Paard is bang voor spullen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Paard is bang voor spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:50

Hoi,

mijn Haflinger is de laatste tijd erg bang voor allerlei spullen. Ik zet hem tijdens het poetsen altijd vast op de poetsplaats en hij vindt allerlei spullen die ik dan gebruik eng. Hij vindt de hoevenvijl eng, de singelspanner (zo'n houten plankje om mee aan te singelen), mijn zweepje en de peesbeschermers vindt hij ook al eng. Als hij schrikt van iets gaat hij erg snuiven, deinst achteruit en verstijft helemaal. Als ik dan te dichtbij kom met dat ding komt hij een beetje omhoog met zijn voorbenen (niet steigeren, maar een sprongetje zeg maar). Als hij iets eng vindt laat ik hem er meestal eerst ff rustig aan snuffelen en dan aai ik hem rustig met dat voorwerp over zijn hals en schouders, en als hij dat toe laat overal zodat hij eraan went en weet dat het niet eng is. Maar het gekke is : Hij vindt sinds kort al die dingen eng, en vroeger was dat niet zo !! Voor zover ik weet heeft hij bij of bij mijn verzorgster geen rare dingen meegemaakt wat dit gedrag veroorzaakt heeft.

Ook vindt hij tractoren, bussen en vrachtwagens ineens heel eng, terwijl hij daar vroeger rustig langs liep als er niks bijzonders mee was (tenzij ze nou heel veel herrie maken of allerlei rare toestellen erop ofzo). Als ik zoiets tegen kom draait hij heel snel om en wil hij terug naar huis rennen, maar dat laat ik niet toe en dan gaat hij helemaal dribbelen en druk doen... Ik straf dit wel af omdat het onzin is, vroeger was hij er ook niet bang voor.

Weten jullie mss wat de reden zou kunnen zijn van zijn gedrag, en wat ik eraan kan doen ? Verder is zijn gedrag niet veranderd.

Groetjes Anne-Sophie

A_mieke

Re: Paard is bang voor spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:20

Je weet niet of er iets is gebeurd waardoor hij kan zijn geschrokken. Als je dus bv een vijl pakt, vindt hij die eng, je laat deze vervolgens zien en raakt hem ermee aan. Doe je dat als hij al ontspannen is na het ruiken? Als hij namelijk nog gespannen is en het voorwerp wordt nog dichter bij gehouden, kan ik me voorstellen dat vreemde enge dingen dan enger worden, omdat hij er meer mee wordt geconfronteerd. Ik zou het voorwerp gewoon gebruiken waar het voor nodig is en hem belonen wanneer hij ontspant. Soms gebeurt het ook dat een paard bang is voor iets en dan geaaid wordt of iets lekkers krijgt. Eigenlijk beloon je dan angstig gedrag, je geeft negatieve aandacht, je beloont negatief gedrag.
Ik zou wat grondwerk gaan doen, zodat jullie elkaar beter aan leren voelen en het vertrouwen weer wordt verbeterd.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:31

Misschien een magnesium tekort? Daar kunnen ze ook druk en nerveus van worden.

Ik noem even een zijstraat. Op http://www.paardnatuurlijk.nl staat er een heel stuk over.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:27

hoe oud is hij? Ik had een soortgelijk probleem met mijn vorige oude paard en merk nu hetzelfde met mijn hafje. Bij beide is het zicht achteruit gegaan en dat kan vooral in het begin erg onzeker maken

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:09

Hai,

Ik heb een moment met mijn haflinger gehad dat hij ook ALLES eng vond. In het begin liet ik hem ook aan alles snuffelen en stelde hem telkens gerust, dit werkte niet echt goed. Dus op een gegeven moment had ik het idee dat hij zich aanstelde! Dat die het nep deed. Dus toen reageerde ik er niet meer op en deed alsof mijn neus bloedde. Als die dan iets eng vind, bijv een borstel waarmee je 'm wilt borstelen, moet je dat gewoon doen, laat hem er niet eerst aan snuffelen of wat dan ook. Gewoon meteen beginnen met borstelen en zijn schrikreactie negeren. Dus doen alsof je neus bloed. Hij had toen door dat ik er niet meer intrapte en sindsdien schrok die ook niet meer overal van. In het begin doe je er vanalles aan zodat die het niet meer in vind, maar als het zolang doorgaat met dat schrikgedoe kan het ook nep zijn. Geloof me, want ik heb hetzelfde meegemaakt.
En na een paar dagen deed die het al niet meer. Je moet ze niet te lief aanpakken op die manier want daar maken ze gebruik van, en geloof me; zo slim zijn ze wel!
Ik kan het weten want mijn haflingerruin van 2 jaar heeft ook zo'n moment gehad. Het was ook ineens dat die alles eng vond, dat vond ik al raar.
Heel veel succes ermee en ik hoop dat het je lukt.

Groetjes Milou

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:00

Moelie schreef:
Hai,

Ik heb een moment met mijn haflinger gehad dat hij ook ALLES eng vond. In het begin liet ik hem ook aan alles snuffelen en stelde hem telkens gerust, dit werkte niet echt goed. Dus op een gegeven moment had ik het idee dat hij zich aanstelde! Dat die het nep deed. Dus toen reageerde ik er niet meer op en deed alsof mijn neus bloedde. Als die dan iets eng vind, bijv een borstel waarmee je 'm wilt borstelen, moet je dat gewoon doen, laat hem er niet eerst aan snuffelen of wat dan ook. Gewoon meteen beginnen met borstelen en zijn schrikreactie negeren. Dus doen alsof je neus bloed. Hij had toen door dat ik er niet meer intrapte en sindsdien schrok die ook niet meer overal van. In het begin doe je er vanalles aan zodat die het niet meer in vind, maar als het zolang doorgaat met dat schrikgedoe kan het ook nep zijn. Geloof me, want ik heb hetzelfde meegemaakt.
En na een paar dagen deed die het al niet meer. Je moet ze niet te lief aanpakken op die manier want daar maken ze gebruik van, en geloof me; zo slim zijn ze wel!
Ik kan het weten want mijn haflingerruin van 2 jaar heeft ook zo'n moment gehad. Het was ook ineens dat die alles eng vond, dat vond ik al raar.
Heel veel succes ermee en ik hoop dat het je lukt.

Groetjes Milou

Ja, daar heb je een goede kans op. Als je erachterkomt dat dit echt zo is dan ishet hele probleem opgelost, als dit niet zo is kun je in de bak trainingen gaan doen. Zorg dat er een goed hoog hek om de bak heen staat. Je kunt het paard dan losgooien bijvoorbeeld en een paar balken en staanders in de bak zetten. Kent hij dit al of vindt hij ze na een poosje niet meer eng, dan kun je een ton in de bak zetten. Dan een paraplu, een zeil, enz totdat hij onder al deze omstandigheden redelijk rustig blijft. Als het echt goed gaat kun je daarna de radio naast de bak zetten en laten spelen, niet te hard in het begin maar na een poosje wel. Een wat drukker nummer is goed, met een bas. Als dit echt traumatisch zou werken dan niet maar probeer het in ieder geval. Misschien is deze hele uitleg wel niet nodig geweest wanneer na een weekje blijkt dat hij zich gewoon al die tijd heeft aangesteld, maar misschien heb je er iets aan. Succes! Haha!