HELP!!! ze eten al het hout op!! tips nodig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

virgin_lady

HELP!!! ze eten al het hout op!! tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:05

Er zijn er hier al een aantal begonnen met de stallen en hekken en palen op te eten.
1 heeft er al een heel gat in zijn stal op..iemand die iets er tegen weet want zo hou je nix meer over.

_maaike_D

Re: HELP!!! ze eten al het hout op!! tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:02

cribbox er op smeren (schrijf je dat zo? :S)
dat smaakt vies dus stoppen ze met knagen

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:04

oke. werkt dat beter als antibijt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:05

Wat ook schijnt te werken, mosterd of azijn.. Is alleen wel stinkend en viezer maartja, het werkt wel Knipoog (mosterd beter en langer dan azijn zelfs geloof ik..)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:12

geef ze afleiding, zoals hooinetten, speelballen, zelfgemaakte snufjes etc.

Denk eraan dat veel antibijtverven uit verschillende zaken GIFTIG zijn!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:17

Ze zullen niet voor niets beginnen met het eten van hout, dus ik zou goed gaan kijken naar hun rantsoen en naar de mogelijkheden van afleiding zoals chipieke ook zegt Lachen

En inderdaad cribox gebruiken, is bij de meeste ruitersportzaken wel te verkrijgen Lachen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:17

Cribbijt enz is het probleem verdoezelen.
Waarom doen deze paarden het? te kort aan stengelig hooi/kuil/stro (ruwvoer)?
tekort aan mineralen vitamines?
verveling? ga daar eens aan denken ipv direct antikribbenbijt spul er op te gaan smeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:25

Vaak is het opeten van hout een gebrek aan voedingsstoffen. Graven ze toevallig ook gaten in de grond?? Verder is idd verveling ook goed mogelijk.

Ook heb ik wel eens gehoord dat paarden dit doen als ze pijn in hun buik hebben, zo willen ze ook wel eens stro opeten. Zelf weet ik hier niet zoveel vanaf.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:30

Ze kunnen de hele dag hooi eten als ze willen. Ze laten altijd nog een restje over van de vorige keer. Likstenen zijn ook aanwezig.
Jollyballen. likits etc zijn ook in de stallen.

Ik denk dat het komt omdat er bijna geen gras meer is dat t grote deel omgeploegd is.
Alzou dat dan snachts toch als ze op stal staan het probleem niet moeten zijn.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:47

carboleum

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:51

Wij hadden eerst ook eigengemaakte boxen met houten deuren etc. Begonnen onze paarden ook aan te eten. Mijn wederhelft noemde onze paarden al "De Bevers", klinkt grappig maar leuk is het natuurlijk niet. Cribox insmeren helpt wel voor een tijdje, wat wij ook deden, stukje fijn kippegaas er overheen plaatsen (wel uitkijken met scherpe randjes etc). Ik gaf ze ook wel eens een grote dikke tak in de box konden ze daar op knagen, vinden ze wel heerlijk maar helpt niet echt tegen het aanvreten van de boxen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:53

casanova schreef:
carboleum

dagt ik ook aan,maar had geen iedee hoe je het schreef Knipoog

wij hebben vorige week de omheining gedaan,stinkt een uur in de wind,maar weet zeker dat ze daar van af zullen blijven,alleen doen als de stal goed is geventileerd,denk niet dat ze het prettig vinden om in de stank te moeten gaan staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:05

blijkbaar is het stalklimaat toch dusdanig (ondanks voldoende hooigift) dat het voor de paarden aanleiding geeft tot kribbebijten. kribbebijten is een stereotiep gedrag dat stress aanduidt. hoe is de kwaliteit van je hooi, is het smakelijk genoeg en heb je al eens een bloedonderzoek laten doen op evt. tekorten?

verder is dus stress een belangrijke factor, staan de paarden altijd 's nachts op stal of alleen in de winter? en hoeveel uren per dag lopen zij dan buiten, en hoe is de omgeving buiten? is er ruimte, staan ze alleen, op zand of op gras, en wat wordt er buiten verder gevoerd? kunnen de paarden goed contact maken met elkaar op stal, hoe is het licht en de luvhtvochtigheid op stal, komt er veel frisse lucht binnen, tocht het er?

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:14

Ze kunnen elkaar op stal allemaal zien en de buren aanraken door de tralies.
Ze hebben allemaal een buitenluik en ze staan er snachts in. Ze zijn het allemaal wel gewend. Al kunnen ze in de zomer snachts in de bak en de stallen.
Er staat nu geen gras meer nog een paar sprieten. Maar ze krijgen ook genoeg hooi bij.
Ze gaan van 9 tot 4 naar buiten.Buiten knagen ze ook aan het hout.
Ze staan met meerdere samen.

Het zijn trouwens wel buitenstallen dus wel frisselucht.maar als het donker word is het daar ook donker. Net als buiten zegmaar.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:35

Met teer insmeren!

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:02

leuk op een witte muur Tong uitsteken

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 03:45

Ik denk niet dat het altijd aan stress te wijten is. Mijn paardje stond vroeger 24/7 buiten met onbeperkt hooi. En toch ging hij knabbelen aan de stallen van de buitenkant. Terwijl er genoeg bomen waren met takjes. Hij stond ook niet alleen en het terrein was groot genoeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 03:50

Jennasilver schreef:
Ik denk niet dat het altijd aan stress te wijten is. Mijn paardje stond vroeger 24/7 buiten met onbeperkt hooi. En toch ging hij knabbelen aan de stallen van de buitenkant. Terwijl er genoeg bomen waren met takjes. Hij stond ook niet alleen en het terrein was groot genoeg.

Idd, dat doen ze bij ons met de hindernisbalken. Ze staan hier 24/7 op het land, worden royaal bijgevoerd en staan in een kudde dus geen stress of verveling, eerder tevredenheid. Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:29

het is natuurlijk niet altijd stressgerelateerd. ook bij gebrek aan bepaalde voedingsstoffen gaan veel paarden hout eten.

daarnaast is het gewoon iets natuurlijks om te doen, zeker in de winter. van nature eten paarden ook bijv. boomschors, en aangezien wij onze mooie boompjes vaak afschermen... hihi! en ik kan me voorstellen dat het als paard zijnde wel lekker kan zijn om gewoon je tanden lekker ergens in te hakken, om een beetje te rotzooien bijvoorbeeld, maar er zit aan veel houtsoorten ook een lekker smaakje voor ze. daarom wordt ook aangeraden om bepaalde houtsoorten voor 'paardenspul' wel te gebruiken en andere soorten juist niet.

dergelijke gedragingen zijn mijns inziens niet áltijd slecht, of fout. soms heeft een paard ergens zijn paardse redenen voor waar wij maar moeilijk achterkomen.

desondanks zou ik zelf het overmatig eten van hout of het kapotmaken van houden spul niet erg leuk vinden, hindernisbalken zijn ook niet goedkoop, haha!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:52

teer smeren op het hout..werkt ook perfect..kijk alleen uit dat je er zelf niet tegen aan staat..je krijgt het nauwelijks uit je kleding..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:54

Hout eten betekend dat ze ergens een tekort aan hebben,door ze appel azijn te geven los je het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:10

herthoornolie erop smeren Knipoog

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:08

Onze pony's eten ook de stal op en ze staan 24/7 buiten met nonstop ruwvoer en jollyballen edg.
Zowel de binnenkant als de buitenkant moeten het ontgelden.
De buiten kant heb ik nu schrikdraad omheen staan zodat ze er niet meer bij kunnen maar aan de binnenkant kan dat natuurlijk niet.
Teer erop smeren helpt wel maar op den duur gaan ze er toch weer aanknagen.
Ik had in de wei een balk gemaakt op 2 heiningpalen om de pony's aan vast te zettenn deze heb ik heel dik ingesmeerd met teer(ik kon de pony's er dus eerst niet aan vast zetten omdat de teer op moest drogen),maar na een paar weken hebben ze hem dwars doormidden gebeten (het was een vierkante balk van 5 cm).
Als ze wat te kort zouden komen wat zou dat dan moeten zijn????
Ze hebben verschillende soorten likstenen en krijgen voederkoeken en nonstop voordroog en staan dus 24/7 buiten,met als het nodig is de stal open zodat ze erin kunnen met slecht weer.

Mariskadegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:57

Herthoornolie of azijn werkt vaak goed. Maar het is belangrijker om eerst de oorzaak te zoeken van dit probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:27

merrieveulen schreef:
het is natuurlijk niet altijd stressgerelateerd. ook bij gebrek aan bepaalde voedingsstoffen gaan veel paarden hout eten.

daarnaast is het gewoon iets natuurlijks om te doen, zeker in de winter. van nature eten paarden ook bijv. boomschors, en aangezien wij onze mooie boompjes vaak afschermen... hihi! en ik kan me voorstellen dat het als paard zijnde wel lekker kan zijn om gewoon je tanden lekker ergens in te hakken, om een beetje te rotzooien bijvoorbeeld, maar er zit aan veel houtsoorten ook een lekker smaakje voor ze. daarom wordt ook aangeraden om bepaalde houtsoorten voor 'paardenspul' wel te gebruiken en andere soorten juist niet.

dergelijke gedragingen zijn mijns inziens niet áltijd slecht, of fout. soms heeft een paard ergens zijn paardse redenen voor waar wij maar moeilijk achterkomen.

desondanks zou ik zelf het overmatig eten van hout of het kapotmaken van houden spul niet erg leuk vinden, hindernisbalken zijn ook niet goedkoop, haha!

Is idd niet leuk maar dit zijn hindernisbalken die we zelf gemaakt hebben dus dat scheelt en ik heb liever dat ze een hindernisbalk kaal vreten dan dat ze aan de omheining beginnen (hoewel dat niet snel zal gebeuren omdat de meeste weidepalen behandeld zijn). Kan er niet zo'n probleem van maken, wel irritant is dat ze de boxdeuren afknagen en dat is niet alleen niet mooi maar ook niet praktisch en onveilig met het oog op splinters.