Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Daphne schreef:haaiii
misschien helpt dat er iemand met een snoepje voor haar gaat staan en dan misschien lokken en anders misschien afstappen of omlopen maar omlopen is niet echt een optie . ik had dat zelf ook maar ik kwam er acher dat hij heel erg bang wasa duss misschien heel rustig ofso
groetjes en veel succes , Daphne Stuijts
. Ik zou aan de hand een keer naar het bos gaan, en gewoon een stuk met haar gaan stappen. Als ze gaat staken, dan stel je haar gerust, en als ze kalmeert, probeer je het nog een keer. Als je dat blijft herhalen, moet het op een gegeven moment goed gaan
.
. Tinuss22 schreef:Heeey,
Mijn verzorgpaard is ontzettend slim en als we in het bos rijden en er is een bruggetje over iets van 300 meter dan begint ze 300 meter voor dat bruggetje te staken! Niets helpt ze verzet geen hoef behalve als het van de brug af is. Ze staakt ook als ze bijvoorbeeld een paadje niet in wilt. Ik vind dit heel erg jammer want ik kan verder echt alles met haar doen. Ik rijd altijd zonder zadel en hoofstel door het bos en dat gaat prima alleen soms is ze zo koppig end an kan ik er niks tegen in brengen. Wel gaat het met vlagen de ene keer staakt ze wel en de andere keer niet. Heeft iemand tips hoe ik weer alle controle krijg?! Ze is verder niet gemeen ofzo, het is een geweldig paard alleen ze is zo slim!
monya schreef:Als je zonder zadel en hoofdstel wilt rijden moet je relatie met je paard wel heel goed zijn. Jouw paard toont dit gedrag omdat het voor haar werkt. Werken aan je relatie dus. Zadel en hoofdstel erop is wellicht geen optie, maar oefen dan eens gekke dingen in de bak? Daar kan staakgedrag niet zoveel kwaad. Gewoon in gecontroleerde omstandigheden (lees omheinde bak) datgene oefenen dat je ergens buiten kan gebeuren. Parasols, plastic, ballonnen, tonnen, kleurig dingen, verzin eens wat. Zet doolhofjes neer en bepaal elke stap die ze doet. Als het je lukt om haar zonder problemen en met wederzijds vertrouwen hier overal door en langs te krijgen zal het je in het bos ook kunnen helpen.
.
. traan_beauty schreef:Hmm.. Ik denk dat je met blindoeken moet uitkijken bij welk paard je dit doet.. Sommige paarden kunnen er flink van door het lint gaan.
Veer_1980 schreef:Nooit van je paard af stappen, dan raakt hij zijn vertrouwen helemaal kwijt want dan bevestig jij dat er iets niet klopt want je stap af.
Nooit belonen met snoepjes, wortels enz... voor dit gedrag. Ze wilt niet overheen, wanneer ze wel over het brugje gaat, dan beloon je haar. of ze de wereldbeker gewonnen heeft!
Mijn Tip: met geduld, beleid en vriendelijkheid elke dag naar het brugje gaan, gaat ze er niet overheen, rij dan even andere route, rij dan terug en probeer het weer dit net zolang dat ze begrijp van jou wat de bedoeling is en dat het goed is. Maar onthou: niet straffen maar ook niet belonen. Er is iets engs wat wij mensen niet zien of voelen. Dus we moeten op zo'n moment het paard gaan begrijpen wat er aan de hand is, uitzoeken wat de oorzaak is en dan samen de uitdaging aangaan om dit op te lossen. heb altijd geduld, want daar bereik je veel meer dan met de zweep er overheen of met sporen te prikken want dan wordt het paard zometeen ook nog eens bang voor deze "hulpmiddelen" en dan ben je nog verder van huis af...
Kortom: GEDULD, BELEID, CONSEQUENT ZIJN MAAR WEL VRIENDELIJK BLIJVEN...succes en hou ons op de hoogte of het probleem opgelost is en hoe je dit probleem opgelost heb.