Paard met verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bob1976

Paard met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:13

Het paard wat ik rijd, heeft verlatingsangst. Tenminste, zo noem ik het maar.

Als hij alleen in de stal moet staan, kruipt hij bijna door z'n luik naar buiten, steigert en breekt eigenlijk de hele stal af.
In de wei kan hij ook niet alleen staan. Dan rent hij door het schrikdraad/hek heen.

Uiteraard is mijn doel hem niet of nauwelijks alleen te laten staan, maar in de zomer staan bijna alle paarden in de wei (hij ook), maar als ik hem dan een uurtje in de stal wil zetten als bijvoorbeeld de dierenarts komt, breekt hij de tent af. Soms ook als een paar stallen verderop nog paarden staan. Ook is hij snel gehecht aan een paardenvriendje en als deze dan de wei uit gaat (ook al staan er nog andere paarden) raakt hij echt in paniek. Je kan hem dan niet rustig krijgen met aaien/eten e.d.

Het gekke is dat hij wel alleen in de trailer kan, en op de wedstrijd staat hij dan ook rustig. Pas als hij er uit komt, wordt hij zenuwachtig als hij andere paarden ziet weglopen.

Het paard is 14 jaar en heeft het altijd wel gehad. Heeft iemand tips om hem gerust te stellen / of te leren alleen te zijn?

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:19

Ik lees even mee, hier zelfde probleem met onze pony. Sinds ze samen met paard thuis staat, wil ze niet meer alleen in de box of wei.
Als ik de fries eerst buiten zet, begint ze meteen met het verbouwen van haar box. Alleen in de wei laten om de ander te rijden gaat niet,
ze rent ook dwars door alles heen.
Echter ze wil ook niet meer op de trailer, roept steeds naar haar vriendin. Hiervoor stond ze in pensionstal, met meer paarden, en ook met meer in de wei, toen nooit problemen, ook niet als we haar alleen uit de wei haalden om te gaan rijden.

Cheveyo

Re: Paard met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:22

Hier ook zo eentje. Maar mijne kan ook op wedstrijd niet alleen achterblijven in de trailer. Het is niet anders, we gaan wel veel met hem weg om zo veel mogelijk er aan te wennen. Is al veel beter dan voorheen maar toch, het blijft een rode draad door alles wat ik met hem doe.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:10

Pfoe, nou gelukkig is die van me zus niet ZO erg, hij wordt ontzettend onrustig als hij alleen op stal staat, HELEMAAL als er een ander paard langs komt gelopen dan wil meneer mee..
Dus ik lees ook even mee ;)

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:45

Mijn [paard heeft hier ook last van maar als ze in het land staat en je haalt de rest weg kijkt ze niet op of om maar als ze op stal staat breekt ze de boel al af als alle paarden op stal staan maar er iemand langsloopt. Ze is zelfs al een paar keer met dr hoofd door het dak gesteigerd. Op de trailer heeft ze ook nergens last van. Kan je ook de ander naast haar weg halen en haar zo uren laten staan. Ik lees ook even mee.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:10

mijn paard heeft het ook, komt waarschijnlijk bij die van mij omdat die te lang alleen heeft gestaan en bijna geen aandacht heeft gehad!.. hij breekt niet de tent af maar wel aan het hinneken enzo, ik denk dat als ik hem in de wei(alleen) zou zetten dan rent die ook door het hek!
ik heb wel dat het minder is geworden het gehinnik, maar na ong. een jaar is het nog niet over.
ik denk toch dat het beste is als je weet wie zijn maatje is , en die 2 dan samen in de stallen te zetten dat dat paard niet meer alleen staat.
en ook nog even niet langer dan 1/2 uurtjes gaan rijden(als het paard dan wel alleen staat in de stallen). dan word het nog erger denk ik..!
kun je wel alleen met hem in de bak rijden? ik kan dat ook niet bij die van mij. dus dat is ook een groot nadeel, moet altijd met een vriendin zijn om 1 van mijn paarden te kunnen berijden(dan rijd een vriendin op die ander )

mijn eigen paardje heeft ook echt als ik ga rijden met mijn andere paard dat hij de hals heel erg gaat opzetten.. waarom? geen idee.

mischien heeft dat paard ook vroeger nare ervaringen gehad met alleen zijn?

ik blijf dit even volgen.. dan helpt het mij mischien ook.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:11

Ik kan nog wel rijden met de fries, en pony in de box laten. Ze hinnikt dan wel eerst heel veel, en wil ook nog wel eens tegen de box trappen, maar de rijbak is vlak bij de stal, en meestal hoor ik wel dat ze wat rustiger wordt. Ik doe wel de halve deur dicht, ben doodsbang dat ze erover heen wil springen.
Andersom is trouwens ook onrust: de pony rijden betekend dat de fries die hele tijd rondjes in haar box draait.
Ook die gaat als ik haar in de wei laat, gallopperen, dus dat is ook geen oplossing.
Als het langer duurt gaat ze toch wel hooi eten en kalmeert wat, dus ik denk dat het toch een kwestie van wennen en doorzetten is?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:19

Ik heb 2 paarden, en ze doen het beide :( Mijn jongste paard heeft van geboorte tot ze bij mij kwam in de kudde gelopen. Als ze daar even alleen binnen moest staan brak ze boel ook af. Ook als er een aantal boxen verder op wel paarden stonden. Ook mijn oudste paard komt uit de kudde. Ze staan nu met zn tweeen. Dit gaat prima, maar zet ze altijd tegelijk binnen en buiten. Alleen als ik 1 ga rijden is het lastig. De jongste gaat rennen door het land en hinniken. Op het land is ze wel rustiger als in de box. Maar de oudste begint te ijsberen voor het hek.. Erg slecht vooor paard en wei!!
Ben alleen zelf bang dat er niks aan te doen is :( Heb al eens gedacht aan een shetje als 3e er bij, dan is er nooit iemand alleen :P

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:29

Ik heb 2 paarden, dus als ik ga rijden op de ene of iets anders ga doen dan moet de andere ook alleen blijven.
Mijn merrie is nu 6 jaar en toen ik haar kreeg was ze 4, eerst was ze ook niet gewend om alleen te zijn als ik met mijn andere paard (ruin)ging rijden. Ook op wedstrijd op de trailer was ze dan erg onrustig, steeds hinniken en op stal probeert ze dan ook te steigeren en bokken.
Ik deed dus iedere keer als de merrie alleen op stal moest blijven de radio aan, en wat hooi geven, zodat ze toch het idee had dat ze niet alleen was. Op wedstrijd dan zorg ik ook dat ze een zak hooi krijgt als ze alleen achter op de trailer moet blijven. Ze wordt steeds rustiger gelukkig.
Ook kan ik haar tegenwoordig wel alleen in de wei zetten als de andere weg is, goede stroom op het draad en in het begin wel in de gaten houden natuurlijk.
Ze heeft denk ik toch het idee van oh als de andere weggaat komt hij straks wel weer terug. Het kan dat de merrie de eerste 5 minuten nog wat onrustig blijft maar daarna kalmeert, terwijl het eerst wel uren duurde voordat ze moe wordt en kalmeerde.

Mijn advies is dus als het paard alleen op stal blijft een radio aanzetten, wat afleiding geven doormede van hooi te geven.En zo steeds verder uitbouwen om als ze op stal rustiger wordt dan pas in de wei te zetten.
Ze zullen het toch een keer moeten leren lijkt me.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:01

Dat dacht ik dus ook :( Maar de oudste is inmiddels 16, en die ziet geen hooi of gras staan als ze alleen is. Radio staat bij ons altijd aan. De jongste is 11 en nu al 5 jaar bij mij. Die pikt zo nu en dan nog wel een spriet gras of een hap hooi mee. Maar rustiger word ze niet echt..

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:10

Hoe is je paard met alleen (zonder paard om zich heen) poetsen, rijden en longeren?

Mijn paard heeft het ook. Hij staat nu 5 jaar samen met een mini shetlander in stal, al bij de vorige eigenaar. Het probleem was dat hij echt gek werd als de shet uit stal was.
Ik heb de shet steeds langer bij hem weg gelaten. Hij werd gek in stal, maar ik liet hem z'n gang gaan. Geen aandacht aan schenken. We zijn nu een paar maanden verder en als ik de shet bij hem weg haal, blijft hij rustig staan. Als we dan weer aan komen lopen kijkt 'ie wel, soms roept ie even. Maar het is niet meer schoppen tegen de staldeur, steigeren in stal, dóór de deur heen willen etc etc

Ik denk daarom dat het een kwestie is van wennen, wennen en nog is wennen. Laat hem maar zien dat 'ie er niks mee bereikt om zo gek te doen. En als hij alleen op stal staat inderdaad de radio aan, genoeg hooi en hem vooral niet uit stal halen als hij erg onrustig is. En ook geen aandacht eraan schenken.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:31

Ik kan wel alleen rijden. Ook buiten. Maar hij wordt dan wel weer zenuwachtig als hij andere paarden ziet. Maar over het algemeen is het tijdens het rijden wel handelbaar. Dat is anders als hij in de stal/wei alleen is. Radio, brokken, hooi. NIETS kan hem tot bedaren brengen. En laten wennen is erg lastig, want hij beschadigd zichzelf. Hij probeert letterlijk over de wand te klimmen. Vandaag zette ik hem op stal, en er stonden wel andere paarden. Alleen de box naast hem was leeg. Zelfs dan raakt hij in paniek.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:25

heel lastig probleem en dit zal je ook zorgvuldig moeten gaan opbouwen.
Doe je wel is grondwerk met je paard ?
Probeer hem erg goed aan het grondwerk te krijgen en bouw elke dag op om tenslotte uit het zicht van andere paarden te kunnen komen.
Dit vergt veel tijd en nog veel meer geduld, maar is de enige manier. ;)

De 1e paar x zal je waarschijnlijk niet eens het erf af moeten gaan, maar net de box of wei uit.
En erop letten dat, als je terug loopt, hij ook netjes bij je blijft ( zijn hoofd ten hoogte van jouw schouder)

na een aantal dagen is wat passen van het erf af en gaat dat allemaal goed, dan is uit zicht.

Zet hem ook is in een box waar hij totaal geen kwaad kan, zichzelf niet kan bezeren en laat hem is even staan.
Ik weet het, je kan hooi en lekkers neergooien, dat ziet ie niet eens.... ;) moet je ook niet doen.
Je gaat pas weer naar hem terug als hij even rustig staat. Al is dat maar 1 minuut.
De beloning is dan weer dat hij de wei in mag, bij zn vriendjes.

veel succes en vooral geduld!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:40

TS heeft geen problemen om met het paard alleen ergens heen te gaan. Het gaat puur om het gedeelte in het land en in de box alleen..
En je zegt ook al staat hij MAAR 1 minuut rusitg dan al belonen. Als het paard van TS net zo is als die van mij mag je al blij zijn met 2 seconden rustig staan...

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:42

Monster_tos schreef:
TS heeft geen problemen om met het paard alleen ergens heen te gaan. Het gaat puur om het gedeelte in het land en in de box alleen..
En je zegt ook al staat hij MAAR 1 minuut rusitg dan al belonen. Als het paard van TS net zo is als die van mij mag je al blij zijn met 2 seconden rustig staan...

bij wijze van spreken,.... ok, 2 seconden dan ;)
Ik begreep er ook uit dat ze wel alleen weg kan, maar heb het over een "trainingsmaniertje"die je op die manier kan uitbreiden.
Dus uit de wei halen en in de box zetten, ik denk dat dat wandelingetje op zich ook al spannend genoeg is.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:46

die van mij heeft daar ook last van, het was gewoon neurotisch gedrag.
Ik heb hem sinds een aantal weken aan de stressmix en ik moet zeggen ik heb weer een heel nieuw paard. Hij kan nu weer rustig stil staan als hij alleen is. Het is natuurlijk niet helemaal weg maar hij is een stuk rustiger.
Het is stressmix van exellent geloof ik.
wat een uitvinding!

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:55

Wat zit er dan prcies in de stressmix waardoor ze rustig worden?
( Valium?? :D )
Ik zie op internet ook wel eens van die supplementen die dit beloven, ben altijd
een beetje "achterdochtig" met dat soort dingen, maar als het echt helpt is het misschien het proberen waard.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:25

Magnesium en Tryptofaan, is geen doping ofzo (voor eventuele wedstrijden)

Dit werkt echt super goed.
Mijn paard is echt zo onrustig als hij alleen is. Kon bijna niet poetsen en opzadel, wassen vlechten etc.
Hij staat alleen maar heen en weer te "wiebelen" hij heeft wel 10 halsters + touwen kapot getrokken en is dan kleddernat van het zweet.
Hij krijgt het nu 3 weken maar binnen een week ging het al veel beter.
Ik heb hem in een uur kunnen wassen en vlechten terwijl ik daar voorheen minstens 3 uur overdeed en we beide erg gefrustreerd waren.
Hij heeft normaliter de rust ook niet om zijn brok op te eten omdat hij alleen is, nu kan hij dat wel weer.
Ik heb het gekocht nav een tip en het bevalt me echt ontzettend goed. Ik heb er gewoon een nieuw paard door gekregen en voor hem is het ook een stuk rustiger!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:50

@Adin: haal je dat van een bepaald merk?

En wordt hij daar ook rustiger van tijdens het rijden? Want dat is niet de bedoeling..haha.. Als hij tijdens het rijden rustiger wordt, valt hij om... haha
Het gaat echt alleen om de momenten dat hij alleen is op stal en in de wei. Zodra ik met hem wandel of rijd, heb ik geen problemen meer. (hoogstens een keer hinniken).

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:36

hij wordt er verder niet rustiger van.
het is een groen emmertje, volgens mij van Excellent oid. Kan straks (vanavond) nog even kijken maar weet het bijna zeker./
Heet ook stress mix.
Ik ken dus meerdere paarden die er erg veel baat bij hebben en ze eten het ook makkelijk want het smaakt zoet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:12

Sommige paarden leer je dit nooit, is mijn ervaring. Of dat voortkomt uit onzekerheid, weet ik eigenlijk niet. Mijn oudste merrie (nu 11) had het als veulen al en nu nog. In de loop der jaren is het wel minder geworden, maar over gaat het nooit. Alleen op concours gaat idd prima en inmiddels is ze ook relaxt op het wedstrijdterrein. Maar thuis zadel ik haar op voor het hek als alle paarden in de wei lopen. Na het werk kan ik haar wel gewoon in de stal afzadelen en afspoelen. Dat is namelijk leuk, krijgt ze muesli. Ze leggen de link tussen werk en heel plezierig snel. Ik heb 't maar geaccepteerd en pas me aan. Supplementen hielpen bij haar helemaal niks. Ze zit goed in haar vel, is evenwichtig, maar kan slecht alleen zijn. Is er voor jou een mogelijkheid om bijv. buiten op te zadelen en een paar aanpassingen door te voeren? Bij mijn paard werkte dat heel positief.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:28

@marion71: ik kan er op zich wel mee leven, ik moet er gewoon altijd rekening mee houden. En soms ook mijn stalgenoten. Ze kunnen immers niet zomaar hun paard uit de wei halen als de mijne alleen achterblijft... En soms moet ik 'm inderdaad op een ander plekje opzadelen. Hij is ook nog eens enorm groot, dus je moet oppassen voor je tenen (en de rest) als hij onrustig is!