Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjoor

Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:26

Sindskort hebben we een nieuw paard hier op stal en op het eerste gezicht lijkt het een heel leuk paard.

Nu is er echter één probleem, je kunt haar niet vastzetten.
Wat ze doet als ze vaststaat is dat ze met haar volle gewicht aan de ketting gaat hangen.
Waardoor ze één keer los is gekomen. De volgende keer hebben we haar aan een band (om haar nek) vastgezet. Het halstertouw gaat dan onder het halster door en wordt dan vastgemaakt aan de band.

Dit ging een paar keer goed. Ze probeerde wel te trekken maar hield hier al vlug meeop, omdat ze toch wist dat ze niet los kon komen.
Gisteren ging het echter weer mis. Ze bleef maar hangen en hangen totdat ze zelf viel. Ze staat dan wel weer op, maar gaat dan nog een klein beetje hangen maar niet met het hele gewicht.

We zijn een beetje hopeloos, misschien kunnen jullie ons helpen.

joyce2

Re: Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:29

Losjes "vastzetten" op een manier dat als ze zou gaan hangen, het touw gelijk wegglijd en iemand erbij laten staan, zodat die het paard in de gaten kan houden. Die gene kan er ook voor zorgen dat het paard steeds netjes een beetje op de plaats blijft staan. Het is echt een super vervelend en gevaarlijk probleem. Probeer het gewoon steeds wat meer op te bouwen, totdat je haar echt vast kan zetten, met veel geduld kom je er wel.

Karin1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:37

Dat probleem heb ik ook gehad met mijn veulen. De hoefsmid heeft me toen aangeraden om ook idd een band om dr nek te doen en dr gewoon ff een uurtje te laten staan. Dit heeft wel gewerkt. Eerste kwartier ging ze ook hangen en viel ze om maar daarna bleef ze gewoon staan. Ze moet gewoon vast kunnen staan hoor, zeker als ze eenmaal gemerkt heeft dat ze loskomt als ze gaat hangen gaat ze het vaker proberen.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:41

ben het eens met karin! Het is niet verstandig om hem losjes vast te zetten.. dan schiet ie los en dan blijf hij het doen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:44

Maar dat is met een veulen en dit gaat om een volwassen paard, dan is het allemaal net wat moeilijker... Weet je zeker dat het geen aanstelleritis is? Misschien zou je haar anders eens een schop onder dr kont moeten geven als je merkt dat ze wil gaan hangen. Dat losjes vastzetten hielp bij ons op stal wel... Dan bleef er iemand naast staan om het paard in de gaten te houden/vast te houden en de ander ging aan de slag met poetsen etc., hebben we in het begin consequent gedaan, todat het paard gewoon rustig bleef staan. We hadden van die ringen in de muur zitten, dus we deden daar het halstertouw daar doorheen en het uiteinde werd door de "hulp" persoon vastgehouden, zodat het paard wel druk om het touw kreeg te voelen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:47

zodra ze hangt haar van achter aan sporen
(hoe en hoe "hard") afhankelijk van het paard.
belonen heeel erg belonen als ze braaf stil staat.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:48

Als ze het doet uit paniek heeft het absoluut geen zin haar vast te laten staan. Daarmee trekt ze alleen maar al haar wervels uit elkaar en de angst word steeds groter.
Losjes vastmaken en bij haar blijven vind ik een betere oplossing.
Steeds wat meer druk op het halstertouw geven zodat ze leerd dat vaststaan niet eng is. En dat steeds wat meer uitbreiden.
Maar steeds weer wel na het hangen gelijk weer op de plaats vast maken zodat ze leert dat braaf vaststaan goed is en beloont word.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:49

Aan een rubberen band vastzetten, en als ze naar achteren hangt: bezem tegen d'r kont!

Mijn paard kon er ook wat van zeg. 3 halsters in 1 kwartier Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:52

Wij hebben ook zo'n hanger gehad. Advies: zodra ze gaan hangen, met een bezem op de kont een beste mep naar voren geven.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:54

Sheran schreef:
Aan een rubberen band vastzetten, en als ze naar achteren hangt: bezem tegen d'r kont!

Ik ben niet zo fan van die rubberen band, als dat losschiet en tegen je paard terecht komt??
Wij deden het ook wel met de bezem maar zonder band, ja je zal wel wat touwen kwijtspelen, hang er een stukje strokoord aan (aan je haak in de muur) en daar je touw aan zodat je paard je touw niet kapot maakt.

Succes!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:57

Idd een heel irritant en vooral levensgevaarlijke gewoonte! Probeer er wel eerst achter te komen waarom ze hangt, schop onder de kont helpt namelijk niet als het een paniek reactie is..

Ik zou zeggen opbouwen, eerst een paar minuutjes vast zetten en dit heel langzaam opbouwen. Zorg dat ze wat te doen heeft als ze vaststaat (hooi of bal ofzo), maak het vaststaan leuk ipv saai.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:57

wij hadden er een die dit ook erg extreem deed, die bleef hangen totdat of alles kapot was, of dat zijzelf kapot was. Oplossing: niet meer vastzetten. Ze heeft geleerd alleen stil te staan, je konhaar op de snelweg parkeren en ze zou nog niet weglopen, ze wilde alleen niet vast...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:59

Eponastable schreef:
Sheran schreef:

Ik ben niet zo fan van die rubberen band, als dat losschiet en tegen je paard terecht komt??
Wij deden het ook wel met de bezem maar zonder band, ja je zal wel wat touwen kwijtspelen, hang er een stukje strokoord aan (aan je haak in de muur) en daar je touw aan zodat je paard je touw niet kapot maakt.

Succes!

Wat ik bedoelde met een rubberen band, is een halstertouw aan een rubberen band Lachen

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:01

Ohw wij hebben ook een volwassen merrie gehad die dat deed.
Alles geprobeerd, ook vooruit tikken met een bezem niks hielp.
Uiteindelijk hebben we een koeienhalster om gedaan en zodra ze begon te trekken vernam ze achter haar oren lichtelijke druk. en dat vond ze niet prettig aangezien een koeienhalster stugger is en hoeverder ze trekt hoe meer die zeg maar snijd..(snijd niet echt in de huid natuurlijk)

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:02

hier heb je nog zo iemand met zo'n paard. Ik durf haar ECHT niet vast te zetten! Ze heeft zich van de zomer lelijk opengehaald aan het halster omdat ze aan het hangen was. Alles schoot uit elkaar en ze stond te shaken als ik weet niet wat... nu laat ik haar altijd los staan (best handig bij een paard wat niet stil kan staan... Tong uitsteken) maar ik laat haar dan ook nooit alleen... en als ze dan even uit haar stal moet omdat ik haar uit moet mesten en ik moet haar ergens kwijt, dan gaat ze mooi in een andere lege stal.. voor geen goud zet ik haar meer vast.. best een moeilijke situatie. succes ermee.

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:02

zo neer zetten dat als ze gaat hangen dat ie ergens tegen aan komt met zijn kont.. dan weet hij dat hij niet verder achteruit kan... Daarom hangen de meeste paarden ook niet in de trailer want ze kunnen niet naar achter door de stang. Zo word het jonge paarden ook geleerd om vast te staan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:03

Ik vind 'los laten staan' eigenlijk geen goede optie. Dan heb je haar laten 'winnen'. En het is best op te lossen Lachen Vastzetten kun je nodig hebben.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:03

suleilitha schreef:
Wij hebben ook zo'n hanger gehad. Advies: zodra ze gaan hangen, met een bezem op de kont een beste mep naar voren geven.

Ik vind dat hier nogal overtrokken reacties en advies wordt geplaatst!
Je kan beter naar de oorzaak gaan kijken/zoeken waarom je paard dit doet. Misschien heeft het in het verleden wel iets mee gemaakt waarvoor het angstig is om vast te staan.
Wij hebben ook een paard op stal die niet vast wil staan, maar we hebben haar geleerd om gewoon stil te blijven staan bij het opzadelen e.d. en dat vast staan is helemaal niet meer nodig.
Ik zou zeker niet banden om de nek gaan binden, slaan met bezems op de kont en andere rigoreuze maatregelen nemen!

Je hebt haar nog niet lang dus jullie moeten elkaar samen ook gaan vertrouwen!!!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:04

Sheran schreef:
Ik vind 'los laten staan' eigenlijk geen goede optie. Dan heb je haar laten 'winnen'. En het is best op te lossen Lachen Vastzetten kun je nodig hebben.

Hoezo in godsnaam "laten winnen". Paarden zien niet alles als een spel!
Er is vast een reden voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:05

Julien, die "hanger" was bij ons geboren Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:05

Daarom ook tussen aanhalingstekens Knipoog
Natuurlijk is er een reden voor. Maar die reden negeren door maar niet meer vast te zetten lijkt me niet goed Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:07

Maar bij sommige "oplossingen" word de veiligheid een beetje vergeten, je kunt hem wel koste wat het kost vastzetten, maar wat dacht je als je paard verkeert terecht komt, zichzelf of iemand anders verwond. Is dat het je waard?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:10

Inderdaad! Weet je wel hoe gevaarlijk hangen kan zijn. Als hij achter op zijn hakken terecht komt e.d.
En Suleilitha je geeft toch advies? Je kan begrijp dat het gegeven advies niet universeel is.
Ik begrijp niet waarom jullie problemen zien in niet of los vast zetten. Je kan een paard prima leren om toch op die plek te blijven staan.
De TS heeft het paard nog maar net niet te vergeten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:12

joyce2 schreef:
Maar bij sommige "oplossingen" word de veiligheid een beetje vergeten, je kunt hem wel koste wat het kost vastzetten, maar wat dacht je als je paard verkeert terecht komt, zichzelf of iemand anders verwond. Is dat het je waard?

Dan heb je dus geen goede oplossing gevonden Haha!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:13

Daarom staat het dus tussen aanhalingstekens, omdat het in mijn ogen geen oplossingen zijn...