trailer UIT laden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

trailer UIT laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:27

Mijn 3 jarige merrie gaat prima de trailer OP, maar er vervolgens niet meer vanaf. Ben heel erg veel bezig met grondwerken ( voornamelijk aan de kaptoom ). Heb het nu verder niet meer geoefend, de laatste keer hebben we na een hele tijd toch maar het middenschot eruit gehaald en haar omgedraaid. Dan gaat het prima. Probleem is dus dat ze het eng vind om achterwaarts de klep af te moeten. Wil nu met haar gaan oefenen in de bak en dan zowel voor- als achterwaarts over een zeil of iets dergelijks.
Maar heeft iemand misschien nog andere tips? Om dit te kunnen oefenen?

Def

Re: trailer UIT laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:30

Mijn 4 jarige merrie vindt dit soms ook nog moeilijk, zeker als ze eruit moet op bv. een wedstrijd met veel rumoer.
Omdat het een vrij dominante dame is, heb ik echt echt echt heel goed geoefend altijd al met haar op terug en op lichaamshouding naar achter te gaan.

Hier heb ik dan dus heel veel aan. Ook helpt het bij haar als iemand die zij kent aan de achterkant tegen haar praat en even een hand op haar kont legt.

En geduld hebben he...
En je kan thuis natuurlijk ook gaan oefenen. Vraag of iemand de trailer achter zn auto wil doen en maar in en uit gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:36

Grondwerk is inderdaad ideaal. Zorg eerst dat ze op een lichte hulp netjes recht (!!) achteruit gaat. Vervolgens kan je haar tussen 2 hindernissen inzetten en daartussen achterwaarts laten gaan. Hindernissen op zijn hoogst en dan dekens erover en dan maar weer achterwaarts.
Zorg dat elke stap vol vertrouwen gebeurt en dat je pas verder gaat als het echt helemaal lukt.

Persoonlijk denk ik dat achterwaarts over plastic weinig uit zal maken. De ondergrond doet haar immers niets, anders zou ze er ook niet op willen. Het probleem ligt hem denk ik in het feit dat ze niet kan zien waar ze heen gaat. Recht achter zich kan een paard namelijk niks zien, en aan de zijkant blokkeren de zijkanten van de trailer het zicht. In wezen moet ze dus blind op jou vertrouwen dat het kan, en dat zal je moeten gaan oefenen.

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:39

Een van onze paarden heeft zich een keer bezeerd en vindt het daarom wat eng. Ze gaat dan stormen.
Gelukkig is ze te overtuigen met een fikse wortel, net even iets te ver naar achteren gehouden. Zo doet ze steeds een stapje terug.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:41

wil sowieso thuis oefenen want mevrouw is nog niet eens beleerd dus ze hoeft ook nergens heen Lachen

Achterwaarts op lichaamshouding oefenen we dus ook al heel veel en dat gaat allemaal prima. ( Al zijn we er nog lang niet hoor, ze heeft lang nog niet altijd genoeg respect voor me, heb haar ongeveer een half jaartje nu )
Heb alleen zelf geen trailer, dat is wel minder.. Kan wel vragen of ik de trailer van een vriendin een keer kan lenen, die staat wel niet bij ons op stal, maar het is een optie.
Maar wat nou als ik dan in die trailer sta en ik krijg haar er echt niet meer uit? Wil niet dat ze leert dat ze steeds maar om kan draaien als ze maar gewoon lang genoeg weigert achteruit te gaan. Daarom wilde ik dus eerst aan de hand oefenen en achterwaarts op 'enge' dingen.
En geduld is er hoor, we hebben alle tijd Lachen

@ lalidan, misschien wel niet inderdaad, met plastic, maar ze weigerde pas op het moment dat ze ineens op de klep stond. De rest ging nog wel. Maar denk dat je wel eens gelijk kan hebben, dat het meer is dat ze niet kan zien waar ze heen gaat.
De hindernissen ga ik idd ook proberen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:26

SuperSmurf schreef:
misschien wel niet inderdaad, met plastic, maar ze weigerde pas op het moment dat ze ineens op de klep stond

Op zich ook heel logisch. Ineens klinkt het anders, terwijl ze niet kan zien wat er verandert. In dat geval zou het inderdaad weer wel kunnen helpen door ook zeil achter haar neer te leggen, zodat ze ook leert dat ze je kan vertrouwen ookal verandert er iets. Nu begrijp ik waarom je met plastic wou oefenen, en klinkt het ineens wel logisch! Clown

Ikzelf zou er trouwens niet de voorkeur aan geven om dit in de trailer te oefenen. Probleem is namelijk dat als ze het wél doet en ze stapt per ongeluk (doordat ze toch even schrikt ofzo) net naast de klep, ze meteen weer een slechte ervaring heeft..... En ze het waarschijnlijk helemaal niet meer wil doen.
Daarom zou ik dus tussen 2 hindernissen met dekens erover oefenen.
Voor wat betreft als ze in de trailer staat en ze wil er niet uit: Hééééél veel geduld hebben. Gewoon consequent achterwaarts blijven vragen, niet te veel druk erop zetten en gewoon min of meer afwachten. Uiteindelijk zal ze echt wel gaan.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:32

Eindelijk ben ik niet de enige! Haha!

Nou onze merrie ( en het veulen nog erger, maar die hoeft nooit de trailer op) durft er dus niet achteruit af. Ik weet nog dat we een jaar geleden met de trailer weg waren gegaan, en toen was er geen probleem. Maar sinds ene maand of 5 ga ik soms naar clinics en binnenkort heb ik ook weer wat. Maar ze durft dus niet achter uit. Je moet echt heel veelduwen ( en ze zijn sterk) en dan gaat ze een pas achteruit. En net todat ze bijna met haar achtervoet op de klep staat, en dan loopt ze naar voren.
Maar als ze eenmaal op de klep staat dan loopt ze er ook meestal gelijk vanaf Lachen
Maar ik doen het nu gewoon met geduld (behalve als we op het terein zelf zijn, want dan hebben we daar geen tijd voor, dus dan mag ze gewoon omdraaien Bloos)

Maar wel heel vervelend, want sommige mensen staan heel lang in te laden, nou wij hebben dat dus met uitladen Clown

Inladen is overigens geen probleem.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:39

@ Arans, precies! Dat heb ik dus exact hetzelfde. Ze gaat achterwaarts, wel op heel veel druk en gaat vervolgens als een speer voorwaarts als ze de klep voelt. ( En vergeet dan even dat ik daar sta helaas ) Ik zei ook al; t respect is er nog niet genoeg, daar werken we aan. Maar ook het vertrouwen is nog niet voldoende dat ze achetrwaarts durft te gaan. Trailer óp is geen probleem.

@ Lalidan; dat bedoelde ik dus inderdaad. Maar het zal waarschijnlijk de combi zijn. De klep gaat natuurlijk ook ineens schuin naar beneden, ze ziet het niet EN t klinkt ook nog eens eng.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:02

Het paard van de eigenaar van mijn verzorgpaard heeft een arabier en die heeft geen problemen Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:29

bij de meeste paarden met deze problemen is het voorbij zodra men overstapt op een klep ZONDER latjes erop... Ik heb er ook 2 staan die de latjes erg eng vinden achteruit, maar zonder problemen achteruit de klep af gaan op een klep zonder latjes. 1 dame gaat bij een klep met latjes gewoon uit de trailer zonder op de klep te gaan, ze neemt een grote stap schuin naar achter en stapt dan rechtstreeks van de bodem af op de grond. op een klep zonder latjes gaat ze wel gewoon via de klep achteruit...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:30

SuperSmurf schreef:
@ Arans, precies! Dat heb ik dus exact hetzelfde. Ze gaat achterwaarts, wel op heel veel druk en gaat vervolgens als een speer voorwaarts als ze de klep voelt. ( En vergeet dan even dat ik daar sta helaas )

hierboven beschreven dame deed dat ook voor ze ontdekte dat ze ook schuin en gelijk op de grond kon.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:41

We hebben een Norikermerrie gehad met dit probleem. Erg lastig, duwde de trailer bijna uit de voegen om te kunnen draaien. Aangezien het een flinke koudbloed was konden we haar niet van voren aanduwen/begeleiden. Was te link als ze weer naar voren vloog of toch wilde draaien.

We hebben de trailer in de wei gezet en zijn met een longeerlijn gaan oefenen. Deze ging voor haar borst langs en zo "trokken" we haar naar achteren. Je wint het met mankracht nooit en dat moet je ook niet willen, trekken klinkt dan ook verkeerd. Was meer continue flinke druk geven en van voor de stang het commando "terug" blijven geven (op de grond geoefend). Maar de druk op de borst en de lijnen langs haar lijf leken haar steun te geven en zo kwamen er telkens weer stapjes bij.

De eerste keren kwam ze er echt af gevlogen, zodra ze de klep voelde denderde ze in een keer door. Met rust en geduld ging dit steeds rustiger en uiteindelijk was het hele probleem over.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:01

Desteney_ schreef:
Het paard van de eigenaar van mijn verzorgpaard heeft een arabier en die heeft geen problemen Haha!

en dit voegt toe.. wát precies? Clown

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:26

@ Shamal, kan me voorstellen dat die latjes ook eng zijn, moet eerlijk zeggend at ik het ook ondingen vind.. Paarden glijden nog wel eens van zo'n latje af.. Met rubber lijkt me veel handiger!

@ Grit, dat is idd ook nog een optie. Zal t onthouden!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:30

ik zou proberen te oefenen op de klep en niet vanuit de trailer.

Dus niet helemaal de trailer in laten lopen maar een pasje de klep op en dan terug. Herhalen tot ze dat lekker ontspannen doet. Dan 2 pasjes de klep op en terug etc. etc.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:31

ow thx das ook een idee! Hey we komen er wel! Heb nu al redelijk wat oefen materiaal!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:57

Elk paard moet niet alleen leren de trailer in te gaan, maar ook om er uit te gaan. Dus zoals Lautje al beschreef: twee voetjes op de klep, achteruit, vier voetjes op de klep, achteruit, en zo steeds een stukje verder.

Laat je paard ook bewust stilstaan op de klep, de schuine ondergrond vinden ze vaak maar raar. Heb een paard gezien dat op de punten van zijn hoeven stond omdat ie die schuine klep eng vond. Daardoor schoot ie er ook altijd af. Een minuutje laten stilstaan op de klep maakte dat ie zijn hoeven plat neer zetten, en daarna was er geen probleem meer.

Succes!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:21

thx, goeie tips!

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:27

ik heb ook een probleem met mijn pony met het uit laden.
hij vliegt er letterlijk uit.
nu hebben we bedacht dat we niet een het touw moeten komen.
hebben jullie nog tips?? Bloos

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:37

Goede tips hierzo!

Als de trailer er weer staat zal ik er eens mee aan de gang gaan Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:03

Als je paard achteruit vliegt: ga hem vooral niet tegenhouden, dat stimuleert juist dat hij in die druk gaat hangen ( into pressure). Gebruik een lang touw, liefst een longeerlijn, zodat je het touw kunt laten vieren zonder zelf mee de trailer uit te vliegen. Zorg daarbij dus wel dat je het touw in mooie lussen vasthebt, zodat je geen knopen trekt als je hem laat vieren, of erger, dat er touw rond je hand/ pols/ vingers zit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:08

Mijn jaarling vindt het achteruit lopen van de klep ook erg spannend. Ik
gebruik gewoon een paardensnoepje/koekje en hou dat tussen haar voorbenen, op
deze manier loopt ze dus heel langzaam achteruit de klep af en is door het zoeken
naar het snoepje afgeleid. Bij haar werkt dit super Lachen

Misschien werkt dit ook wel voor het paard wat de klep afracet?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:52

racen doet ze bij mij ds niet, maar het ís te proberen natuurlijk!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:06

Nee het eerste stukje van mijn tekst was meer voor jou bedoeld SuperSmurf Knipoog

Iemand meldde alleen dat haar pony juist de klep afracete, dus ik dacht misschien helpt
mijn manier daar ook wel voor Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:38

ja snapte je Lachen Maar zie dat ik inderdaad een beetje een onduidelijke reactie heb geplaatst Haha!