weet iemand hier raard mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieszoemies

weet iemand hier raard mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:48

mijn paard is echt super lief en braaf me broertje van 13 kan er alles mee doen terwijl ze nog maar drie kwartjaar van een kudde af is gekomen.
ze is nu 2,5 en ben net begonnen met haar aan parellie. dit gaat verderrest super goed en pakt dit echt heel snel op!

maar ik loop telkens tegen iets aan wat ik denk van nee dit is niet goed!

elke keer als ik iets pak wat spuit of smeert of een raar geluid maakt wat ik op haar wil smeren, of op haar wil doen. draait ze een knopje om in der hoofd en word ze een heel ander paard (dan kan ik echt helemaal niks meer met haar doen)
ze gaat steigeren kei hard weg rennen en maar trekken ik kan er helemaal niks tegen doen... zoo raar.. ik snap er niks van

en dan spuit ik nog geneens iets op haar maar, dan heb ik het alleen maar in mijn hand.!

kan iemand mij helpen hier mee ? hoe kan ik dit het beste aanpakken?

alvast bedankt.

beantsje

Re: weet iemand hier raard mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:54

Heeft ze een nare ervaring gehad of is dit zomaar gekomen?

Als jij nou lekker met haar gaat parellien en iemand anders staat op grote, ook voor haar veilige afstand met een spuit?
Je kunt dan proberen gewoon door te gaan want er is immers niks aan de hand en ze moet haar aandacht bij jou houden.
Vervolgens kan jouw helper met spuit steeds een stukje dichterbij komen.
Verder kan je in haar bijzijn eens een ander paard bespuiten.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:56

dat probleem ken ik dat doet een paard van ons ook
ik volg dit even voor handige tips

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:58

Die van mij was in het begin bang van de fles equistar (spuit-geluid). Ik heb gewoon heel rustig ge-oefend met borstelen en spuiten tegelijk. En vooral rustig doen en je paard kalmeren met je stem. Dus veel oefenen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:59

desensibiliseren.
Naderen en terugtrekken - naderen en terugtrekken en een berg gedult. Gebruik de zoekfunctie hier maar eens, weet zeker dat er vergelijkbare topics in staan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:02

Heel veel mee oefenen en zelf vooral heel erg rustig blijven. Doen alsof alles volslagen normaal is. Oefenen is een omgeving waar ze niet al te ver weg kan en waar het veilig is als ze wil vluchten (dat ze zich niet bezeerd). Misschien is hulp erbij van iemand die ook lekker rustig is een optie?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:40

ik denk dat het ligt aan je eigen benadering, dat is nl meestal het probleem. er zijn maar weinig paarden die bijv. een spuit zomaar als 'gewoon' zien, en als het één keer mis is gegaan is de kans groot dat je haar anders benadert dan je met een borstel zal doen. jouw veranderde lichaamstaal (houding, manier van bewegen, ademhaling) geeft haar dan een signaal 'onveilig', en triggert haar vluchtreactie.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:02

merrieveulen schreef:
ik denk dat het ligt aan je eigen benadering, dat is nl meestal het probleem. er zijn maar weinig paarden die bijv. een spuit zomaar als 'gewoon' zien, en als het één keer mis is gegaan is de kans groot dat je haar anders benadert dan je met een borstel zal doen. jouw veranderde lichaamstaal (houding, manier van bewegen, ademhaling) geeft haar dan een signaal 'onveilig', en triggert haar vluchtreactie.

Precies, Daarom nu dan ook heel veel geduld hebben en anders maar een klein stukje latenzien al laat je alleen maar het spuitje zien. Heel veel oefenen met vooral geduld.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 09:17

ik doe alsof er niks komt maar ze ziet me alleen al met de spuit en rent ze weg gaat ze draaien kan ik der echt niet meer houden. dit doet ze al vanaf dat ik haar gekocht heb . maar ze komt van een kudde ?>dus dat vind ik zo raar! maar bedankt allemaal

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:31

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:23

Misschien heeft ze een nare ervaring gehad.

Paard vn me vriendin kan niet tegen zwaaiden dingen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:48

Cassidy schreef:
Dubbelpost met viewtopic.php?f=125&t=837937

Mijn advies staat daar.

En dat topic is net even eerder geopend dus hier een slotje Knipoog