Paard trekt zich steeds los wanneer hij vastgebonden staat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Paard trekt zich steeds los wanneer hij vastgebonden staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:31

Charlie heb ik nu bijna 3 jaar, ik heb hem gekocht bij de geburen, dus ken zijn verleden heel goed. Nu is het zo dat de fokker nooit Charlie heeft leren vast staan. Toen ik hem kocht wou ik hem dit leren, hij was toen 4 jaar en als paard van 172m heeft hij behoorlijk wat killo die hij kan gebruiken...

Ik begon met longe touw dus met druk loslaten en wanneer hij trok, omdat ik er vanuit ging dat hij zou beginnen panikeren als hij vast stond. Toen ik vond dat het tijd was om hem eens echt vast te binden, ging het goed tot hij het beu was, hij panikeerde echt niet maar trok zijn eigen gewoon los, en ging dan rustig wat gras eten. Sinds dien trekt hij gewoon alles kapot, hoeveel touwen en halsters dat hij al kapot heeft gemaakt kan ik niet meer op 1 hand tellen... Hij panikeerd dus helemaal niet hij gaat gewoon achteruit stappen tot hij het voelt trekken gaat dan op zijn achtehand gaan zitten en doet dit tot hij los komt, en vaak duurt dit niet lang.
Op mijn stal hadden we dus een oude houten telefoonpaal in de grond geplaatst om de paarden aan vast te binden deze is wel 30 diameter dik en zit 2meter in de grond gebetoneerd. Die heeft hij al eens bijna uitgetrokken toen het halster of touw het niet zo snel begaf...
Ik ben vaak terug begonnen met het longetouw en dan is er niets aan de hand want ik laat los als hij drukt, maar zodra ik maar aan een knoop begin kan hij al beginnen met gaan zitten zodra hij druk voelt...

Ooit kreeg ik de tip zo een ijzeren vastzetlijn te gebruiken zoals in de wasboxen. Maar hier begaf elk halster het, gelukkig heeft hij zich nooit bezeerd aan zijn getrek...

Het is best wel beu want nu moet ik bij het opzadelen steeds met 2 zijn of bij het toileteren voor een wedstrijd moet iemand hem lang vasthouden. Bij het opzadelen wanneer ik alleen ben vroeger bleef hij op zijn "plaats" waar ik hem altijd opzadelde, maar sinds een tijdje loopt hij nu ook altidj weg zodra ik het zadel in mijn handen heb, vasthouden en even het zadel pakken is alleen soms echt moeilijk... En aangezien mijn opa die mij steeds helpt jammer genoeg niet jonger wordt. Wil ik graag hem toch op een of andere manier hem leren vast te staan...

En ik merk ook in de hand, dat hij gewoon weet dat hij sterk is, wanneer ik hem op de weide wil zetten rukt hij zijn eigen gewoon los...

Hebben jullie mss tips?

Alvast bedankt Vicky

blue_kim

Re: Paard trekt zich steeds los wanneer hij vastgebonden staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:57

je hebt ook van die rubberen touwen, die mee rekken als ze achteruit lopen, misschien is dit een oplossing. heb je hem ook al eens tussen 2 touwen vast gezet? je kan ook een een touw achter zn kont binden, dat als hij naar achter loopt dat ie daar tegen aan loopt.

en aan de hand, of een bitje in doen, probeer eens het touw over zn neus te toen, heb je wat scherpere inwerking. of tijdelijk een hengsteketting.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:01

om eerlijk te zijn, heb je het hem zelf geleerd...

door telkens je longeerlijn mee te geven als hij achteruit ging, heb je hem geleerd dat iets wijkt als hij druk geeft ipv dat hij wijkt voor druk...

afleren? sja... aan weerskanten een touw kan je eens proberen, maar geen idee of dat gaat werken.
iets anders zou ik zo direct niet kunnen verzinnen

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:04

doet mijn paard ook,
ik heb de tip gekregen
een binneband van een autoband vast te make aan zn halster, en dan aan een boom, dan kon ie trekke zolang hij wou, na 4 uur zou hij het afgeleerd hebben. heb het nog nooit geprobeerd, er is vandaag wéér een halster gesneuveld..

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:48

kynshiri schreef:
om eerlijk te zijn, heb je het hem zelf geleerd...door telkens je longeerlijn mee te geven als hij achteruit ging, heb je hem geleerd dat iets wijkt als hij druk geeft ipv dat hij wijkt voor druk...

Deels heb je gelijk, maar het zou gek zijn om meteen een paard dat nog nooit vastgebonden had gestaan meteen vast te binden, wou liever geen panieksituaties in het beginnen creëren. En zo een volwassen paard heeft echt wel wat macht. Ik had deze tip van de omgeving gekregen aangezien het mijn eerste jong paard was heb ik geluisterd naar mensen die in mijn omgeving meer ervaring hadden helaas heeft dat niet gelukt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:53

Als je een paal hebt die sterk genoeg is:
Een koeienband om zijn hals binden, en daar een gevlochten strotouw aan vast knopen. Touw door de ring van het halster halen en dan vastzetten.

De mijne heeft ook al heel veel kapotgetrokken. Kan opzich wel vast staan, maar zodra ik wegloop gaat hij hangen.
Sinds ik een koeienband gebruik is het een stuk minder, hij probeert het nog steeds, maar komt gewoon niet meer los. Dus nu stopt hij na het geprobeert te hebben.
We hebben wel drie keer de paar moeten vervangen voor een steverige, omdat hij die elke keer doormidden trok. :=

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:04

Hij weet nu dat hij los komt als hij gaat hangen. Zorg dat dat 1 keer niet gebeurd dan zijn ze meestal genezen, al kan het ooit wel heftig worden. Koop bij de BB een halsband voor koeien (evt bontje er om) en doe het halstertouw door de ring van het halster aan de band.

Je kunt hem ook gewoon tussen 2 touwen vast zetten, dat vinden de meeste paarden prettiger.
Hij zal iig toch gewoon moeten leren vast staan. Op deze manier is het erg ongemakkelijk voor je.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:12

Schoentje, dan trekken ze alsnog de gesp van het halstertouw kapot.
Van een paar strotouwen een dikker touw vlechten, en deze aan de koeienband maken werkt beter, dat trekken ze niet kapot.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:17

ik ga er van uit dat ze dan snapt det het touw er op aangepast moet worden.
ik gebruik dan een ketting met rvs haak. breekt op ten duur ook, maar duurt wel ff.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:18

Een koeienband inderdaad, met een stevig touw zonder musketon.
(bijvoorbeeld een soort klimtouw o.i.d.)
Lus er in knopen en dan aan de band vast dmv de lus.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:35

Ben het met asjemenou eens :j ik had er 1 van 1.78 meter die het deed.. ook zonder te panieken alles slopen. Koeienband of een touwhalster zonder gespen werkt het beste en ik had die van mij aan een sleepkabel (waar je auto's mee sleept) vast staan aan een keilbout in de muur :+ ging nog 3 keer hangen en daarna nooit meer. Ze geven het vaak echt pas af als ze niet meer loskomen.

Een ding moet je in mijn ogen echt NOOIT doen. Dat is hem vast zetten aan een ketting. Dat dikke touw of strotouw krijgen ze echt niet stuk maar als ze echt doorslaan is het door te snijden of knippen (leg dus een geode scherpe schaar in de buurt voor geval dat) met paniek en een ketting heb je een grotere uitdaging om hem los te krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:39

wat de handelaar vroeger altijd deed: Paard vast knopen, zorgen dat er iemand schuin achter staat met een bezem. Als paard gaat hangen, met zn billen in de bezem laten lopen....

Werkte bij dat paard trouwens wel

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:06

De gewone halsters zijn nooit sterk genoeg om dit uit te proberen.
Het materiaal om koeien en stieren is wel sterk genoeg maar past soms heel slecht aan.
Ikzelf gebruik heel dikwijls een stevige uitvoering van een touwhalster, dit breekt ook zeer zelden hoor, en een stevig touw er rechtstreeks aan vastgeknoopt dus zonder musketon, en dit dan vastbinden aan een boom (minimaal 10cm diameter) .
Inderdaat die harde borstel ( straatveger) kan soms ook helpen.

Ik heb dit zelf al een paar keer zo geprobeert, is soms heel erg spannend hoor, let zelf zeker heel goed op waar je op die momenten staat, want het is zeker niet zonder gevaar.
Er is ook gevaar voor je paard bij, er kan zelfs een nekwervel beschadigt geraken bij zulke dingen, das dan een risiko dat je er wel bij neemt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:32

Als hij het echt doet omdat hij weet dat hij dan aan de wandel kan (en dus niet in paniek is) geef je hem op het moment dat hij in zijn achteruit gaat een flinke "schop" onder zijn kont.
Daarbij zeg je heel streng: "Nee".
Ook kun je een longeerzweep gebruiken, gewoon zodra hij in zijn achteruit gaat een tik onder zijn kont en zodra hij staat belonen en door gaan waarmee je bezig was.
Het is het handigst als je een hulpje hebt. Zo heb ik het mijn vorige paard ook afgeleerd en als je het consequent volhoud hebben ze het heel snel door en hoef je na een tijdje alleen maar "nee" te zeggen. Een heel sterk halster en touw gebruiken ben ik niet voor omdat het paard zijn hele nek wervels op die manier kan beschadigen. En als het touw wel breekt gebeurt dit met zo veel kracht dat je grote kans hebt dat het paard achterover slaat met alle gevolgen van dien.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:19

Misschien had je in het begin hem gewoon moeten vast maken en belonen. En die tussen tijd dat hij vast staat en beloont wordt steeds langer maken. Tot je uiteindelijk niet meer hoeft te belonen en hij hoeft te staan. Dat kan je hier misschien ook nu proberen. Maak hem vast en beloont hem wanneer hij gewoon stil staat (voor het trekken). En dat steeds langer maken

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:35

cha_mira schreef:
Charlie heb ik nu bijna 3 jaar, ik heb hem gekocht bij de geburen, dus ken zijn verleden heel goed. Nu is het zo dat de fokker nooit Charlie heeft leren vast staan. Toen ik hem kocht wou ik hem dit leren, hij was toen 4 jaar en als paard van 172m heeft hij behoorlijk wat killo die hij kan gebruiken...

Ik begon met longe touw dus met druk loslaten en wanneer hij trok, omdat ik er vanuit ging dat hij zou beginnen panikeren als hij vast stond. Toen ik vond dat het tijd was om hem eens echt vast te binden, ging het goed tot hij het beu was, hij panikeerde echt niet maar trok zijn eigen gewoon los, en ging dan rustig wat gras eten. Sinds dien trekt hij gewoon alles kapot, hoeveel touwen en halsters dat hij al kapot heeft gemaakt kan ik niet meer op 1 hand tellen... Hij panikeerd dus helemaal niet hij gaat gewoon achteruit stappen tot hij het voelt trekken gaat dan op zijn achtehand gaan zitten en doet dit tot hij los komt, en vaak duurt dit niet lang.
Op mijn stal hadden we dus een oude houten telefoonpaal in de grond geplaatst om de paarden aan vast te binden deze is wel 30 diameter dik en zit 2meter in de grond gebetoneerd. Die heeft hij al eens bijna uitgetrokken toen het halster of touw het niet zo snel begaf...
Ik ben vaak terug begonnen met het longetouw en dan is er niets aan de hand want ik laat los als hij drukt, maar zodra ik maar aan een knoop begin kan hij al beginnen met gaan zitten zodra hij druk voelt...

Ooit kreeg ik de tip zo een ijzeren vastzetlijn te gebruiken zoals in de wasboxen. Maar hier begaf elk halster het, gelukkig heeft hij zich nooit bezeerd aan zijn getrek...

Het is best wel beu want nu moet ik bij het opzadelen steeds met 2 zijn of bij het toileteren voor een wedstrijd moet iemand hem lang vasthouden. Bij het opzadelen wanneer ik alleen ben vroeger bleef hij op zijn "plaats" waar ik hem altijd opzadelde, maar sinds een tijdje loopt hij nu ook altidj weg zodra ik het zadel in mijn handen heb, vasthouden en even het zadel pakken is alleen soms echt moeilijk... En aangezien mijn opa die mij steeds helpt jammer genoeg niet jonger wordt. Wil ik graag hem toch op een of andere manier hem leren vast te staan...

En ik merk ook in de hand, dat hij gewoon weet dat hij sterk is, wanneer ik hem op de weide wil zetten rukt hij zijn eigen gewoon los...

Hebben jullie mss tips?

Alvast bedankt Vicky

Je hebt het zelf verkeerd aangeleerd, je had juist druk moeten houden als hij in zijn achteruit ging. Of je dat nu nog kan leren weet ik niet, probeer het iig wel en vraag of iemand je tijdens het poetsen en zadelen wil helpen door er met een bezem achter te gaan staan, zodra hij dan 1 pasje achteruit doet de bezem tegen zijn kont drukken(de haren he). Als hij gaat hangen geef je hem opdezelfde manier een hele harde duw omhoog. LET WEL: GA ER NIET RECHT ACHTRSTAAN!!!!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:40

ik heb een paard gehad die dit ook deed.
we hebben een speciaal touw gebruikt met een veer erin, deze was niet kapot te trekken. zodra het paard gaat hangen word hij door de veer terug naar voren getrokken.

bij dit paard was het na 2 keer over.

bij een ander paard hielp dit ook niet en was de enige optie er met en een bezem of zweep achter te staan. zodra hij ging hangen of trekken een tik op zn kont (even aanraken is eigenlijk al genoeg omdat hij er van schrikt en terug naar voren gaat) zodat hij naar voren schiet, dit hielp direct en het paard heeft het nooit meer gedaan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:41

Ik denk dat je er nu wel achter bent dat je het hem zelf hebt aangeleerd ;). De koeienband is een goed idee, maar je hebt kans dat de oplossing met de bezem (of eventueel longeerzweep) sneller gaat. Het is even sneu, omdat je paard niet beter weet, maar na een keer of 2 snapt hij het wel. Gaat hij zitten? Pets op de kont. Zorg inderdaad wel dat je buiten bereik van z'n benen bent.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:13

Bedankt voor de tips allemaal...
Ik heb ook de tip gekregen van iemand om een be-nice halster te gebruiken...
Tis idd meest mijn eigen fout... Maar op andere vlakken was hij toen echt voor het onbekende heel paniekachtig en tja invloed van de omgeving...
Maar ik ga zeker iets doen met jullie tips...

ajspek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:02

Onze paarden doen dat ook in de paarden winkel heb je speciaal
van die kettingen dan kan je aan twee kanten vast maken.
Dat help bij mijn paarden . misschien is dat een oplossing
Mijn paarden hebben het wel geleerd maar op een of ander Manier weten hoe ze het moeten doen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:34

cha_mira schreef:
Bedankt voor de tips allemaal...
Ik heb ook de tip gekregen van iemand om een be-nice halster te gebruiken...
Tis idd meest mijn eigen fout... Maar op andere vlakken was hij toen echt voor het onbekende heel paniekachtig en tja invloed van de omgeving...
Maar ik ga zeker iets doen met jullie tips...

En dat is?

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:50

blue_kim schreef:
je hebt ook van die rubberen touwen, die mee rekken als ze achteruit lopen, misschien is dit een oplossing. heb je hem ook al eens tussen 2 touwen vast gezet? je kan ook een een touw achter zn kont binden, dat als hij naar achter loopt dat ie daar tegen aan loopt.

en aan de hand, of een bitje in doen, probeer eens het touw over zn neus te toen, heb je wat scherpere inwerking. of tijdelijk een hengsteketting.

Bedoel je nou een bit indoen en hem daaraan vastzetten???
Dat moet je echt NOOIT doen. Ik heb ooit zo een domme bijrijdster gehad dat ze mijn paard vastzetten aan de teugels, terwijl mijn paard een bit in had. Nou kan mijn paard helemaal niet vast staan (ook dat wist ze) en wat gebeurde er. Mijn paard ging hangen. Met als gevolg dat we 2 weken niet konden rijden. Omdat haar hele mond open lag.

Dus als je het je paard wil leren. Zou ik hem idd tussen 2 touwen zetten, of een touwen halster gebruiken. Dat is zo een halster dat een beetje lijkt op een western halster. Deze zijn over het algemeen wat sterker.
Wat ik ook ooit heb gehoord, is dat je je paard aan van die elastieke touwen kunt zetten. Deze rekken mee.

Heel veel succes ermeee!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:53

Zet een paard alsjeblieft NOOIT vast aan een touwhalster!!!!

Gewoon leren wijken voor druk. Niet al met druk beginnen, maar koop bv een leadrope (lang leidtouw) en draai die eenmaal om het hek en hou het uiteinde vast als je poetst en/of opzadeld. Zodra het paard begint te trekken, geef je dezelfde druk terug. Consequent blijven, desnoods helpen met lichaamstaal (moet je wel weten wat je doet) of je stem, als je dat beter kunt. Je hoeft toch niet op te geven, omdat het bij de eerste keer aanleren fout is gegaan?

Mijn jonkie kon destijds ook niet vast staan, mede vanwege een traumatische ervaring in de trailer, waar hij vast stond.
Ik heb de vreselijkste tips gekregen, o.a. ook van dat vast zetten en maar laten trekken enzo, maar ik denk dat je allereerst moet begrijpen dat een paard niet gemaakt is om vast te staan. Dat is voor hen erg tegennatuurlijk, dus je moet het ze met geduld leren. Niet met nare dwang, nee, met geduld.

Ik heb het met die leadrope gedaan en inmiddels staat hij standaard los overal. Mede omdat ik alles met touwhalster doe en vast zetten aan een touwhalster is levensgevaarlijk. Doe dat dus echt niet!!!

Verder moet je oppassen dat ze met extreem hangen geen schade oplopen in hun nek(wervels). Heeft de mijne namelijk wel gehad en ik had het geluk dat ik hem gewoon liet checken door een chiropractor, anders had ik het niet geweten. Mijn paard liep al een tijdje rond met hoofdpijn, maar is zo'n taaie, die weinig laat merken. Sindsdien ben ik klaar met vast zetten, de mijne staat los 'vast', if you know what I mean. Hij doet dat inmiddels heel braaf en geloof me, ik had me een wiebelkont, die nog oersterk is ook. :D

Verder is het goed om je paard te leren dat het fijn is, als je met hem 'bezig' bent. Dus dat je paard vanzelf al stil gaat staan, als je hem verzorgt of optuigt. Ik heb dat o.a. gedaan door aanrakingsoefeningen en grondwerk.

Succes, hou vol en je krijgt het dubbel van je paard terug. :j

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:02

Ik zou mijn paard juist NOOIT aan een touw(en) halster vastzetten! Dit gaat mega snijden in zijn huid als hij gaat hangen!
Ik zou inderdaad ook het idee van de koeienband proberen of hem inderdaad een pets verkopen met een bezem of zweep als hij gaat zitten.

Dit is volgens mij iets wat het makkelijkst is als je het ze al als veulen aanleert.. helaas heeft niet iedereen dit zelf in de hand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:03

Een touwhalster breekt niet, maar je paard zijn nek kan wel breken met zo'n halster om. :j