Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Romy18

Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 02:43

Ik wordt af en toe een beetje gek van mensen die der paarden als n stukje fluweel behandelen, mensen die gewoon niet zien of willen zien dat hun paard(en) met hun speelt! En niet te vergeten de baas in gevaar brengen! En ik praat niet over n tikje maar gewoon n keer de zweep erover.
Ik werk op een paarden kliniek en krijg dat ook dagelijks taferelen onder ogen dat ik denk mens geeft dat dier een hengst. Moet er wel bij zeggen dat ik een paard van een ander zonder toestemming nooit n klap of tik oid zal verkopen ondanks dat het af en toe wel eens nodig zou zijn, kan je dat gewoon niet maken. Je blijft ook van t kind van n ander af en deze paarden zijn meestal net zo veel waard als de kids. Daarnaast hebben we ook wel klanten waarvan ik af en toe denk mag ook wel wat minder.

Dus hierbij de vraag wat is er mis met n goede klap op t juiste moment? En natuurlijk de vraag of er meer mensen dat gevoel wel eens hebben? In wat voor soort situatie kan jou paard n klap verwachten?

_Karin

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 03:53

Ja mijn shetten krijgen echt wel eens een welverdiende klap.
Het veulen Brigit heeft mij in het begin 2 x een trap met haar achterbeen gegeven, de 3de keer was ik er op voorbereid zij haalde uit maar had de schop onder haar kont van mij al te pakken. Daarna heeft ze het bij niemand meer gedaan.

Toen de veulens na het afspenen weer thuis kwamen dreef Maaike haar dochter in een hoek zonder enige reden en wilde erop los gaan trappen het veulen kon geen kant op ik stond in haar buurt maar te ver weg om haar met mijn handen te raken. Dit wist ze volgens mij alleen wist ze niet dat ik een halstertouw in mijn handen had. Ik waarschuwde haar met mijn stem toen ze toch ging trappen maakte ze kennis met het halstertouw die goed op haar kont terecht kwam. Ze snapte er niets van keek mij aan en toen het veulen en liep toen weg.

Ik vind een wel verdiende tik op zijn plaats, echter moet het wel direkt gebeuren en niet na een tijdje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 04:09

Imo is er niets mis met een klets op het juiste moment, belangrijk is wel dat het ook echt op het juiste moment gebeurt.

Bij mij kunnen ze een goeie trap verwachten als ze mij lichamelijk iets willen doen, om watvoor reden dan ook. Dus schoppen, bijten, duwen ed zijn echt uit den boze. Ook als ik toevallig tussen 2 rivalen in sta, ik ben de baas en op zo'n moment krijgen ze d'r van langs.

Daarnaast deel ik af en toe ook een tik uit als ze dwars zijn op een of andere manier, bv plots de trailer niet in willen, als ik ergens een hekel aan heb zijn het paarden die altijd braaf iets doen en dan ineens denken te kunnen weigeren omdat bv het vriendinnetje niet mee gaat.

Eigelijk komt het erop neer dat ik nooit een mep uitdeel, als ik een nieuw paard heb en het is een draak dan krijgt ie de eerste week elke dag wel een tik en daarna zijn ze doodbraaf (zoals het voorbeeld hierboven met het schoppende veulen). De paarden hier weten ook allemaal dat ze best wel wat uit kunnen vreten maar dat er ergens een grens ligt en dan hoef ik ze alleen maar aan te kijken of een keer 'he' te zeggen en dat is genoeg.

Overigens is het niet zo dat ik er maar op los mep, met rijden geef ik enkel een keer een tikje met de zweep, slaan met de hand oid vind ik tijdens het rijden echt ontzettend taboe.

Daarnaast is het soms ook niet nodig. Zo heb ik een paard wat bij de vorige eigenaar veel uit de hand werd gevoerd en daardoor nogal zeurderig was, als je ermee bezig was zat hij continu aan je jas en mouwen te sjorren en (zachtjes) te bijten. Ik heb dat gedrag vanaf het begin compleet genegeerd en na 2 weken was het helemaal over, als ik hem ervoor had gestraft door een tik te geven was het misschien sneller over gegaan maar had ik daarnaast een zwaar beledigd paard gehad en had ik nooit een goede band met hem kunnen krijgen.

Edit; ik zie dat je 't hebt over de zweep erover. Ik heb ooit eens zo'n moment gehad. Tijd terug hadden we een paard wat echt een zeikerd was met voetjes geven, voor ging prima maar achter begon ze al te huppen als je bij de sprong was. Tijdje goed opgelet, wat is er met haar, kwam ik tot de conclusie dat ze gewoon dwars was.
Op een gegeven moment was de medeeigenaar erbij en wilde de hoeven uitkrabben en zij weer springen, dus hij denkt; ik hou d'r goed vast dan geeft ze 't wel op. Maar zij begon op een gegeven moment gericht te schoppen naar hem en toen kwam mij echt het stoom uit de oren. Heb de zweep gepakt en hem gezegd pak die voet op, uiteraard begon ze weer te dansen en toen heeft ze echt een flink pak rammel gehad, ze was d'r zwaar van van de kook maar we hebben zonder enig probleem alle hoeven uit kunnen krabben, ze bleef doodbraaf staan en zo is het tot de dag van vandaag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 04:44

Een echte klap (maar dan in een keer fel en duidelijk) vind ik alleen geoorloofd als het paard je letterlijk aanvalt en je je eigen lijf moet beschermen.

Wangedrag ed bij dierenarts en in andere situaties is in het algemeen het gevolg van een slechte opvoeding en hierin is een klap mijn inziens na niet gerechtvaardigd (al helemaal niet met de zweep) Een goede opvoeding vanaf het begin kan deze situatie normaal gesproken voorkomen en dat is dan ook waar je na moet streven. Opvoeding achterwege laten en dan bij minder gedrag eroverheen met de zweep, vind ik echt niet kunnen.

Een klap geven omdat het paard zich misdraagt vanwege angst en onzekerheid vind ik ook absoluut not-done en vergroot alleen het probleem voor een volgende keer. Helaas is niet ieder paardenmens in staat om de oorzaak voor het gedrag te herkennen en wordt er vaak ten onrechte gemept (zie ik nogal eens). Met als gevolg een niet te hanteren paard.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 05:10

Haha toevallig vanavond bij mij Lachen
Wou 1 van mijn paarden wat kuil geven, en mevrouw begon tegen mijn rug aan te steigeren. Ze heeft alle hoeken van de stal gezien. En er ook goed van geleerd. (was voor het eerst dat ze zo'n frats uithaalde, dus ik schrok er ook goed van)
In principe ben ik echt een softie, dit was een 2e keer dat ik goed boos op haar was in bijna 8 jaar tijd.
Verder straf ik ze op momenten als ik zeker weet dat het ook aan hun ligt, en niet door mijn eigen fout Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:42

ik sla/skup alleen als het paard mij in gevaar brengt, mijn persoonlijke ruimte c/q mij niet respecteerd Lachen

Ik heb ook heel wat afgelachen op klinieken, wedstrijden enzovoorts........ vaak liepen er dan ook nog een stel van die niet luisterende kinderen omheen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:59

KiWiKo schreef:
ik sla/skup alleen als het paard mij in gevaar brengt, mijn persoonlijke ruimte c/q mij niet respecteerd Lachen

Ik heb ook heel wat afgelachen op klinieken, wedstrijden enzovoorts........ vaak liepen er dan ook nog een stel van die niet luisterende kinderen omheen Lachen

Haha, typerend Haha!

Het hangt zó van het paard af. De pony's die ik al jaren heb weten inmiddels dat waarschuwen genoeg is. Dat hebben ze niet geleerd van een zacht 'nee' maar van een klap op zijn tijd. Uitzondering is de IJslander, daar is waarschuwen altijd voldoende geweest. Hij is ook veel te gevoelig, ik zou het niet in mijn hoofd halen bij hem.

Mijn jonge haflinger is qua karakter vrij lomp aangelegd en denderd gauw door je heen. Daar wil ik vanaf, dus dan kan hij best weleens een welgemikte mep verwachten.

Ik vind het heel belangrijk dat het dan één goeie mep is. Daarna kláár.

Mijn verzorgpaard, een reus van 1.85 is niet erg opgevoed. Slaan helpt echt niet, dus moet je slimmer zijn dan hij en dingen voorkomen. Lastig, want je blijft ermee zitten, maar je leert er wel erg veel van Ja

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:20

Laatst draaide ze haar kont richting mij, toen ik stal in wou, Toen heb ik effe de zweep erbij gepakt en duidelijk gemaakt dat dat niet kan. (zweep stond binnen handberijk) Maar niet in de zin van heel hard. Maar het was wel duidelijk. Het was trouwens omdat ze geiriteerd was door het paard naast haar. Maar dat is haar probleem.
Zweep gebruik ik verder nooit eigenlijk. Niet om te slaan teminste. Heb daar een hekel aan.
Normaal doet ze zo iets trouwens nooit.

Kan beter aanpakken als ze drijgt. Als ze trapt ben ik alweer 2 stappen te ver.

Verder als ze keer moeilijk doet, in de zin van drijgen met trappen of bijten. Krijgt ze meteen een schop. Niet heel hard, daar gaat het niet om. Je wil je paard iets duidelijk maken en dat hoefd geen pijn te doen.

Bij andere dingen dwars zijn of effe nie mee willen werken. Een zacht schopje. En dan is het duidelijk. Wel altijd eerst een waarschuwing. of 2. Paarden onderling zijn ook gewoon to the point. Ze meppen gewoon hard. Als mens kan je een paard nooit zo hard schoppen als de paardjes elkaar zelf doen. Zweep vind ik gemeener.
Zweep heb je heel veel slag kracht op een kleine oppervlakte.

Onder een schop versta ik niet met mijn schoen maar met mijn hele onderbeen. Aangezien ik heelvaak schoenen met stalen neuze heb. En het gaat niet om pijn.

Als je je paard op het verkeerde moment straft krijg je een bang paard.

Straf je m dan ook nog hard maak je je paard vals als je niet op past.

Straf je m op het goede moment maar te hard krijg je ook een bang paard.

Blijft er alleen nog het goede moment met een juiste manier.

Straf haar trouwens niet vaak. Ze is kei braaf. Kan alleen af en toe drammen.

Maarja Merrie heheh

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:05

Omdat paarden elkaar onderling eerst wel 30x waarschuwen voor ze een bewuste tik uitdelen. Met ogen, houding, orenspel etc etc.... Ik zou me overigens doodschamen als ik in een kliniek werk en ik weet niets van dit soort paardengedrag en ram er veel liever op los wanneer een paard even niet luisterd!!!

Mijn paarden komen totaal niet in mijn persoonlijke ruimte, dat weten ze dondersgoed dat ze dat niet hoeven te doen, maar ipv er met de zweep op los te rammen, kun je dit op wel 10 andere vriendelijke en vooral: begrijpelijke manieren oplossen.

Een niet opgevoed paard met de zweep op zijn flikker geven ( en ja, dat gebeurd zó vaak, want het is een ongehoorzaam k*tpaard en de mens weet wel even hoe dit aangepakt moet worden ) is zó vreselijk oneerlijk. Dat arme dier weet niet beter en nu wordt er natuurlijk hard geroepen: dan leert ie het op zo'n manier wel!
Idd! Hij leert vanzelf hoe eng de zweep is en hoe bang je daarvoor moet zijn én hoe onbetrouwbaar de mens is!

Bah, ik vin dhet serieus verschrikkelijk te lezen hoeveel mensen er toch paarden afranselen wanneer zíj het dier niet begrijpen en geen paardentaal kunnen lezen...

( en ja Kiwiko... weet ongeveer jouw antwoord al: dan ben ik maar een zachtgekookt ei, maar wel een zachtgekookt ei, met een superband met mijn paarden die mij respecteren, maar volledig zonder geweld! Knipoog)

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:32

Een echte klap met de zweep zal ik mijn verzorgpaard nooit geven. Hij is kopschuw geweest en als je de zweep al beweegt wordt hij bang. Maar als hij echt niet luistert wil ik hem wel eens een tik onder zijn buik geven.

Maar meestal is mijn stem verheffen al genoeg.
Vaak weet hij ook donders goed dat hij fout is als hij bijvoorbeeld in me jas bijt en hij laat los dan loopt ie al naar achter met zijn hoofd omhoog van o neee!

Ik vind alleen wel zoals sommige voorbeelden geven hierboven dat een paard dan wel een flinke tik mag krijgen ze moeen wel duidelijke grenzen weten.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:38

er is nix mis met een goede klap op het juiste moment, anders krijg je ook nooit respect van je paard, als hij alles gewoon kan doen zonder een tik of een straf. ik verzorg nu een fries, en bij hem is het zo erg, die móet gewoon stilstaan met poetsen, dus als hij bij wijze van spreken 2 stappe zet, moet hij gewoon een klap, anders is er met rijden gewoon geen respect voor de ruiter.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:53

_rosita_ schreef:
Omdat paarden elkaar onderling eerst wel 30x waarschuwen voor ze een bewuste tik uitdelen. Met ogen, houding, orenspel etc etc.... Ik zou me overigens doodschamen als ik in een kliniek werk en ik weet niets van dit soort paardengedrag en ram er veel liever op los wanneer een paard even niet luisterd!!!

Mijn paarden komen totaal niet in mijn persoonlijke ruimte, dat weten ze dondersgoed dat ze dat niet hoeven te doen, maar ipv er met de zweep op los te rammen, kun je dit op wel 10 andere vriendelijke en vooral: begrijpelijke manieren oplossen.

Een niet opgevoed paard met de zweep op zijn flikker geven ( en ja, dat gebeurd zó vaak, want het is een ongehoorzaam k*tpaard en de mens weet wel even hoe dit aangepakt moet worden ) is zó vreselijk oneerlijk. Dat arme dier weet niet beter en nu wordt er natuurlijk hard geroepen: dan leert ie het op zo'n manier wel!
Idd! Hij leert vanzelf hoe eng de zweep is en hoe bang je daarvoor moet zijn én hoe onbetrouwbaar de mens is!

Bah, ik vin dhet serieus verschrikkelijk te lezen hoeveel mensen er toch paarden afranselen wanneer zíj het dier niet begrijpen en geen paardentaal kunnen lezen...

( en ja Kiwiko... weet ongeveer jouw antwoord al: dan ben ik maar een zachtgekookt ei, maar wel een zachtgekookt ei, met een superband met mijn paarden die mij respecteren, maar volledig zonder geweld! Knipoog)

Ja, hier nog een zacht eitje. Clown

Steeds wanneer ik zie (of lees) dat er geslagen 'moet' worden zijn het vooral de mensen waar ik me aan erger. Boos!
Niet-opgevoede paarden betekent dat er mensen zijn (geweest) die de moeite en de tijd niet (hebben) willen nemen om zich in paarden te verdiepen. Paarden willen gráág leren, maar iets afdwingen met een zweep - nee, dat is geen 'leren' waarbij een plezierige omgang in respect en begrip ruimte krijgt. Slaan levert geen respect-door-waardering, maar respect-door-angst. Respect-door-angst zal zich vroeg of laat tegen je keren, respect-door-waardering geeft een fijne relatie.

Wat ik nooit zo begrijpen kan is het volgende.
Ik ga ervan uit dat mensen een paard hebben omdat ze van paarden hóuden.
Waarom dan niet investeren in het leren hoe paarden in elkaar zitten? Hoe paarden leren?

Slaan? Niet nodig - het is altijd alleen maar een teken van onmacht en onkunde van degene die de zweep vasthoudt.
Mensen die denken dat slaan 'wel eens' nodig is zou ik graag willen vragen te zoeken naar oplossingen waarbij slaan niet meer hoeft.
Het zoeken naar dat soort oplossingen zal je meer plezier met paarden opleveren!

Lopen mijn paarden over mij heen? Nee, absoluut niet.
Proberen mijn paarden mij te slaan, of steigeren ze, of keren ze me de rug toe? Nee, waarom zouden ze?
Ben ik een zacht eitje omdat ik tegen slaan ben? Nee helemaal niet.
Ik heb gewoon paarden die met plezier hebben geleerd wat ze kunnen doen en wat ze niet kunnen doen. En ook met niet-opgevoede paarden waar ik mee gewerkt heb is het nooit nodig geweest om me tot slaan te verlagen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:56

Ja tuurlijk, als mijn grote dressuur shet bijt, en ik zwaai een beetje met mijn hand. Wijkt ie al uit met z'n hoofd. Ze moet weten dat dat niet mag.

Ze is natuurlijk niet kopschuw, maar doet dit alleen als ze bijt. Ze weet gewoon wat haar te wachten staat als ze bijt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:02

laten we het erop houden dat alle paarden waar ik mee gewerkt heb kopschuw zijn geworden, ongelukkig zijn geworden, dwangneuroses hebben ontwikkeld, angstig zijn, vluchten, bibberend op stal staan, geen vertrouwen hebben in het wezen mens, geen respect door waardering hebben en bovenal heel zielig zijn.........

dat komt omdat ik me niet verdiep in het wezen paard, in 30 jaar helemaal niks geleerd heb, en al helemaal niet in staat ben om van een paard te houden.........

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:05

KiWiKo schreef:
laten we het erop houden dat alle paarden waar ik mee gewerkt heb kopschuw zijn geworden, ongelukkig zijn geworden, dwangneuroses hebben ontwikkeld, angstig zijn, vluchten, bibberend op stal staan, geen vertrouwen hebben in het wezen mens, geen respect door waardering hebben en bovenal heel zielig zijn.........

dat komt omdat ik me niet verdiep in het wezen paard, in 30 jaar helemaal niks geleerd heb, en al helemaal niet in staat ben om van een paard te houden.........

ROFL
Dan zijn die van mij ook zo Huilen van het lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:11

voor de "zachte eitjes" hier, wat doe je als je een jonge hengst hebt die voor je staat te steigeren en met zijn benen staat te zwaaien? (speelgedrag, maar wel gevaarlijk voor ons).
Wat doe je op dat moment Lachen

Lijkt me niet dat je dan met een hele kalme stem vraagt of hij misschien naar beneden wilt komen.

Ik heb ik dat geval die hengst een gigantische ram verkocht (zo hard mogelijk) zo snel als ik die kans had. Probleem direct opgelost, nooit meer gebeurt daarna.

Ook wil ik mijn 18 jarige merrie wel eens een flinke tik verkopen, wanneer ze bijvoorbeeld doelbewust op mijn tenen gaat staan. Dit paard weet ook prima wat een persoonlijke ruimte is, kan zelfs zonder leidsel mijn bewegingen keurig volgen.

Hengst is overigens al weer 2 jaar ruin (ivm merries) en word op dit moment ingereden, een paard dat werkgewilliger is dan hij op die leeftijd vind je bijna niet...

Ik sla dus wel degelijk wanneer ik denk dat dat nodig is. Maar dat is zeker niet bij elk paard, en in elke situatie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:11

kwiko....arme paardjes..jij zal wat sporen van ellende hebben achtergelaten...(hi,hi..)
Ik heb niets tegen een flinke mep,ik hoef het nu nooit meer toe te passen.
Toen mijn friese hengst in de pubertijd was bracht ik hem naar de wei met zweep....als hij de moed ook maar had raar te doen kreeg hij een ram op zijn boeg....dat was toen hij 17 maanden was...ik geloof dat ik hem 2x geslagen heb,toen werd de link gelegd.
Het blijft 600 kilo...een beetje respect voor jou is dan niet verkeerd.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:13

@ Betrie
Toevallig heb jij dan een netjes opgevoed paard.
Maar er zijn genoeg mensen die het mindergetroffen hebben.

Die van mij krijgt ook wel eens een tik of schop.
Maar dan moet ie het er ook echt naar gemaakt hebben.
Tegenwoordig bijt ie in me armen tijdens het stappen.
Dan kan hij echt wel verwachten dat ie op zijn lazer krijgt.
Ook heeft ie een keer de hoefsmid getrapt en die heeft hem wel een paar keer goed geraakt. Waarvan ik dacht dat is ook niet nodig.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:16

Ik ben absoluut tegen slaan! Ik heb er een hekel aan hoe snel mensen hun paard een klap verkopen! Je wint er helemaal niks mee!
Wel vind ik als mijn paard gericht zou schoppen naar mij dat hij dan even op zijn plek gezet moet worden.. 1x normaal!! Je ziet genoeg mensen als een paard iets fout doet dat ze er 3 klappen voor krijgen. Ik vind het belachelijk. En tuurlijk zijn er ook mensen die te soft zijn met hun paard, maar zeg dat dan gewoon eerlijk tegen deze mensen, daar hebben ze meer aan dan iemand die achter de rug om kletst en over hun gaat vertellen. Geef ze is een tip, en dan niet gelijk dat ze meoten gaan slaan!! Absuurd!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:17

Ik zal de mijne niet slaan .. al heb ik in mijn onwetendheid toen ik hem net 1 dag had en hij de stal uit wilde denderen over mij heen hem wel terug in de hoek gezet. daarna ook nooit meer gedaan.

Nu ik zoveel van hem heb geleerd zal ik idd niet slaan. Ik los het wel op andere manieren op.

Al krijgt hij soms wel een elleboogje hoor als mijn onopgevoedde Haf weer eens zit te bedenken dan ik altijd snoepjes in mijn zak heb en dus aan mijn jaszak gaat knabbelen.. dan is mijn elleboog best wel dichtbij...

Citaat:

ja zo schets ik het beeld ook van mijn pony... het is alsof ik hem bij je heb gebracht en weer zo terug heb gekregen en ik vind het heerlijk... Koe

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:18

Zo gauw ze mijn leefgebied of mijzelf niet respecteren dan krijgen ze een WELVERDIENDE knal Ja

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:22

Als mijn pony echt iets doet wat niet kan.
Ik ben niet echt voor slaan hoor, maar er zijn grenzen.

Als hij mij bijv. steeds naar mij hapt en naar 3x waarschuwen doet hij het nog steeds, dan geef ik hem een klein tikje.
Hij is nu aan het wisselen, dus dat komt de laatste tijd wel vaker voor.
Hij is nog jong dus hij moet nog veel leren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:26

Ik denk dat je een paard moet toespreken in de taal die hij kent..
Je moet soms eens zien hoe ze met elkaar omgaan..
Mijn poown heeft van mij al een paar keer een serieuze maat 40 tegen zijn bil gehad.. alleen maar in situaties waarin hij echt compleet over de scheef ging..
en geloof mij.. dat begrijpt hij heel goed.. hij neemt dan direct een onderdanige positie aan.

tikken uitdelen met mijn hand doe ik dus niet.. daar worden paarden alleen maar kopschuw van..
ik corrigeer hem over het algemeen met mijn stem, en dat is voldoende..

Ik moet zeggen, mijn poown is nu bijna 3, en op wat kinderkuren na is het een heel opgevoede knol.

maar een zweep zou ik er echt nooit bij pakken..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:31

Correctie op het juiste moment en juist gedoseerd..
Dat kan een brul zijn, maar ook een knal (maar dan liefst wel 1 goeie), net wat op dat moment afdoende is..

Paarden onderling delen ook wel eens een flinke knal uit als het nodig is. En wij moeten de paarden taal begrijpen? Paarden moeten ook de mensentaal leren begrijpen. Samenwerking heet dat..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:35

Mijn merrie heeft in begin aardig wat rake klappen gekregen, terecht want ze beet en sloeg als dingen haar niet aanstonden. Nu hoef ik alleen maar te dreigen en dan weet ze haar plek. Aaaaals ze dan toch een x schopt zoals van de week toen ik haar uier schoonmaakte (ze had me al tig waarschuwingen gegeven, maar ja het moest toch even schoon) dan krijgt ze 1 tik en ik verhef me stem, dan is het klaar.

Ts, mag ik je erop wijzen dat niet alle paarden die niet luisteren in de kliniek niet opgevoed zijn en dus maar klappen moeten krijgen! Persoonlijk zou ik jou dus niet in de buurt van mijn merrie willen hebben want die is panisch van angst voor de d.a. die staat al te trillen als de d.a. alleen maar door het stalpad loopt voor een ander paard