Veulen steigert aan de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wonder_Roos

Veulen steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:46

Wij hebben een KWPN merrie veulen van 4 maanden, die sinds kort erg vervelend doet aan de hand. Ze rent over je heen, ze duwt je aan de kant en steigert en klauwt met haar benen. Over een maand gaat ze naar de opfok, maar wat kunnen we tot die tijd eraan doen? Ze is vrezelijk lief en is altijd (goed) in handen geweest. We willen graag weten wat we daar aan moeten doen.
(misschien wordt dit topic verplaatst, want ik weet niet waar ik hem moet zetten, ik ben pas lid dus ik weet en snap nog niet zo veel van deze site Verward )

Ilseej

Re: Veulen steigert aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:04

Dat overkomt je altijd met veulentjes, vanaf een bepaalde leeftijd zijn ze wat brutaler. Maak haar duidelijk dat ze niet mag happen, duwen, trekken en dat soort dingen, steigeren is moeilijker af te leren, zorg dat je niet word geraakt en probeer haar omlaag te krijgen... Voor de rest mag je haar best een tik op haar neus geven als ze hapt, wegduwen als ze duwt en haar op haar plaats zetten als ze trekt, dat moeten volwassen paarden tenslotte ook... als je gewoon laat merken dat jij het leidende paard/ mens bent, moet het minder worden...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:40

Wanneer de merrie naar de opfok gaat, kan ze dat "spar" gedrag lekker uiten op haar leeftijdsgenootjes.

Eigenlijk heel natuurlijk wat ze doet, ze kijkt hoe sterk ze is en of ze je eronder kan krijgen.

Niet accepteren, een flinke brul en als het nodig is 1 flinke tik i.p.v. steeds lief van je afduwen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:47

Ik heb gehad dat hij ging stijgeren, ook rond een maand of 4.

Ik wou dat hij door een plas ging en hij niet, hij had mij een stukje mee gesleurd dus moest op nieuw beginnen, om hem zo ver te krijgen

En toen ging hij dus ook stijgeren, zonder dat ik het door had was hij acherover geklapt!(gelukkig is alles goed gegaan)
Hij stond op, en met veel moeite en nog een paar x stijgeren had hij door dat hij het niet ging winnen, hij ging mij volgen en door de plas heen, IK had dus gewonnen.
Ik had hem gelijk terug gezet in de wei, en sinds dien nu ruim 11 maand verder, nooit meer gestijgerd en luisterd hij perfect!
Ik denk dat hij nog steeds zo iets heeft van, van haar kan ik het niet winnen.

Mooi laten denken hahaha...

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:48

als ze omhoog komt een tik op haar buik geven niet op haar neus want dan kan ze je hand als vijand gaan zien die je later toch met alles gebruikt Knipoog
Als ze hapt het hoofd wegduwen en dan weer terughalen en een aai geven werkt perfect bij het veulen van me zus!
Succes

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:51

Angg schreef:
als ze omhoog komt een tik op haar buik geven niet op haar neus want dan kan ze je hand als vijand gaan zien die je later toch met alles gebruikt Knipoog
Als ze hapt het hoofd wegduwen en dan weer terughalen en een aai geven werkt perfect bij het veulen van me zus!
Succes

Ohw wat apart dat dat werk.. Knipoog

Dat is het zelfde als je, je kind straft en gelijk zegt hier heb je een snoepje?...

Als hij bij mij ging happen gaf ik hem een tik, hij mag dat niet..klaar!maak niet uit waar ik die tik gaf maar hij krijgt hem wel..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:56

Angg schreef:
Succes

Ik wilde mijn paard de mensen taal leren: flinke tik en klaar. Dat ik geen vijand was, zag hij vanzelf wel naarmate de dag verstreek...
Plus, eer ik bij zijn buik zou zijn..., moest ik eerst tussendoor de graaiende voorbenen en dan hopen er zelf goed vanaf te komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:57

Steigerende veulens zijn niet echt zeldzaam Haha!. Soms doen ze het uit enthousiasme, soms zijn ze brutaal. Proberen het te voorkomen door ze zo kort mogelijk te houden, als ik heel eerlijk ben laten we het verder vaak een beetje lopen. Wel duidelijk maken dat het verboden is, NÉÉÉ!!!! zeggen, misschien een tik - maar de praktijk leert dat ze zich alleen maar meer opdraaien als je er veel tijd in stopt om ze het af te leren en dat het het snelste overgaat als je er weinig aandacht aan besteedt.

PS Als je het topic laat overzetten naar Kraamstal krijg je ws meer reacties.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:59

Ik heb het allemaal geleerd van een ervaren iemand
Er zijn verschillende methodes ik hou niet van een tik geven op de neus ik deel alleen even wat ik heb geleerd Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:01

tjaa doen veulens nu eenmaal. rustig blijven touw los als ze netjes naast je loopt. rustig terug duwen als ze over je heen lopen. En als ze omhoog gaan touw strak en eventueel even een NEE roepen o.i.d. gewoon geduld en belonen als ze het goed doen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:12

Veulens kunnen al vanaf een paar dagen grenzen verleggen, als je die- als ze heen jong zijn- nog niet hebt aangegeven wordt het link, want dan nemen ze ruimte in en gaan zij bepalen waar ze lopen en wie de baas is. Knipoog
da's heel normaal paardengedrag.
Wat er nu gebeurt in jouw situatie vind ik erg link. Bloos
Ookal is het niet helemaal fair(omdat ze misschien niet genoeg consequent is opgevoed)- Ga haar stevig corrigeren. Als ze over je heen denderen wil sla je haar ferm tegen de borst met het halstertouw.
Steigeren en maaien met benen? Idem dito, mep over de benen met touw. Hard en vlug.Neem zweepje mee met wandelen, als ze je dan voorbij loopt, tik tegen haar borst en zeg duidelijk:"NEE!"
En als ze jou slaat, mag je haar heel vlug een schop terug geven. Jij bepaalt waar ze loopt, ze mag niet met haar neus voor je schouder langs.
Als je merkt dat bij correctie dmv een tik werkt, kun je het samen samen met stemgebruik doen en uiteindelijk zul je genoeg hebben aan een brul. Maar maaien met de voorbenen is heel stout!!! Knipoog

Corrigeer in ieder geval binnen 2 seconden na ongewenst gedrag anders kan er geen asscociatie worden gelegd. Beloon haar natuurlijk ook als ze wel goed reageert, op jou gericht is. Pling Maar de vraag is of jij duidelijk genoeg bent en consequent. Het is nl heel normaal dat grenzen worden verlegd. Ook gevaarlijk. Ach gut

Oh ja, voordat ik bokkers over me heen krijg die mijn advies sjielug vinden: Wel eens een volwassen paard over je heen gehad?... Clown

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:10

detour schreef:
Oh ja, voordat ik bokkers over me heen krijg die mijn advies sjielug vinden: Wel eens een volwassen paard over je heen gehad?... Clown

ROFL Haha dit vind ik wel grappig, maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt, je moet het toch zo snel mogelijk afleren. Bij het veulen dat ik nu verzorg is dit een keer overkomen, toen gaf ik haar een tik op haar neus, en het is niet meer gebeurt. Misschien komt dit nog terug hoor Clown

Wonder_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:00

Heel erg bedankt voor jullie advies, het gaat inmiddels al beter en ze gaat Zaterdag naar de opfok, spannend!!! We zullen haar heel erg missen! Huilen Sorry dat ik zo laat geantwoord heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:01

Wonder_Roos schreef:
Wij hebben een KWPN merrie veulen van 4 maanden, die sinds kort erg vervelend doet aan de hand. Ze rent over je heen, ze duwt je aan de kant en steigert en klauwt met haar benen. Over een maand gaat ze naar de opfok, maar wat kunnen we tot die tijd eraan doen? Ze is vrezelijk lief en is altijd (goed) in handen geweest. We willen graag weten wat we daar aan moeten doen.
(misschien wordt dit topic verplaatst, want ik weet niet waar ik hem moet zetten, ik ben pas lid dus ik weet en snap nog niet zo veel van deze site Verward )

zo vreselijk lief vind ik haar anders niet........... bij mij had ze ook goed op dr falie gekregen, is die besodemieterd de snotneus!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:13

Gelijk corrigeren!!!

Happen, gelijk 1 goeie pets tegen dat heerlijke smoeltje..
Stijgeren, gelijk een mep van het halstertouw tegen dr schouders..
Door drammen, gelijk terug zetten..

Deze correcties moeten binnen 2 seconden uitgevoerd worden na het 'misdrijf' anders legt ze de link niet naar wat ze fout doet. Zo leert ze de mensentaal, en wat wel en niet mag.
Corrigeer je dit niet, krijg je er straks alleen maar meer problemen mee, en dan zijn wij professionals degene die het op moeten lossen door het dier eerst een flink pak klappen te geven..

Liever dat wij de eerste correcties uit delen, dan dat zij dat straks doen met hun 500 kg..
Wij schoppen een paard niet zomaar dood, een paard ons misschien wel...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:54

Lekker laten steigeren, gaat vanzelf wel over,
Wat je kan doen eens een paar minuutjes in de week freestyle , krijg je een enorme band met het paard en je leert ook de rede waarom ze steigeren.
Zeker niet meppen en tikken en slaan onder de buik, het is normaal gedrag van een veulen en gaat echt met de juiste begeleiding wel over,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:57

jahoor Haha! Haha! Haha!

Gewoon lekker laten doen Lachen vinden ze leuk!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:17

midgie schreef:
Lekker laten steigeren, gaat vanzelf wel over.

Dat doen ze maar in dr eigen tijd, bij dr vriendjes, niet bij mensen..

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:47

detour schreef:
Veulens kunnen al vanaf een paar dagen grenzen verleggen, als je die- als ze heen jong zijn- nog niet hebt aangegeven wordt het link, want dan nemen ze ruimte in en gaan zij bepalen waar ze lopen en wie de baas is. Knipoog
Ookal is het niet helemaal fair(omdat ze misschien niet genoeg consequent is opgevoed)- Ga haar stevig corrigeren. Als ze over je heen denderen wil sla je haar ferm tegen de borst met het halstertouw.
Steigeren en maaien met benen? Idem dito, mep over de benen met touw. Hard en vlug.Neem zweepje mee met wandelen, als ze je dan voorbij loopt, tik tegen haar borst en zeg duidelijk:"NEE!"
En als ze jou slaat, mag je haar heel vlug een schop terug geven. Jij bepaalt waar ze loopt, ze mag niet met haar neus voor je schouder langs.
Als je merkt dat bij correctie dmv een tik werkt, kun je het samen samen met stemgebruik doen en uiteindelijk zul je genoeg hebben aan een brul. Maar maaien met de voorbenen is heel stout!!! Knipoog

Corrigeer in ieder geval binnen 2 seconden na ongewenst gedrag anders kan er geen asscociatie worden gelegd. Beloon haar natuurlijk ook als ze wel goed reageert, op jou gericht is. Pling Maar de vraag is of jij duidelijk genoeg bent en consequent. Het is nl heel normaal dat grenzen worden verlegd. Ook gevaarlijk. Ach gut

AMEN!!! Afgod

Ik hoor zowel bokkers die het zielig vinden om een paard zo te behandelen en dergelijke, maar geloof me het is effectief; je krijgt er een heerlijk stabiel paard van, die precies weet waar hij/zij aan toe is én je beperkt de kans op gevaarlijke situaties. Ik heb jarenlang met jonge paarden gewerkt (fokkerij) en zelf jonge paarden gehad en ervaring leert! Liever één keer goed en effectief optreden dan 10x "dat mag niet!, tikje/aaitje op de borst" en een veulen/paard wat uiteindelijk zijn benen even naar je gezicht uitslaat! Is eerlijker voor het paard en beter voor mij.. Haha! Het ene paard is het andere natuurijk niet en ik heb vooral ervaring met hengsten, maar ieder dier vaart het best onder duidelijkheid en daarmee stabiliteit, daar hoort een consequente correctie nou eenmaal bij.

Veel succes met je veulen! Dat komt wel goed! Spannend he, de opfok?! Is het bij je in de omgeving? Ga je regelmatig kijken? Geniet ervan, voor je het weet is ze groot! (dus vooral veel foto's maken!)

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:00

detour schreef:

Ben het met je eens als je een mep geeft doe je het met je halstertouw Ja
en ja wel is een volwassen paard letterlijk over me heen gehad Ja jij ook?? Clown

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:23

De hengst veulen van mijn merrie heeft eigenlijk nog nooit echt raar gedaan behalve dan de eerst paar keren dat ze uit elkaar moesten:P arm paardje! hihi, maar ik heb ook wel eens gehoord dat merietjes wel wat pittiger zjin in hun jonge jaren. Je moet je in ieder geval wel bedenken dat een veulen zich dus paardelijk gedraagd tegenover jou, rangschikkend dus. Ze kijkt of jij de baas bent over haar of zij over jou. DUs ik ben het opzich wel eens met Angg, ook onder de paarden worden vaak bijten en trappen toe gepast wanneer ze iets niet accepteren van de ander. Alleen ben ik geen paard en probeer ik het zelf liever anders, maar voor de rest no comment;). Zorg er gewoon geod voor dat je lichaamstaal correspondeert met wat je wilt en bedoeld.
Waar mijn verhaal dus eigenlijk op neerkomt, zulk gedrag niet accepteren. Hoe je het je laat blijken dat je het niet wil accepteren licht echter bij jezelf. Iedereen werkt wel anders.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:25

Oh trouwens, jeah, ook een paard gehad die over me heen is gewalst... 1x een hele groep paarden die op hol was geslagen en vanuit het land weer terug kwam naar stal,, ik stond geloof ik in de weg... en 1x bij promis, maar dat is een lang verhaal Tong uitsteken

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:17

Lucky had wel een piriode dat hij mij probeerde te bijten... dan deed ik het zelfde terug maar dan door te knijpen. niet lang maar toch. slaan deed ik liever niet ik wilde hem niet kopschuw maken.

Heb trouwens gelezen dat je een veulen dat stijgert als je met hem bezig bent eerst gewoon moet corrigeren. blijft het probleem dan een tik op de buik geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:19

Nee........... een veulen dat steigert die geef je van huis uit zo op zijn sodemieter dat hij het nooit meer in zijn bolle harsentjes haalt..........

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:53

Angg schreef:
detour schreef:

Ben het met je eens als je een mep geeft doe je het met je halstertouw Ja
en ja wel is een volwassen paard letterlijk over me heen gehad Ja jij ook?? Clown

Nee, maar heb wel eens lel gehad of beet. Clown