Ervaring met thuis laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Ervaring met thuis laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:28

Graag even de discussie over slachten vs spuitje elders voeren, daar zijn topics genoeg voor.

Ik heb wel eens gelezen dat het mogelijk is om je paard thuis door de slager te laten schieten, en dan dus door Rendac te laten ophalen. Wie heeft hier ervaring mee en kan me er meer over vertellen?

mag evt per PB.

griebels

Re: Ervaring met thuis laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:30

Volgens mij kan dat alleen als de slager hem daarna ook mee mag nemen...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:30

Volgens mij mag dat niet meer in nederland, thuis laten schieten (??)

edit: zou er ook niet voor kiezen, heb 1x een paard gezien dat (door een gebroken been) werd geschoten door de DA en daarna werd opgehaald door een noodslachter (niet door de rendac, want die rijden op afspraak en kunnen niet "even langsrijden" ), de halsslagader wordt dan doorgesneden...geeft heel veel bloed en is toch erg vervelend/luguber om te zien (bloed/naschokken etc.) Dit is al veel jaren geleden. Er is nu een wet die zegt dat slachten alleen in een slachthuis/noodslachthuis mag plaatsvinden.
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 28-03-07 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:32

@griebels, dat zou ik raar vinden. Het maakt me niets uit om de kosten zelf te betalen, daar gaat het niet om.

@Lise, hoe weet je dat?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:34

volgens mij mag het wel als paard niet vervoerd kan en mag worden met mkz e.d werd bij kennissen ook paard geschoten
en bij gebroken benen e.d

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:35

ik denk dat je het beste even je DA moet vragen of ze nog paarden mogen schieten, of dat ze alleen maar mogen spuiten...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:36

Bedenk wel dat thuis schieten, is een losse ruimte, niet erg prettig is om te zien. Ik weet niet precies waardoor het komt, maar als een paard los staat tijdens het schot (dus niet in een kleine box zoals bij het slachthuis) dan kan het paard direct na het schot zo'n 50 cm omhoog schieten. (ik heb een foto gemaakt door een DA gezien van een paard dat in een losse ruimte geschoten werd, hij kwam echt 50 cm van de grond af, met 4 benen dus...). Het paard is op dat moment natuurlijk al dood, en waarschijnlijk komt het door een grote spierspanning die ineens ontstaat, maar het blijft geen prettig gezicht... ik zal de foto alleen al nooit vergeten... laat staat irl...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:37

Ze mogen alleen in geval van een noodslachting 'thuis' schieten.

Als je de DA laat komen dan wordt je paard 'afgespoten'. Ik heb er ervaring mee, niet met mijn eigen paard overigens. Ik stuur je straks een pb (als ik meer tijd heb).

EDIT: Sorry, ik lees nu pas dat je over spuiten geen info vraagt...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 28-03-07 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:38

Ik ben me ook nog aan het orienteren, besluit is nog niet aan de orde en ook zeker niet genomen. Dus alle info is welkom.

@angela, dat wist ik niet. Anderzijds lijkt het me ook akelig om je paard te zien vallen als hij een spuitje krijgt van de DA.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:39

Lielle, ik kan je helaas geen antwoord op je vraag geven, heb er geen ervaring mee.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen, nu en in de toekomst.

o oke, ik zie nu dt het besluit nog niet genomen is, maar toch al dapper dat je je aan het orienteren bent. Ook dan wens ik je veel sterkte hiermee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:43

Lielle schreef:
Ik ben me ook nog aan het orienteren, besluit is nog niet aan de orde en ook zeker niet genomen. Dus alle info is welkom.

@angela, dat wist ik niet. Anderzijds lijkt het me ook akelig om je paard te zien vallen als hij een spuitje krijgt van de DA.

Je kunt vragen om een langzaamwerkende verdoving, in de meeste gevallen gaat je paard dan uit zichzelf liggen (eventueel met een beetje hulp). Daarna zwaar verdoven, en dan pas het dodelijke spuitje. Dit gaat dan meestal zonder "het gevecht". Wel iets duurder, maar het bespaart je hopelijk een vechtend paard.

Als het paard al ligt als het geschoten wordt, komt het trouwens ook niet meer omhoog, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Eerst verdoven zodat je paard gaat liggen, en dan een schot (en dus ook geen gevecht). (als de DA daaraan wilt meewerken)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:44

Ir111 schreef:
Ze mogen alleen in geval van een noodslachting 'thuis' schieten.

Als je de DA laat komen dan wordt je paard 'afgespoten'. Ik heb er ervaring mee, niet met mijn eigen paard overigens. Ik stuur je straks een pb (als ik meer tijd heb).

EDIT: Sorry, ik lees nu pas dat je over spuiten geen info vraagt...

Inderdaad maar hoe het weer allemaal zat weet ik niet meer, maar ik heb even gezocht voor meer informatie. Maar vind alleen zelfslachtingen en dat is niet wat ts zoekt denk ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:47

Info over een spuitje is ook zeker welkom, ik ben me gewoon aan het orienteren.

Angela, ik ken idd de 'drietrap' constructie van het spuitje, maar ze moeten dus idd wel gaan liggen/vallen. Geld is touwens geen factor in de keuze, hij loopt al 5 jaar de wei versieren en dat was ook niet gratis.

Iedereen alvast bedankt voor het meeleven, het is iig nog absoluut niet definitief en hij heeft ons al vaker verrast Haha!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:48

Heb helaas ervaring met spuiten door dierenarts en slager.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder zou kiezen voor een slager dan het afspuiten door een dierenarts.

Ik heb het meegemaakt dat een paard met een probleem in zijn rug (achterhand werkte niet meer mee) afgemaakt moest worden. Hij had een verdoving gekregen waar zelfs een olifant direct van omver zou vallen en het paard was nog aan het vechten om overeind te komen. Met 3 volwassen mannen hebben ze geprobeerd hem op de grond te houden..... absoluut niet fijn om te zien.

Maar goed daar moet iedereen zijn of haar eigen keus in maken. Licht aan je zelf, aan het paard en aan de mogelijkheden die je zelf hebt.

@lielle. Wat jij zou willen is volgens mij wel mogelijk. Ik heb je een PB gestuurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:50

Ik heb het gezien en gereageerd Lovers

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:53

Je mag nog steeds thuis slachten !!!!

Dit wordt ook aangegeven in het topic over de excursie naar Nijkerk. Jan van Veen komt wel degelijk bij mensen thuis paarden schieten.

Hiervoor maak je een afspraak.
Hij komt met de trailer en hulp om te laden erna.
Hij schiet het liefst op weiland. Bloed loopt beter weg op gras dan op zand.
Hij schiet het paard, en neemt het dan mee in de trailer.
Of je laat het door de rendac ophalen. Dit mag dus allebei.

Je hebt wel een verklaring van de DA nodig om hem thuis te laten schieten. Dit is gewoon te regelen.

Ik weet dit zeker. We hebben het gevraagd aan Jan tijdens de excursie en hij heeft een verhaal verteld hierover aan de groep.
Hij is erg netjes en de mensen mogen het zo gek maken als ze zelf willen wat betreft afscheid nemen. Hij respecteert alles.

Je kunt hem hiervoor altijd bellen!!!
Zijn nummer (06 ook) kan ik per pb geven aan je.

Schieten op de plek waar je paard woont en leeft lijkt me zelf overigens de allerbeste manier om je paard te laten gaan....
Zelf ben ik voor slachten en niet voor inslapen, en dan nog het transport en het slachthuis hem kunnen besparen als je zou willen is natuurlijk ideaal.

Succes, en PB mag altijd!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:57

OK dan! Camino! Nijkerk is voor ons wat ver weg, maar ik neem aan dat dat evt wel te reglen valt.

En ik waardeer de reacties hier echt enorm!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:13

Ik wil zelf altijd graag op de hoogte blijven van alle opties, dus ik zou het fijn vinden als zoveel mogelijk mensen in dit topic willen reageren, of ook een pb aan mij willen sturen. Ik heb namelijk een 30 jarige merrie, en het houdt een keertje op. Op dit moment ziet ze eruit alsof ze nog 10 jaar meekan, maar ik wil graag op de hoogte zijn voordat er beslissingen genomen moeten worden Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:15

Waarom moet er eigelijk uitgebloed worden? Kan je de optie niet nemen van geen verwerking bij thuis slachtingen. Lijkt me leuker voor de eigenaars

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:20

Volgens het protocol noodslachtingen dat ik ergens heb gelezen hoeft je paard niet uitgebloed te worden als hij niet voor menselijke consumptie bedoeld is, maar wordt opgehaald door rendac.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:37

_angela_ schreef:
Bedenk wel dat thuis schieten, is een losse ruimte, niet erg prettig is om te zien. Ik weet niet precies waardoor het komt, maar als een paard los staat tijdens het schot (dus niet in een kleine box zoals bij het slachthuis) dan kan het paard direct na het schot zo'n 50 cm omhoog schieten. (ik heb een foto gemaakt door een DA gezien van een paard dat in een losse ruimte geschoten werd, hij kwam echt 50 cm van de grond af, met 4 benen dus...). Het paard is op dat moment natuurlijk al dood, en waarschijnlijk komt het door een grote spierspanning die ineens ontstaat, maar het blijft geen prettig gezicht... ik zal de foto alleen al nooit vergeten... laat staat irl...

Ik ben een keer meegegaan met een vriendin om haar paard te laten slachten. Zij had vervoer nodig en ik wilde zien hoe het in zijn werk ging, omdat ik een oudere merrie heb en ik ook alle opties wil afwegen tegen elkaar.
Aangezien ik het afspuiten door de DA al een paar keer gezien heb (nog niet bij eigen gelukkig) en dit niet als prettig heb ervaren, wilde ik het slachten ook zelf zien en meemaken.
Mijn vriendin had een afspraak gemaakt bij een kleiner slachthuis, zodat haar pony niet zou hoeven wachten. We kwamen aan, zijn naar binnen gelopen en de slachter kwam er gelijk aan. Hij heeft ons verteld wat er ging gebeuren en toen konden we de pony ophalen. Mijn vriendin heeft haar pony uitgeladen, is naar het slacht gedeelte gelopen (alles was schoon en fris, dus de pony liep rustig mee). daar aangekomen vroeg de slachter of hij mocht schieten (of ze voldoende afscheid had genomen). hij nam het halstertouw over en schoot, dus ook in een losse ruimte! Bij de pony vielen haar benen gelijk onder haar weg en lag ze. Toen hebben ze haar het halster afgedaan, en leeg laten bloeden. Ze heeft in totaal nog 2x nageschokt, maar het ging echt supersnel en erg vriendelijk.
Ik heb iig besloten dat dit de manier wordt voor mijn paarden! (als dat mogelijk is)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:40

Donja schreef:
_angela_ schreef:

Ik ben een keer meegegaan met een vriendin om haar paard te laten slachten. Zij had vervoer nodig en ik wilde zien hoe het in zijn werk ging, omdat ik een oudere merrie heb en ik ook alle opties wil afwegen tegen elkaar.
Aangezien ik het afspuiten door de DA al een paar keer gezien heb (nog niet bij eigen gelukkig) en dit niet als prettig heb ervaren, wilde ik het slachten ook zelf zien en meemaken.
Mijn vriendin had een afspraak gemaakt bij een kleiner slachthuis, zodat haar pony niet zou hoeven wachten. We kwamen aan, zijn naar binnen gelopen en de slachter kwam er gelijk aan. Hij heeft ons verteld wat er ging gebeuren en toen konden we de pony ophalen. Mijn vriendin heeft haar pony uitgeladen, is naar het slacht gedeelte gelopen (alles was schoon en fris, dus de pony liep rustig mee). daar aangekomen vroeg de slachter of hij mocht schieten (of ze voldoende afscheid had genomen). hij nam het halstertouw over en schoot, dus ook in een losse ruimte! Bij de pony vielen haar benen gelijk onder haar weg en lag ze. Toen hebben ze haar het halster afgedaan, en leeg laten bloeden. Ze heeft in totaal nog 2x nageschokt, maar het ging echt supersnel en erg vriendelijk.
Ik heb iig besloten dat dit de manier wordt voor mijn paarden! (als dat mogelijk is)

het gebeurt ook zeker niet altijd, maar het KAN wel. En daar moet je dus wel op voorbereid zijn. Het is net als met het laten inslapen. Het KAN zijn dat het paard gaat vechten, maar het gebeurt gelukkig ook heel vaak niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:43

Inderdaad, ik heb al veel paarden door werk bij de dierenarts zien gaan en heb dit nog niet meegemaakt Lachen
Het kan inderdaad gebeuren, en dan is het niet leuk.

Lielle dank je voor de informatie. Een erg moeilijke keus is het

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:47

Ikzelf zou het antwoord op je vraag niet weten ...
Wel zou ik ook even mee willen lezen !

Een paar jaar geleden fietste ik langs de Dierenkliniek ,
Daar kwamen ze net een paard ophalen .
Zo nieuwsgierig als ik was moest ik natuurlijk kijken ,
Had ik beter niet kunnen doen Bloos
Het paard had een spuit gehad bij de DA ,
Was daarna in een aanhangwagen gelegd !
Ze kwamen het dier met zo´n grijper ophalen ,
Het arme beest kwam eerst met zijn neus tegen de aanhanger [toen hij op werd getild]
Daarna door een paar takken van een grote boom , inmiddels lag overal bloed ..
Om vervolgens in een open vrachtwagen gepl**rt te worden !!
Sorry , maar zo zag ik het ..Was echt zo sneu .

Ikzelf zou echt niet weten wat ik doe als het zover is , echt moeilijk...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:48

ElCamino, wat een goed verhaal! Dat maakt het thuis slachten (waar ik ook over nadenk) wel een top oplossing (voor zover iets 'top' te noemen met zo'n besluit, maar okee).

Overigens.. bloed op het land, blijft dat lang 'hangen'?