Paard is lui/sloom in binnenbak, buitenuit echter niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Paard is lui/sloom in binnenbak, buitenuit echter niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 09:24

Hallo,

Ik vroeg me zo iets af.
Mijn merrie is in de binnenbak echt niet vooruit te branden, zowel aan de longe en onder het zadel.
Van de week ging ze zelfs in staking en wilde niet vooruit en achteruit en na even doorzetten ging ze in slomotion omhoog en mept tegen mijn hulpen met achterbeen.
Gister even los gehad en schuin balkje tegen de wand gezet en flink achter der broek aangezeten en hèhè er kwam beweging in en ze nam een sprong! Vond ze wel errug leuk en werd er wel ietsje heter van en bleef lekker doorgaan.
Ze is in totaal nu een aantal maanden onder het zadel, ze is 4 jaar.

In de buitenbak is het al een hele andere merrie, veel levendiger en met buitenrit is ze echt zoals ze moet zijn.

Heb dus niet het idee dat het medisch is.
Met poetsen etc staat ze vaak ook lekker te dromen en is zo relaxed.. (zal ook wel wat in het karakter zitten)

Ze heeft trouwens wel een veulen aan de voet nog die als ze moet werken in de box bij de bak staat.
Ik ben benieuwd of ze ook gaat veranderen als het veulen er volgende maand bij weg is.
Ze krijgt 2kg krachtvoer per dag en geef der ietwat haver door de brok heen sinds gisteren.

Heeft iemand ook zo'n paard of zoiets meegemaakt en hoe pak je dit op?
Heb ook het idee dat ze erg onzeker is binnen en niet zo snel dingen snapt of ze doet alsof der neus bloedt en houdt me voor de gek Clown
Eten is iig wel der favo bezigheid en denkt alleen daar maar aan. Bloos

Wil der veel afwisselende dingen laten doen.. buiten/binnen en balkjes lopen, rijden, longeren etc.

Ben benieuwd naar reacties.
Als het na afspenen van het veulen niet beter wordt wil ik der voor de zekerheid eens bloed laten prikken.

Het gaat trouwens om een kwpn merrie:
Afbeelding

Neskolay

Re: Paard is lui/sloom in binnenbak, buitenuit echter niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:41

Van de week zal er een klinische keuring plaatsvinden en bloed onderzocht worden.
Wil graag uitsluiten dat het iets medisch is.

Da om advies vragen wat voeding betreft en der gedrag.
Als ze helemaal gezond is verder gaan we rustig aan opnieuw beginnen bij 0.

Als ze iets niet snapt of geen zin heeft gaat ze nl. in staking.. (dat idee heb ik..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:32

Dat bloedonderzoek lijkt mij heel verstandig! Wacht dat maar af, maar dat is mijn idee. Als daar niets uitkomt kan je verder gaan zoeken. Maar ik krijg wel het idee dat er iets met haar aan de hand is.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 09:17

Ja wil eerst al het medische uit kunnen sluiten voor ik verder met der ga.
Alleen vind ik het raar dat ze buitenuit zo frisjes is, echt staart omhoog en gaan met die banaan. (zoals ze moet zijn)
Binnen kakt ze helemaal in en verzet het liefst geen stap.
Ook ben ik benieuwd of ze verandert als het veulen er bij weg is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:28

Nou ik herken het wel!
Ik heb een 3,5 jarige haflinger die ik 2x in de week rijd, 1x in de bak en 1x in het bos.
Als ik thuis in de bakr rij, welliswaar buitenbak, dan is hij niet voorruit te branden maar ga ik het bos in is er niks aan de hand!
Ik denk eerder dat hij thuis in de bak rijden gewoon niet zo leuk vind, verder ga ik mijn zadel goed in de gaten houden of het misschien niet lekker ligt en hij het buiten door de afleiding niet zo goed voelt.
Verder werk je natuurlijk met een jong paard, binnen moet ze werken en valt er weinig te zien, buiten kan ze lekker apegapen en hoeft ze wellicht ook minder te werken!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:08

Heb er ook zo-eentje Knipoog Een verschrikkelijk groot paard van 1.65 en vrij lang in de rug.
Hij heeft als 6-jarige nog gewoon heel veel moeite met "rondjes" lopen... c.q. verzamelen. Als je rondjes loopt aan de longe als paard, verzamel je al een klein beetje.
Met 5,5 jaar kon hij pas aan de longe galopperen.

Omdat het zo moeilijk voor hem is, vertraagt hij opdat het wat makkelijker wordt voor hem... en dus een slome donder in de bak.
Buiten loopt ie in draf makkelijk 15 a 17 km per uur Haha! (halve draver) en is ie de snelste.
Eerst ingereden in de bak, en toen ik er voor de 2de of 3de keer op kroop gelijk naar buiten = rechte lijnen. Buiten op de rechte lijnen leer ik hem stap-draf-galop + versnellinkjes in een gang.
Ik merk dat hij nu wat makkelijker een rondje in de bak kan lopen.

Kortom, ik denk dat het "slome" paard enkel in de bak, gewoon moeite heeft met het gevraagde werk en op een andere manier getraind kan/moet worden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:38

Morgenochtend wordt ze gekeurd! En wordt er bloed afgenomen voor onderzoek!
Als dit uitgesloten kan worden pak ik der weer bij 0 op Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:32

Verplaatst van BEH naar OPG

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:46

Dat had ik ook met mijn pony. In de buitenbak lekker opgewekt en binnen zat er geen fut meer in. Ik had altijd de indruk dat ze het gewoon oersaai vond en de prikkels van buiten miste.
Oplossing: in de buitenbak gaan rijden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:51

Ja ben ook wel benieuwd hoe ze is als het veulen straks in een andere schuur staat met zijn vriendjes.
Buitenbak is op het moment niet te doen helaas..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:58

Mijn paard heeft dit ook. Als ik te vaak in de bak rij dan wordt hij sloom. Hij vind het namelijk doodsaai daar; ik voel hem inzakken als ik de poort dichtdoe.

Nu doen we vooral veel afwisselen: minstens 1 keer per week naar het bos (soms vaker, ook daar kun je dressuur rijden), we doen grondwerk, springen etc. Als de bodem slecht is door de regen, gaat hij wel eens in de staak. Ik denk omdat het in de bochten inderdaad te zwaar voor hem is.

De kunst is om hem te blijven verrassen. Hij is gek op eten en in onze buitenbak staat in de hoeken wat gras. Soms rij ik van hoek naar hoek en mag hij in elke hoek even stoppen (en soms dus wat eten). Voordat ik het weet draaft en galopeert hij naar de volgende hoek! Dan kan ik hoeken voorbij rijden. Een mooie bijkomstigheid hiervan is ook dat je veel overgangen rijdt en je paard dus ook dressuurmatig aan het trainen bent, ookal stop je in (elke) hoek.

Iets wat mijn paardje ook helemaal geweldig vind is een spel wat 'the questionbox' heet (de vragendoos): Op/rond X zetten we een vierkant uit met pionnen. Elke keer als we door het vierkant rijden (over x), gaan we iets anders doen: stoppen, achteruit, overgang vooruit, volte, afwenden etc. Ik merk dan aan hem dat hij het gaat verwachten dat er iets gebeuren gaat, maar hij weet nooit wat. Doordat je het punt aangeeft in de bak, heeft het paard een visueel steunpunt: 'elke keer als we daarheen gaan, gebeurt er iets'. Dat motiveert.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:14

Bedankt voor je reactie alicia2u!
Ik ben ook van plan veel met der af te wisselen, blijft het voor haar ook veel leuker!
Wat grappig dat idee van "the questionbox"!! Kan me voorstellen dat ze zich er idd op in gaan stellen dat er weer iets gaat gebeuren.. de vraag is dan idd wat en zo hou je ze wel attent Haha!

xloesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:31

hoi misschien vind je paard de binnenbak wel saai en oninteressant
wij hebben ook zo'n paard op de manege en als je naar buiten gaat is die weer helemaal fit en loopt weer normaal door.

(misschien toch wat meer buiten gaan rijden?)

groetjes. loes

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:55

Die van mij heeft het ook in de bak rijden. Die is nu 3,5 maar in de bak ben ik soms veel te veel aan het aansporen omdat ze niet reageerd. En langs de weg hoef ik maar 1 ding te doen en ze gaat. Mijn conclusie in de bak rijden vinden ze dus gewoon niks aan. Veel leuker langs de weg. Wat je kan doen is het meer afwisselend maken. Ook in de binnenbak springen en balkjes leggen. Soms ook ff lekker hard laten galoperen als ze wil haha.

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:23

ik heb een merrie van 5 ik heb ook het probleem met in de bak komt ze niet voor uit en buiten
gaat ze heel snel ik weet ook niewat het is
maar ik vind het wel jammer maar mischien groeien ze er nog wel over heen
ik wens iedereen nog veel sucses

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:53

Bedankt voor de reacties!

Heb trouwens zaterdag weer op mijn merrie gereden!
Eerste paar rondjes is ze heel fanatiek, oortjes naar voren en vrolijk en ineens gooit ze der kop in de nek en gaat ze in staking waarna ze vervolgens na wat beendruk (af en toe eens een "schop") en tik met de zweep gaat bokken en omhoog probeert te komen.

Op een gegeven moment was ik het zat, ze negeerde mijn been en vervolgens kreeg ik af en toe een zwieper (bok) van der.

Heb mijn spoortjes aangetrokken om gewoon te kijken hoe ze daarop zou reageren.
Ben geen voorstander sporen te gebruiken bij paard wat niet voor het been is en gebruikte sporen altijd ter verfijning van de hulpen, maar............................

HET WERKTE!!!! jemig wat kon ze lopen zeg!
Als ze inhield weer licht met spoortjes aandrijven en hoppaaa daar ging ze weer!
Na fanatiek 4 hele rondes te hebben gedraafd ben ik afgestapt en heb der flink beloond.
Goh wat voelde dat fijn dat ze echt even lekker op eigen benen liep.
Als ze wat dreigde met bokken kreeg ze een tikje met zweep.

Voordeel is nu dat ik me niet kapotdrijf, der niet constant hoef te slaan en wel een voorwaarts paardje heb.
Niet te spreken over der humeur op een gegeven moment Bloos

We hebben zelfs gegaloppeerd Haha!

blij blij blij Lachen

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:30

Ow wat goed zeg! Hopen dat je daarna wel weer van die sporen af kan dan. Of wil je toch zo blijven rijden?

Je paardje lijkt echt op die van mij. Keek even op je profiel. Die van mij is ook 1.60`en die bouw lijkt er echt op. En nou die uitleg wat ze doet in de bak dat doet die van mij ineens ook. Maar succes ermee. Ik ga eens proberen met zweepje in de bak te rijden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:35

aira2005 schreef:
Ow wat goed zeg! Hopen dat je daarna wel weer van die sporen af kan dan. Of wil je toch zo blijven rijden?

Je paardje lijkt echt op die van mij. Keek even op je profiel. Die van mij is ook 1.60`en die bouw lijkt er echt op. En nou die uitleg wat ze doet in de bak dat doet die van mij ineens ook. Maar succes ermee. Ik ga eens proberen met zweepje in de bak te rijden.

Ik zou het niet erg vinden om zo te blijven rijden als ik der ook aan mijn kuit kan rijden en af en toe gebruik moet maken van spoortje wegens niet genoeg reactie op been.
Ze moet er niet afhankelijk van worden, dat zeker niet. (dat spoor straks ook geen effect meer heeft, gelukkig hoef ik der niet konstant te prikken, alleen als ze terug valt)
Ik moest haar teveel "slaan" met zweepje en "schoppen" met been dat ik nu erg opgelucht ben dat ik het met spoortje en af en toe tikje op kan lossen.

Jij ook succes! Zal ook eens in jouw profiel spieken Haha!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:44

Ja precies als het zo goed gaat moet je gewoon doorgaan.
Maar dank je wel.

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:14

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden Lachen hopelijk wordt ze nu weer wat gevoeliger op je been en kun je straks weer fijn zonder spoortje rijden Lachen