Hoeven uitkrabben!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Hoeven uitkrabben!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:37

Ik wou de TS niet voor haar hoofd slaan maar ik heb het idee dat opa in zijn goede bedoelingen ergens een jonge pony vandaan heeft gehaald. De TS heeft duidelijk geen ervaring met eigen paarden, laat staan met jonge paarden.

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:37

Focussed schreef:
Sorry maar een paard heeft ALTIJD een soortgenoot als gezelschap nodig. Varkens zijn geen soortgenoten, een schaap ook niet. Dus je hebt twee opties: Een andere pony erbij kopen (misschien heb je kennissen/vrienden met een paard/paarden die nog een plekje zoeken op een weiland?). Of hem ergens anders plaatsen waar hij met soortgenoten kan staan.
Helemaal alleen is echt not done :n

DAT WEET IK NU WEL...Sorry... :o ...Maar mijn opa wil geen andere pony's op zijn land.Wand mijn vriendin wou haar pony ergens zetten maar hier kon niet.En hij gaat ECHT niet naar een ander landje..of stal als het ook gratis kan...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:40

Zoals ik het begrijp....Gaat het om Joep,die anderhalf is...Alleen staat(met gezelschap van wat slachtvarkentjes die straks vervangen worden, als ze geslacht, zijn door schaapjes..) Joep is nog hengst?
En TS is onervaren?
Tja zo kan een hoevenkrabben een aardig probleem geven.,
Ten eerst is Joep jong,blijkbaar geen hoefjes geven gewend.
Als hij nog hengst is,is het nu ook wel een beetje de tijd voor wat hengstenkuurtjes.(ruinen zal hem ook wat rustiger maken).
Gezelschap van een weidemaatje zou ook wat schelen,want die kan hem op paardse manier duidelijk maken dat bijten en trappen niet gewenst is.
Zou als advies geven,dat TS er wat hulp bij krijgt van een meer ervaren persoon.
Zeker niet lukraak slaan op hals en buik....zo word voetjes geven,zeker niet leuk!
Bij een wat meer ervaren pony,die je gewoon uitprobeerd,is soms wat harder optreden nodig...(maar volgens mij kent deze Joep het hele principe van voetjes geven,gewoonweg niet) :+

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:40

Tat_jana schreef:
allereerst heb je geen paardenboekjes gelezen ?
en paard moet altijd naar de hoefsmid al doe je er nooit wat mee en staat ie alleen op stal.
hoeven groeien net als jou teen nagels, en die knip je toch ook ?

daarbij het verhaal van het soortgenootje,, ik snap niet hoe mensen het in hun hoofd halen een paard met een schaap te zetten.. die twee kunnen toch niet met elkaar communiceren ?
er moet MINSTENS 1 soortgenootje bij en dat is in dit geval dus een pony en geen schaap of slachtvarkens..

kun je het grind stuk niet afzetten ? zodat de pony er niet kan komen ?

je weet toch wel dat een shetje beter niet teveel gras mag hebben en in de winter bijgevoerd moet worden he ?

sorry ik vindt dit erg onverantoord klinken eigenlijk.
en zonder dat je het wil doe je je pony nu erg veel verdriet ;(

HET WAS NIET MIJN VRAAG? van de hoefsmid.
En hij staat op een weiland waar wat stenen liggen?!
En ja..Dat weet ik...hij moet bijgevoerd worden en mag niet teveel gras heben.
En ik denk...Zonder dat jullie het willen doen jullie mij verdriet....Alof ik nu het rotkind ben...

HIJ is EEN ruin

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:42

23111997r schreef:
HIJ is EEN ruin

Dat scheelt dan alvast wat!
Het scheelt vast ook een stuk,als je wat adviezen aanneemt ;)

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:43

janflicka schreef:
Zoals ik het begrijp....Gaat het om Joep,die anderhalf is...Alleen staat(met gezelschap van wat slachtvarkentjes die straks vervangen worden, als ze geslacht, zijn door schaapjes..) Joep is nog hengst?
En TS is onervaren?
Tja zo kan een hoevenkrabben een aardig probleem geven.,
Ten eerst is Joep jong,blijkbaar geen hoefjes geven gewend.
Als hij nog hengst is,is het nu ook wel een beetje de tijd voor wat hengstenkuurtjes.(ruinen zal hem ook wat rustiger maken).
Gezelschap van een weidemaatje zou ook wat schelen,want die kan hem op paardse manier duidelijk maken dat bijten en trappen niet gewenst is.
Zou als advies geven,dat TS er wat hulp bij krijgt van een meer ervaren persoon.
Zeker niet lukraak slaan op hals en buik....zo word voetjes geven,zeker niet leuk!
Bij een wat meer ervaren pony,die je gewoon uitprobeerd,is soms wat harder optreden nodig...(maar volgens mij kent deze Joep het hele principe van voetjes geven,gewoonweg niet) :+

Volgens mij ben ik niet gewenst op Bokt???
Ik ben altijd al afgekraakt op Bokt.Ook op mijn vorige account,
En als je even lees heb ik al reactie gegeven op vriendjes enzo.
En dit gaat dus niet over de topic.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:44

Je weet het , maar toch wil je hem alleen houden?
Sorry maar dat snap ik niet :n

Vertel je opa dat er nog een pony bij moet. Een extra shetje kan er toch bij? Hij is geruind, dus merrietje of ruintje ebij kan allebei. Staat genoeg leuks op MP en hier op Bokt voor een klein prijsje :j

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:45

janflicka schreef:
23111997r schreef:
HIJ is EEN ruin

Dat scheelt dan alvast wat!
Het scheelt vast ook een stuk,als je wat adviezen aanneemt ;)

Mijn moeder is ervaren.Mijn tante is ervaren.mijn vriendinnen zijn ervaren.Ook ik.
ALS HET NIET ANDERS KAN DAN KAN DAT NIET!
ik heb gewoon een vraag wou daar gewoon andwoord op geen gezeur.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:45

Mijn Tinker ging altijd met zijn hele gewicht aan je hangen als je zijn hoeven ging uitkrabben. Toen de hoefsmid kwam heb ik gevraagd wat ik hier aan kon doen, die zei inderdaad veel oefenen en eventueel met de hoevenkrabber zachtjes in zijn buik en als hij niet luistert steeds iets harder...

Bij mijn Tinker heeft dit super gewerkt en hij doet het nu netjes!

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:46

Focussed schreef:
Je weet het , maar toch wil je hem alleen houden?
Sorry maar dat snap ik niet :n

Vertel je opa dat er nog een pony bij moet. Een extra shetje kan er toch bij? Hij is geruind, dus merrietje of ruintje ebij kan allebei. Staat genoeg leuks op MP en hier op Bokt voor een klein prijsje :j

Dat kan ik toch niet maken!!!

Dat doe jij toch ook niet.
even naar de Opa lopen en zomaar een extra pony erbij vragen?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:47

Als jouw moeder, tante en vriendinnen ervaren waren dan zou er nu een tweede pony bij staan. Of zou er een pony staan die wat ouder is en beter bij de ervaring van de TS past. En zou je dit niet hoeven vragen op bokt, maar zouden je moeder, tante en vriendinnen daar antwoord op kunnen geven :D

Het is geen gezeur. Het IS dierenmishandeling om een pony alleen op de wei te laten staan zonder soortgenoten. Ja echt waar, het valt onder mishandeling volgens de Dierenbescherming :)
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-04-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:48

Je bent 16, oud genoeg voor een baantje. Je werkt 4 zaterdagen en hup je hebt er een maatje bij. Sorry maar het lijkt mij dat je niks op het welzijn van pony geeft wbt de huisvesting met soortgenoten.

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:49

Focussed schreef:
Je bent 16, oud genoeg voor een baantje. Je werkt 4 zaterdagen en hup je hebt er een maatje bij. Sorry maar het lijkt mij dat je niks op het welzijn van pony geeft wbt de huisvesting met soortgenoten.

Whahaha 16????
kan je niet lezen ofzo???!!!!
ik ben 12!!!

23-11-1997 :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:50

O sorry ik haalde je even door de war met iemand anders.

Dan vind ik het al helemaal onverantwoord van je opa :n
Maar goed, kan jij niks aan doen. Zeg tegen opa dat een pony soortgenoten nodig heeft, zoek wat op MP. Vraag of je ouders wat geld willen bijleggen.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:52

Ohjah, en van dat gezeur moet je je niets aantrekken, ik had nog nooit op een manege les gehad, alleen maar vanaf dat ik 6 was reed ik 1 keer in het half jaar een rondje op het paard van mijn zus... dit stelde erg weinig voor... en heb nu een jaar geleden een Tinker gekocht! Het gaat super en er zijn altijd mensen in de buurt die je kunnen helpen AL IS HET VIA DIT FORUM wees blij dat je hulp vraagt, als je dat niet zou doen dan zou het misschien zielig zijn.

Tuurlijk is het beter als er een soortgenootje is, maar wat niet gaat dat gaat niet... kan je niet aan je opa vragen of er bijv iemand een shet bij jou neer kan zetten, kan hij er ook nog geld aan verdienen...
Laatst bijgewerkt door Ewan op 07-04-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:56

Dus jij vindt het normaal dat de pony van de TS zielalleen met 2 slachtvarkens staat, wellicht te lange hoeven heeft en wie weet wat voor een andere dingen er ontbreken?

TS: Wordt hij wel op tijd geënt (1 tot 2x per jaar) en ontwormd (iedere 3 tot 5 maanden)?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:57

Focussed schreef:
Dus jij vindt het normaal dat de pony van de TS zielalleen met 2 slachtvarkens staat, wellicht te lange hoeven heeft en wie weet wat voor een andere dingen er ontbreken?

TS: Wordt hij wel op tijd geënt (1 tot 2x per jaar) en ontwormd (iedere 3 tot 5 maanden)?

Heb net een wijziging ingevoerd ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:02

@ ewan: jij zegt, wat niet gaat dat gaat niet? dan moet je geen alleenstaande shetlander nemen als je weet dat een 2e niet gaat.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:04

Misschien gaat dat nu nog niet, maar misschien later wel? ik kan best begrijpen dat als je heeeeeeel erg graag een paardje wilt en dit kan zo dat je dat dan heeeel graag wilt, tuurlijk is het voor het paardje niet leuk en zoals ik al zei misschien is het een mogelijkheid om dus nog een paardje te laten stallen, dan kan haar opa nog wat geld verdienen ook en is het probleem ook opgelost...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:05

Dus maar omdat je het zelf zooooo graag wilt een pony aanschaffen, ook al is het "even niet leuk voor de pony"?

Nou dan maar even niet leuk voor jou en wachten tot je capabel bent er 2 te nemen...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:05

precies, een dier blijft een dier.
Een dier kan niet praten en gaan huilen omdat hij het niet leuk vind, daarom moet de mens voor het dier denken.
En dat word bij deze combinatie duidelijk niet gedaan.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:09

Maar om nou meteen te zeggen dat het dierenmishandeling is, gaat wel erg ver hoor!

En zoals zij zelf al zei was dit niet haar vraag, maar gaat haar vraag over de hoeven uitkrabben...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:10

Volgens de dierenbescherming valt het compleet isoleren van een pony van soortgenoten onder dierenmishandeling. Sorry, maar ik kan het leed niet verzachten :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:11

wat word precies met deze wetgeving bedoeld? het alleen plaatsen van de pony zonder soortgenoten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:12

Er is helaas geen wetgeving over, maar wel een duidelijke mening vanuit de Dierenbescherming.

Ja, het plaatsen van een paard zonder soortgenoten.

Kan me deze banner nog wel herinneren :
Afbeelding