Losbrekend paard, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Losbrekend paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:48

Mijn jongste paard is voor mij best moeilijk. Toen ik hem kreeg was hij echt gevaarlijk, bijten, steigeren, omver lopen, en je kon hem bij wijze van spreken half-dood slaan, zonder dat hij zich er iets van aantrok. Inmiddels is hij op bekend terrein braaf, meewerkend, en kan niemand zich voorstellen dat hij ooit zo geweest is. Maar we kunnen niet naar buiten.

Ik ben er al een flinke tijd mee bezig, o.a. met wandelen en aandachtsoefeningen buiten de bak. Mijn paard breekt steeds los. Hij kent het kunstje, en weet veel te goed dat hij sterker is dan ik. Dus als ik even niet bezig ben met zijn aandacht vragen, dan is hij weg.

We hebben tijden alleen grondwerkoefeningen in de bak gedaan, van verschillende mensen les gehad, en we doen nog steeds veel leiderschapsoefeningen. Inmiddels ken ik wel veel trucjes om zijn aandacht bij me te houden, maar ik kan geen millimeter toegeven, want dan gaat hij direct zijn eigen gang. Lostrekken, een kort sprintje, en verderop gras eten, tot ik er weer ben. Soms spurt hij dan direct weer weg, voordat ik zijn touw vast kan pakken. Meestal kan ik hem dan gewoon meenemen, en kunnen we weer verder gaan.

We hebben het een tijdje rijdend geprobeerd, met de gedachte van: "Als hij gaat, dan ga ik mee, en schiet hij er niets mee op om te gaan. " Probleem is dat hij te dik is, zijn zadel schuift, en als hij een paar rare sprongen maakt, lig ik er naast. De zadelmaker is al geweest, die heeft geen andere oplossing dan dat hij af moet slanken. Maar ja, kilometers maken lukt dus niet. Ook samen rijden met een ander braaf paard was niet een heel groot succes. Bij de eerste splitsing ging het paard voor hem naar rechts, (wat ik ook in gedachten had,) maar mijn paard ging vrolijk naar links.

Als tussenoplossing dacht ik aan fietsen. Dan gaat hij ook, maar hou ik hem bij, en ik kan niet van hem af glijden. Hij doet het super als ik maar naar achteren ga, het terrein dat hij (min of meer) kent. Stappen, draven, halthouden, echt perfect! Maar als we naar voren gaan, sprint hij met een noodvaart op de verleidelijke merrie van de buren af, en heb ik mijn handen weer aan hem vol. Het probleem is, dat hij dwars over de doorgaande weg rent, en door de tuin van de buren gaat. Je snapt, ten eerste is dat gevaarlijk, en ten tweede worden mijn buren daar (terecht) best een beetje pissig van.

Op zich gaat het wel beter. Vorig voorjaar was het al verschrikkelijk moeilijk om hem bij me te houden als het hek van de bak op een kiertje stond. Inmiddels kunnen we op de goede dagen onze doodlopende weg naar achteren heen en weer lopen. Beetje afhankelijk van het weer, en onze stemming. Op bekend terrein kan hij los meelopen, en stilstaan, op mij letten, en hij wacht met grazen tot ik zeg dat het mag. Hij doet het op de meeste momenten ontzettend goed.

Ik geloof nog steeds dat het iets is dat we weg kunnen trainen, gewoon door het veel te blijven oefenen. Maar: ik wil geen ongelukken, en ik wil ook geen ruzie met de buren.

Willen jullie eens met me meedenken? Wat zou ik nu kunnen doen?

anneliesdj

Re: Losbrekend paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:02

Mijn mening; je bent gewoon te lief voor hem en daarom neemt hij een loopje met je. Hij maakt simpelweg gebruik van de mogelijkheden die hij van jou krijgt en je laat niet duidelijk genoeg merken dat je dat niet van hem pikt. Daar ligt dus ook je oplossing.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 05:17

Kijk eens naar de video van Emiel Voest op zijn site hoe die dat doen Ik ben ook van mening dat duidelijkheid het beste werkt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 05:52

Dit is duidlijk dat dit paard de lak aan je heeft. Je bent veel te lief voor hem.
Ik heb een trukje geleerd wat goed tegen los breken werkt en hier heb je twee handen voor nodig.
Zo dra je merkt dat hij weg wilt komen pak je met je linker hand het halster vast te wel je rechter net bij aanzet van z'n hals aan duwd en trek je hem om blijf net zo lang duwen tot hij stil staan. Ga dan weer gewoon verder waar je mee bezig was.
En voor het respect gedeelte heb je echt even longeer ton nodig of een deel van de bak met schrikdraad afzetten. Doe hem los en laat hem lopen. Als hij er onderuit probeerd te komen of zelfs naar je schoppen zet er ff flink gas op tot jij zegt dat hij langzamer mag eerder niet.
Hier zal hij flink op z'n neus kijken en is na enkele keren een braaf beest en herhaal dit regelmatig.
Mijn haflinger ruin was helaas ook zo en deze methode werkt beter dan wat mensen me vertelden te doen... Oh en zeep gebruik je alleen als hulp middel bij het los longeren wat dan later over gaat op een simpel halser touwtje en een vinger welke wijst naar de kand dat hij op moet.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:58

Waarom wandelen aan een halster? Doe m t hoofdstel in als je gaat wandelen, dan heb je al meer te vertellen.

En tja, zo tja horen doet hij niet gemeen, maar gewoon slim.... zorg dat je het voor bent en wees streng

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:06

Zoals ik het zie heeft hij het gewoon te vaak gewonnen. Hij heeft eigenlijk iemand nodig die hem wel de baas kan en waarbij hij zijn zin niet kan doordrijven.
Ik maak uit je verhaal niet op of je een halster gebruikt of hoofdstel? Eventueel een hengstenketting? Gebruik je dan een halstertouw of longeerlijn?
Als iemand anders met hem wandelt, wat gebeurt er dan? Doet hij het dan ook?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:09

Minder lief worden, en hem eens even flink op zijn plek zetten. Een flinke, goed getimede ruk aan het bit doet nog altijd minder zeer dan een aanrijding met een auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:27

Tja, met wandelen aan een halster wordt het hem wel heel makkelijk gemaakt. Hoofdstel in, hengstenketting eraan en niet loslaten. Meneer zal boos worden, moeilijk gaan doen, van alles proberen, maar het is aan jou om door te pakken en niet los te laten. Doe een cap op, handschoenen aan en wees onvoorbiddelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:18

Je kunt ook een halster met een ketting gebruiken. Het belangrijkste is gewoon de timing, je moet niet blijven trekken want dan gaat hij er tegenin en sleept je gewoon mee.
Hij moet meelopen aan een los touwtje en zodra er spanning op komt stop je, trekt hij door geef dan eens een goede ruk.
Als hij echt op de loop gaat, laat hem dan één stap gaan en trek hem dan ineens achterstevoren. Als je het goed timed verras je hem en denkt hij dat je sterker bent als hij.

fillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:23

Jouw paard doet mij enorm aan mijn paard denken. Het is ook zo'n jong beestje dat liever zijn eigen zin doet als het hem beter uitkomt, maar ook heel braaf kan zijn. Ik denk dat ik wat minder ver sta in de vooruitgang en controle over mijn paard, aangezien de mijne met momenten nog gevaarlijk durft zijn (steigeren, bokken en uitslaan,...) en ik eigenlijk helemaal niet alleen met hem naar buiten durf. Hoe dan ook, op lostrek vlak is er bij mij wel al wat verbetering :)
De eerste keer dat ik met hem aan de hand naar buiten ging (toen wist ik nog niet dat het zo'n enorme *piep* kon zijn), ging hij er ook opeens in volle galop vandoor. Toen was ik zo slim om te denken van "ik ga hem proberen vasthouden". Nooit doen: ik ben met mijn gezicht op de beton gegaan en heb zo mijn schouder, elleboog en pols gekneusd en heb verschillende schaafwonden opgelopen. De periode daarna wilde ik hem niet meer vasthouden als hij zo begon te lopen uit schrik om weer op de grond te terecht te komen. Nuja, daar moet ik geen tekeningetje bij maken: meneer had dan snel gevonden dat hij los kon wanneer hij maar wilde..
Ondertussen gebruik ik voor de meeste trainingen een touwhalster in plaats van een gewoon halster (wat het voor hem minder aangenaam maakt om weg te lopen, niet dat het hem tegenhoudt). Ik heb geoefend op het achteruit gaan door druk van het halster (je begint dit te leren als je naast zijn hoofd staat en schuift zo steeds op tot je aan zijn staart staat en zo door aan je touw te vragen je paard achteruit laat gaan). Dit heeft al veel geholpen, maar als hij geen zin heeft loopt hij hier nog wel eens door.
Als ik aan het touwhalster werk en hij begint weg te lopen (meestal sta ik er dan te ver van om nog snel aan zijn halster te kunnen), dan probeer ik als dat mogelijk is om mee te lopen met hem, maar in plaats van achter hem aan te lopen, probeer ik in een hoek van 90° van hem te lopen, waardoor je aan zijn zijkant terecht kom en zo weer controle over zijn hoofd kan krijgen. Als ik op voorhand weet dat ik in een situatie terecht ga komen waarbij de kans groot is dat hij zich lostrekt, doe ik geen touwhalster maar een kaptoom aan. Dit is iets minder handig om gewoon te vertragen door druk op de neus, maar als hij dan probeert weg te lopen, heb je zijn hoofd veel sneller bij je en kan hij niet zoveel kracht zetten.
Mij hebben ze verteld dat paarden die eens weten dat ze sterker zijn dan jou, dat altijd weer tegen je kunnen gebruiken, dus ik vrees dat dit iets van lange duur is.. Bij mij heeft hij zich al een hele tijd niet meer echt los getrokken. Hij probeert het soms wel nog, maar door kaptoom te gebruiken of in een hoek van hem te gaan meelopen, geraakt hij niet ver meer en komt hij ook niet meer los en sindsdien zet hij zelf ook minder door. Alsof hij denk van "we gaan het eens proberen, je weet maar nooit" maar zodra hij genoeg weerstand voelt, geeft ie het op :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:27

fillyhorse schreef:
Mij hebben ze verteld dat paarden die eens weten dat ze sterker zijn dan jou, dat altijd weer tegen je kunnen gebruiken, dus ik vrees dat dit iets van lange duur is..

In principe is dat ook zo, het enige wat werkt is hem echt een keer goed op zijn nummer zetten.
Maar resultaat is dan dat hij het bij jou niet meer zal doen en bij ieder ander nog steeds zal proberen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:37

Jarenlang "geworsteld"met dit probleem met mijn Bonte Jaopie (Tink x Fries). Die is nu 11 jaar, maar heeft zich rond z'n 4de al effectief weten los te rukken/vooruit te stormen, halsters kapot te trekken, absolute ramp. Alles geprobeerd: ervaren paardenhandler, die lag ook op z'n bek, paard 20 meter verder in het bietenveld. Twee mensen elk aan een kant aan het halster met een stevig touw: die lagen allebei op de grond, Jaopie gierend van de paardenlach dertig meter verder staan grazen.
Hengstenhouder er bij (hij was geruind),met hengstenketting: één groot gevecht, losgetrokken.
Uiteindelijk ben ik hem als de hoefsmid kwam, als ik wilde rijden, wat dan ook OHZ (opzadelen in de wei) naar voren gaan rijden vanuit de wei. Bespóttelijk natuurlijk, maar OHZ was hij vele malen minder lastig dan aan de hand. daarna ben ik begonnen hem als hij OHZ moegereden was na een buitenrit of baktraining, aan het hoofdstel terug te brengen naar de wei. En hem er ook aan het hoofdstel uit te halen. Dat werkte.
Hij is nu 11 en ik haal hem nog steeds aan het hoofdstel de wei uit (met ketting-leadlijn door zijn bit heen). Dat gaat nu al weer jaren goed. de eerste tijd nog met een pluk hooi of een paar brokjes elke vijf-tien meter waarbij hij moest stilhouden alvorens dat te krijgen.
De pest is: als een paard eenmaal weet hoe sterk hij is en daar enkele malen mee wegkomt, heb je een ingeconditioneerd probleem. Een paard dat z'n kracht tegen je inzet, daar is niets tegen opgewassen.

Het is even zoeken om de juiste aanpak te vinden, waarbij het belangrijk is dat het hem niet één keer meer lukt om uit je handen los te breken. Want dat is een bevestiging voor hem dat jij de macht niet hebt....voorkóm dat, hoe dan ook.

Mijn paard was wel een extreem geval, maar ook dat is goedgekomen met wat denk- en puzzelwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:39

Ik wist niet dat Jaopie zo'n stouterd was Tijn :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:20

Ik denk niet dat op zijn flikker geven bij ieder paard de oplossing is. Als je het je paard reageerd op bit en/of ketting en je hem daar dan gewoon altijd aan meeneemt gaat het goed maar als ze eenmaal weten ze weg kunnen blijven ze het doen wanneer de kans zich aandient en ze weg willen. En sommige paarden trekken wanneer het ze zint ook gewoon aan een bit of een ketting :=
Ik heb een tijdje een merrie bijgereden die best vaak ontsnapte en waarbij ontsnappingspogingen ook regelmatig faalde en eindigde in ongenadig op je flikker krijgen maar het was anderzijds al zo vaak gelukt dat het er echt inzat en ze was ondertussen de meester in het spotten van oppertune ontsnap momenten. Maar het was helemaal niet zo dat ze minder ontsnapte bij de mensen die haar op de flikker gaven. Ik ben gauw onder de indruk van een buffelend paard op de grond en het is haar bij mij in het begin ook een keer gelukt om te ontsnappen toen ze schrok maar toch heeft ze later bij mij niet meer gedaan. Volgens mij had ze juist omdat ik niet zo op haar zat te vitten op de grond minder behoefte om bij me weg te rennen. Haar bazin was ook iets te lief voor der en daar deed ze het ook minder bij. Het is niet alleen de kans hebben maar ook motivatie hebben om weg te rennen imo.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-10-15 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:32

@Joolien: Jaopie?!? Hou op! De hel en terug heb ik met hem doorstaan wat dit onderwerp betreft... maar dat wist je natuurlijk allang.
Kan echter wel volledig onderschrijven: als een paard eenmaal WEET hoe sterk hij is t.o.v diens geleider, en daar mee is weggekomen, ben je eigenlijk al nergens meer, en moet je een andere aanpak/benadering zien te vinden.
Jaopie wordt gewoon ook rázend terug als je die op z'n lazer geeft. Het wordt een soort TUG OF WAR (wat je als mens natuurlijk verliest).
Bij mijn merrie Khavanna (die is meer van het "freeze" type) moet ik het compleet anders aanpakken, die raakt meteen in paniek als je maar iets te heftig reageert. Die heeft ook respéct voor de mens en diens ruimte. Die heeft ook geen idee van haar eigen paardenkracht.

Het is voor ieder paard weer net de juiste benadering zien te vinden. Met grof geweld lukt vrijwel niets duurzaam.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 23:51

Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!! En ik gun het jullie niet, maar ergens is het ook wel fijn dat er zoveel herkenbare situaties zijn. ;-)

Grappig is dat, er zijn meerdere mensen die zeggen dat ik 'te lief' ben. Eerlijk gezegd, ik denk dat ik niet 'te' lief ben. In het gewone gebruik, vraag ik eerst vriendelijk, negeert hij me, dan pak ik hem harder aan. Als hij dingen doet die echt niet mogen (bv. door me heen proberen te lopen), dan pak ik hem direct flink aan. Dat soort dingen mag hij absoluut niet. Doet hij trouwens ook niet meer. Wel ben ik aan het trainen met meer reactie, op minder hulpen. Ik denk dat dat nog wat verfijnder kan. Zelf geloof ik, dat als hij op lichtere hulpen reageert, dat ik meer hulpen 'over' heb, op een moment dat hij besluit om iets anders te doen dan gepland.

De methode van Voest heeft ons inderdaad heel goed geholpen. Welk filmpje bedoel je dresjoepie?

Citaat:
Zo dra je merkt dat hij weg wilt komen pak je met je linker hand het halster vast te wel je rechter net bij aanzet van z'n hals aan duwd en trek je hem om blijf net zo lang duwen tot hij stil staan.

Ja, een kennis van mij gebruikt dat kunstje ook, die heeft nog nooit een paard los hoeven te laten. Behalve de mijne. :(

We hebben verschillende optomingen geprobeerd, en zijn tot de ontdekking gekomen, dat als hij werkelijk gaat, dat niets hem tegen houdt. We zijn dan gewoon te laat. Heel soms, als hij rustig 'gaat', en in draf blijft, kan ik mezelf mee laten slepen, en stopt hij op een bepaald moment. Dan moet ik wel zorgen dat de druk op op het hoofdstel onstabiel blijft, anders gaat hij er dwars tegenin. Maar vaak, als hij echt gaat, dan is het van stap in rengalop. Nek ervoor, achterhand er vol onder en gaan! Binnen een seconde, ik ben dan gewoon niet snel genoeg. Het enige wat tot nu toe wel werkt, is hem bezig houden, constant buiging vragen, zodat hij zijn achterhand niet kan gebruiken om kracht naar voren te zetten. Als hij dan gaat, kan hij alleen maar rondjes om me heen draaien.

Citaat:
Zoals ik het zie heeft hij het gewoon te vaak gewonnen. Hij heeft eigenlijk iemand nodig die hem wel de baas kan en waarbij hij zijn zin niet kan doordrijven.

Dat is volgens ons ook het probleem. En hij doet het dus met meerdere mensen, niet alleen met mij. Ook met bv. mijn hoefsmid, een boom van een kerel, die echt wel wat gewend is.

Citaat:
Toen was ik zo slim om te denken van "ik ga hem proberen vasthouden". Nooit doen
Ja, ook heel herkenbaar. Iemand die me hielp probeerde dat een keer, die hield er gekneusde ribben aan over. Ik heb zelf iets, van: "Ik hou hem toch niet, dus ik kan als hij echt gaat net zo goed gelijk loslaten." Anders gaat ie flink tegen de druk in, en als beloning loopt ie lekker vrij te grazen.

Citaat:
Ik heb geoefend op het achteruit gaan door druk van het halster (je begint dit te leren als je naast zijn hoofd staat en schuift zo steeds op tot je aan zijn staart staat en zo door aan je touw te vragen je paard achteruit laat gaan). Dit heeft al veel geholpen, maar als hij geen zin heeft loopt hij hier nog wel eens door.

Hm... Dat is inderdaad iets waar ik op kan trainen. En dan vooral zorgen dat het goed bevestigd is, voordat ik weer met hem naar buiten ga. Vind zulk soort oefeningetjes vaak wel leuk om te doen. ;-)

Citaat:
Jaopie wordt gewoon ook rázend terug als je die op z'n lazer geeft.
Ja dat!!! Dat had ik vroeger ook met hem!!! Ik ben zo blij dat hij dat ook afgeleerd heeft. Als ik nu een keer boos op hem wordt, staat ie helemaal te trillen. :P

Die 90 graden hoek, (wie zei dat ook alweer?) dat heb ik ook als tip meegekregen. Maar mijn paard gaat zo hard vooruit, dat ik geen tijd heb om opzij te gaan. Hoe doen jullie dat? En een ander gaf me de tip om even mee te veren, en dan terug te trekken. Het schijnt dat mijn paard zijn hoofd eerst naar rechts trekt, dan er recht voor zet, en op dat moment moet ik dan doortrekken, zodat hij weer naar links kijkt. Kent iemand dat?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:08

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is als hij door je heen wilt lopen knijpen in een spier bij de hals dat doet een beetje zeer maar liever dat dan dat hij onder een auto ligt toch? Of dat hij door je heen banjerd en de weg oprent en nu is hij zo mak als een lammetje en is het bijna niet meer nodig ho is ho en achteruit is achteruit en niet vooruit want dan kan je een touw om je oren verwachten. omdat hij dan in mijn ruimte komt. Liever een paar x duidelijk dan een eeuwige strijd. Op zijn flikker geven hielp ook niet echt dus dan maar de harde en duidelijke manier. Nu schuurt hij niet meer aan mij, hangt hij niet meer aan mij, loopt hij naast me, is stoppen ook duidelijk stoppen, en slaat hij ook niet meer met zijn voorbenen en nu neemt hij ook geen "hapjes" meer van mij. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 01:13

anneliesdj schreef:
Je kunt ook een halster met een ketting gebruiken. Het belangrijkste is gewoon de timing, je moet niet blijven trekken want dan gaat hij er tegenin en sleept je gewoon mee.
Hij moet meelopen aan een los touwtje en zodra er spanning op komt stop je, trekt hij door geef dan eens een goede ruk.
Als hij echt op de loop gaat, laat hem dan één stap gaan en trek hem dan ineens achterstevoren. Als je het goed timed verras je hem en denkt hij dat je sterker bent als hij.

Dit inderdaad. Zo heb ik het ook geleerd toen mijn paard destijds jong was en dat soort streken had.

Door een ketting te gebruiken weet je zeker dat je hem kunt houden als hij er vandoor mocht gaan. Daardoor kun je hem ook meer vrijheid en ruimte geven zolang hij braaf is. Je hoeft dan niet de hele tijd preventief aan het halstertouw te gaan hangen. Je paard leert zo beter wat wel en niet gewenst is. Wel zo duidelijk voor hem en uiteindelijk dus ook vriendelijker.

Je hoeft dit trouwens niet eindeloos te oefenen. Dit moet vrij snel gefixt kunnen zijn. Het kwartje moet even vallen. Moet je dit wel oefenen dan gaat er iets niet goed. (Ik geloof sowieso niet in oefenen in dit soort situaties, maar dat is misschien persoonlijk.)

EDIT: Een bit vind ik persoonlijk een minder idee. Dat kan schade in de mond geven als je daar eens een serieuze ruk aan wil geven, en dus doe je het misschien maar niet op momenten dat het wel nodig is. Het heeft ook van nature een minder 'ho-effect' dan een (slip)ketting, dus je boodschap komt minder goed over. Waar dat precies in zit weet ik niet, maar het is wel mijn ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:57

Hippe_Hannes schreef:
En een ander gaf me de tip om even mee te veren, en dan terug te trekken. Het schijnt dat mijn paard zijn hoofd eerst naar rechts trekt, dan er recht voor zet, en op dat moment moet ik dan doortrekken, zodat hij weer naar links kijkt. Kent iemand dat?

Die tip heb ik je ook gegeven.
Belangrijk is dat je niet continu spanning op de lijn hebt staan, want dan werkt het niet. Gaat hij er vandoor, dan geef je een stap mee (wat makkelijk is als je geen spanning op de lijn hebt) en daarna ga je er vol tegenin. Je trekt hem dan uit balans door zijn hoofd terug naar links te trekken en hij eindigt dan achterstevoren of haaks. Wees er wel op bedacht dat sommige paarden het daarna onmiddelijk nog een keer proberen, mn als ze haaks eindigen.
Een lange lijn is hierbij ook een aanrader meter of 5 heb je zeker nodig.

Johwa09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:39

Hallo
Ik ken je probleem ik heb zelf een 6 jarige ruin en die brak ook steeds los om gras te eten. Hoofdstel vond ik zelf niet zo prettig wandelen dus heb ik een monty roberts halster gekocht de instructie op de dvd moet je goed kijken omdat hè hem namelijk ook op een verkeerde manier kan gebruiken. Hij kan gebruikt worden als trainings halster maar ook als gewoon halster alleen moet hij goed aangesloten zitten op het hoofd anders werkt het niet goed. Toen ik hem gebruikte proberen hij het uiteraard weer maar het lukte niet hij bleef bij me en kon niet meer ontsnappen en heeft het ook niet meer geprobeerd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:02

Citaat:
Die tip heb ik je ook gegeven.

Oh, sorry, dan had ik dat anders begrepen. Één flinke ruk, daar gaat hij dwars doorheen. Tenminste, op de momenten dat hij echt gaat. Of mijn timing is gewoon niet goed. Diegene die het me vertelde, had het me laten zien, maar bij die persoon ontsnapte mijn paard ook meerdere malen.

Andere optomingen, knijpen, het helpt niet echt. Hij is op die momenten behoorlijk hard voor zichzelf.

Vandaag toch nog even wat geprobeerd, maar die nek, die is zo loeisterk, als je die niet mee hebt, gaat de rest er gewoon achteraan. En hij is gewoon te snel voor me, als hij weg is, dan is hij gelijk al voor me. Maar inderdaad, ongelijke rukken geven, het lijkt bijna te helpen. Net een beetje uit evenwicht, maar niet genoeg. Pfff... wat een lastpak.

Hij moet van mij inderdaad achter me lopen, aan een los touwtje, loopt hij te ver naar voren, dan krijgt hij een zwieper.

Ik denk dat ik toch rijdend verder moet trainen met hem. Als hij dan gaat, ga ik met hem mee, en kan ik hem gemakkelijker weer terugpakken op het moment dat hij weer een beetje lijkt te gaan luisteren. Of ik geef hem een flinke tik bij, zodat ie er alleen maar goed moe van wordt. Dan leert hij het misschien af.... :(

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:14

Niet aardig, maar heb er wel veel mafkezen mee bereikt: Longeer singel om, hoofdstel in, longe door een kant van het bit aan de longeersingel. Als hij hem dan peert trek je hem automatisch om in de hals.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:18

Soms werkt het bij dit soort paarden aan de andere kant te gaan lopen dus je paard links ipv rechts.
Je paard heeft geleerd dat als je links loopt en hij zijn hoofd en nek naar rechts zet je niks te houden hebt zo sterk zijn ze, maar soms werkt het als je rechts gaat lopen en dus zijn hoofd houdt naar de kant waarin hij sterk is.
Wij hadden ook zo'n pony op stal en je hield echt niks totdat ik per ongeluk aan de andere kant liep en hij het weer probeerde maar omdat hij gewend was naar rechts te trekken en daar was ik al dus kon ik hem wel corrigeren. Dit ging toen stukken beter maar het is altijd alert zijn en opletten en vinger geven is pech hebben.
Heel lastig om op te lossen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 23:33

Citaat:
Longeer singel om, hoofdstel in, longe door een kant van het bit aan de longeersingel. Als hij hem dan peert trek je hem automatisch om in de hals

Ook geprobeerd! Hij pakt het bit vast, en gaat lekker zijn eigen gang. (Ik heb als advies gekregen om dan een paar tanden uit zijn mond te laten trekken, maar dat gaat me echt te ver! Dan blijft hij maar bakrijpaard.)

Citaat:
Soms werkt het bij dit soort paarden aan de andere kant te gaan lopen dus je paard links ipv rechts.
Dat is inderdaad een heel goed idee. Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ga ik mee aan de slag!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:58

Tanden uit de mond trekken? Als het om de wolfskiezen gaat zou ik het zeker aanraden te doen. Dat is niks raars en in belang van het dier.

Verder, waarom ga je niet longeren op bekend terrein als hij daar braaf mee is. Dat is best intensief en zo zou hij dus snel af moeten vallen (net als mijn paard die vanwege weide genootjes niet op dieet kon en buiten niet mak genoeg was nog) en kan jij met een passend zadel veilig op stap.