakt hij totaal niet aan. Dus ik neem maar aan dat hij het niet nodig heeft Knipoog maar gewoon graag likt Knipoog

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:26

ik denk dat je paard zout te kort komt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:27

Mijn paard likte ook vreselijk. Maar dat kwam omdat ze vaak iets uit de hand kreeg. Sinds ik haar niet meer uit de hand voer, doet ze het ook niet meer. Voor haar was het dus gewoon bedelen om meer voer...

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:02

Ik heb precies hetzelfde. Mijn pony heeft een himalayasteen hangen in zijn stal en oké ze likt hem wel op en om de week moet ik een nieuwe kopen maar, het maakt niet uit of ik haar nou een iets geef ze blijft aan mij likken, aan de balken in haar stal, ze blijft overal aan likken..
zout tekort kan ze geloof ik niet hebben want die steen likt ze wel helemaal op.

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:23

Het is een beetje het nagenieten van iets. Had ik een x gehoord!
maarja een liksteen wil soms wel helpen ja!

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:39

mn paard likte eerder ook altijd alles af tot aan de hindernissen toe, tot dat ik hem een liksteen

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:13

Die van mij deed het ook altijd, toen heb ik zo'n wit koeienblok gekocht. Vindtie erg lekker! Hij likt nooit meer aan spullen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:57

Die van mij heeft ook een himalayasteen, daar doet hij heeeeel lang mee, hij vindt mijn handen veeeel lekkerder.. :)

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:15

Eveyy schreef:
Die van mij heeft ook een himalayasteen, daar doet hij heeeeel lang mee, hij vindt mijn handen veeeel lekkerder.. :)

tja zijn soms eigenaardige dieren he:)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:22

Ik heb het idee dat ze ook likken voor de spijsvertering. Je hoort vaak dat paarden door het krachtvoer last van hun maag kunnen krijgen, de reden waarom luchtzuigers bijv vaak na het eten van krachtvoer beginnen met luchtzuigen. Door het likken wordt er extra speeksel geproduceert wat de spijsvertering ten goede komt.

Mijn 2de gedachte is dat ze er een soort van high van worden. Dat het een klein beetje overeenkomt met de werking van de praam. Ik heb namelijk het idee dat het voor sommige paarden bijna verslavend is. De mijne kan ook echt zo aan het likken zijn dat 'ie zich daar volledig op focust en echt een wazige blik in zijn ogen erbij krijgt. Hij reageert op zo'n moment ook niet meer op commando's, pas als 'ie stopt met likken (doordat ik bijv mijn hand, jas oid weghaal) is hij ook weer met zijn aandacht bij mij.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:24

Die van mij likt aan de grendel en scharnieren van de staldeur. ze heeft ook een himalayablok en daar likt ze ook aan. Dus ik snap het ook niet helemaal. Als ik haar bijv. een snoepje geef, gaat ze direkt daarna likken aan de scharnier. Ik denk dat het een gewoonte is die ze zichzelf heeft aangeleerd. En ze zal het wel lekker vinden.