Pony valt aan..Ervaringen en tips gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Pony valt aan..Ervaringen en tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 11:23

Zo zal ik even beginnen...

Ik sta sinds kort op een zeer kleinschalige pensionstal/manege.Sinds kort staat er een pensionklant bij.Het is een 16-jarige grote C-pony merrie.Mooi beestje maar echt gevaarlijk!!
Als je naast de stal staat of er gewoon voorbij loopt komt ze met de oren in de nek naar je toe, tanden vaak ontbloot.
De stal ingaan om het halster aan te doen is redelijk te doen, ze kijkt erg kwaad, alsof ze je elk moment wil gaan verscheuren.Eenmaal het halster aan is ze echt lief en kan je er vrijwel alles mee doen.
Donderdag zette de dochter van de staleigenaresse de pony even op de weide voor beweging aangezien de eigenaar enkele dag niet kon komen.
Toen ze de merrie wilde terughalen viel deze echt letterlijk aan zoals in de stal...Oren plat, tanden bloot en recht op je afkomen om je te vertrappelen!!
Terug eenmaal gevangen is ze een engeltje..
Gisteren ging ik haar even loungeren aangezien de eigenaar dit gevraagd had.Stal uitgehaald en naar de piste geleid.
Loungeren op zich ging goed, ik hield haar continu in het oog maar ze was echt braaf en luisterde ook enorm goed naar de stemhulpen.
Toen ik besloot om op de lange zijden haar even te laten strekken viel ze mij ook aan!Weer hetzelfde tafereel: Oren plat, tanden bloot en echt recht op je afkomen om dan haar gat te draaien om je een mep te geven!!
Ik kon gelukkig rap opzij springen, vehief mijn stem en gaf haar een standje!Daarna is het verder weer heel rustig gegaan.
de staleigenaresse wilt de pony nu niet meer op de weide zetten wegens te gevaarlijk.Volgens mij gaat ze van een hele dag op stal te staan enkel nog viezer worden.
De pony heeft een wondje aan haar schoft, zou dit de oorzaak kunnen zijn?Ze had het wel reeds toen de huidige eigenaars gingen kijken.Ze wordt nu niet gereden door het wondje.

Wat kan hier mis zijn?Nare ervaringen in het verleden?Mishandeld?Of rot verwend?Of wil ze enkel haar terretorium beschermen?Maar hoe verklaar je haar gedrag dan in de piste?!
Of heeft ze enkel wat tijd nodig om goed te wennen?

De pony komt van een manegé waar ze in de lessen meeliep, toen de huidige eigenaar ging kijken was ze enorm lief en rustig, ook in de stal enzo..Geen oren in de nek of aanvallen.
De eigenaar zelf weet dus niets af van paarden of pony's!Heeft de pony gekocht voor zijn 3 kinderen waarvan de oudste 10!!! jaar is!!Levensgevaarlijk vind ik dit!!
Ik heb aangeboden te helpen met de pony en de kinderen maar dit kan gewoon niet!!

Heeft er iemand tips of zelf ervaringen hiermee?Hoe pak je zo'n pony het beste aan?
Aan opmerkingen zoals 'verkoop het snel,het is te gevaarlijk' ben ik niets!!Ik weet zelf ook dat dit niet de pony is voor jonge kinderen maar ik wil niet weten waar de pony terechtkomt als ze verkocht wordt door haar karakter!!Als de eigenaar beslist haar weg te doen is dat zijn zaak maar ik wil wel weten waarom zij zich zo aanvallend gedraagt!

Alvast bedankt!

Tieneke

Re: Pony valt aan..Ervaringen en tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:38

PP-->OMG

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:44

Lijkt mij verstandig om de pony eerst eens helemaal na te laten kijken door bv een osteopaat, om uit te sluiten dat ze ergens pijn heeft. Goed laten nakijken of het zadel past.
Zou de pony zeker wel op de wei laten lopen, anders vraag je om meer problemen.
Als alles verder uitgesloten is, heel consequent zijn en veel grondwerken. Werk aan het vertrouwen van je pony en aan de rangorde. Zeker niet geschikt voor kleine kinderen nu.
Veel succes!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:52

Kan je niet bij de manege gaan informeren over deze pony, en hoe zij aan deze pony komen? Misschien kom je dan meer te weten

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:11

Ik zou het paard inderdaad goed na laten kijken door iemand die daar verstand van heeft. Misschien heeft het paard wel ergens pijn.
Ik ben het met sifra01 eens dat dit paardje nog niet geschikt is voor (kleine) kinderen nu, eerst maar eens iemand ermee aan het werk die er verstand van heeft en stevig in zijn (of haar Knipoog ) schoenen staat.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:43

bij mij op stal heeft ook zo'n paard gestaan. hij was vroeger mishandeld. hij is namelijk nogal dominant en de vorige eigenaars konden daar niet mee omgaan dus ze gingen met een hooivork zijn stal in om hem te prikken als hij aanviel. met heel erg veel geduld en consequent zijn en dominant zijn naar hem toe, is hij uiteindelijk braver geworden. hij bleef altijd wel boos en aanvallend uit stal, maar dat werd uiteindelijk minder. er moet wel iemand mee omgaan die dit soort dingen ook aan kan en erg veel ervaring ermee heeft. ik zou haar eerst eens rustig laten wennen en wat grondwerk doen met haar, zodat ze je leert vertrouwen. daarna kan je steeds een stapje verder gaan. het paard geeft zelf wel aan wanneer je te snel gaat. ik heb alleen zo het idee dat dit niet echt een kinderpony is. maar goed, dat merken jullie van zelf.

ze kan ook zo zijn, omdat ze nu gewoon weinig beweging krijgt. aangezien ze op een manege heeft gestaan en ze daar veel moeten lopen. misschien heeft ze gewoon energie te veel en moet ze aan de nieuwe omgeving wennen.

en ik zou haar ook na laten kijken voor het geval ze ergens pijn heeft.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:52

Ik ben zeker van plan om tegen de eigenaar te zeggen er een DA te laten bijkomen.Ik vind haar gedrag verre van normaal.
Ik heb haar hiernet terug even aan de lounge genomen, zolang ik in het midden bleef staan en niet téveel bewoog was ze echt braaf maar zodra ik wilde meelopen met haar om haar even te laten strekken viel ze echt aan!
Ik stap dan recht op haar af en verhef mijn stem, het lijkt te werken bij haar want meteen loopt ze weer in de volte.Grondwerk gaat sowiso gebeuren!
Ik vind haar idd verre van geschikt voor kleine kinderen, ze is echt te gevaarlijk.Ze moeten er maar eens afvallen achteraan in de piste en als ze dan aanvalt ben je er sowiso niet snel genoeg bij!

@Safira: Ik heb aan de staleigenaresse gevraagd of ik de pony niet op de weide mag zetten en er zelf terug afhalen aangezien noch zij of haar dochter dit durven.Maar ik kreeg een negatief antwoord.Ze zijn bang dat ik haar niet meer zal vast krijgen en er niemand anders op de weide zal kunnen.. Boos!
@riss: Ga dit zeker even voorstellen aan de eigenaar om duidelijk te informeren naar hoe en wat!
@Dolor: Zou best kunnen dat ze teveel energie heeft want ze loopt ook echt graag!Maar dan verwacht ik een pony die levendig is en staat te popelen om eruit te mogen.Geen zure pony die zijn kont draait van zodra je de stal binnekomt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:36

ja. dat verwacht je dan ook. maar ieder paard gaat anders met zijn energie om. de een wordt chagarijnig en de ander springt zo wat de stal uit. het ligt aan het verleden en aan het karakter van het paard hoe ze hier mee om gaan.

en misschien is het dus dat ze mishandeld is of in ieder geval erg hard is aangepakt. zoals ik eerder schreef

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:05

zel heb ik ook zoon paard bijgereden toen ik een jaar of 12 was.
wat een grote e merrie die helemaal door draaide zodra je naar haar toe liep in stal als je haar halster om wilt doen of hoofdstel echt gericht happen.
Als je haar eenmaal had was het een schat van een pony en kon je alles met haar doen dat was het gekke eraan.
Als de paarden het land op gingen kon je er niks mee en lieten ze haar lekker staan.
De eigenaresse heeft het paard nog steeds voor zo ver ik weet en dit gedrag is ook nooit overgegaan.
Ondanks het stal probleem is het een super paard waar je heerlijk mee kan knuffelen en rijden als je haar eenmaal te pakken hebt .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:08

zoveel mogelijk op wei laten staan. Ik heb pony op pension gehad die dat dus ook deed, toen die veel op de stal stond. nadat ie op wei stond 24-7 was binnen 2 dagen dit gedoe afgelopen

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:03

nou ik denk dat ze vroeger mishandeld is dat ze zegmaar als ze moest strekken dat ze dan geslagen werd om dat ze vooruit moest misschien hoor je weet het niet Boos! wel zielig ik denk dat ze een clean verleden heeft gehad !!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:20

Wat hierboven al geschreven is ,haar lijf even checken.Verder zou je kunnen vragen aan de manege , of deze pony altijd in een stand gestaan heeft. Het kan best raar zijn als je altijd in een stand gestaan hebt als pony , en je zomaar veel ruimte in een box krijgt. (Dan is het binnenkomen van mensen ook anders)Als paarden in een stand staan kunnen ze niet draaien.Ze is dan niet in de gelegenheid om naar de binnenkomers te komen.
Niet wegdoen , maar zeer duidelijk zijn .
Kinderen van die leeftijd horen toch niet aalleen met een pony te hobbelen ,dus als degene die hun helpt het aankan is er toch geen probleem. Zelf heb ik ook een zuurtje in de box die met de oren naar achteren je verwelkomt , zij heeft altijd even tijd nodig om bij te draaien.(Als je haar niet kent lijkt het alsof ze heel wat van plan is , dat is dus niet zo , zo toont zij zich echter wel) Veel succes

PauuwtJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:52

BlueflOwer schreef:
nou ik denk dat ze vroeger mishandeld is dat ze zegmaar als ze moest strekken dat ze dan geslagen werd om dat ze vooruit moest misschien hoor je weet het niet Boos! wel zielig ik denk dat ze een clean verleden heeft gehad !!

Dit zou voor mij ook een logisch reden zijn, dat de pony gewoon uit woede aanvalt, omdat de vorige eigenaars hem geslagen hebben. Maar zoals véél erder vermeld eerst lichamelijk onderzoekje. Clown

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:17

nadat je het lichamelijk onderzoek hebt gedaan zou ik grondwerk met dit paard gaan doen, lijkt erop dat dit een dominante tante is die lekker haar eigen zin wil doordrijven, niet geschikt voor kinderen op dit moment, ze zal eerst weer manieren en respect voor mensen moeten leren. Misschien kun je er iemand bij halen die veel ervaring heeft in grondwerk en NH?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:21

ik dnek niet echt dat paardje mishandeld is, waarom zou hij allene doen als in stal staat?? Ik dnek ook dat met dominantie te maken heeft en teveel energie
paard hoort zoveel mogelijk buiten te staan. heb zelf meegemaakt met een pony en die veranderde echt toen die ineens buiten stond hele dag

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:12

@ Lynn-nikita: Ze doet het niet enkel op stal.Maar ook als je haar wilt gaan halen op de weide of als ge haar even aan de lounge neemt.Vandaar dat ik mij er verdere vragen bij stel...
24/7 op de weide is geen optie jammer genoeg.De weides zijn beperkt voor het aantal pensiongasten.Een pony mag geen hele dag op de weide blijven.
Ik ga het zeker even voorstellen aan de eigenares.Persoonlijk zie ik haar ook liever een hele dag op de weide staan!

Grondwerk gebeurt ondertussen maar het heeft nog geen effect.Ze krijgt na het werk ook steeds een pepermuntje als beloning en tijdens het werk veel belonende woorden en praten.
DA komt volgende week trouwens even langs.

Alvast bedankt voor de reacties!

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:56

sifra01 schreef:
Lijkt mij verstandig om de pony eerst eens helemaal na te laten kijken door bv een osteopaat, om uit te sluiten dat ze ergens pijn heeft. Goed laten nakijken of het zadel past.
Zou de pony zeker wel op de wei laten lopen, anders vraag je om meer problemen.
Als alles verder uitgesloten is, heel consequent zijn en veel grondwerken. Werk aan het vertrouwen van je pony en aan de rangorde. Zeker niet geschikt voor kleine kinderen nu.
Veel succes!

idd en dat gedrag als ze vast staat kan het best zijn dat ze zo lief doet omdat jij haar dan los laat gaan en als ze vals doet weet ze gewoon dat je haar dan vast houdt

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:04

Mijn vorige verzorg New Forest viel mij ook altijd aan, gewoon een keer een beetje uitlokken, en als ze het doet eerst stem verheffen, blijft ze door gaan, dan zal je toch een klap moeten verkopen, zij wil jou pijn doen, dan moet je haar ( klinkt zielig) ook pijn doen, doen paarden in het wild toch ook?

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 19:02

@ Jillie: Ik heb niet veel zin om haar meteen klappen te gaan verkopen.Als ze bijt krijgt ze een ferme tik maar daar blijft het ook bij.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:08

Ja 1 tik is genoeg, tenminste bij die New Forest wel,

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:03

Ik heb ook een vz-pony gehad die me aanviel, dat kwam omdat ze vroeger te wienig eten had gehad daar kan het mischien ook aan liggen. succes!

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:18

oké... Geef jezelf even een instelling:
Het paard MOET doen wat JIJ zegt, JIJ bent de leider en dat paard mag NIET proberen jou aan te vallen, gelijk, gewoon (misschien een beetje knu) een lel verkopen. Hij mag dat niet!!!

Hij moet doen wat jij zegt, doet hij dat niet? Dan krijgt hij een tik.

Als hij zich dan gedraagt moet je hem natuurlijk wel belonen, dan weet hij dat hij het zo goed doet. Ik zou die pony wel weidegang geven, want dat vinden ze gewoonweg leuk. Als dat te gevaarlijk is, hou het dan bij de bak, maar laat ze wel los lopen, en wat ook een oplossing kan zijn, is het halster aanlaten en een touw eraan doen, het touw om de hals heenknopen (hoefd geen dik touw te zijn) en de knoop zo maken dat je hem met 1 ruk loskrijgt. als je ze dan uit de bak/wei haalt kan je ze makkelijker vangen. Check wel even of de pony nergens achter kan blijven haken.

Ok, ik weet dat dit best moeilijk is, voor jou, maar ook voor mij om het uit te leggen dat die pony moet doenw at jij zegt en niet zijn eigen gangetje kan gaan door jou aan te vallen, want hij voelt dat jij bang bent en dan is hij de leider inplaats van jij, en jij moet de leider zijn anders gaat dit niet goed. Tikken hoef je niet persee met een zweep te doen, een touw doet het ook goed of een tik tegen de neus. Blijf ook altijd VOOR je pony, en nooit naast de schouders. Waarom? Als je naast de schouders loopt is dat voor de pony een teken dat hij de leider is. Een veulen loopt daar ook. Als jij stilstaat moet hij ook stilstaan, en niet voor je uit lopen. Als hij doorloopt een tik geven en achteruit sturen.

Je zal zien dat hij zich steeds beter zal gedragen, probeer gedult te houden en consequent blijven Knipoog Veel succes!

ps, niet al teveel negatieve reacties op mijn aanpak, ik weet dat ik het altijd verkeerd heb Vork en ik snap dat jullie het waarschijnlijk anders doen Haha!

Ehm, pepermuntjes kan je beter niet geven, want daar kunnen sommige pony's bedelpony's van te worden.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-08-07 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd, berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de editknop.