Connectie verbroken, paard sluit zich af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Re: Connectie verbroken, paard sluit zich af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:48

Ik denk dat het voor jullie vooral belangrijk is om afwisseling in jullie trainingen te hebben. Zowel aan de hand als onder het zadel. Als ik het zo lees wil hij heel graag voor jou werken en is dat net iets wat niet kan door de blessure. Joker moet ik bijv ook blijven uitdagen en niet vaak achter elkaar hetzelfde doen.
Ik zou wel aanraden om hem toch ook te leren dat het ok is als jij niet in het zichtveld van hm bent. Die van mij plakt ook het liefst aan me vast en gaat heel erg drammen als ik weg loop. Zolang de sittuatie het toelaat zal ik niet gelijk naar hem terug gaan. Als hij echt onrustig is praat ik wel tegen hem en ga ik pas naar hem toe als hij rustig is. Als hij even op stal staat voor zn müsli dan laat ik hem gewoon hinniken.
Vertrouwen in elkaar is super maar hij moet ook vertrouwen hebben dat ik echt niet vergeet dat hij er ook nog is :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:13

Fijn! Hopelijk een stijgende lijn

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:33

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar ik wil er nog iets aan toevoegen: is het mogelijk om je paard langer per dag los te zetten? Stilstand is namelijk achteruitgang, zeker bij een paard met een blessure. Dat hij de eerste keer in de bak even uit zijn dak ging, is logisch. Er wordt even niets met hem gedaan, maar hij moet ook de hele dag op stal staan. Door hem de hele dag lekker te laten scharrelen in plaats van een keer per dag even losgooien (waardoor hij weer uit zijn dak gaat), krijgt zijn been ook beter de kans om te herstellen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:35

Aanvulling: In Nederland zijn de Veeartsen nogal fan van Metacam. Ook ontstekingsremmend spul, wat doorgaans erg goed werkt. Misschien wordt dit in België ook wel onder deze naam uitgebracht. Het is heel smakelijk voor het paard en (vaak) makkelijk(er) toe te dienen. ;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:38

Shenavallie schreef:
Aanvulling: In Nederland zijn de Veeartsen nogal fan van Metacam. Ook ontstekingsremmend spul, wat doorgaans erg goed werkt. Misschien wordt dit in België ook wel onder deze naam uitgebracht. Het is heel smakelijk voor het paard en (vaak) makkelijk(er) toe te dienen. ;)

Paardje staat 24/7 buiten met schuilhok :) de dierenarts zei dat beweging idd zeer goed is. Naast de paddock heeft hij ook nog een weide. Dus hij kan zeker genoeg bewegen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:20

En hoe gaat het anders met hem? Ben je nog gaan wandelen? :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:31

Ik denk ook dat het met dat been te maken heeft. Ik heb een paard dat ook geblesseerd is en veel pijn heeft gehad. Staat nu ook op medicijnen en er is geen land meer met hem te bezeilen := moet hem ook elke dag afspuiten en medicatie geven. hij was altijd het braafste paard van stal. Echt een schatje en zo makkelijk. en is nu echt officieel een etterbak. Geen respect meer en compleet over me heen willen lopen. Ik moet nu echt op mijn strepen staan met hem. Logisch ook, ze kunnen het je moeilijk uitleggen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 18:54

De dag na de eerste wandeling die ik hier heb beschreven was het een heuse test-dag, voor mij een teken dat hij zich terug fitter begint te voelen. De wandeling die daarna volgde was hij weer rustig. Ik heb de indruk dat hij een beetje terug zichzelf aan het worden is.

Ik heb ondertussen een ander topic geopend die ik denk dat er ook mee te maken zal hebben. Titel is stalpaard vs buitenpaard, welke stalling kiezen? De situatie heeft me eens tot kritisch stilstaan gebracht, indien jullie hier ook ervaring/visie/mening over hebben, dan hoor ik deze graag :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:04

Fijn om te lezen dat hij weer zijn normale zelf aan het worden is. Ik zal je andere topic eens opzoeken :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:19

SmartBH schreef:
Shenavallie schreef:

Paardje staat 24/7 buiten met schuilhok :) de dierenarts zei dat beweging idd zeer goed is. Naast de paddock heeft hij ook nog een weide. Dus hij kan zeker genoeg bewegen.

Top, dan is dat in ieder geval al in zijn voordeel! ;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:14

Eergisteren en vandaag opnieuw gaan wandelen. Vandaag was hij opnieuw wat eigenwijs, maar zeer bang langs de weg nochtans is het hetzelfde padje dat ik al de hele tijd doe dus hij kent de weg. Hij knorde de hele tijd, liep met zijn hoofd hoog, ik zag heel erg veel spanning in hem. Nochtans was ik op dat moment heel ontspannen en lette er op dat ik dit nog eens benadrukte in mijn lichaamstaal.

Uiteindelijk begon hij toch te ontspannen, wanneer we bij het plekje kwamen waar ik hem nu wat laat grazen. Kwam er een blaffende hond op ons af gelopen, ik had hem eerst niet gezien maar hoorde hem blaffen en schrok even. Paard deed net hetzelfde, ik zette me zijwaarts tegenover de hond om hem zeker niet uit te lokken. Er was geen baasje in de buurt en zo kon ik ook naar mijn paard kijken, die gewoon afwachtte.

Gelukkig kwam de vreemde hond niet te dichtbij en hoorde ik het baasje in de verte hem terugroepen. Ik ben helemaal niet bang van honden, maar je weet maar nooit hé. Ik wilde nog een stukje verder wandelen, maar de regen zette daar een stokje voor. Paard was ondanks het schrikken van de hond helemaal relax. Liep met zijn hoofd laag en bleef mooi bij mij. We waren bijna aan de weide tot er een vrachtwagen langs kwam. We konden hem niet zien omdat hij uit een bocht kwam, ik probeerde hem te draaien zodat hij hem zou zijn. Maar hij schrok heel erg en liep mij bijna omver. Ik liet hem stappen maar leidde hem rond mij zodat hij de spanning wat kon uitstappen.

We waren bijna aan de wei en na enige tijd kon ik hem weer doen ontspannen, want hij stond nog enkele minuten op ontploffen. Het is lang geleden dat ik hem nog zo heb zien schrikken. Eigenlijk als ik terug denk was dit geleden van tijdens de eerste 4 maanden dat ik hem had. Ik verstond zijn reacties toen omdat het vertrouwen er nog niet was.

Pff..ik weet niet meer wat ik ervan moet denken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:32

SmartBH schreef:
Sinds twee dagen heb ik echter de indruk dat er een klik in het hoofd van mijn paard is gebeurd. Ik ga dagelijks langs om hem eten te geven, medicatie te geven, uit te mesten, bij te strooien, hooizak te vullen, enz. Ik ben dus wel een tijdje in de buurt bij hem. Meestal komt hij dan ook eens knuffel of aandacht zoeken. Dit doet hij al twee dagen niet meer..

Contact komt van 2 kanten en wat ik lees ben je wel in de buurt van je paard, maar maak je niet echt contact. Je bent wel bij hem, doet de nodige dingen in verzorging, maar maak je nog wel echt contact met hem? Vraag je nog wel zijn aandacht? Heb je zijn inzet nog nodig? Dat zijn dingen die je tot een team maakt. Verzorgen niet.

Paarden zijn geweldige spiegels en naast dat ze uiteraard hun eigen karakter en dingetjes hebben, laten ze ook zien wat jij (niet) doet.