Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimSietske

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:55

Tsjaa.. het blijft een paard hea.

ik heb het ook 1x mee gemaakt,
ze schrok ergens van, en rende volluit de woonwijk in!
(ze was bijna tegen een auto opgeknald maar toch)
ik heb haar in de berm kunnen zetten en heb der toen kunnen laten stoppen. ze was heel erg geschrokken en ik ook.
toen heeft iemand (onbekende, die langs de kant stond te kijken) haar nog vast gepakt toen ik het aan haar vroeg.

we zijn samen met een dollend paard naar stal gelopen.
het paard leeft nog, en ik bleef zitten Clown

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:57

Ja vaak genoeg op de manege, en met mijn eigen paard nu 4 keer in 4 jaar (hou het bij Clown ).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:16

Miss_Malfoy schreef:
Ik dacht op vakantie ooit een rustig, toeristisch buitenritje in een bos te maken. Normaal rijden wij gedwongen in de polder, dus een buitenkans om in het bos te rijden liet ik me niet afpakken!
Nou, daar gingen we dan. Een rustig, relaxt galopje. Superbraaf E-ponytje onder mijn kont, genieten van de omgeving, geweldig.
Tot 1 van de pony's even uit de rij kwam. Ik zat niet echt op te letten, en het meisje achter me ook niet. In dat ene moment va chaos wat ontstond, schoten die 2 pony's er toch zo hard vandoor! In enkele secondes de rest ingehaald. Ik dacht: Pfff E-ponytje, die stop ik wel. Dus ik gewoon hoppa, aan de teugels gaan hangen, effe flossen. Maar het stopte niet. Ik dus best wel in paniek, want daar zat ik, op een wiebelig smal ponytje, knoerdhard gingen ik en dat andere meisje alweer een ander pad op, en niks hielp. Heel erg gaan flossen durfde ik niet, het was immers mijn paard niet, en zolang we gewoon op een bospad bleven leek het me niet zo heel erg. Nouja op den duur kwam dus wel een weg in zicht... Ik ben nog over zo'n horizontale paal gesprongen (die auto's tegenhoud) en toen kwamen we op een asfaltweg. Gelukkig wisten we de paarden toen eindelijk te stoppen door ze gewoon op 2 bomen af te sturen.

Jeetje wat was ik bang zeg. Ik stond midden op die weg, en toen wou die pony ook nog niet eens vooruit! Toen was ik het dus echt beu, heb een gigantische rotschop verkocht, en ben de rest van de rit heel streng gebleven.
Nu kan ik er om lachen, maar toen had ik echt de bibbers zeg.

Toen was ik het dus echt beu, heb een gigantische rotschop verkocht?????
waarom schop je een pony?
voor iets wat ik vind dat je eigen fout is.
je zegt zelf dat je niet opletten......

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:13

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt met een paard dat ik 3 jaar heb gereden. Ik maakte regelmatig buitenritten samen met een vriendin en haar paard. Op een gegeven moment liepen we met onze paarden door het dorp en toen schrokken ze ergens van, dus de mijne sloeg op hol.
Dat was ook op een weg waar auto's reden, gelukkig op dat moment niet! Maar ik deed eigenlijk niet veel, ging automatische in de verlichte zit zitten want het ging zo hard dat ik niet op het zadel kon blijven zitten. Op een gegeven moment stopte ze vanzelf.
Het is idd eng, die risico's loop je.. het blijven dieren. Ik stapte eerst ook zo op vreemde paarden, maar door een paar nare ervaringen doe ik dat ook niet meer voor me eigen veiligheid. Je eigen veiligheid staat altijd bovenaan, daarom ga en durf ik mijn eigen paard ook niet in te rijden..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:34

z0rr0 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ik dacht op vakantie ooit een rustig, toeristisch buitenritje in een bos te maken. Normaal rijden wij gedwongen in de polder, dus een buitenkans om in het bos te rijden liet ik me niet afpakken!
Nou, daar gingen we dan. Een rustig, relaxt galopje. Superbraaf E-ponytje onder mijn kont, genieten van de omgeving, geweldig.
Tot 1 van de pony's even uit de rij kwam. Ik zat niet echt op te letten, en het meisje achter me ook niet. In dat ene moment va chaos wat ontstond, schoten die 2 pony's er toch zo hard vandoor! In enkele secondes de rest ingehaald. Ik dacht: Pfff E-ponytje, die stop ik wel. Dus ik gewoon hoppa, aan de teugels gaan hangen, effe flossen. Maar het stopte niet. Ik dus best wel in paniek, want daar zat ik, op een wiebelig smal ponytje, knoerdhard gingen ik en dat andere meisje alweer een ander pad op, en niks hielp. Heel erg gaan flossen durfde ik niet, het was immers mijn paard niet, en zolang we gewoon op een bospad bleven leek het me niet zo heel erg. Nouja op den duur kwam dus wel een weg in zicht... Ik ben nog over zo'n horizontale paal gesprongen (die auto's tegenhoud) en toen kwamen we op een asfaltweg. Gelukkig wisten we de paarden toen eindelijk te stoppen door ze gewoon op 2 bomen af te sturen.

Jeetje wat was ik bang zeg. Ik stond midden op die weg, en toen wou die pony ook nog niet eens vooruit! Toen was ik het dus echt beu, heb een gigantische rotschop verkocht, en ben de rest van de rit heel streng gebleven.
Nu kan ik er om lachen, maar toen had ik echt de bibbers zeg.

je zegt zelf dat je niet opletten......

Het beest stond midden op de weg, en bleef alleen maar achteruit lopen. Als er een auto de bocht om was gekomen had ik daar dus zeker weten ondergelegen. Dus dan maar even streng (of gemeen, hoe je het ook zien wilt) zijn.

Kijk dat op hol slaan neem ik 'm niet kwalijk, ik zat ook niet op te letten. Was te veel afgegaan op de woorden van de manege eigenaar, die verteld had dat ze allemaal superbraaf waren.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:42

Vandaag wéér aan de kletter.
We waren met z'n 3e, en de paarden waaren al best onrustig.
Naja dat kan gebeuren.
en na een tijdje draven we rustig, galopeerd er een opeens aan, en wij dachten ja lekker galopje.
Voel ik mijn paard zo onder me vandaan opspringen, rent die keihard, Oke, het was een mooi pad dus oké, normaal rij je hem heel makkelijk terug. Mooi niet dus. Ik heb echt achterover gehangen in flossen, arm paardje Ach gut
Maargoed, na ruim een kilometer gelukt terug te krijgen. tranen stonden in m'n ogen door de snelheid.. Nagelbijten / Gniffelen
Daarna hebben we alleen nog maar gestapt, we waren erg dichtbij de weg & de paarden waaren zeiknat.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:48

Dat heb ik ooit op concour gehad, ik mocht een paard uitstappen, veel te lange beugels, cap die te groot is en daar stapten we tussen de trailers door tot er 1 weg reed en hij aan de kletter ging, richting openveld. toen in een bocht me eraf laten rollen omdat ik hem niet uitkon zitten met die beugels en hij op open veld vast nog harder gegaan zou zijn.
En ook een keer in de bossen, toen voorover gebogen bij zijn bakstukken gepakt en heel hard om getrokken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:24

Roverrr: afspreken is hier de boodschap: dus vooraf zeggen of je ergens gaat draven of galopperen, en als je gaat galopperen eerst de laatste rustig laten aan springen, dan de voorlaatste enz. tot je aan de eerste komt: vaak kun je zo iedereen gecontroleerd laten weggalopperen Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:30

poes schreef:
Roverrr: afspreken is hier de boodschap: dus vooraf zeggen of je ergens gaat draven of galopperen, en als je gaat galopperen eerst de laatste rustig laten aan springen, dan de voorlaatste enz. tot je aan de eerste komt: vaak kun je zo iedereen gecontroleerd laten weggalopperen Lachen

Hé dat is wel een slimme manier zeg!
Alleen stel je hebt een pony die stevig doorgalopeert, maar ook trapt en dus als laatste moet, gaat de rest dan harder draven?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:34

Wij doen het met de manege heel vaak zo, tot een groepje van 5 lukt dit echt goed: gewoon een lekkere draf aannemen (meestal loopt er wel een paard vooraan, dus als die goed draaft kan een pony rustig galopperen). Zo begin je echt trager te galopperen en kun je dan rustig de hogere versnelling zoeken. Anders springen ze zo onder je uit soms.

Ik zeg niet dat het altijd lukt, maar vaak toch wel, zelfs met de meer hevige pony's Ja

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:51

poes schreef:

Ja dat deden we ook, maar degene die op een pony zat, die zat op een nogal hete pony. Dus die sprong aan dus wij zeiden nou wij ook galoperen? Ja is goed. Dus eerst rustig, en vanuit het niets ging die. Hij had er trouwens wel de grooste lol in geloof ik Tong uitsteken

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:26

Ik heb het één keer gehad. Ik was op een draversstal en daar stond ook een NRPS. Die was al een tijdje niet gereden en ze is van haar karakter ook nogal druk enzo. Dus ik zat erop, niks aan de hand. Er was dus een grote baan en daarin zat nog een klein baantje. Eerst even instappen in de kleine baan en daarna een paar rondjes de grote baan op gegaan. Ik merkte al dat ze wat drukker was en ook sterk. Dus ik dacht al bij mezelf; Ik ga maar niet galopperen, want dan krijg ik haar helemaal niet meer terug. Na een tijdje op de grote baan hebben gedraafd, ging ik maar weer uitstappen en ging ik weer het kleine baantje op. Daar nog een rondje gedraaft, en opeens uit het niets springt ze aan in galop en ze gaat steeds harder. Ik kon haar niet meer terugnemen en op een gegeven moment zat ze in de rengalop met haar oren strak naar voren. Nu kon ze zich lekker uit laten rennen, maar ik vond het niet zo leuk. Ook kwamen er mensen de baan op en haar proberen stop te zetten door ervoor te gaan staan. Toen ging ze iets langzamer maar daarna ging ze nog sneller dan daarvoor. Ik was ook wel bang. Ik dacht; Zal ik eraf springen? Maar toch bleef ik zitten. Even later dacht ik bij mezelf, als ze over een paar stappen nog niet langzamer gaat dan spring ik eraf. Ze ging zo hard, dat ik dacht dat ik haar niet meer kon remmen. Opeens schreeuwde iemand naar me, zet haar tegen het hek. Dan stopt ze. Dat probeerde ik en toen merkte ik dat ze weer langzamer ging. Toen was ze omgedraait en stond dus stil, maar toen probeerde ze ook weer weg te gaan maar gelukkig had iemand haar vastgepakt en kon ze dus niet meer weg. Ik stond daarna te trillen op me benen, want ik had zoiets nog nooit meegemaakt dat een paard zo hard kon gaan. Maar ik leef nog steeds hoor! Haha!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:29

Oh, dat heb ik zo vaak gehad.
Met mijn welshje. Dat was mijn eerste pony en ze nam wel vaker een loopje met me.
Zelfs een keer vlak onder het draad door. Ik zat er toen op en moest er via achtere vanaf, want anders zou dat draad mij 'kwellen'.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:37

Afgelopen woensdag nog.. gingen onze 2 paarden er knetterhard vandoor over he asfalt.. Paard van mijn vriendin stopte nog maar mijn paard ging dus echt nog een kilometer door over het asfalt... Godzijdank heeft hij geen ijzers. Hij was echt niet meer te houden, we zijn ook nog een kruizing overgegaan waar het normaal echt onwijs druk is maar er nu gelukkig helemaal geen auto aan kwam. Uiteindelijk stopte hij vlak bij stal maar ik had echt flink de bibbers, ben afgestapt, heb nog een flink stuk met hem aan de hand gelopen, op stal zijn benen afgespoten en flink bepakt met coolinggel. Arm paard had was daarna wel een beetje stijf maar gelukkig hebben we beiden verder niets. Een paard is en blijft natuurlijk een vluchtdier, in 7 maanden is hij er nog nooit vandoor gegaan en nu in ene ging hij helemaal door het lint..

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 01:35

Toen die van mij op hol sloeg waren we gewoon rustig aan het stappen. En wat had ik spijt dat ik mijn cap niet had opgedaan. Ik had ook in een sec duizenden gedachtjes tegelijkertijd. Omdat het altijd goed gaat zie je het ook niet aankomen. Je vergeet bijna de risico's van paardrijden.

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:51

Het is zovaak gebeurt bij mij, ik ben al die keren wel gewoon blijven zitten. Haha!
1x zat ik op het paard zijn nek, de andere keer zat ik achter het zadel. Clown
Maar alle keren zijn goed afgelopen, gelukkig! Vork

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:24

O ben al wel een paar keer aan de kletter gegaan. Maar één keer kan ik me nog erg goed herinneren.
Ik reed toen de pony's van mensen en bracht ze uit op jumping en cross. We waren aan het trainen op de crosspiste, normaal galoptempo, en mijn pony ging er opeens keihard vandoor.
Nu is die crosspiste daar afgesloten dmv een slagboom. Ze liep er echt recht naar. Ze was niet zo groot en kon er net onder, alleen ik natuurlijk niet.
Dus daar ging ik, aan de slagboom. Was een BEHOORLIJKE slag tegen mijn hoofd, gelukkig draag ik mijn cap echt altijd!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:41

jep, mij is het gebeurd.

Het was de laatste keer dat ik een bosrit met mijn pony kon maken voor ze verkocht werd, of ja eigenlijk was het onze afscheidsrit.. (week erna ging mijn zus..)
We waren in het bos en eigenlijk was er niets aan de hand maar ik voelde het aankomen, ze begon al wat hupserig te doen en probeerde er vandoor te gaan. Gelukkig was ze bang voor het water wat op de grond lag en stopte ze, toen we om die plas heen waren begon ze weer te sprinten, ze stopte dit keer echter niet voor het water dat op de grond lag, en sprintte er kei hard langs in een scherpe bocht. Ik was nog redelijk kalm en dacht, ach, die heb ik zo weer stil dit gebeurde de vorige keer ook, ze heeft gewoon de lente in haar bol.
Ik stuurde haar nogmaals op de plassen of om te proberen of ze stopte, maar ze sprong er met hele gekke bokkesprongen doorheen waardoor ik mijn beugel en het kleine kleine beetje controle dat ik nog had verloor.. en toen begon ze toch te crossen! Ik dacht echt dat we over de kop zouden slaan, tot overmaat van ramp kwamen er twee oude nordic walking dametjes aan gelopen waardoor ik wel moest gaan schreeuwen, het is tenslotte verboden langs voetgangers te galoperen.. zij maakten het echter alleen erger, ze gingen met hun stokken zwaaien dus mijn paard werd helemaal kierewiet. Plotseling werd ze ietsje rustiger, maar juist toen nam ze een mega scherpe bocht richting de autoweg en viel ik er af.. ze draafde een paar passen en keek om, toen ze mij zag liggen galopeerde ze kei hard verder, ik riep haar na, en ze hield haar oortjes gespitst maar stopte niet, toen was ik haar kwijt, en nog iemand die ik kwijt was was het meisje waarmee ik naar het bos ging, we riepen naar elkaar maar daardoor hoorden of zagen we elkaar niet, gelukkig zag ze mijn paard en ging ze die achterna..
ik liep naar de weg waar iemand me een lift gaf naar mijn pony toe, we kwamen haar op een veld tegen en daar kon ik haar pakken, een fractie van een seconde herkende ze me niet en wilde ze kei hard verder galoperen, gelukkig kwam ze naar me toe toen ze mijn stem hoorde en stapte ik direct weer op. ik draafde richting het bos, en daar kwam ik mijn buitenrij maatje en haar fjord tegen, die luid hinnikend naar me toe kwam gegalopeerd. daarna besloten we terug te stappen. En we praatten vrolijk verder. Dit maal met de fjord op kop, als mijn pony er vandoor wilde stuurde ik haar gewoon op zijn (lekker dikke) kont. hihi.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:23

Zoiets heb ik ook 1x serieus meegemaakt, ik was mee als groom op paardenkamp en we gingen de paarden uittesten voor een wandeling voor de deelnemers ermee mochten gaan. Het was een kalme wandeling geweest, veel stap en klein stukje draf, gewoon om te zien hoe de paarden reageerden (kwamen vers van de handelaar).

Op een gegeven moment komen we aan een lang veld, we besluiten een klein drafje te doen, en voor ik het wist vloog één paard er vandoor in galop, de rest vloog mee, en het enige wat ik kon denken was *blijven zitten* Ik had nog nooit zó hard gegallopeeerd, die paarden waren ook totaal niet te stoppen, en botsen tegen elkaar aan en gingen nog harder. Heb zelfs niet geprobeerd hem te stoppen, ik was alleen bezig met blijven zitten en zien dat ik geen ander paard ramde en uit de greppel naast het veld proberen te blijven. Ik had zelfs tranen in mn ogen van de gierende wind Tong uitsteken en mn tok hing om mijn nek te bungelen (was wel minder leuk).

Uiteindelijk zijn ze gewoon een soort uitgebold tot een handgalop en hebben we ze stil gekregen.. Het was in de Ardennen dus gelukkig niet al te veel wegen. Daarna hebben we wel met zn allen een giechelaanval gekregen als reactie op de adrenaline Haha!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:59

je zegt zelf dat je niet opletten......[/quote]

Het beest stond midden op de weg, en bleef alleen maar achteruit lopen. Als er een auto de bocht om was gekomen had ik daar dus zeker weten ondergelegen. Dus dan maar even streng (of gemeen, hoe je het ook zien wilt) zijn.

Kijk dat op hol slaan neem ik 'm niet kwalijk, ik zat ook niet op te letten. Was te veel afgegaan op de woorden van de manege eigenaar, die verteld had dat ze allemaal superbraaf waren.[/quote]

tja ik vind stap af en neem hem mee aan de hand.
ga hem niet staan schoppen.
auto's wachten maar!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:38

Één keer meegemaakt op een paard op vakantie. Paard knalde ervandoor (gelukkig wel in het bos en niet op de openbare autoweg oid) en was niet vriendelijk meer te stoppen. Omdat het echt link werd ben ik in mijn beugels gaan staan, ene hand op paards schoft en met de andere hand de teugels in 1 ruk omhoog en opzij getrokken zodat ze niet verder kón. Wel tegenhangen met mn gewicht naar de andere kant. Was wel erg link, maarja, je moet iets :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:22

Ik heb het ook een paar keer meegemaakt met mijn haflinger.
Ze schrok van iets en ging ervandoor.
Ik heb echt helen gevaarlijke situaties meegemaakt.
Dat ze over een kleine sloot sprong oppeens en kei hard op hol sloeg en ikke maar trekken van ho.
Haar hoofd zat tegen mijn laars gedrukt ik dacht ook van he zijn we nu nog niet afgeremd.
Maar oppeens gaf ik wat meer teugel omdat ik oppeens een iets grotere sloot zag ik denk als dat maar goed gaat en jah ponny springt er over en we komen in de sloot plaats van aan de andere kant.
Wat was ik blij dat ze stopte.
Gelijk dierenarts gebelt om terplekken gecontroleert te worden ze ging helemaal gestrekt.
Was eng heb 3 weken niet kunnen slapen door dat.
Zo heb ik nog 10 ongelukken gehad met op hol slaan.

Iedereen kan wel zeggen dat de ponny paard bomproef is maar dat is niet zo het blijft een dier die net als wij kunnen schrikken.

rizzzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:03

Ik heb het helaas nogal vaak Verdrietig
Nu in de Zomer vooral ( ik rijd jonge pony's in ) In de buitenbak rijden er vaak brommers langs, dan rennen ze erg hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:05

ja da heb je als je jongen ponny's rijd ik heb daar weer geen slechte ervaring ze schieten dan weg omdat ze het niet gewend zijn maar een trouwe viervoeter die je dat aan doet is voor mij toch net iets anders haha

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:58

Klinkt heel erg bekend Vork
Heb het een keertje gehad met een Arabier waar ik toen in de tijd half-pension mee deed.
Het was de tweede keer dat ik met hme op buitenrit ging en we moesten door een greppel-achtig iets, maar nie zo heel diep eigelijk. Meneer wou niet en ik gaf niet af (achteraf gezien had ik er gewoon af moeten stappen en hem aan de hand leiden, maar ja, dat bedenk je achteraf Clown ).
Nuja, heb wel op de harde manier kennis mogen maken met het karakter en het uithoudingsvermogen van de Arabier. Draait zich in één keer 180° om en speert er vandoor. Mijn instructrice was me nog achterna gekomen, maar vond alleen nog mijn pet terug in het zand Rolleyes
De bos weg waar we op waren was heel erg lang en in het begin is het van 'hoooo' en wat trekken aan de teugels. Maar helpen deed dat echt niet. Het was pas een meter of 30 voor dat we aan de oversteek van de verhardeweg (een redelijk drukke baan zelfs) kwamen dat de paniek plots toe sloeg.
Dan kwamen we op de baan, schoven uit over de baan tot aan de overkant (da was weer een zandweg).
Ik lag nog een beetje te bekomen op de grond maar paard was alweer rechtgestaan en verder gelopen. Enige oplossing die ik toen zag was rechtstaan en erachter lopen Haha!. Al heel snel was er geen paard meer te bekennen natuurlijk. Alleen wat wandelaars die me een beetje na-lachten.
Gelukkig was hij blijven staan bij een meneer met een koets, die mij overtuigde om er weer op te kruipen.Daar zat ik dus te wachten op de redding, heen en weer lopen over dat pad. Uitiendelijk zag ik dan de mobilehome met trailer van een vaste klant van de manege op de verharde weg verschijnen en kreeg zin om er heen te galopperen, wat ik wijselijk maar niet gedaan heb, zo blij was ik hen te zien.
We zijn nog op de spoed geweest en ben er met een lichte hersenschudding vanaf gekomen.

Sindsdien heb ik echt geen behoefte om hard te gaan op paarden die ik niet goed ken of vertrouw. Voor de rest heb ik er geen traumas aan overgehouden, maar heb wel enkele wijze lessen geleerd Haha!