Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

KiWiKo schreef:ik sla/skup alleen als het paard mij in gevaar brengt, mijn persoonlijke ruimte c/q mij niet respecteerd![]()
Ik heb ook heel wat afgelachen op klinieken, wedstrijden enzovoorts........ vaak liepen er dan ook nog een stel van die niet luisterende kinderen omheen

) _rosita_ schreef:Omdat paarden elkaar onderling eerst wel 30x waarschuwen voor ze een bewuste tik uitdelen. Met ogen, houding, orenspel etc etc.... Ik zou me overigens doodschamen als ik in een kliniek werk en ik weet niets van dit soort paardengedrag en ram er veel liever op los wanneer een paard even niet luisterd!!!
Mijn paarden komen totaal niet in mijn persoonlijke ruimte, dat weten ze dondersgoed dat ze dat niet hoeven te doen, maar ipv er met de zweep op los te rammen, kun je dit op wel 10 andere vriendelijke en vooral: begrijpelijke manieren oplossen.
Een niet opgevoed paard met de zweep op zijn flikker geven ( en ja, dat gebeurd zó vaak, want het is een ongehoorzaam k*tpaard en de mens weet wel even hoe dit aangepakt moet worden ) is zó vreselijk oneerlijk. Dat arme dier weet niet beter en nu wordt er natuurlijk hard geroepen: dan leert ie het op zo'n manier wel!
Idd! Hij leert vanzelf hoe eng de zweep is en hoe bang je daarvoor moet zijn én hoe onbetrouwbaar de mens is!
Bah, ik vin dhet serieus verschrikkelijk te lezen hoeveel mensen er toch paarden afranselen wanneer zíj het dier niet begrijpen en geen paardentaal kunnen lezen...
( en ja Kiwiko... weet ongeveer jouw antwoord al: dan ben ik maar een zachtgekookt ei, maar wel een zachtgekookt ei, met een superband met mijn paarden die mij respecteren, maar volledig zonder geweld!)
KiWiKo schreef:laten we het erop houden dat alle paarden waar ik mee gewerkt heb kopschuw zijn geworden, ongelukkig zijn geworden, dwangneuroses hebben ontwikkeld, angstig zijn, vluchten, bibberend op stal staan, geen vertrouwen hebben in het wezen mens, geen respect door waardering hebben en bovenal heel zielig zijn.........
dat komt omdat ik me niet verdiep in het wezen paard, in 30 jaar helemaal niks geleerd heb, en al helemaal niet in staat ben om van een paard te houden.........

Citaat:laten we het erop houden dat alle paarden waar ik mee gewerkt heb kopschuw zijn geworden, ongelukkig zijn geworden, dwangneuroses hebben ontwikkeld, angstig zijn, vluchten, bibberend op stal staan, geen vertrouwen hebben in het wezen mens, geen respect door waardering hebben en bovenal heel zielig zijn.........