Stakend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martiine

Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:16

Heeey,
Mijn verzorgpaard is ontzettend slim en als we in het bos rijden en er is een bruggetje over iets van 300 meter dan begint ze 300 meter voor dat bruggetje te staken! Niets helpt ze verzet geen hoef behalve als het van de brug af is. Ze staakt ook als ze bijvoorbeeld een paadje niet in wilt. Ik vind dit heel erg jammer want ik kan verder echt alles met haar doen. Ik rijd altijd zonder zadel en hoofstel door het bos en dat gaat prima alleen soms is ze zo koppig end an kan ik er niks tegen in brengen. Wel gaat het met vlagen de ene keer staakt ze wel en de andere keer niet. Heeft iemand tips hoe ik weer alle controle krijg?! Ze is verder niet gemeen ofzo, het is een geweldig paard alleen ze is zo slim!

x_Daphne

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:28

haaiii

misschien helpt dat er iemand met een snoepje voor haar gaat staan en dan misschien lokken en anders misschien afstappen of omlopen maar omlopen is niet echt een optie . ik had dat zelf ook maar ik kwam er acher dat hij heel erg bang wasa duss misschien heel rustig ofso

groetjes en veel succes , Daphne Stuijts

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:30

misschien helpt het om een ander paard voor te laten gaan

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:31

misschien een keertje met zadel en hoofdstel om proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:48

x_Daphne schreef:
haaiii

misschien helpt dat er iemand met een snoepje voor haar gaat staan en dan misschien lokken en anders misschien afstappen of omlopen maar omlopen is niet echt een optie . ik had dat zelf ook maar ik kwam er acher dat hij heel erg bang wasa duss misschien heel rustig ofso

groetjes en veel succes , Daphne Stuijts

Ik denk juist niet dat je het met een snoepje moet doen, want dan ga je haar belonen voor slecht gedrag. Misschien is er iets aan de plekken dat ze staakt wat ze eng vind Lachen. Ik zou aan de hand een keer naar het bos gaan, en gewoon een stuk met haar gaan stappen. Als ze gaat staken, dan stel je haar gerust, en als ze kalmeert, probeer je het nog een keer. Als je dat blijft herhalen, moet het op een gegeven moment goed gaan Lachen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:52

Als je zonder zadel en hoofdstel wilt rijden moet je relatie met je paard wel heel goed zijn. Jouw paard toont dit gedrag omdat het voor haar werkt. Werken aan je relatie dus. Zadel en hoofdstel erop is wellicht geen optie, maar oefen dan eens gekke dingen in de bak? Daar kan staakgedrag niet zoveel kwaad. Gewoon in gecontroleerde omstandigheden (lees omheinde bak) datgene oefenen dat je ergens buiten kan gebeuren. Parasols, plastic, ballonnen, tonnen, kleurig dingen, verzin eens wat. Zet doolhofjes neer en bepaal elke stap die ze doet. Als het je lukt om haar zonder problemen en met wederzijds vertrouwen hier overal door en langs te krijgen zal het je in het bos ook kunnen helpen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:14

Gewoon aanpakken, zij bepaalt niet waar jullie heen gaan maar jij. Desnoods ga je van je paard af en begeleid je haar over de brug/ op het pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:16

Je moet inderdaad je paard goed aanpakken, maar niet op een manier dat het paard juist bang wordt voor jou, en voor de plek waar jij je op dat moment bevind dat je haar aanpakt, maar je moet wel redelijk blijven Knipoog.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:18

Miss is ze je ook wel een beetje aan het uittesten en moet je proberen zo streng mogelijk voor haar te zijn maar wel dat ze je nog blijft vertrouwen.
succes.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:27

Tinuss22 schreef:
Heeey,
Mijn verzorgpaard is ontzettend slim en als we in het bos rijden en er is een bruggetje over iets van 300 meter dan begint ze 300 meter voor dat bruggetje te staken! Niets helpt ze verzet geen hoef behalve als het van de brug af is. Ze staakt ook als ze bijvoorbeeld een paadje niet in wilt. Ik vind dit heel erg jammer want ik kan verder echt alles met haar doen. Ik rijd altijd zonder zadel en hoofstel door het bos en dat gaat prima alleen soms is ze zo koppig end an kan ik er niks tegen in brengen. Wel gaat het met vlagen de ene keer staakt ze wel en de andere keer niet. Heeft iemand tips hoe ik weer alle controle krijg?! Ze is verder niet gemeen ofzo, het is een geweldig paard alleen ze is zo slim!

Vind je dat zelf niet heel gevaarlijk om zonder zadel en hoofdstel buiten een omheinde ruimte te rijden op een paard dat zò slecht naar je luistert? Als ik jou was zou ik dat buiten rijden voorlopig even vergeten en het advies van Monya opvolgen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:18

Ik zou er dan toch een een zadel en hoofdstel om hangen, in elk geval een hoofdstel Lachen

Martiine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:05

monya schreef:
Als je zonder zadel en hoofdstel wilt rijden moet je relatie met je paard wel heel goed zijn. Jouw paard toont dit gedrag omdat het voor haar werkt. Werken aan je relatie dus. Zadel en hoofdstel erop is wellicht geen optie, maar oefen dan eens gekke dingen in de bak? Daar kan staakgedrag niet zoveel kwaad. Gewoon in gecontroleerde omstandigheden (lees omheinde bak) datgene oefenen dat je ergens buiten kan gebeuren. Parasols, plastic, ballonnen, tonnen, kleurig dingen, verzin eens wat. Zet doolhofjes neer en bepaal elke stap die ze doet. Als het je lukt om haar zonder problemen en met wederzijds vertrouwen hier overal door en langs te krijgen zal het je in het bos ook kunnen helpen.

Het is gelukkig niet zo dat ze bang is voor parasols, plastic enz. Ze is bomproof dat is een van de redenen dat ik haar zonder zadel en hoofdstel rijdt. Een jaar geleden had ik dat ook nooit gedaan, maar het gaat inmiddels zo goed en ze luisterd naar de kleinste hulpen. Enige probleem is dus dat als ze zich iets in haar hoofd haalt dat je het er ook echt niet uit krijgt.
Je hebt trouwens helemaal gelijk over dat zadel en hoofdstel, als ik er een hoofdstel om ga doen om haar te dwingen om over de brug of een pad te gaan lukt het nooit.
Bedankt voor de tip ik zal toch eens met haar in de bak gaan werken

Martiine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:22

Nog even om misverstanden te voorkomen: Ik rijd haar wel met halster en twee touwtjes dus niet zonder halster en zonder hoofdstel. Gewoon alleen bitloos.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:46

Mijn verzorgpony staakte eerst ook als ik alleen naar het bos ging. Ik las in een boek van Monty Roberts dat je met een stakend paard het beste een touwtje ofzo kon vasthouden voor je en dat dan zeg maar eerst tegen de ene schouder van je paard 'zwiepen' en dan tegen de andere schouder, en dan zo heen en weer. Ik heb dat geprobeerd met de uiteinden van de teugels (een westernhoofdstel dus erg lange teugels) en wat blijkt: het helpt! Ik weet niet waarom, maar blijkbaar overtuig je ze zo om te gaan lopen. Het is een paardvriendelijke manier, en sindsdien als ze staakte deed ik dat steeds. Nu staakt ze zelfs helemaal niet meer en vindt ze het leuk om mee te gaan Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:52

Wat bij mij helpt is gewoon stil blijven staan... Als ik aandrijf doet ze een pasje naar achteren, ik zit weer een tijdje stil, drijf weer aan, ze gaat weer naar achteren en zo gaat het vaak 3 tot 10 minuten door en uiteindelijk vind ze het genoeg en dan hoef ik alleen maar iets mijn been aan te leggen en gaat ze voorwaarts. Helaas heeft ze soms een bui dat ze echt 15 minuten niet naar voren te krijgen is.. De andere keer gaat ze al binnen 2 minuten lopen.

En bij mij helpt ook helemaal niks.. Schoppen, boos worden, eraf stappen en haar begeleiden werkt, maar zodra ik er weer op ga staat ze toch weer stil..

Kortom: GEDULD werkt het beste bij mijn ONGEDULDIGE paardje Lachen .

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:02

Je kan haar blindoeken en dan een paar rondjes laten draaien en dan richting de brug lopen.
Of lokken met een snoepje natuurlijk.
En als ze toch gaat belonen met je stem of snoepje.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:04

Hmm.. Ik denk dat je met blindoeken moet uitkijken bij welk paard je dit doet.. Sommige paarden kunnen er flink van door het lint gaan Nagelbijten / Gniffelen .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:11

ik zou niet blindoeken hoor.
als ze schrikt ziet ze zelf niks en kan ze bijv. tegen een boom lopen.
want als ze schrikt heb jij er toch bijna niks over te zeggen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:00

traan_beauty schreef:
Hmm.. Ik denk dat je met blindoeken moet uitkijken bij welk paard je dit doet.. Sommige paarden kunnen er flink van door het lint gaan Nagelbijten / Gniffelen .

als ze je echt vertrouwen doen ze dat niet

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:47

BLINDOEKEN ?
hou zou jij het vinden als je iets heel engs moet doen EN DAN OOK NOG GEBLINDOEKT. Je paard raakt de vertrouwen kwijt, niet alleen in die plek maar ook in jou... DOODZONDE,

wat ik zou doen:
Een commando aanleren, 'Ga'
Als je wilt dat je paard loopt : Druk op het halstertouw en 'ga' zeggen, zodra ze loopt druk van het halstertouw af en 'mooi' zeggen. Zo doorgaan tot 'Ga' er goed in zit.
Dan met haar naar het bruggetje wandelen, zelde methode. Op de brug stilstaan met 'ho' terug eraf. Dan erop. enz.

Zorg ervoor dat het bruggetje zo leuk word dat ze er GRAAG op wilt. Denk eraan, op het bruggetje is het altijd LEUK.

Haha!

Veer_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:22

Nooit van je paard af stappen, dan raakt hij zijn vertrouwen helemaal kwijt want dan bevestig jij dat er iets niet klopt want je stap af.

Nooit belonen met snoepjes, wortels enz... voor dit gedrag. Ze wilt niet overheen, wanneer ze wel over het brugje gaat, dan beloon je haar. of ze de wereldbeker gewonnen heeft!

Mijn Tip: met geduld, beleid en vriendelijkheid elke dag naar het brugje gaan, gaat ze er niet overheen, rij dan even andere route, rij dan terug en probeer het weer dit net zolang dat ze begrijp van jou wat de bedoeling is en dat het goed is. Maar onthou: niet straffen maar ook niet belonen. Er is iets engs wat wij mensen niet zien of voelen. Dus we moeten op zo'n moment het paard gaan begrijpen wat er aan de hand is, uitzoeken wat de oorzaak is en dan samen de uitdaging aangaan om dit op te lossen. heb altijd geduld, want daar bereik je veel meer dan met de zweep er overheen of met sporen te prikken want dan wordt het paard zometeen ook nog eens bang voor deze "hulpmiddelen" en dan ben je nog verder van huis af...

Kortom: GEDULD, BELEID, CONSEQUENT ZIJN MAAR WEL VRIENDELIJK BLIJVEN...succes en hou ons op de hoogte of het probleem opgelost is en hoe je dit probleem opgelost heb.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:46

Ik heb juist geleerd dat als het paard echt bang wordt en de ruiter wordt ook bang, dan juist altijd afstappen en hem een stuk aan de hand verder brengen. Het is aan jouw hoe goed je band is met het paard als je daarna zonder problemen kunt opstappen.
Heel veel ongelukken gebeuren juist doordat men het gevoel heeft te moeten blijven zitten.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:57

Vind ze het eng of heeft ze gewoon geen zin ?
Als ze het eng vind ga gewoon naast haar lopen en neem haar mee naar het burggetje en laat haar zien dat het niet eng is..en als ze niet wil laar je een ander paard voor , of je laat iemand naast haar lopen ...
Blindoeken is vind ik geen goed idee , sterker nog ik vind het zielig , dat zou jij toch ook eng vinden ?
Succes...

En gewoon blijven oefen , en werk er aan om maar vertrouwen te winnen...

Kus Sannekeee

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:00

Veer_1980 schreef:
Nooit van je paard af stappen, dan raakt hij zijn vertrouwen helemaal kwijt want dan bevestig jij dat er iets niet klopt want je stap af.

Nooit belonen met snoepjes, wortels enz... voor dit gedrag. Ze wilt niet overheen, wanneer ze wel over het brugje gaat, dan beloon je haar. of ze de wereldbeker gewonnen heeft!

Mijn Tip: met geduld, beleid en vriendelijkheid elke dag naar het brugje gaan, gaat ze er niet overheen, rij dan even andere route, rij dan terug en probeer het weer dit net zolang dat ze begrijp van jou wat de bedoeling is en dat het goed is. Maar onthou: niet straffen maar ook niet belonen. Er is iets engs wat wij mensen niet zien of voelen. Dus we moeten op zo'n moment het paard gaan begrijpen wat er aan de hand is, uitzoeken wat de oorzaak is en dan samen de uitdaging aangaan om dit op te lossen. heb altijd geduld, want daar bereik je veel meer dan met de zweep er overheen of met sporen te prikken want dan wordt het paard zometeen ook nog eens bang voor deze "hulpmiddelen" en dan ben je nog verder van huis af...

Kortom: GEDULD, BELEID, CONSEQUENT ZIJN MAAR WEL VRIENDELIJK BLIJVEN...succes en hou ons op de hoogte of het probleem opgelost is en hoe je dit probleem opgelost heb.

Als je niet afstapt heeft het paard toch weinig steun aan je?
en als je niet beloont, hoe weet je paard dan dat ie het goed doet?
het belangrijkste bij een paard iets leren is dat je hem beloont.

Martiine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:58

Bedankt voor alle reacties! Het gaat al wel beter. Laatst was ik in het bos en toen was ze ergens bang voor, maar dan ook echt bang, ze wou wegrennen en ging blazen enz.. dit had ik nog nooit meegemaakt dat ze zo bang was voor iets. Ik heb er haar met veel geduld en belonen er langs gekregen en oppeens deed ze alles! Ze draafde rustig over het bruggetje ik kon haar stilzetten met alleen mijn zit, sturen met de lichtste hulpen en aandrijven door mijn been maar te verplaatsten. Blijkbaar had ze dus vertrouwen in mij gekregen omdat ik haar langs iets gekregen had wat ze echt eng vond.

Helaas was dit van korte duur want nu staakt ze nog af en toe. (uit koppigheid niet uit angst) Heeft er iemand nog tips waardoor ze mij helemaal leert vertrouwen en waarmee ik weer álle controle krijg?