paard trekt om maar bij eten te kunnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fiona2005

paard trekt om maar bij eten te kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:26

hoi

mijn paard Fiona (16) gaat als ik met haar aan het halster of hoofdstel loop altijd meteen naar eten zoeken.
Ze doet dit vooral in de stalgang, waar dus allemaal kratjes kuil staan en waar al het stro staat.
Het is een best smalle gang, je kan er net met je paar keren(dus komt ze er ook eerder bij).
Maar als ze dus eten ziet gaat ze meteen heel erg trekken om er maar bij te kunnen.
Ze is heel erg op eten gericht en heeft als ze op stal staat een beetje voernijd(bij vreemden)
Ik weet dat ik met trekken niks oplos, want van 600 kilo win je het niet.
En ik ben ook geen voorstander van een tik op de neus geven(en het helpt ook niet)
weet iemand hoe ik haar dit af kan leren?
alvast bedankt.

sorry als er al een topic bestond(kon niks vinden) en sorry als het verkeerd geplaatst is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:28

Ik zou er gewoon een hengstenketting aanhangen.
Snel de kop in drukken en dan hopen dat het kwartje snel valt.

fiona2005

Re: paard trekt om maar bij eten te kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:29

ja maar als ik met hoofdstel loop na het rijden heb ik natuurlijk geen hengstenketting bij de hand
en vind de hengstenketting altijd zo hard.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:31

Wat lessen volgen in NH zodat je de baas wordt over je paard dan kun je met een simpele handbeweging iets verbieden en hoef je niet te gaan trekken etc.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:33

ik ben momenteel wel bezig met freestyle van emiel voest
En zicht laten leiden in de bak laat ze ook toe
Maar aan de hand heeft ze wel vaak dat ze door me heen loopt
Ik ben wel van plan om volgend jaar een cursus te gaan doen bij een van zijn instructeurs..
Misschien dat ik idd aan haar tips kan vragen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:37

fiona2005 schreef:
En ik ben ook geen voorstander van een tik op de neus geven(en het helpt ook niet)

Tsja, je moet het zelf weten, maar als ze dat bij mij doen dan kunnen ze toch op z'n minst een mep verwachten, ik laat me niet meesleuren naar hetgeen paardlief graag naar toe wil. Ik leer het ze vanaf veulen al, als ik aan het aftuigen ben kan ik ze rustig los laten staan met een gevulde voerbak naast hun neus, een enkel 'euh!' is voldoende.
Als je het nu even 'hard' aanpakt, heb je er straks profijt van en hoef je niet telkens een strijd te leveren.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:38

Mijn tinker heeft erook de neiging toe maar sinds ik wat lessen in NH heb gehad is het wel afgenomen hij reageert nu ook beter als ik op de grond stamp etc. En een rukje aan het halster/hoofdstel is nu meer dan voldoende terwijl ik eerst inderdaad ook vol aan kon gaan hangen (nog steeds wel soms)
Succes ermee!

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:42

het is ook pas erger geworden sinds ik in een nieuwe stal sta.
Stond eerst in een andere stal waar veel meer ruimte was en toen kon ik haar wel gewoon laten staan terwijl ik haar ging aftuigen..
Maar nu hoeft ze haar hoofd maar te draaien of ze heeft al een plukje hooi te pakken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:48

fiona2005 schreef:
het is ook pas erger geworden sinds ik in een nieuwe stal sta.
Stond eerst in een andere stal waar veel meer ruimte was en toen kon ik haar wel gewoon laten staan terwijl ik haar ging aftuigen..
Maar nu hoeft ze haar hoofd maar te draaien of ze heeft al een plukje hooi te pakken

Dan zorg je gewoon dat er niets te halen valt. :Y)
Ik kan snappen dat het niet leuk is je paard fysiek af te straffen. Persoonlijk ben ik niet zo van de NH methode's e.d.
Maargoed, zoals gezegd, je moet het zelf weten. Ik laat mijn paard liever 1x duidelijk (en dan maar wat harder) merken 'ik ben de baas, ik geef je voer maar sleur me niet alle kanten op want daar ben ik niet van gediend'. Als je middels NH je paard gaat smeken 'alsjeblieft, ik vind het niet leuk en niet fijn, wil je dat alsjeblieft niet meer doen' kan natuurlijk ook werken, al vraag ik mij het effect hier van af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:54

Ik heb ook een tinker en die is ook nogal voergericht :D Wanneer hij gaat sleuren, krijgt ie een schop onder zijn kont. Tegenwoordig weet hij heel goed dat dat niet mag, vrouwtje op sleeptouw nemen :D

Oh en ik ga geen voer weghalen omdat meneer het anders niet kan laten. Of er nu voer staat of niet, sleuren mag niet, punt.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:57

wat nou als je zelf snoepjes bij je hebt..en zijn aandacht daar op focussen.
Loop je de gang door en hem constant snoepjes geven, bij binnenkomst al zodat hij weet dat hij te eten krijgt en op jou moet letten..

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:00

Elvira24 schreef:
Loop je de gang door en hem constant snoepjes geven, bij binnenkomst al zodat hij weet dat hij te eten krijgt en op jou moet letten..

Dat is misschien wel een goede tip! Ik ga het uitproberen, maar ben bang dat als ze op zijn, ze weer gewoon verder gaat met eten pakken haha

Mindim schreef:
Oh en ik ga geen voer weghalen omdat meneer het anders niet kan laten. Of er nu voer staat of niet, sleuren mag niet, punt.

dat was ik ook niet van plan haha. Er staan nog een stuk of 15 mensen met paarden, dus dan ben ik wel ff bezig als ik alle kratjes kuil en al het stro weg moet halen(mag trouwens niet eens hoor).

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:03

ik denk als je het een tijdje vol houdt met die snoepjes dat zijn aandacht op jou blijft gevestigd!zorg ervoor dat je genoeg snoepjes of eventueel biks in je jas hebt zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:04

Niet met voer beginnen dit op te lossen! Dan ben jij straks doelwit. Focussen op jouw moet niet dmv snoep. Niet doen! Worden ze alleen maar vervelend en opdringerig van. Ze mag niet sleuren en als ze dat wel doet, dan krijgt ze een schop onder de kont, klaar. Jij bent de baas!

Het paard moet op jouw focussen omdat jij zijn baas bent, niet omdat je zakken gevuld zijn met lekkers.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:06

Als je je paard op een goed moment beloond kan het toch wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:07

Persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee, paarden gaan je zien als lopende voedselautomaat. Een paard dat zich al asociaal gedraagt om voer moet je niet belonen met voer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:08

Als jij geen voorstander bent van een tik op de neus, wát doe jij dan later als jou kind vervelend is, wat zeg je dan? "lieverd alsjeblieft niet doen? "

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:11

Giolli schreef:
Als jij geen voorstander bent van een tik op de neus, wát doe jij dan later als jou kind vervelend is, wat zeg je dan? "lieverd alsjeblieft niet doen? "

Ik vind een kind heel wat anders dan een paard. Kinderen kunnen praten en die zijn niet sterker.
En ik heb al gezegt dat een tik geven niet helpt.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:12

ik heb er hele goede ervaringen mee!probeer het maar.schoppen heeft geen nut.zo laat jeje paard niet weten dat iemand de baas is.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:15

leg met je halster touw een lus om haar neus.....als ze dan trekt voelt het niet fijn aan,als zij niet meer trekt dan gaat de lus weer losser zitten,haal het touw door je halster over haar neus heen,en dan haal je het touw weer terug er door heen.

niet belonen met voer,kan je een heel vervelend paard van krijgen.
succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:16

Dat doen ze in de kudde anders ook hoor Elvira, daar wordt ook duidelijke taal gesproken. En een maal een beste schop onder zijn kont, is een stuk duidelijker dan leuren met snoepjes, daar los je het probleem niet mee op. En een schop van mij, komt lang zo hard niet aan als een van zijn soortgenoten.

Het paard focussed niet op jou, maar op het snoepje, daar los je niks mee op. En daar moet je zeker niet lukraak mee beginnen, anders walst paard helemaal over je heen.
Wanneer je met snoep dingen op probeert te lossen, blijf je bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:18

amazone77 schreef:
leg met je halster touw een lus om haar neus.....als ze dan trekt voelt het niet fijn aan,als zij niet meer trekt dan gaat de lus weer losser zitten,haal het touw door je halster over haar neus heen,en dan haal je het touw weer terug er door heen.

niet belonen met voer,kan je een heel vervelend paard van krijgen.
succes.

Dat is nog een betere oplossing dan een schop onder de kont. Het sleuren moet vervelend voor je paard worden.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:19

Hoe kan het dan dan ik nu schatten van paarden heb en niet vervelend zijn?het is nooit meer voorgekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:26

Das helaas niet voor ieder paard weg gelegd. Ik heb ook een schat van een paard, die goed luistert en opgevoed zonder snoep.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:32

Elvira24 schreef:

En dus niet alleen het paard belonen voor zijn gedrag, maar ook nog eens extra opdringerig maken door hem steeds snoepjes te voeren.... Nee, ik zou er niet aan beginnen. Dan heb je straks zo'n opdringerig beest wat de hele tijd met z'n neus in je jaszak zit...