Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kynshiri schreef:om eerlijk te zijn, heb je het hem zelf geleerd...door telkens je longeerlijn mee te geven als hij achteruit ging, heb je hem geleerd dat iets wijkt als hij druk geeft ipv dat hij wijkt voor druk...
cha_mira schreef:Charlie heb ik nu bijna 3 jaar, ik heb hem gekocht bij de geburen, dus ken zijn verleden heel goed. Nu is het zo dat de fokker nooit Charlie heeft leren vast staan. Toen ik hem kocht wou ik hem dit leren, hij was toen 4 jaar en als paard van 172m heeft hij behoorlijk wat killo die hij kan gebruiken...
Ik begon met longe touw dus met druk loslaten en wanneer hij trok, omdat ik er vanuit ging dat hij zou beginnen panikeren als hij vast stond. Toen ik vond dat het tijd was om hem eens echt vast te binden, ging het goed tot hij het beu was, hij panikeerde echt niet maar trok zijn eigen gewoon los, en ging dan rustig wat gras eten. Sinds dien trekt hij gewoon alles kapot, hoeveel touwen en halsters dat hij al kapot heeft gemaakt kan ik niet meer op 1 hand tellen... Hij panikeerd dus helemaal niet hij gaat gewoon achteruit stappen tot hij het voelt trekken gaat dan op zijn achtehand gaan zitten en doet dit tot hij los komt, en vaak duurt dit niet lang.
Op mijn stal hadden we dus een oude houten telefoonpaal in de grond geplaatst om de paarden aan vast te binden deze is wel 30 diameter dik en zit 2meter in de grond gebetoneerd. Die heeft hij al eens bijna uitgetrokken toen het halster of touw het niet zo snel begaf...
Ik ben vaak terug begonnen met het longetouw en dan is er niets aan de hand want ik laat los als hij drukt, maar zodra ik maar aan een knoop begin kan hij al beginnen met gaan zitten zodra hij druk voelt...
Ooit kreeg ik de tip zo een ijzeren vastzetlijn te gebruiken zoals in de wasboxen. Maar hier begaf elk halster het, gelukkig heeft hij zich nooit bezeerd aan zijn getrek...
Het is best wel beu want nu moet ik bij het opzadelen steeds met 2 zijn of bij het toileteren voor een wedstrijd moet iemand hem lang vasthouden. Bij het opzadelen wanneer ik alleen ben vroeger bleef hij op zijn "plaats" waar ik hem altijd opzadelde, maar sinds een tijdje loopt hij nu ook altidj weg zodra ik het zadel in mijn handen heb, vasthouden en even het zadel pakken is alleen soms echt moeilijk... En aangezien mijn opa die mij steeds helpt jammer genoeg niet jonger wordt. Wil ik graag hem toch op een of andere manier hem leren vast te staan...
En ik merk ook in de hand, dat hij gewoon weet dat hij sterk is, wanneer ik hem op de weide wil zetten rukt hij zijn eigen gewoon los...
Hebben jullie mss tips?
Alvast bedankt Vicky
cha_mira schreef:Bedankt voor de tips allemaal...
Ik heb ook de tip gekregen van iemand om een be-nice halster te gebruiken...
Tis idd meest mijn eigen fout... Maar op andere vlakken was hij toen echt voor het onbekende heel paniekachtig en tja invloed van de omgeving...
Maar ik ga zeker iets doen met jullie tips...
blue_kim schreef:je hebt ook van die rubberen touwen, die mee rekken als ze achteruit lopen, misschien is dit een oplossing. heb je hem ook al eens tussen 2 touwen vast gezet? je kan ook een een touw achter zn kont binden, dat als hij naar achter loopt dat ie daar tegen aan loopt.
en aan de hand, of een bitje in doen, probeer eens het touw over zn neus te toen, heb je wat scherpere inwerking. of tijdelijk een hengsteketting.