voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:45

Als je echt wetenschappelijke artikelen wilt vinden, zou je eens kunnen gaan googelen met behulp van Google Scholar. (http://scholar.google.com)
Het is allemaal in het Engels en wetenschappelijke artikelen lezen bepaald niet makkelijk (en soms moet je er ook nog voor betalen om ergens bij te kunnen), maar dan zit je wel in de basis.

Google Scholar is een zoekservice van Google die enkel wetenschappelijke artikelen weergeeft.
Dit is geen 100% garantie dat alles helemaal klopt, bijvoorbeeld oudere publicaties kunnen dankzij nieuwe methodes niet meer toereikend blijken. Maar het komt allemaal van echte wetenschappelijk onderzoeken.

De website van equicare (linkje hierboven) ziet er heel netjes uit, maar ik mis daar de onderbouwing; waar halen ze hun feiten vandaan in dat artikel? Dat is geen wetenschappelijk artikel ;)

Ik vind het wel interessante stof, dat er bepaalde hormonen kunnen vrijkomen bij een lichaamshouding. Ik heb zelf even wat zitten zoeken maar kom niet specifiek iets tegen over voorwaarts neerwaarts. Wel wordt er veel gekeken naar bijvoorbeeld het niveau van stress hormonen (zoals cortisol en adrenaline) bij inspanning (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.1999.tb05286.x/full) Ook is er wel wat te vinden over hormonen en 'hyperflexion' van hoofdstanden in het kader van stress (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jpn.12155/full). Maar wie weet wat je nog met wat creatief zoeken voor interessants tegen komt :D

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~


maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:50

Nergens schreef ik dat het n wetenschappelijk artikel is??

Wel leuk dat meer mensen zich er in verdiepen.
Het is idd lastig te vinden.
Meer staan er artikelen over stalondeugden als luchtzuigen incl met endorfine.

Mag van mij wat meer belicht worden....

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:59

Ik zit zelf in de wetenschap dus weet waar ik moet zoeken :) Enige wat ik tot nu toe vind is getest op een zeer kleine groep paarden, waarbij de hoge halshoudingen afgedwongen zijn. Tja, logisch dat dat adrenaline verhoogt, mijns inziens niet betrouwbaar. Wordt op de discussie ook totaal niet op ingegaan.

Ik zoek nog even door..

Die link die eerder werd gepost klopt qua inhoud niet helemaal, adrenaline aangemaakt door het brein? Lijkt me toch een taak voor de bijnieren. Inderdaad mist er ook onderbouwing.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:12

Ik moest gelijk aan tristan Tucker denken bij het lezen van de OP.
Denk ook zeker dat er wel profijt uit deze methode te halen is.

[o]

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:25

cobiie schreef:
Ik moest gelijk aan tristan Tucker denken bij het lezen van de OP.
Denk ook zeker dat er wel profijt uit deze methode te halen is.


sssttt, Afbeelding
niet teveel vertellen, zo houdt hij geen klanten meer over.. :')

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:34

Ik vind het erg nuttig om een paard te laten zakken als het (te) opgewonden wordt.
Ik leer het op stemcommando en het werkt eigenlijk altijd wel al is een echte paniek waarschijnlijk weer wat anders.
Zeker op buitenrit merk ik dan echt dat de opwinding afvloeid, dan komt er een zucht en dan is het over op wat gluren na.

Ik heb het 10 jaar geleden bij een vriendin afgekeken die een enorme hittepetit had en het hoofd omlaag geklikkert had.
Op die manier deed het paard hartstikke braaf nieuwe dingen mee (over bruggetjes ed).
Of er wetenschap achter zit zou ik niet weten, het kan ook gewoon een vorm van gehoorzaam zijn en eigenlijk vind ik het niet perse belangrijk zolang het maar voor mij werkt het.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:44

Het werkt absoluut. De methode / aanpak van Art2Ride waarbij je het paard leert goed zijn rug te gebruiken zodat de bovenlijn zich meer ontwikkeld, het achterbeen onder kan treden etc. heeft direct als effect dat je een meer ontspannen paard krijgt.

Ik heb deze methode / plus mijn eigen aanpak ;) toegepast op mijn merrie die ik in september heb gekocht als extreem opgefokt stakend stresskipje heel consequent toegepast en ze loopt nu met haar neus over de grond rond in stap en draf totaal relaxed, bij het losrijden en het 'uitrijden' en tussendoor pak ik haar dus gewoon op.

Groot voordeel is dat het gewoon veel gezonder is voor een paard en het sluit feitelijk rechtstreeks aan bij de uitgangspunten van klassieke dressuur. En tja, dat het wetenschappelijk onderbouwd is prima, mooi, maar mij gaat het er om dat ik lekker kan paardrijden :+ :D

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:29

Vwnw is trouwens gewoon de basis van het rijden.
Ik doelde meer op gericht het hoofd laten zakken op ieder gewenst moment.
Dat is niet perse vwnw.

scrabbel

Berichten: 933
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:12

Je hoort inderdaad steeds vaker dat het hoofd laten zakken rust geeft. Echter vraag ik me af of dit echt zo is en wel om de volgende reden. Leg iets in de bak dat heeeeeeel eng is en laag. Het paard zal het met een laag hoofd benaderen om te inspecteren. Mijn 3 jarige kan daarna nog prima wegknallen. Dus zelf gekozen houden, neus onder de boeg (lees bijna op de grond). Echter denk ik dat door een commando te leren en dit te vragen je je paard vraagt om zich op jouw te gaan focussen. Is het paard te gestrest dan zal het paard niet luisteren. Durft het paard het wel aan om naar jouw als leider te luisteren dan win jij het van de angst.

dus niet hoofd laag angst weg
maar voldoende vertrouwen hebben in de leider waardoor angst afneemt.

Zelfde principe andere gedachte gang.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: voorwaarts neerwaarts bij schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:20

Dat denk ik ook quickie :j

Ik geloof ook niet zo in het endorfine verhaal, meer in gewoon geleerd hebben naar de baas te luisteren en geen eigen plan trekken.

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:44

dianaw33 schreef:
tarek schreef:
Als een paard iets eng vindt, en zich dus afvraagt (bij wijze van) of zijn leven bedreigt wordt, zal het niet meevallen om hem zijn hoofd naar beneden te laten houden. Een vertrouwensband zet dan idd meer zoden aan de dijk. Je kan het wel steeds opnieuw vragen en hem leiden. Combi van denk ik


Dat zijn wat mij betreft dan ook basis veiligheidszaken die je er bij een paard als eerste in traint: het commando laag en de one-rainstop worden bij al mijn puppy's vanaf het allereerste begin aangeleerd, zelfs nog voordat ik erop zit. Ik zit midden in de Randstad aan een zeer drukke weg met mijn paarden en kan mezelf geen rare schrikreacties veroorloven.


Hoe leer je de one rein stop aan bij je paarden als je er niet op zit? Oprecht nieuwsgierig naar :)

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:08

Voorwaarts neerwaarts houdt in dat je voorwaarts rijdt en daardoor je paard niet veel met je hand hoeft te laten zakken. Dus zo stilstaan is lastig. Als je je paard Door stil staan er aan wilt laten wennen kun je het beste proberen het hoofd laag er naar toe te rijden en dan stil staan en veel gerust stellen en belonen. Of gewoon zo vaak mogelijk er langs (maar het niet opzoeken) en stelling naar binnen en voorwaarts houden.

Instagram: Manon van Spijker Fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, IASCrawler en 9 bezoekers