Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:Ik ben me ook nog aan het orienteren, besluit is nog niet aan de orde en ook zeker niet genomen. Dus alle info is welkom.
@angela, dat wist ik niet. Anderzijds lijkt het me ook akelig om je paard te zien vallen als hij een spuitje krijgt van de DA.
Ir111 schreef:Ze mogen alleen in geval van een noodslachting 'thuis' schieten.
Als je de DA laat komen dan wordt je paard 'afgespoten'. Ik heb er ervaring mee, niet met mijn eigen paard overigens. Ik stuur je straks een pb (als ik meer tijd heb).
EDIT: Sorry, ik lees nu pas dat je over spuiten geen info vraagt...
_angela_ schreef:Bedenk wel dat thuis schieten, is een losse ruimte, niet erg prettig is om te zien. Ik weet niet precies waardoor het komt, maar als een paard los staat tijdens het schot (dus niet in een kleine box zoals bij het slachthuis) dan kan het paard direct na het schot zo'n 50 cm omhoog schieten. (ik heb een foto gemaakt door een DA gezien van een paard dat in een losse ruimte geschoten werd, hij kwam echt 50 cm van de grond af, met 4 benen dus...). Het paard is op dat moment natuurlijk al dood, en waarschijnlijk komt het door een grote spierspanning die ineens ontstaat, maar het blijft geen prettig gezicht... ik zal de foto alleen al nooit vergeten... laat staat irl...
Donja schreef:_angela_ schreef:Bedenk wel dat thuis schieten, is een losse ruimte, niet erg prettig is om te zien. Ik weet niet precies waardoor het komt, maar als een paard los staat tijdens het schot (dus niet in een kleine box zoals bij het slachthuis) dan kan het paard direct na het schot zo'n 50 cm omhoog schieten. (ik heb een foto gemaakt door een DA gezien van een paard dat in een losse ruimte geschoten werd, hij kwam echt 50 cm van de grond af, met 4 benen dus...). Het paard is op dat moment natuurlijk al dood, en waarschijnlijk komt het door een grote spierspanning die ineens ontstaat, maar het blijft geen prettig gezicht... ik zal de foto alleen al nooit vergeten... laat staat irl...
Ik ben een keer meegegaan met een vriendin om haar paard te laten slachten. Zij had vervoer nodig en ik wilde zien hoe het in zijn werk ging, omdat ik een oudere merrie heb en ik ook alle opties wil afwegen tegen elkaar.
Aangezien ik het afspuiten door de DA al een paar keer gezien heb (nog niet bij eigen gelukkig) en dit niet als prettig heb ervaren, wilde ik het slachten ook zelf zien en meemaken.
Mijn vriendin had een afspraak gemaakt bij een kleiner slachthuis, zodat haar pony niet zou hoeven wachten. We kwamen aan, zijn naar binnen gelopen en de slachter kwam er gelijk aan. Hij heeft ons verteld wat er ging gebeuren en toen konden we de pony ophalen. Mijn vriendin heeft haar pony uitgeladen, is naar het slacht gedeelte gelopen (alles was schoon en fris, dus de pony liep rustig mee). daar aangekomen vroeg de slachter of hij mocht schieten (of ze voldoende afscheid had genomen). hij nam het halstertouw over en schoot, dus ook in een losse ruimte! Bij de pony vielen haar benen gelijk onder haar weg en lag ze. Toen hebben ze haar het halster afgedaan, en leeg laten bloeden. Ze heeft in totaal nog 2x nageschokt, maar het ging echt supersnel en erg vriendelijk.
Ik heb iig besloten dat dit de manier wordt voor mijn paarden! (als dat mogelijk is)