Problemen met binnenkomen in de binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vieva

Problemen met binnenkomen in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 14:03

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds kort een jong paardje bij voor een vriendin van me.
Bij het binnenkomen bij hun in de hal, waar de 2 binnenbanen liggenn, begint het paard al met klauwen en proberen te steigeren.

Hoe zouden jullie dit proberen af te leren?

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:55

mijn pony deed dit vroeger ook ! :(
ik leerde het hem af.
1. als er ruimte is voor de bak draai dan altijd samen met je paardje rondjes .
2. wil hij steigeren (of doet hij het meteen (bij steigeren naar beneden trekken )ga terug de bak uit en ga dan op nieuw de bak in .

tips : kijk mischien is na vanaf wanneer hij dat gedrag heeft , wieweet is het gewoon angst .
het kan dan helpen om hem het helemaal te laten onderzoeken (snuffelen).
of leg op de poort snoepjes enkel bij de aankomst niet laten liggen.
hopelijk helpt het :(:)

Scum

Re: Problemen met binnenkomen in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:02

---> OPG

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:56

@julspin:

Ik zal eens proberen.
Gistere had ik ook wat lekkers maar hij begint echt al als je de hal binnekomt, dus dan is hij helemaal niet meer geconcentreerd op je en op het lekkers.
Maar helpt bij het steigeren het paard naar beneden trekken?
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:58

Wil hij niet de bak in of doet je paardje het als je al de bak binnen bent?

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:59

Het is een hal waar 2 binnenrijbanen in liggen. Tussen de binnenbanen heb je een pad waar je kan staan met je paard voordat je de bak ingaat. Als ik de grote schuif deur open doe begint hij al en ook als je staat te wachten tot de deur van de bak open kan.

De bak in wilt hij wel, want soms rent tie gewoon bokkend de bak in met de longeerlijn, omdat tie dan je omver trekt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:05

Ik ben daar vrij makkelijk in; als het geen angst is, gewoon goed doorpakken. Desnoods hardhandig! Nu is ie nog jong, als je het nu steeds 'toestaat' krijg je er later nog meer problemen mee.
Als het angst is, moet je dat natuurlijk niet doen.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:06

@rowo:

Hoe zou jij hem aanpakken?
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:09

Je weet zeker dat het gewoon verzet/eigenwijzigheid is? Als 1 van die van mij niet verder wil, stijgert om een stomme reden schop ik ze gewoon naar voren. Als ze blijven stijgeren ook met de zweep, of ze krijgen met mijn hand een klap voor de kop. Klinkt errug zielig, maar met 700kg onder je die rechtop gaat ga ik mezelf niet laten verongelukken.
Als ze rechtop willen komen en je bent op tijd, moet je ze ook omtrekken zodat ze niet omhoog kunnen komen.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:11

@Rowo: Maar het is aan de hand, want wij lopen naar de binnenhal aan de hand om daar eerst te longeren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:11

Ooh aan de hand :+ Ik dacht dat je erop zat.
Heb je al eens iemand mee laten lopen erachter, die um dan naar voren jaagt? Alleen kun je er weinig aan houden.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:13

Nou ja hij wil juist heel erg naar voren dat is het niet. Hij begint als je de hal binnekomt al te klauwen en proberen te steigeren. Hij wil juist naar voor.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:13

Heb je al eens een ketting onder de neus of over de neus gedaan....?

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:16

Nee dat nog niet.
Je bedoelt gewoon een hengstenketting?

corina_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:17

Ik heb met mijn paard ongeveer hetzelfde probleem, als sinds ik haar heb als jong paard. Ze heeft angst voor smalle doorgangen en gaat dan helemaal door het lint en gaat als een idioot door de deur, ook gewoon als ze haar stal in of uit moet. Haar tegenhouden of straffen heeft bij mijn paard geen enkele zin, want dan wordt het alleen maar erger en zelfs gevaarlijk.
Het helpt bij haar als ze de ingang niet aan ziet komen en ze zich er dus niet op kan voorbereiden, maar dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Verder zorg ik altijd dat alle poorten van tevoren zo wijd mogelijk open staan en dan laat ik haar er meestal achteruit in lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:17

Ja.... gebruik ik zelf eigenlijk nooit, maar soms kun je niet anders. Zoë deed ongeveer hetzelfde met na de wei brengen. Hield haar aan het halster gewoon echt niet. 1x met ketting gedaan en het was direct afgelopen.

Soms moet je ze gewoon goed doorpakken. Je werkt wel met 600kg. Als ze dan niet willen gehoorzamen moet je toch wat.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:20

@Corina: Ik zal eens proberen hoe hij het doet achteruit.
Maar hij doet het alleen bij de bak, in zijn stal en de spuitplaats doet hij niks, dan is hij zo braaf als een mak lammetje.

@Rowo: Ik zal eerst eens een hengstenketting gaan halen. Idd wat jij zegt, bij mijn oude paard gebruikte ik dit ook want die was ook wel eens zo naar de wei.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:23

Hoe is je paard verder aan de hand?

Mijn pony heeft dit weleens als we de bak uitgaan, dan loopt ze ook te springen te doen. Ze moet gewoon leren wachten! Als ze zo'n bui heeft dan moet ze naast me blijven, gebeurt dat niet dan moet ze een x aantal passen naar achteren en dan weer voorwaarts. Zodra ze mij voorbij gaat of te hard of lomp gaat doen dan krijgt ze een schreeuw en moet ze weer achteruit. Luistere moeten ze :P

Zorg ervoor dat je niet hoeft te wachten om de bak in te gaan en probeer het de bak in gaan zo onverwachts mogelijk te maken. Onderweg naar de bak controle houden en alvast een paar keer terug.

Wat heb je met dit paard al zoal in de bak gedaan? Misschien associeert je paardje de bak wel met spelen. Hij moet gewoon leren normaal de bak in te gaan. Ho=ho en niet jump jump!
Als hij begint te steigeren in de bak dan geef je hem maar op zijn donder zou ik zeggen (die van mij kan een knal voor zn harses verwachten of een schop onder dr hol..agossie!) en blijf je net zo lang aan de hand stappen totdat er niks aan de hand is. Dan belonen en opstappen en wegrijden.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:27

We longeren hem eerst aan de longe in de bak, omdat hij pas 3 is en dus ook veel energie heeft. Ook gaat hij nu niet de wei op ivm met het weer. Verder hebben we gewoon gereden in de bak verder niks.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:50

En hoe gaat dat longeren dan? Is het paard gelijk vlieg/bok/spring weg?

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:17

@Zap: Ja hij is gelijk in de bak met longeren vlieg, bok en spring weg.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:44

Dan denk ik dat daar je probleem ligt :)

Hij weet dat zodra hij in de bak is hij mag rennen/vliegen en gek doen, dat moet je zien te doorbreken.

Probeer ook eens ergens anders te longeren en niet altijd hetzelfde riedeltje. Zadel hem eens op, pak de longeerlijn en ga dan eens door de bak rondjes wandelen. Zodra hij begint te idioten en weg begint te stieren zet jij hem op zijn plek. Laat hem 5 passen achterwaarts gaan/halthouden ed. Hij moet op jouw letten. Je loopt net zo lang rondjes door de bak totdat hij normaal doet, dan beloon je het paard en zet je hem weer op stal of daarna ga je hem longeren.

Paard weet dat bak+longeerlijn = feest! Houd het spannend voor je paard en probeer niet altijd hetzelfde rideltje te doen. Natuurlijk is het fijn als je paard regelmaat kent, maar niet als je paard daar misbruik van gaat maken :)

Wellicht is het een optie om hem eerst los te gooien (het liefst natuurlijk niet in de bak maar ergens anders :P) en daarna op te stappen?

[edit] Hetzelfde zie je ook weleens bij de wei. Bijvoorbeeld paarden die altijd eerst moeten omdraaien en dan worden losgelaten. Sommige paarden staan ook te springen, waardoor je amper het halster af kan doen. Dit is puur omdat de paarden weten dat ze daarna los worden gelaten.
Ook als paarden altijd voor het hek worden losgelaten zie je dat sommige hier misbruik van gaan maken en weten wat er gaat komen met alle gevolgen van dien (achterlijk het land in, meesleuren ed). Ten eerste moeten dit soort paarden natuurlijk gewoon luisteren, maar ten tweede is het een idee om de hele cirkel te doorbreken!

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:48

Ja dat is ook wel een idee zap, maar hij begint al met het binnen komen bij de hal dus niet in de bak. En ik houd hem denk nie zo als ik met hem rondjes ga wandelen door de bak, want dan gaat hij echt te keer.

Maar misschien met hengstenketting of Dually halster helpt het misschien wel, maar eerst meer over het dually halster informeren en inlezen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:53

Hoe je het doet maakt niet zoveel uit, als je maar doorkomt.

Als mij pony zo idioot gaat doen dan krijgt ze gewoon een knal(letje :P) voor dr harses onder het mom van: back to earth!

Hengstenketting kan goed helpen hoor :j, of iemand die misschien wat sneller/handiger is? Op de manege stond er ook zoeen die hem altijd peerde. Was een onwijs sterk ponytje, maar juist door op de goede momenten goed door te komen was het binnen een week afgelopen.

Wat wel belangrijk is, is dat je er absoluut niet aan toegeeft. Als hij na een week braaf doet wil dat niet zeggen dat je weer kan gaan longeren voor het rijden, want het is 3x zo snel weer terug ;)

Net zo lang stappen totdat hij normaal doet en als je merkt dat hij bij een volgende stap gaat idioten neem je hem gewoon weer mee aan de hand om te stappen. Hij moet leren dat jij bepaald wat wanneer gebeurt en niet dat hij dat kan bepalen wanneer hij zin heeft :)

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:56

Daar heb je helemaal gelijk in zap.
Zal het eens gaan proberen met een kettinkje of zo´n halster.