Inrijden NH of traditioneel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Inrijden NH of traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:22

2 jaar geleden kocht ik jaarlingetje ondertussen is het een 3,5 jarige stevige en krachtige E-pony. En wordt het tijd dat hij z'n boterham gaat verdienen.
Op zich is het een lief beest, maar er zit een beetje een kantje aan, waardoor ik het alsmaar minder zie zitten om hem zelf te beleren.
Longeren aan een halster lukt al redelijk, longeersingel is hij gewend en vorige week heb ik er ook eens een zadel opgelegd. Dit doet hij in principe allemaal braaf en probleemloos, maar zo nu en dan reageert hij op zo'n manier, dat ik voor mezelf besloten heb er me er misschien toch niet aan te wagen.

Vorige week met het zadel bijvoorbeeld: Eerst heb ik de singel over heel z'n lichaam gehaald, langs z'n benen, onder z'n buik, op z'n kont etc... Maar een longeersingel was hij al gewend, dus dat was geen enkel probleem. Zadeldekje kende hij ook al, dus daarna even met het zadeldekje geoefend, op z'n rug, onder z'n buik, in z'n hals, op z'n kont etc... Daarna heb ik dan het zadel erbij gehaald. hem dit laten onderzoeken en dan op zijn rug gelegd. Dan aan de hand met hem gestapt terwijl het zadel los lag. Dat deed hij heel relax, dus dan heb ik de singel eraan bevestigd en het zadel vast gemaakt. Nog steeds geen enkel probleem. Daarna wat rondgestapt aan de hand. Het ging allemaal perfect. De pony losgelaten in de piste en hem gevraagd te draven. Ook dit deed hij braaf, geen gebok ofzo. De pony ging gewoon draven en stappen, klein galopje op mijn vraag. Maar dan na enkele minuten, toen ik eigenlijk al had besloten dat het genoeg geweest was voor vandaag, ontploft hij. Hij hupst de piste door als een pingpongballetje en demontreert enkele erg spectaculaire boksessies. Waar dat plots vandaan kwam? Verward Ik had het niet meer zien aankomen. (Daarna ging hij overgings gewoon braaf verder draven) Hals erop, oortje naar voren en heeft hij nog even lopen showen.

Het is dus dat explosieve en het onverwachte ervan wat mij afschrikt. Het beest is ook gebouwd als een kleine tank, brede hals, stevige benen,...

Nu ben ik mij aan het oriënteren om hem weg te brengen om in te rijden. En heb ik de keuze.
Er zijn enkele erg goede NH-stallen, aardig aan de prijs en meestal ook een eind uit de buurt.
Of ik kan hem bijvoorbeeld ook naar een springruiter brengen, hier in de buurt die ook wel wat jonge paarden inrijdt.

Nu vraag ik mij af wat het beste bij mijn pony past.
Die springruiter hier uit de buurt zou het makkelijkste zijn voor mij. Die komt dan mijn pony gewoon ophalen (heb zelf geen vervoer), is stukken goedkoper en ik kan er vaak langsgaan. Het is wel een erg traditionele aanpak. An sich heb ik daar geen problemen mee, maar... Ik vrees een beetje dat mijn pony daar misschien niet zo goed op zal reageren.
De pony is namelijk nogal 'gereserveerd' en snel in zijn gat gebeten.
Naar mij en mijn familie toe is hij erg lief en aanhankelijk, maar een vreemde kan er niks mee. Hij laat zich niet benaderen door iemand die hij niet kent, kan dan erg angstig (en mogelijk gevaarlijk) reageren. Hij heeft ook een olifanten geheugen, elke fout die je met hem maakt, veroorzaakt weken werk om zijn vertrouwen terug te winnen. Hij kan ook niet zo goed tegen verandering. En dan is er nog dat explosieve kantje ven hem.
Dan vraag ik mij af of hij niet beter af is bij een NH-stal?

Graag jullie mening hierover?

Als jullie goede adresjes weten in (centraal) België, hoor ik die trouwens ook graag. Knipoog

Lise81

Re: Inrijden NH of traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:51

Ik vind het niet zo gek als een paard een reactie geeft op het zadel. Zelf zou ik elke dag even het zadel er op doen en even 10 min aan de longe, het went meestal van zelf. Ik vroeg me af of je zelf veel ervaring had met inrijden?
Een andere optie is namelijk je goed te laten begeleiden bij je thuis. Ook als je paard eenmaal beleerd is zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat hij af en toe anders reageert dan jij had verwacht/ had gewild. Het blijft een jong dier!

Dat het inrijden door NH-er gebeurd hoeft niet automatisch te betekenen dat je paard beter in handen is dan bij de springruiter. Volgens mij blijven zulke dingen afhankelijk van de persoon en hoe deze omgaat met je paard. Als jij denkt dat de springruiter niet past bij jou paard dan gaat het denk ik ook niet op. Misschien is er een andere ruiter (NH of niet) bij jou in de buurt die veel ervaring heeft en jij passend vindt?
Succes!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:19

Wat ik 'eng' vind aan mijn pony is dat hij eerst vrij onverschillig lijkt en alles best lijkt te vinden en pas begint te bokken, wanneer je het eigenlijk niet meer verwacht. Je ziet het niet aankomen. Het ene moment is hij super relax, het andere hangt hij plots 2 m boven de grond. Clown
Moest hij stress tonen of zenuwachtig lijken, kan je daar rekening mee houden en aan werken. Maar op deze manier wordt het wel erg moeilijk om enge situaties te vermijden.

Dat hij zou bokken de eerste keer dat hij met een zadel loopt, vind ik natuurlijk ook niet zo vreemd. Dat verwacht je wel, denk ik, met de meeste jonge paarden. Daar gaat het ook niet om. Het is de manier waarop.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:17

ik heb zelf een poos geleden z,n paard gereden 4 keer ging dit super braaf en goed de 5 de keer ben ik samen met haar overal door heen gekomen (goed afgelopen) het is en blijft en jong paard dit gedrach is eingelijk heel normaal ik heb zelf gewoon een persoon voor mijn 3 jarige thuis laten komen die heeft hem een paar keer gereden en het beginsel aangeleert...als je maar iemand hebt met de nodige ervaring dan maakt het na mijn mening niet zo veel uit of het van een nh is of traditioneel...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:30

Eigenlijk zou er geen verschil mogen zijn hé.
Een paard opleren moet je samen met je paard doen, met respekt voor je paard, je moet dus ook naar je paard kijken en reageren op wat je paard je zegt en vraagt.
Maar het paard moet je wel als leider zien , en uit jouw verhaal is toch op te merken dat hij dat niet altijd zo ziet, daar moet meer aan gewerkt worden.

ik stuurde je ook al een pb

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:31

Ja ik vind het ook niet zo vreemd dat hij bokt na een paar rondjes, mijn jonkie heeft dat ook gedaan, eerste paar rondjes gaat dan goed em dan worden ze zich bewust van dat er iets wel heel raars op de rug zit en ja dat moet eraf.
Veel doen en lekker op het gemak laten wennen.

Ik zou voor de NH manier gaan,kun je trouwens zelf ook met je paardje op cursus , b.v een drieluik van Voest.

Als jij al vind dat die springruiter het niet is ,moet je daar zeker niet voor kiezen, misschien dichtbij en goedkoper, maar op welke manier gaat het gebeuren?
Vaak ben je er niet bij en zie je niet wat en hoe het gebeurt.
Ik zou er dan voor kiezen om bij elke training aanwezig te zijn.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:54

Mij klinkt het gewoon in mn oren als een klein rotzak die nog een beetje loopt te spelen, en dat zadel ziet als een lekkere aanleidingom even uit zn plaat te gaan, om daarna weer gewoon door te gaan met showen. Gewoon lekker veel longeren, en wbt het inrijden, dat doet ieder op zn eigen manier. Je moet kijken wat jou het beste ligt, daar kunnen wij niet over oordelen.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:01

Kies voor iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden. De methode maakt dan verder niet uit. Wat het belangrijkste is, is dat ze wweten waar ze mee bezig zijn.

NH is een relatief nieuw verschijnselen ik heb de indruk dat er daar nog meer kaf tussen het koren zit dan bij de gewone ruiters. Persoonlijk zou ik dus 'klassiek' gaan bij iemand die dat vaker gedaan heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:04

Ik vind dat je het begin al erg netjes en op de juiste manier hebt aangepakt. Dat een 3 1/2 jarige die net word beleerd soms uit zijn dak gaat is eigenlijk heel gewoon. Natuurlijk ben je niet blij als je er op zo'n moment op zit, maar dat is wel een beetje het risico van het beleren van een paard. Ik zou zeggen, zoek iemand die je er bij kan helpen...en dan bedoel ik het paard b.v vasthouden bij het op stijgen, longeren als je er op zit enz. Ik denk dat je het dan best zelf kan. Of je het dan op de 'normale' manier of op de NH manier moet doen is helemaal jou keus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:07

Maakt niet uit op welke manier je hem laat inrijden. In het begin is het toch hetzelfde, ze moeten allemaal het gewicht van de ruiter accepteren en er moet - even respectloos geformuleerd - een rem, een gaspedaal en een stuur op gemonteerd worden. En hoe dat dan gedaan wordt maakt verder niet uit.
Ik zou dus klassiek laten beleren, omdat er onder de noemer NH idd - zoals hier boven vermeld - genoeg rondlopen die misschien wel veel ervaring hebben met oudere paarden, maar het beleren van een jong dier is een heel ander verhaal.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:13

Ik vind het een hele normale reactie, de hafjes die wij aan het inleren zijn hebben het ook gedaan en ergens ben ik er alleen maar blij om dat ze het doen. Ze proberen het roofdier op hun rug eraf te bokken, maar ze leren er ook van dat het geen roofdier is en dat ze niet opgegeten worden door het zadel op hun rug. Zolang er direct na de boksessie weer rust in de pony is zou er in mijn ogen niet veel aan de hand zijn. Als je hem weg wil brengen zou ik op meerdere plaatsen eens gaan kijken, wat je gevoel zegt als je daar bent is ook niet geheel onbelangrijk. Wij doen dit soort dingen zelf en zijn goed op elkaar afgestemd, tot nu toe gaat het perfect.
Succes in elk geval

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:17

Idd, het is een beetje afhankelijk van de persoon die het doet denk ik, je zal in beide stromingen mensen hebben die niet bij jouw manier passen. Ik zou even zo gauw niet weten wat de NH manier van inrijden is? (Ben er niet zo in thuis) maar je moet altijd kijken naar je paard en hem idd met respect behandelen, gewoon eerlijk dus en dat betekent niet dat ie niet gecorrigeerd hoeft te worden overigens.

Je hebt van die cowboys die er na 1 dag longeren opspringen en na 10 dagen je paard als zijnde "ingereden" weer afleveren, maar daar heb je dan vaak geen gemak van Knipoog. Misschien kan je eens bij die springruiter gaan kijken als ie bezig is met een jong paard, kan je kijken of het je aanstaat.

Overigens zie je het gedrag van je pony wel vaker hoor als er net beleerd wordt, soms dan zijn ze een beetje afwachtend van "wat is dit nou" en als ze zich een beetje op het gemakje gaan voelen dan komt er een hoop kabaal!

Je kan idd vast elke dag eventjes longeren met het zadel erop, zul je zien dat ie het over een tijdje niet meer doet. Daarom is het wel belangrijk dat je goede hulp hebt, want jonge paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar en dan kan je veel verkeerd doen als je de situatie niet onder controle hebt.

Succes!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:45

Ik ben eerlijk gezegd toch verbaasd dat die uitgestelde reactie blijkbaar erg normaal is voor een jong paard.
Ik had het nog niet gezien.

Toen we mijn merrie (7 jaar geleden) beleerd hebben, wist je meteen waar je aan toe was. Die ging al de lucht in zodra ze iets op haar rug voelde. Maar eens de grote paniek over was, heeft die zelfs niet 1 keer meer gebokt. Eens die 5 toeren met een ruiter had gedraafd (met iemand ernaast die haar elke zoveel passen uit de lucht moest plukken) en ze merkte dat steigeren en bokken niet hielp, was het in orde en reed je zo met haar weg. (Die reageerde trouwens op elk nieuw ding op zo'n manier)

Mijn zusje heeft in haar jonge jaren ook een paar 10-tallen pony's en paarden beleerd en stond er vorige week op te kijken toen ik met mijn pony en een zadel bezig was. Die fronste toch ook wel een wenkbrauw. (Terwijl zij altijd degene geweest is die zei dat ik het maar gewoon zelf moest doen, roept ze nu dat ik hem weg moet brengen.) De meeste pony's die zij heeft ingereden reageerden volgens haar helemaal niet op't zadel, of wat bokken in het begin ofzo. Maar een pony die eerst een kleine 10 minuten rustig rondraaft, overgangen maakt wanneer het hem gevraagd wordt en dan alsnog zo gek gaat doen, die was ze nog niet tegengekomen.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 23-11-08 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:53

NH laten beleren is wel een leuk idee, maar je moet volgens dezelfde principes verder kunnen gaan, anders heeft dat beleren geen zin gehad.
ik vind wat midgie voorstelt een goed idee, ga mét je pony een cursus doen bij Voest.
die man weet echt wel waar hij mee bezig is, en het voordeel is dat jullie beiden 'beleerd' worden Tong uitsteken

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:03

Cassidy schreef:
Maakt niet uit op welke manier je hem laat inrijden. In het begin is het toch hetzelfde, ze moeten allemaal het gewicht van de ruiter accepteren en er moet - even respectloos geformuleerd - een rem, een gaspedaal en een stuur op gemonteerd worden. En hoe dat dan gedaan wordt maakt verder niet uit.

Ik denk dat het verschil vooral zit in wat ervoor komt?
Dat die zoganaamde NH-stallen veel meer aandacht geven aan grondwerk en eerst een band vormen met de pony?
Ergens heb ik het idee dat als ik mijn pony wegbreng naar een voor hem vreemde persoon en ze gaan er meteen met zadel en ruiter mee aan de gang (want tja, longeren snapt hij al, dus daar zullen ze dus niet al te veel tijd moeten insteken) dat hij dichtklapt.

Hij is echt héél gereserveerd. Het heeft bijvoorbeeld 5 bekappingen geduurd voordat mijn smid hem kon aaien op zijn hals. (Dus de eerste 4 keer konden we niet anders (voor veiligheid van de smid) dan een praam gebruiken. Terwijl er met de eerste benadering van mijn smid naar de pony toe, echt niks mis was. Die wilde zich eerst gaan voorstellen en pony wat strelen om hem op zijn gemak te stellen. Het bekapmateriaal was zelfs nog niet bovengehaald. En toch reageerde de pony alsof hij vermoord zou worden. Uiteindelijk heb ik de smid telkens een kilo wortelen in z'n handen geduwd en nu, na 5 keer kon hij hem aaien.

Op straat ook. Ik wandel wel eens met hem (om van weide te wisselen) en als voorbijgangers dan vragen of ze hem mogen aaien (Want hij ziet er wel heel aaibaar uit Clown ), moet ik dat echt weigeren. Hij laat zich toch niet aanraken en raakt in paniek wanneer iemand hem benadert.
Hem vangen op de wei, is nog zoiets. Dat lukt alleen mensen die hij goed kent.

Of moet ik niet zeveren en komt het met zo'n pony op een traditionele manier ook wel in orde?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:06

Luckystory schreef:
Of moet ik niet zeveren en komt het met zo'n pony op een traditionele manier ook wel in orde?

Dat denk ik wel ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:13

Over die uitgestelde reactie, die komt bij sommige paarden pas na enkele weken, heb zelf zo eentje beleerd, de eerste weken geen vuiltje aan de lucht en na drie weken moest ik opeens de ene bok na de andere uitzitten Haha!
Ik heb het idee dat een pony als de jouwe op de gewone standaard manier echt wel in orde komt, maar de manier waarop is niet eens waar het om draait, het gaat meer om de handigheid van diegene die er op gaat zitten en de ervaring die diegene heeft.
Maar als ik het zo even doorlees moet je bij een exemplaar als deze echt doorpakken en de pony ten alle tijde een slag voor zijn. Ik heb het idee dat het een buitengewone slimmerik is die erg creatief is in het uithalen van fratsen om zo zijn eigen zin te kunnen doen.
Mits die springruiter waar je het over hebt, goed is, zou ik hem gewoon daar brengen, alleen al vanwege de afstand, zodat je er zelf zo vaak mogelijk bij kunt zijn.
En ja, nogmaals over die reactie die soms op zich laat wachten, jong spul is gewoon eerst overdonderd en dan ondergaan ze het zo'n beetje, vaak is het daarna pas stunten geblazen.
Ik denk dat het bij deze vooral zaak is om een aantal weken achter elkaar dagelijks met hem aan de gang te gaan...

Dan rest nog mijn vraag, wat zijn je toekomstplannen met deze pony?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:23

suleilitha schreef:
Dan rest nog mijn vraag, wat zijn je toekomstplannen met deze pony?

Ik zou hem graag als recratiepony gebruiken. Ik heb nog een 10 jarige merrie staan, die hoofdzakelijk mijn rijpaard is. Dus een beetje de rol van 2de paard.
Ook als rijpony voor zijn verzorgstertjes. Misschien dat ik er ook wat dressuur mee ga rijden. En het zou ook leuk zijn als ik hem kon gebruiken als wandelpony. Dat ik hem kan uitlenen aan vriendinnen van mij, die zelf niet over een paard beschikken, zodat we samen kunnen gaan wandelen.

En heel misschien dat ik hem binnen een aantal jaren (als ik de mogelijkheid heb, om die investeringen te doen qua materiaal) dat ik hem dan ook voor de wagen wil. Hij is er alleszins op gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:26

Als je er dressuur mee wilt gaan rijden, zou ik toch gaan voor een "traditionele aanpak". Beestje moet goed aan de hulpen staan, dat is een eerste vereiste.
En laat je niet afschrikken door zijn "buien". Wat voor bloed zit er eigenlijk in? Ben ik wel benieuwd naar.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:47

Leuk ding!!
Heb je nu al een besluit gemaakt en kun je iets met de tips in het topic?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:36

Toch nog even een aanvulling...ook een goede traditionele africhter, zal eerst het longeren goed voor elkaar willen hebben bij een paard, dat is dus de stemhulp. En (ik zie mezelf niet als een NH er) ook ik ga aan de slag met plastic zeiltjes, het spelen in de bak, het afstand houden van "jou" terrein, enz. enz. en probeer een jong paard vertrouwen te geven in de mens. Dat zou elke goede africhter dus moeten doen en dat zullen denk ik ook heel veel doen, mits ze het niet in 1 maand voor elkaar willen hebben. Dat zijn in miijn ogen dus geen goede africhtingsstallen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:23

Ik doe net als Aerdenhout en Suleilitha traditioneel zadelmak maken, maar ook ik zorg dat een paard op de grond onder appel staat en vertrouwd is. Ook als 'traditional' wil je nl. niet je nek breken met een jong paard dat uit zijn panty gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:30

Klopt Urielle maar dat is ook waar ik mee begin Haha!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:33

Waarom bel je de springruiter niet even om hem te vragen hoe hij/zij het iinrijden precies aanpakt en ga je een paar keer langs om te kijken. Dan heb je ook een wat beter beeld. Nu beslis je enkel op intuitie zonder echt te weten hoe het er aan toe gaat. Je kunt ook wellicht via bokt, op zoek naar mensen die bij die ruiter hun paardje hebben laten inrijden en vragen naar hun ervaringen. Het is natuurlijk super belangrijk hoe het gebeurt dus ik zou zeker niet overhaast beslissen!
Succes!