Paard veroorzaakt overlast op stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Paard veroorzaakt overlast op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 16:09

Hallo iedereen,
Allereerst bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Mijn haf die ik al 4,5 jaar heb is nooit echt een doetje geweest en heeft dus altijd streken gehad.
Sinds dat ik op deze stal sta. Bijna 3 jaar is hij veranderd. Is een stuk rustiger geworden maar een stuk minder streken die hij uithaalde. Had nog wel eens streken bijvoorbeeld over een hek springen. Maar dat is op deze stal maar een keer voorgekomen.
Nu kwam vandaag de boer dus naar me toe. Die nooit problemen heeft met mijn haf (als er wel problemen waren vond hij het nog niet erg)
Maar niet was hij echt niet blij met mijn paard. In de ochtend om een uurtje op 5 maakt hij zo veel lawaai in stal dat de boer er wakker van word. Dit doet hij nu iets minder als een week maar heeft hij nog nooit gedaan.
Ook begint hij weer hekken en dergelijke te slopen. Ook begint hij tegen andere paarden ook wat minder vriendelijk te worden. Hij jaagt ze de laatste tijd een beetje op. Ik weet dat hij dat altijd deed als hij wilde spelen maar hij doet het nu ineens wel heel veel.

Hij krijgt nu 6 dagen per week beweging. Zowieso 3 kwartier tot een uur en soms langer. Hij is dan niet extra druk maar gewoon normaal en zelf soms een beetje aan de luien kant. Heb al een tijdje niet gereden nu omdat hij eerst een wondje had door een ander paard op zijn rug. Wondje is dicht. Zitten alleen nog geen haren op.
Zou ik wel kunnen rijden hiermee?

Wat denken jullie. Heeft hij energie te veel?

Hij staat gemiddeld 10 uur per dag overdag buiten. Op het land.

Wie heeft tips hoe ik dit kan oplossen?

Ash_

Re: Paard veroorzaakt overlast op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:13

Kan niemand mij helpen Boos! ???
Ben echt wanhopig wil ook de boer niet tot last zijn

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:14

Krijgt je paard voldoende hooi 's nachts?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:15

Hij krijgt voor de boer gaat slapen
Zeker twee grote plakken. In de ochtend ligt er altijd nog wat hooi in de stal. Er blijft dus hooi over.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:22

OohafoO schreef:
Hallo iedereen,
Allereerst bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Mijn haf die ik al 4,5 jaar heb is nooit echt een doetje geweest en heeft dus altijd streken gehad.
Sinds dat ik op deze stal sta. Bijna 3 jaar is hij veranderd. Is een stuk rustiger geworden maar een stuk minder streken die hij uithaalde. Had nog wel eens streken bijvoorbeeld over een hek springen. Maar dat is op deze stal maar een keer voorgekomen.
Nu kwam vandaag de boer dus naar me toe. Die nooit problemen heeft met mijn haf (als er wel problemen waren vond hij het nog niet erg)
Maar niet was hij echt niet blij met mijn paard. In de ochtend om een uurtje op 5 maakt hij zo veel lawaai in stal dat de boer er wakker van word. Dit doet hij nu iets minder als een week maar heeft hij nog nooit gedaan.
Ook begint hij weer hekken en dergelijke te slopen. Ook begint hij tegen andere paarden ook wat minder vriendelijk te worden. Hij jaagt ze de laatste tijd een beetje op. Ik weet dat hij dat altijd deed als hij wilde spelen maar hij doet het nu ineens wel heel veel.

Hij krijgt nu 6 dagen per week beweging. Zowieso 3 kwartier tot een uur en soms langer. Hij is dan niet extra druk maar gewoon normaal en zelf soms een beetje aan de luien kant. Heb al een tijdje niet gereden nu omdat hij eerst een wondje had door een ander paard op zijn rug. Wondje is dicht. Zitten alleen nog geen haren op.
Zou ik wel kunnen rijden hiermee?

Wat denken jullie. Heeft hij energie te veel?

Hij staat gemiddeld 10 uur per dag overdag buiten. Op het land.

Wie heeft tips hoe ik dit kan oplossen?

klinkt mij idd als energie teveel. wat wordt hem (naast het even niet rijden, en ook veel op stal staan) en in welke hoeveelheden gevoerd?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:24

misschien moet je iets van een bal in de stal ophangen of iets anders waar hij zich mee kan vermaken..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:28

Je zou verder de stal nog kunnen bekleden met rubberen matten, tegen het lawaai.
Tja het blijft uitproberen, denk ik.
Succes iig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:38

Dag en nacht op wei zetten, eventueel met een ander paard waar je haf het wel goed mee kan vinden Lachen
Voer je nu krachtvoer? Zo ja, dan zou ik sowieso minder gaan voeren, elke keer een handje voor het idee bijvoorbeeld.
Zorg dat er in de wei altijd hooi ligt, en op meerdere plaatsen een bergje, altijd een berg meer dan dat er paarden in de wei staan.
Ik denk dat het probleem dan is opgelost Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:46

Hij krijgt op een dag een pavo koek en hooi.
Ballen in zijn stal doet hij echt niks mee.
Hij staat elke dag 10 uur buiten en in de nacht binnen.
ER word elke dag gelongeerd, losgegooit, vrijspringen dat soort dingen met hem gedaan.
Maar als ik hem beweging ga geven is hij nooit echt druk ofso.
Hooi ligt er ook in de wei

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:56

Hij heeft trouwens een jaartje terug dag en nag op het land gestaan en ook toen gng hij slopen en dingen uithalen. Dus denk niet dat het is omdat hij naar buiten of binnen wil.

Ik ga nu met de boer bespreken:
Meerdere hoopjes hooi in de stal. (Heeft hij wat meer te doen.)
Meer activiteit dingen met hem doen.
Buiten meer hooi verspreid leggen.

Rubberen matten in de stal plaatsen
Eventueel een (weet de naam niet meer) zo'n doek waar je ook de stal mee kan afsluiten ophangen maar dan zo dat hij niet tegen de deur kan trappen.
Nog meer optie's?
24 uur naar buiten is helaas geen optie meer aangezien hij gevoelig is om bevangen te worden helaas. Vandaar dat hij s'nachts binnen staat.
Hoop dat jullie nog iets weten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:04

Mijn paard heeft dit ook gehad. Elke nacht begon ze tegen de stalwand te timmeren zodat de pensionhouder wakker werd. Die was hier ook niet echt blij mee Bloos Ze had ook genoeg hooi en overdag voldoende beweging. Nu heeft ze een bal waar af en toe snoepjes uitvallen en ze is bij een ostheopaat geweest (zat vast in haar rug) en nu is het over. Ik weet dus niet of het door die bal komt of door de ostheopaat.....

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:13

Hij is helemaal nagekeken door de veearts en 100% goedgekeurd. Door ligt het dus niet aan.
Ik wou dat ik de oorzaak wist. Boos!