Paard wordt gek bij slecht weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:25

Hoi!

Ik heb een super lieve 7 jarige ruin. Hij is enorm werkwillig, hij doet echt zijn best. Dit is echter alleen zo bij “goed” weer.. als het harder waait dan windkracht 4 of als het (hard) regent wordt het gewoon gevaarlijk om in de binnenbak te rijden. Hij gaat echt keihard rennen en het stuur is weg. Natuurlijk hoor je de wind en regen wel langs/op het dak maar het geluid was echt minimaal vandaag en toch ging het weer mis.. Ik heb al van alles geprobeerd.. hem eraan proberen te laten wennen…
In de buitenbak gaat het veel beter. Maar ik heb geen binnenbak om met slecht weer buiten te rijden :P
Iemand ervaring met dit soort gedrag?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:26

Hoelang staat hij op stal? Wat krijgt hij gevoerd?

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:29

Heb je hem van te voren gelongeerd? Dat zou ik dan doen voor ik erop zou stappen. Dan kan hij vast wat spanning en energie kwijt voor je hem gaat rijden.

Wat krijgt hij aan voer en staat hij wel dagelijks buiten waar hij met een maatje kan spelen?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:29

Er vanuitgaande dat hij met zulk weer niet “toevallig” (veel) meer binnen staat…

Met hem aan de hand werken, longeren, los laten lopen? Zo kan hij ervaren en leren dat er niks gebeurt. Doordat het met rijden nu elke keer mis gaat, ervaart hij wellicht juist het verkeerde. Dus heb je wat tussenstappen nodig.

Als op de grond de spanning weg is, zou je na het grondwerk eens een keer op kunnen stappen, rondje stappen en er weer af. En dit zo uitbouwen.

Succes!

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Re: Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:53

Hij komt gewoon in de paddock met zijn maatje en geloof me die spelen :):)
Hij krijgt al een balancer ipv krachtvoer omdat hij snel hoog in zijn energie zit.
Dat grondwerk is idd wel een goed idee. Dat is wel iets waar hij over het algemeen van ontspant.

Amber_anne

Berichten: 6921
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:01

Is het geen mogelijkheid om hem los in de binnenbak te zetten met zijn vriendje ? Dan kan die zo wennen aan het geluid

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:14

Is hij een binnenbak gewend? Mijn eerste paard had in haar 16 jarige leven nog nooit een binnenbak gezien en vond de suizende wind en alle andere geluiden die je hoort en niet ziet behoorlijk spannend.

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 23:20

Amber_anne schreef:
Is het geen mogelijkheid om hem los in de binnenbak te zetten met zijn vriendje ? Dan kan die zo wennen aan het geluid

Dat mag helaas echt niet bij ons op stal


Freyr schreef:
Is hij een binnenbak gewend? Mijn eerste paard had in haar 16 jarige leven nog nooit een binnenbak gezien en vond de suizende wind en alle andere geluiden die je hoort en niet ziet behoorlijk spannend.

Ja ik heb hem 3 jaar geleden zelf ingereden in een binnenbak.. het is nooit zijn favoriete plek geweest bij slecht weer maar dit gedrag is nog nooit eerder zo erg geweest

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:37

Is er de afgelopen tijd wat voorgevallen in de manege (stormschade, vuurwerk, o.i.d), waardoor hij mogelijk meer angst heeft ontwikkeld?

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:37

Al silent ears geprobeerd? Wil vaak in zulke gevallen echt wel een groot gedeelte angst wegnemen. Buitenom de andere tips van grondwerk zodat je hem op dat moment kan leren ontspannen.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:23


Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:24

In de binnenbak grondwerken tot je blauw ziet. Klein beginnen maar wel aandacht vragen, bijvoorbeeld door samen in de bak te stappen waarbij hij netjes naast jou moet blijven. Wel aan de longeerlijn ipv halstertouw, dan heb je meer ruimte als hij gaat hipsen. Je kan eventueel ook met hoofdstel in of met een kaptoom werken. Ook fijn als dat onder leiding van iemand die hier ervaring in heeft kan gebeuren.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:28


Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:32

Mijn eerste gedachte was: wie wordt er niet gek van dit beestenweer?
Maar dat is natuurlijk een beetje flauw gedacht.

Heel vervelend dat je dit zo ervaart met je paard.
Met slecht weer gaat er al gauw van alles piepen en kraken in een binnenbak, dat in combinatie met harde regen op het dak kan inderdaad best spannend zijn.
Heb je al eens een oornetje geprobeerd? Of iets anders om het gehoor te dempen?
En inderdaad veel grondwerk doen of eventueel schriktraining?

En wellicht wat vergezocht maar is het een optie om eens in een andere binnenbak te rijden als het zulk weer is?
Dan kun je testen of hij op ander terrein soortgelijk gedrag laat zien of dat het misschien toch specifiek iets is aan jullie eigen binnenbak.
Op die manier kun je misschien e.e.a. uitsluiten.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:34

Ineke2 schreef:
miereneter schreef:
Ooit reed ik een fjord (niet mijn paard) die bij regen op het dak ook een ongeleid projectiel werd. Die had oordoppen - zachte ballen om in de oren te stoppen en het geluid te dempen. Werkte bij dat paard als een tierelier.

https://www.letty.nl/nl/plughz-paarden-oordop.html

https://www.agradi.nl/lemieux-oordoppen ... PUQAvD_BwE

Moet daar niks overheen? Zijn ze ook makkelijk in en uit te doen?


Moet niks overheen en zijn er makkelijk weer uit te halen. Tenminste, dat was zo bij de fjord. Je zult waarschijnlijk wel je paard even moeten laten wennen aan het feit dat je iets in zijn oren stopt. Dus oefenen op dagen met mooi weer.

WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Re: Paard wordt gek bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 11:40

Oornetje met geluiddempende oren gebruik ik idd al. Dat is soms alleen al een gevecht om op te doen want meneer wil niet dat ik aan zijn oren kom. Dus oordoppen zal niet werken ben ik bang :P
Ik ga ook regelmatig op wedstrijd en in andere binnenbakken is het gedrag echt wel minder. Dus hij linkt het echt aan onze eigen binnenbak. Maar hij zal er toch weer aan moeten wennen want ik ga hier niet weg :D
Het is echt een paard met een gebruiksaanwijzing :')
Ik ga voorlopig grondwerk proberen als het waait. Kijken of hij de spanning toch een beetje kan loslaten.. iedereen bedankt voor het meedenken