Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 07:00

Sinds oktober hebben wij Hennessey een super lief braaf paard zit geen kwaad in. Zelf heb ik een beperking aan mijn benen waardoor ik iets minder stevig in het zadel zit als een ander. Ik krijg 1 keer in de week les en verder is het de bedoeling dat als het straks droger is ik weer thuis kan gaan rijden. Hij heeft 2 shetlandmaatjes.

Wij gaan 1 keer in de week naar de manege en rij daar soms met andere paarden in de bak en soms alleen dit gaat prima. Nu wilde ik thuis eens wat rondjes gaan rijden terwijl ik de andere 2 op stal had gezet zodat ik er geen last van heb. Maar Hennessey dacht er anders over. Terwijl wij naar de wei waar het een beetje droog was wandelden, was er niks aan de hand. Hij liep rustig mee tot wij in de wei belanden. Hij keek om zich heen, trok mij steeds uit het zadel, verzette geen stap meer, begon 1 keer wat te steigeren, wilde alleen maar naar de uitgang. We zijn terug gelopen naar de wei dichterbij de stallen en dat wilde hij dan wel weer. Maar daar in de wei zelfde verhaal verzette geen stap meer. Ik ben er uiteindelijk af gegaan en mijn man heeft hem nog wat proberen te longeren. Dit ging ook niet echt lekker omdat dit weiland echt goed nat is en Hennessey er totaal anders over dacht. Hoe kunnen we dit aanpakken.

Zelf dachten wij om hem wat vaker te gaan longeren zonder zijn maatjes in de buurt. Dat hij weet dat hij toch aan het werk moet of misschien een stukje maken waar zijn maatjes in kunnen tijdens het rijden zodat hij ze kan zien. Ik kan niet met de Shetlanders in de bak rijden omdat ze elkaar dan gaan opjagen denk ik of in de weg gaan staan

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:12

ik zou ze er juist wel bij laten staan, begin eerst met gewoon erop te klimmen en rondjes te stappen, dan heb je al aardig wat gewonnen, als je man wil helpen, doe de shets dan later wanneer dat goed gaat halster om en hou ze aan de kant vast zodat jij niet bang hoeft te zijn dat ze in de weg lopen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:18

Kunnen de Shetlanders zonder uit te breken, achter een draadje staan.
Anders zou je een deel van de bak, af kunnen zetten met stekpaaltjes en lint.
Mijn bak is in de winter ook de paddock voor mijn paarden, als ik wil rijden, dan zet ik een stukje af, waar de rest kan blijven staan, dan heb ik nog 2/3 bak over om in te rijden. Voor mij werkt dit goed.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 08:45

Dat is inderdaad wel een goed idee. De Shetlanders los erbij weet ik niet of het een goed idee is omdat ze het heerlijk vinden om te racen. Maar mijn zou ze wel aan een touw vast kunnen houden. We hebben schapengaas en zouden daar een stuk mee kunnen afzetten een draadje houdt ze jammer genoeg niet tegen. Ik hoop dat het de oplossing is. Ik herken het gedrag namelijk totaal niet van hem. Dacht eerst dat het kwam omdat hij misschien de jonge grassprieten eet en hij langzaam gelukkig weer wat dikker word hij was namelijk door de winter en verhuizing wat aan de dunne kant geworden

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:59

Ik had ook onze pony achter een draad staan en kon dan rustig met mijn ruin rijden.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:11

Ik begrijp je paard.
Het is alsof je een hongerig kind in een snoepwinkel rekensommetjes wil laten maken terwijl het door het open raam zijn vriendjes hoort spelen. Bovendien is de juf van de lieve soort.

Ik zou
- zorgen dat mijn paard al voldoende gras gegeten heeft voor hij aan de slag moet.
- een werkpaddock maken, afgescheiden van de weide. Hoe minder gras op die plaats, hoe beter.
- de shetjes in eerste instantie nog aan de andere kant van de draad laten. Als dit goed gaat, moet het ook kunnen terwijl ze in de stal blijven.
- als je een rustige buurt hebt, met dat paard ook op straat gaan rijden. Manlief kan het paard in het begin aan de lijn houden en later gewoon meefietsen ( of joggen *\o/* ???)
- doorzetten als ruiter.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 11:58

koend schreef:
Ik begrijp je paard.
Het is alsof je een hongerig kind in een snoepwinkel rekensommetjes wil laten maken terwijl het door het open raam zijn vriendjes hoort spelen. Bovendien is de juf van de lieve soort.

Ik zou
- zorgen dat mijn paard al voldoende gras gegeten heeft voor hij aan de slag moet.
- een werkpaddock maken, afgescheiden van de weide. Hoe minder gras op die plaats, hoe beter.
- de shetjes in eerste instantie nog aan de andere kant van de draad laten. Als dit goed gaat, moet het ook kunnen terwijl ze in de stal blijven.
- als je een rustige buurt hebt, met dat paard ook op straat gaan rijden. Manlief kan het paard in het begin aan de lijn houden en later gewoon meefietsen ( of joggen *\o/* ???)
- doorzetten als ruiter.


Bedankt voor de tips.
Gras heeft hij de hele dag gegeten. Hij heeft de hele dag in de wei staan eten. Ik dacht later ook het is normaal etenstijd. Rond 5 of 6 uur krijgen ze brokken en was hij daarom pissig ondanks dat ik hem wel een paar handjes had gegeven.

We gaan het zeker proberen met zijn maatjes naast de wei waar ik rij. Dat is op zich ook niet erg. Hij is echt gehecht aan zijn maatjes.

Over de straat durf ik nog niet aan ook omdat als hij stokstijf staat hij ook echt nergens meer heem gaat. Ondanks dat je hem probeert op te jagen, een zweep hebt , praat met hem enzovoort.met brokken wil hij nog wel even er over nadenken haha.

Ja ik moet zeker leren doorzetten. Merk dat ik er dan onzeker van word.ook omdat ik het gedrag niet van hem ken en dan niet weet wat ik moet doen om hem wel zover te krijgen. Misschien ook omdat ik er iets minder stevig op zit en lang niet meer gereden heb. Ben net sinds oktober weer een beetje begonnen.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:05

Longeer hem dan even voordat je er op stapt. Dan is hij zijn ei al kwijt.

Ik denk ook shetjes in het zicht houden en vooral doorzetten. Pissig was hij niet, zo denken paarden niet.

Ik denk eerder dat hij terug wilde naar zijn vriendjes en jij nog niet sterk genoeg bent als leider.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:02

Waarschijnlijk vindt hij het gewoon spannend om alleen met jou buiten te zijn om te werken terwijl de rest op stal staat. Wat gebeurt er als je de rest buiten laat naast de plek waar je rijdt? De mijne vindt het ook spannend alleen in de bak. Heel bijzonder. Ik wilde grondwerken oefenen voor mijn opleiding. Paard was er niet met haar kop bij. Schrikkerig en vervelend. Steeds weg willen trekken enz. Ik was nogal geïrriteerd dus paard los gelaten, hek van de bak open gedaan zodat de rest weer in de bak kon (ze hebben de bak erbij vanwege de blubber. Andere twee wandelen de bak in en mijn paard komt bij mij staan om verder te gaan met de training. Ik train dus tegenwoordig grondwerk met twee loslopende paarden in de bak :D

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 19:39

pluisje88 schreef:
Waarschijnlijk vindt hij het gewoon spannend om alleen met jou buiten te zijn om te werken terwijl de rest op stal staat. Wat gebeurt er als je de rest buiten laat naast de plek waar je rijdt? De mijne vindt het ook spannend alleen in de bak. Heel bijzonder. Ik wilde grondwerken oefenen voor mijn opleiding. Paard was er niet met haar kop bij. Schrikkerig en vervelend. Steeds weg willen trekken enz. Ik was nogal geïrriteerd dus paard los gelaten, hek van de bak open gedaan zodat de rest weer in de bak kon (ze hebben de bak erbij vanwege de blubber. Andere twee wandelen de bak in en mijn paard komt bij mij staan om verder te gaan met de training. Ik train dus tegenwoordig grondwerk met twee loslopende paarden in de bak :D


Haha het is toch wat. Normaal is hij echt nergens bang voor in de manege doet hij nooit raar of gek maar nu was hij aan het zwaaien met zijn hoofd en uit het zadel trekken, steigeren stampen met z'n voeten. Totaal anders

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:38

Je rijdt in de weide begrijp ik? Op gras?
Heb je hem blootsvoets of op ijzers?

De reden dat ik het vraag is omdat ik met mijn fries 2x gestart heb op gras blootsvoets, maar ze gleed steeds uit en zelfs bijna over de kop. Heel sneu. Ze durfde daarna helemaal niks meer uit angst om uit te glijden. Na kalkoenen of starten op zand ging het weer helemaal prima.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:48

Wat is de voorgeschiedenis?
Dit klinkt als een paard dat eerder gewoon nooit alleen was met rijden. Logisch dat hij dan nerveus is.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:54

Sizzle schreef:
Wat is de voorgeschiedenis?
Dit klinkt als een paard dat eerder gewoon nooit alleen was met rijden. Logisch dat hij dan nerveus is.


Dat idee had ik ook ja :j

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:18

Kan de juf van de manege je niet thuis een paar x komen helpen met rijden?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:20

Ik zou het in eerste instantie niet te groot maken. Je geeft aan dat hij normaal gesproken heel erg meewerkend is, en ik heb het idee dat het hier voor zijn gevoel niet zomaar past.

En meestal helpt het dan om gewoon een beetje de tijd te nemen. Niet te proberen om hem te overrulen of te dwingen iets te doen, maar hem te laten wennen aan het idee. Als hij bijvoorbeeld inderdaad geen stap wil verzetten, dan kun je soms ook gewoon wachten. (Ondertussen mag hij niet zomaar iets anders gaan doen, niet gaan eten.) En zelf lekker ontspannen blijven. Wel een beetje druk houden, maar het zeker niet groot maken en geen confrontatie uitlokken. En dan na een tijdje kun je het nog eens vragen, en een heel klein beetje meer, en dan krijg je, zeker bij meewerkende paarden, vaak de reactie dat ze toch wel meeveren. En 1 pas is genoeg. Dan meteen de druk laten vallen en belonen, en dan heb je elkaar vaak zo weer gevonden.

Dit kun je eerst ook aan de hand en de longe doen (met zadel) en wellicht een keertje met jou erop en je partner ernaast.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:37

Is dit de Draver Hennessey? Dat paard heeft in heel Europa gekoerst, in principe gingen zijn maatjes ook niet mee op wedstrijd denk ik ;) ... Huphup, beetje doorzetten :)

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 22:01

Kabayo schreef:
Je rijdt in de weide begrijp ik? Op gras?
Heb je hem blootsvoets of op ijzers?

De reden dat ik het vraag is omdat ik met mijn fries 2x gestart heb op gras blootsvoets, maar ze gleed steeds uit en zelfs bijna over de kop. Heel sneu. Ze durfde daarna helemaal niks meer uit angst om uit te glijden. Na kalkoenen of starten op zand ging het weer helemaal prima.


Ik rij op gras zonder ijzers. In het weiland stuitert hij de hele wei door en draaft en galoppeerd hij vaak echt bang is hij niet denk ik

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 22:02

ruitje schreef:
Is dit de Draver Hennessey? Dat paard heeft in heel Europa gekoerst, in principe gingen zijn maatjes ook niet mee op wedstrijd denk ik ;) ... Huphup, beetje doorzetten :)


Dat klopt helemaal. In de manege heeft hij er ook totaal geen problemen mee en doet hij alles braaf en zijn , zijn maatjes ook niet mee. Maar hij doet dit alleen thuis

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 22:05

Shadow0 schreef:
Ik zou het in eerste instantie niet te groot maken. Je geeft aan dat hij normaal gesproken heel erg meewerkend is, en ik heb het idee dat het hier voor zijn gevoel niet zomaar past.

En meestal helpt het dan om gewoon een beetje de tijd te nemen. Niet te proberen om hem te overrulen of te dwingen iets te doen, maar hem te laten wennen aan het idee. Als hij bijvoorbeeld inderdaad geen stap wil verzetten, dan kun je soms ook gewoon wachten. (Ondertussen mag hij niet zomaar iets anders gaan doen, niet gaan eten.) En zelf lekker ontspannen blijven. Wel een beetje druk houden, maar het zeker niet groot maken en geen confrontatie uitlokken. En dan na een tijdje kun je het nog eens vragen, en een heel klein beetje meer, en dan krijg je, zeker bij meewerkende paarden, vaak de reactie dat ze toch wel meeveren. En 1 pas is genoeg. Dan meteen de druk laten vallen en belonen, en dan heb je elkaar vaak zo weer gevonden.

Dit kun je eerst ook aan de hand en de longe doen (met zadel) en wellicht een keertje met jou erop en je partner ernaast.


We hebben hem ook zeker niet gedwongen. We hebben een poos gewoon stil gestaan met mij erop in de wei tot hij rustig werd met zijn hoofd en toen beloond en gekeken of hij een stap wilde doen en dan begon het weer en werd hij weer onrustig. We zijn zeker een half uur met hem bezig geweest en merendeel stil gestaan, gepraat en beloond

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 22:07

Sizzle schreef:
Wat is de voorgeschiedenis?
Dit klinkt als een paard dat eerder gewoon nooit alleen was met rijden. Logisch dat hij dan nerveus is.


Het is een draver. Hij heeft vorig jaar september of oktober nog gekoerst. Ik heb in december nog alleen in de manege gereden. En daarna ook een paar keer tijdens de lessen privéles gehad. Dat ging prima

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 22:08

dresjoepie schreef:
Kan de juf van de manege je niet thuis een paar x komen helpen met rijden?


Helaas niet. Ze geeft alleen bij de manege les. Ze heeft het al te druk met alle paarden en mensen die een beperking hebben helpen

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:41

appiesjappie schreef:
Sizzle schreef:
Wat is de voorgeschiedenis?
Dit klinkt als een paard dat eerder gewoon nooit alleen was met rijden. Logisch dat hij dan nerveus is.


Het is een draver. Hij heeft vorig jaar september of oktober nog gekoerst. Ik heb in december nog alleen in de manege gereden. En daarna ook een paar keer tijdens de lessen privéles gehad. Dat ging prima


In dat geval zou ik gewoon regelmatig even instructie bij jou thuis laten komen. Misschien mist er een stukje leiderschap van jouw kant.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:37

appiesjappie schreef:
dresjoepie schreef:
Kan de juf van de manege je niet thuis een paar x komen helpen met rijden?


Helaas niet. Ze geeft alleen bij de manege les. Ze heeft het al te druk met alle paarden en mensen die een beperking hebben helpen


Dat is jammer ik zou idd een andere instructie een paar x bij jou thuis laten komen om je op weg te helpen.In welke regio zit je? Misschien weet iemand een goede instructie bij jou in de buurt.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Paard wil niet rijden thuis , wel op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 06:44

Ik zal in iedergeval eens kijken of ik iemand kan vinden. Ik ga het eerst eens proberen met de Shetlanders in de wei ernaast kijken wat hij doet. Dan zijn ze in het zicht. De shetlanders waren zelf ook onrustig misschien dat hij daardoor ook onrustig werd