paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:16

we gaan een paard beleren(met hulp)
ik heb vandaag een hele tijd gepoetst en even gelongeerd ze deed het echt super.
dus binnenkort gaan we proberen er wat op te leunen en zitten enz.
ik ken een meisje en die zegt hup drekt er op en maar proberen te rijden dan leert hij het, het snelst
wat vinden jullie hier van?
ik vind dat je rustig aan moet doen
eerst rustig gaan leunen daarna gaan zitten en dan met iemand er op longeren.

hoe hebben jullie het aangepakt toen je een paard ging beleren? hup drekt er op! of...?

oOoKellyoOo

Re: paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:28

Ik begin ook altijd eerst erover heen hangen, dan wat stappen als je erover heen hangt. Dat wat meer bewegen als je erover heen hangt, ik leg dan ook een hand naast de singel en probeer er wat druk te zetten Dus effen hard aaien bij wijze van.
Dat een paar keer of paar dagen ligt helemaal aan het paard.
Dan als het goed gaat weer effe erover heen hangen en dan langezaam met hulp dat iemand jou voet geeft langzaam je been erover, probeer meteen je voet in de beugels te krijgen dat kan je je zit wat meer verlichten, en dan langzaam gaan zitten.
Gaat dat goed dan langzaam gaan stappen en dan wel je zit wat meer verlichten, en dan langzaam rustig gaan zitten. Als dat goed gaat ga je eens wat bewegen op het paard, je benen wat bewegen je kont bewegen dan eens op je linkerkant van je kont zitten en dan eens andere kant. Als dat goed gaat begin je met draven.
Blijf je paard gerust stellen dus met hem praten zodat zn aandacht bij jou blijfd.
Ik heb altijd een 2de persoon naast me die het paard aan een longeerlijn houd zodat hij niet te ver kan uitbreken.
Bij mij is het op die methode nog altijd goed gegaan
Soms kan je al de eerste dag gaan zitten soms heb je een paar daagjes nodig. Doe het nooit te lang. IK heb meestal een maximaal van een kwartier per keer er aan besteed. Dat is in het beging lang genoeg.
Succes ik hoop dat er wat aan hebt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 09:01

-> OMG

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:27

Normaal doe ik het ook zoals oOKellyOo zei, maar éénmaal had een paard echt een schrik gepakt van de ruiter, en moesten we hem eigenlijk 'heropleren', en omdat hij wel heel erg idioot deed zodra er een ruiter opzat, legden we eerst een zak voer op zn rug, en bleven we dan rustig naast hem wandelen+geruststellen, zodat hij eerst aan het gewicht terug kon wennen, en wnr hij rustig was met een gewicht op zn rug, dan pas ging de ruiter erop. Hij was dan nog wel onrustig in het begin, maar gedroeg zich tenminste niet meer als een gek Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:38

ik heb er 1 keer overheen gehangen. ging zo goed, dat de 2e keer er overheenhangen gelijk gevolgd werd door er op te gaan zitten. dit ging zo goed dat we ook een klein beetje aan de hand hebben gestapt met mij er op. maar ik zou niet zomaar met het idee van: "huppa gelijk er op en dan wegrijden" in mijn hoofd gaan zitten, want dat gaat je vies tegenvallen dan;)

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:34

het is dus wel duidelijk dat je niet hup in 1 keer er op moet gaan zitten en rijden maaR Tong uitsteken

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:43

nee dus.
Alles op zijn tijd en laat je paard wennen aan de nieuwe dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:52

Ik ken iemand, die heeft ook een jong paard (was wel al beleerd toen ze hem kocht), die is hartstikke braaf, maar alsnog hangen ze altiojd even op het zadel voor ze erop gaan, zodat hij er aan kan wennen. Ik denk niet dat je er direct op moet gaan, maar dat je wel consequent moet zijn, dat je hem moet straffen als hij vervelend doet etc.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:01

Bij elk paard kan vervelend zijn , en om hem dan meteen te straffen nee het hoort bij het leer proces het is volledig nieuw voor het paard en als je hem dan gaat straffen kan hij vreselijk in paniek raken. Gewoon kalmeren als zich iets voordoet.