Op zich is het een lief beest, maar er zit een beetje een kantje aan, waardoor ik het alsmaar minder zie zitten om hem zelf te beleren.
Longeren aan een halster lukt al redelijk, longeersingel is hij gewend en vorige week heb ik er ook eens een zadel opgelegd. Dit doet hij in principe allemaal braaf en probleemloos, maar zo nu en dan reageert hij op zo'n manier, dat ik voor mezelf besloten heb er me er misschien toch niet aan te wagen.
Vorige week met het zadel bijvoorbeeld: Eerst heb ik de singel over heel z'n lichaam gehaald, langs z'n benen, onder z'n buik, op z'n kont etc... Maar een longeersingel was hij al gewend, dus dat was geen enkel probleem. Zadeldekje kende hij ook al, dus daarna even met het zadeldekje geoefend, op z'n rug, onder z'n buik, in z'n hals, op z'n kont etc... Daarna heb ik dan het zadel erbij gehaald. hem dit laten onderzoeken en dan op zijn rug gelegd. Dan aan de hand met hem gestapt terwijl het zadel los lag. Dat deed hij heel relax, dus dan heb ik de singel eraan bevestigd en het zadel vast gemaakt. Nog steeds geen enkel probleem. Daarna wat rondgestapt aan de hand. Het ging allemaal perfect. De pony losgelaten in de piste en hem gevraagd te draven. Ook dit deed hij braaf, geen gebok ofzo. De pony ging gewoon draven en stappen, klein galopje op mijn vraag. Maar dan na enkele minuten, toen ik eigenlijk al had besloten dat het genoeg geweest was voor vandaag, ontploft hij. Hij hupst de piste door als een pingpongballetje en demontreert enkele erg spectaculaire boksessies. Waar dat plots vandaan kwam?
Ik had het niet meer zien aankomen. (Daarna ging hij overgings gewoon braaf verder draven) Hals erop, oortje naar voren en heeft hij nog even lopen showen.Het is dus dat explosieve en het onverwachte ervan wat mij afschrikt. Het beest is ook gebouwd als een kleine tank, brede hals, stevige benen,...
Nu ben ik mij aan het oriënteren om hem weg te brengen om in te rijden. En heb ik de keuze.
Er zijn enkele erg goede NH-stallen, aardig aan de prijs en meestal ook een eind uit de buurt.
Of ik kan hem bijvoorbeeld ook naar een springruiter brengen, hier in de buurt die ook wel wat jonge paarden inrijdt.
Nu vraag ik mij af wat het beste bij mijn pony past.
Die springruiter hier uit de buurt zou het makkelijkste zijn voor mij. Die komt dan mijn pony gewoon ophalen (heb zelf geen vervoer), is stukken goedkoper en ik kan er vaak langsgaan. Het is wel een erg traditionele aanpak. An sich heb ik daar geen problemen mee, maar... Ik vrees een beetje dat mijn pony daar misschien niet zo goed op zal reageren.
De pony is namelijk nogal 'gereserveerd' en snel in zijn gat gebeten.
Naar mij en mijn familie toe is hij erg lief en aanhankelijk, maar een vreemde kan er niks mee. Hij laat zich niet benaderen door iemand die hij niet kent, kan dan erg angstig (en mogelijk gevaarlijk) reageren. Hij heeft ook een olifanten geheugen, elke fout die je met hem maakt, veroorzaakt weken werk om zijn vertrouwen terug te winnen. Hij kan ook niet zo goed tegen verandering. En dan is er nog dat explosieve kantje ven hem.
Dan vraag ik mij af of hij niet beter af is bij een NH-stal?
Graag jullie mening hierover?
Als jullie goede adresjes weten in (centraal) België, hoor ik die trouwens ook graag.