Help, mijn paard bijt het halster van een ander paard kapot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Help, mijn paard bijt het halster van een ander paard kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:48

Lieve Bokkers,

Ik ben het baasje van een schat van een haflinger (bijna 5 jaar) die gestald staat op een pensionstal waar nog 2 andere pony's staan. Omdat 1 van die 2 andere pony's zich slecht laat vangen moet deze een halster om. Mijn haf en de 3e pony zijn heel gemakkelijk te vangen en hebben geen halster om. Nou is mijn paard nogal een doerak en speelt veel met de pony die een halster draagt. Zeker nu ze weer in een kleinere ruimte staan (de buitenbak ipv het veel grotere weiland) met als gevolg dat het halster van die betreffende pony nu kapot is. Uiteraard wil ik met alle liefde een nieuw halster voor het beest kopen, maar ik heb geen zin om dit elke 2 weken te moeten doen omdat die van mij er steeds aan gaat hangen.

Kan ik het halster ergens in drenken wat mijn paard heel vies vind zodat hij er niet meer op wil bijten? Wie o wie heeft de gouden tip?

Dieselpaard

Re: Help, mijn paard bijt het halster van een ander paard kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:51

Wat een bekend verhaal! Mijn paard doet precies hetzelfde. Bij ons is gelukkig de mogelijkheid om bij het andere paard het halster af te laten, maar bij mijn vorige stal was dat ook niet mogelijk. De beste oplossing? Die heb ik niet :+ Misschien wel heel verstandig om een heel stevig halster te kopen en dat paardje toch echt leren dat het niet erg is om meegenomen te worden... Mijn paard heeft het in ieder geval niet afgeleerd en als het halster wordt vergeten staat ie er weer vrolijk aan te trekken :Y)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:57

Ik had er ook zo eentje die met halster om moest staan en waarvan de ander het halster kapot beet. Ik heb toen na 5x het halster te hebben vervangen een goedkoop leren halster gekocht. Dat krijgen ze een stuk lastiger kapot.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:58

Een halsband voor het paard?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:02

Oefenen dat het paard wel makkelijker te vangen word zodat een halster niet nodig is.
Je zou eens kunnen kijken naar spul wat ze op smeren om kribbebijten tegen te houden?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:09

Oefenen dat het paard makkelijker te vangen wordt is een leuk idee, en iets wat ik zelf ook ontzettend belangrijk vind, maar de eigenaar van de betreffende pony vind dat hij prima te vangen is (met een appel of wortel) en ziet daar helaas de noodzaak niet van in. Ik kan wel de staleigenaar vragen of hij nogmaals met ze wil praten :)

Dat van kribbebijten heb ik inderdaad ook bedacht, ik weet alleen niet of dat verstandig is op een halster, zit toch om het hoofd van paard en dichtbij de ogen en neus etc.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:17

Als die eigenaar vindt dat zijn pony prima te vangen is met een appel of wortel, dan vindt die eigenaar het blijkbaar ook prima dat hij regelmatig nieuwe halsters moet kopen. Het zal wel van beide kanten moeten komen, anders gaat nooit iets werken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:18

Geen halster, steviger halster of een halsband zijn dan denk ik de mogelijke oplossingen.

Op zich denk ik dat alles dat je doet om het halster jouw paard af te laten weren, voor de drager van het halster ook niet zo fijn zijn inderdaad :(:)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:20

Anouska en Iisunshine, dat zijn inderdaad nog wel bruikbare tips. Misschien is een halsband wel een goed idee. Ik zal eens zien of de eigenaar dat misschien een optie vind.

Wat ik me dan wel afvraag, als mijn paard aan die halsband gaat hangen, kan dat kwaad?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:29

Ik zou sowieso al geen nieuw halster kopen voor dat paard... Dat risico loop je als je je paarden in kudde hebt staan.
Als de eigenaar niet wilt dat het halster kapot gaat, dan doet ze het halster uit of ze zet hem apart, zo simpel is het bij mij.
Eigenaar geeft zelf aan dat ze het prima vindt hoe het nu is (paard uit het land halen als ze wat lekkers bij heeft), dus dan moet ze de gevolgen er maar bijnemen vind ik.

Mijn paard is trouwens ook een enorme speelvogel en heeft ook heel wat halsters gesloopt bij andere paarden, waaronder leren halsters.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:35

xAnthea ik ben het op zich met je eens, echter kan het paard niet door de eigenaar apart gezet worden. De paarden staan overdag buiten in de buitenbak (en 's zomers in het land, maar dan is er geen probleem omdat je dan je eigen paard uit het land kunt halen en de rest kunt laten staan).

Als ik nu met mijn paard in de bak aan het werk wil, zal ik eerste beide andere paarden moeten vangen en apart moeten zetten. Niet heel handig dus als je eerst een kwartier achter 1 aan moet rennen om die het halster om te krijgen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:39

Ik heb niet alles gelezen. Ik zou je niet schuldig voelen hierover, zij kan beter het paard aanleren zich gemakkelijker te laten vangen. Nu is haar halster af en toe kapot, maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat een paard zijn kaak had gebroken omdat hij is blijven vast zitten in het halster van een ander paard. Ik zou dus vragen aan de eigenaar van het halsterpaard om het af te laten, omdat jouw paard nu ook een risico loopt. Anders moet ze hem maar binnen zetten.

Edit, ik zie dat de paarden in de rijbak staan en jij ze dus binnen moet halen om iets met je paard te kunnen doen. In dat geval zou ik gewoon zeggen dat het paard niet meer in de bak mag, tenzij ze het leert zich te laten vangen.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 04-12-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:39

Ik zou aanbieden om 1 keer een halsband of stevig halster te kopen, en daarna is het eigen risico :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:44

Dan zou je zelf al tijd kunnen steken in dat paard om hem makkelijker te kunnen vangen? Vervelend, maar als dat kan is het probleem opgelost.

Verder 1x een nieuw halster kopen, mocht het weer stuk gaan is het jammer maar risico voor de eigenaar van de " halsterpony" omdat die geen tijd in het probleem wil steken.

Het is sowieso een risico, een pony bij mij op stal heeft op de stal waar hij hiervoor stond door spelen met een andere pony ( beide halsters om) het halstergesp in zijn oog gehad.
Resultaat: 3 weken in de kliniek, bijna oog kwijt... Gelukkig het oog kunnen redden, maar nog maar 30% zicht aan dat oog.

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:51

steviger halster zou ik niet doen vanwege de verwondingen die kunnen ontstaan als het halster niet breekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:59

Dat is het risico van de eigenaar, die zal een keuze moeten maken :j

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:40

Op zich lijkt een halsband mij geen slecht idee. Ik weet alleen niet of hij die niet ook gewoon gaat vastpakken? Hij is nogal een vasthouder/volhouder namelijk, en het lijkt me niet de bedoeling dat het halsterpaard geen lucht meer krijgt..

Misschien is 1malig een halster vergoeden en de eigenaar manen het paard beter op te voeden toch de "beste" oplossing. Ik vind het maar lastig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:03

Ik dnek eigenlijk dat ze minder snel een halsband pakken, omdat die toch wat meer op een verdekte plek ligt, een halster ligt wat meer voor het grijpen vind ik gevoelsmatig.... zo bij aanzet hoofd is ook niet echt een plek waar het normaal is als daar gaat happen als paard terwijl het hoofd wat toegankelijker is :)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:23

Ik vind hier ook wel rare dingen geopperd. Als ik mijn paard met halster in de wei heb staan omdat hij zich niet makkijk laat vangen (die heb je nou eenmaal) is dat mijn keuze en ik zou ook niet blij zijn als ze steeds kapot waren. En dat mijn paard er niet meer in? Hoezo? Waarom die van jou er dan niet meer in, die sloopt ze tenslotte!

Ik bedoel het niet flauw, maar zal eens met de eigenaar overleggen hoe of wat. Tuurlijk is het niet leuk steeds nieuwe halster te moeten kopen en dat zal ze ook niet van je eisen. Misschien samen een heel goed sterk halster kopen? Die bijna niet kapot te krijgen is? Mocht dat niet werken kan je altijd kijken naar zo'n band

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:28

Jeroenschot, zoals je hebt kunnen lezen is het zeker geen optie om 1 van de paarden uit de groep te halen. Dat is kwa faciliteiten niet mogelijk en is ook gewoon niet de bedoeling.

Beide paarden dagen elkaar continue uit, er is dus niet 1 "schuldige". De pech is alleen dat 1 een halster draagt en de ander niet. Hadden ze beiden een halster gehad weet ik zeker dat ook mijn halster kapot zou gaan.

Ik denk dat een halsband en eventueel wat actie vanuit de eigenaresse m.b.t. het vangen de beste oplossing is. Uiteraard ga ik dat eerst met haar overleggen :)
Laatst bijgewerkt door SuperLiesje op 04-12-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:35

Ik ken het probleem van de andere kant. Mijn paard was (nu gelukkig niet meer) moeilijk te vangen en stond daarom af en toe met halster (als de hoefsmid of veearts kwam), maar die werd eraf gesloopt door een weidegenootje. Een net nieuw halster was de volgende dag letterlijk aan flarden getrokken.
Ik heb t weidegenootje eens op zijn donder gegeven toen ie voor mijn neus het halster vast pakte en ben m onaantrekkelijk gaan maken door er antibijt op te smeren. Je kan ook antibijt spray gebruiken, daar heb ik erg goede ervaringen mee (gebruik het in de manen, anders blijft er niets van over). Let wel op waar je het smeert ivm irritatie van oog en het moet natuurlijk ook niet in het drinkwater komen bij het drinken. Natuurlijk niet zo op het hoofd spuiten, maar het halster even los halen.

Vind het wel raar dat de eigenaar hier niet in mee wil denken. Als eigenaar heb je daar toch zelf een verantwoordelijkheid in?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:15

Ik bedoel het ook niet banketstaaf!! Zeker moet er geen paard uit de groep, maar zo werd het hier geopperd (wil je niet dat het halster kapot gaat moet die niet in de wei). Ik zou gewoon kijken voor een sterk leren of nylon halster (die van mij is net zo'n trek en plukker en die doet nu al ruim 2 jaar met een goed nylon halster), en dan kan je altijd nog over op een halsband. Daaraan trekken is niet heel prettig (voor zijn nek)