Paard kan niet vaststaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Paard kan niet vaststaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:22

Hallo iedereen,
Mijn paard kan helaas niet vaststaan.. Ik weet niet waarom hij het doet, maar hij doet het al sinds we hem hebben (3 jaar ong.) We hebben er eigenlijk altijd vrede mee gehad, en dus hield mijn vader hem altijd vast. Maar ik zou het toch fijn vinden als hij wel kan vaststaan, omdat ik altijd van iemand anders afhankelijk ben. Heeft er iemand misschien tips om dat "aan te leren ". Het zal misschien lang duren om het aan te leren, maar dat heb ik er wel voor over. Vast zetten met een nekband doe ik liever niet, want hij zal gewoon door blijven trekken en ik wil niet dat hij raar valt.

misslauie

Re: Paard kan niet vaststaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:26

wat versta je onder "niet vast kunnen staan?"
is dat hangen aan het halstertouw, of is dat onrustig worden, of weg proberen te lopen?
misschien heeft hij nare ervaringen met "vastzitten" gehad voordat jullie hem kregen?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:29

Oeps vergeten bij te zetten : Als je hem vastzet dan trekt hij gewoon het halstertouw kapot, dus het is meer het hangen aan het halstertouw. En het zou best kunnen dat hij er nare ervaringen mee heeft gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:29

weet je of het een oorzaak heeft? mogelijk slechte ervaringen in het verleden? Dat lijkt me ook belangrijk om te weten, dan moet je er nog voorzichtiger mee zijn. Zo eentje hebben wij nu staan en ik zou ook niet weten hoe je het aan zou kunnen leren dus ben benieuwd naar de tips hier!

edit: zie dat het mogelijk is dat hij slechte ervaringen ermee heeft. Dan zou ik sowieso je adviseren om hem nooit te dwingen, ga nooit door als hij bang lijkt te zijn!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:32

Probeer eens een touwhalster. Dan is het misschien zo over. Naja je hebt het natuurlijk erg lang geaccepteerd. Maar hij moet echt leren dat dit niet kan/mag!! Touwhalster werkt in achter de oren als hij gaat hangen. Op een gegeven moment zal hij terug moeten omdat het anders zeer doet. Probeer het eens.

Marigold

sommige paarden hebben dat nou eenmaal, en die kan je dus beter gewoon niet vastzetten.
misschien kan je hem gaan leren dat halt halt is, zodat hij blijft staan waar jij hem wilt hebben, zonder dat hij vaststaat.
dat zie je bij westernpaarden wel eens, als het touw de grond raakt moeten ze stil blijven staan,
en bij vrijheidsdressuur komt het ook voor.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:32

Nee dat doen we ook niet, in het begin zette we hem gewoon vast om dat we het niet wisten maar na een paar keer hield mijn vader hem gewoon aan het halster.

Grit

Er zijn speciale rubber "vastzetlijnen" om vast te zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze schijnen heel goed te werken bij paarden die gaan hangen of trekken.
Te vinden op bijv. http://www.agradi.nl

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:33

Exodus schreef:
Probeer eens een touwhalster. Dan is het misschien zo over. Naja je hebt het natuurlijk erg lang geaccepteerd. Maar hij moet echt leren dat dit niet kan/mag!! Touwhalster werkt in achter de oren als hij gaat hangen. Op een gegeven moment zal hij terug moeten omdat het anders zeer doet. Probeer het eens.

Oke ik zal het eens proberen bedankt voor je tip! Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:33

Je kan het oefenen door het touw door de ring oid waar je hem normaal aan vastzet te doen. Je knoopt hem niet vast, maar houd het uiteinde in je hand zodat je mee kan geven.

Je kan er ook voor kiezen om een touw/iets te nemen dat meerekt. Er zijn een soort springeren zodat je paard vrij ver naar achter kan voordat er echt veel druk op komt. Tegen die tijd kan jij hem al losgespen of weer naar voren leiden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:34

Exodus schreef:

Zeg maar dag tegen je atlas...

Touwhalsters staan erom bekend dat je je paard daar niet aan vast kan zetten omdat je hem schade kan toebrengen als hij gaat hangen...

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:35

En dan in samen werking met de tip van Grid.
Het touw kan namelijk ook knappen. En deze "als het goed is niet". Ik heb die rubberen vastzet lijnen ook en heeft nog geen paard los getrokken. Zal wel even wennen zijn voor hem hor.
Succes ermee Lachen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:37

Exodus schreef:

NEE aan een touwhalster mag je nooit een paard vast zetten. Een paard kan zich er mee ophangen omdat het niet knapt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:38

Ik zou beginnen met alleen het halstertouw over de balk te hangen zonder vast te maken. Of waar je hem ook aan vast te hangen. En goed belonen als hij braaf is. Dan doe je hem bijv. 2x erover. Dus erom heen gedraaid en natuurlijk weer belonen. Dit kan je dan uit gaan werken tot hij vast kan staan met een knoop.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:39

Afbeelding
Bedoelen jullie dit ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:40

kimmy1985 schreef:
Exodus schreef:

NEE aan een touwhalster mag je nooit een paard vast zetten. Een paard kan zich er mee ophangen omdat het niet knapt.

En daar komt bij, als het paard uit angst gaat hangen maak je het hiermee alleen maar erger. Nog een negatieve ervaring met vaststaan erbij! Niet doen als het mogelijk uit angst is dus!

Elastiek/rubber heb ik ook al eens gehoord. Dit geeft beter mee en trekken ze niet kapot. Dan heb je mooi de tijd om hem rustig te krijgen en weer naar voren te zetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:41

Nino94 schreef:
Afbeelding
Bedoelen jullie dit ?

Die werken inderdaad super! Krijgt het paard ook een minder harde ruk achter de oren.

Maar heeft hij er ook moeite mee als jij zelf met het touw druk achter de oren geeft?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:42

Oke dus touwhalster gaat hem niet worden, ik weet zeker dat hij toch door gaat trekken.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:43

De manier van Juangi lijkt me idd de beste om mee te beginnen en uit te bouwen.

Als je paard niet vast kan staan, mag je hem helemaal niet vastzetten met een touwhalster, omdat dit gaat snijden omdat het gewoon niet breekt (vaak breekt het pas bij een massa > 1000 kg --> dat red een paard niet, dus gaat het snijden Knipoog lijkt me niet bevorderlijk om een paard dat niet vast kan staan, het zo te leren dat het pijn doet, dan raakt ie alleen maar meer in paniek)

Nee wat Juangi zegt zou ik ook doen; halstertouw over een balk of bijvoorbeeld door een ring heen laten hangen, zodat hij nog wel achteruit kan en dat het touw meegeeft. Op dat moment is het imo jouw taak om hem weer naar voren te zetten en te belonen, heel goed te belonen als ie weer stilstaat.. Als dat allemaal goed gaat, kun je bijv het touw een keer idd om de balk heen slaan, of een knoop oid in alleen het touw maken, zodat ie niet meer zover door kan schuiven, en ook als dit goed gaat heel goed belonen, en zo uitbouwen.. Denk dat dat de meest effectieve en paardvriendelijke manier is Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:45

Grondwerk is daar weer een hele goede oplossing voor, koop een touwhalstertje en een leadrope (of gebruik een longeerlijn). En leer hem dan stap voor stap het vaststaan, eerst geruststellen en dan heel rustig het touw om een paal heen halen, wel zelf vasthouden, maar dan heeft het toch het idee van vaststaan. Zodra je paard onrustig wordt o.i.d. meteen geruststellen. Zorgen dat de aandacht op jou is gericht en niet op het touw. Als hij niet in paniek raakt, evengoed geruststellen en de lijn laten vieren. dit rustig opbouwen en steeds een stapje verdergaan.

Over het algemeen krijgen ze dat heel snel door en blijven ze uiteindelijk zonder problemen vaststaan. Het belangrijkste is dat je zelf volledig kalm blijft, ook als je paard gaat hangen, hij moet op jou kunnen vertrouwens als hij zelf in paniek raakt (mocht dat het geval zijn).

Als dat eenmaal gelukt is kun je verder blijven oefenen zodat hij, als hij vast komt te zitten, ook niet meer in paniek raakt. Bijvoorbeeld als er een voerbak aan het touw blijft hangen, ze zelf op het touw gaan staan, er een been over het touw hangt, of wat dan ook.

Het leuke van grondwerk is dat het heel makkelijk en effectief is, je zult al heel snel merken dat je steeds meer kunt doen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:46

Ilsiie: Die manier ga ik zeker weten proberen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:47

Ik heb het bij mijn paard wel met een touwhalster gedaan...(toen hij 1 normaal halster stukgetrokken had)...

Maar heb hem niet 'echt' vastgeknoopt.
Ik heb een lang touw gebruikt waarvan ik het uiteinde om de paal heb gehaald en zelf vastgehouden heb.....dus als het te gek ging kon ik meegeven.

Dit heeft goed geholpen, hij heeft hierdoor geleerd dat het halter / touw niet meer kan breken (dat is wat hij nu denk iig).
Heb het een paar keer moeten doen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:47

hyppolyte schreef:
Grondwerk is daar weer een hele goede oplossing voor, koop een touwhalstertje en een leadrope (of gebruik een longeerlijn). En leer hem dan stap voor stap het vaststaan, eerst geruststellen en dan heel rustig het touw om een paal heen halen, wel zelf vasthouden, maar dan heeft het toch het idee van vaststaan. Zodra je paard onrustig wordt o.i.d. meteen geruststellen. Zorgen dat de aandacht op jou is gericht en niet op het touw. Als hij niet in paniek raakt, evengoed geruststellen en de lijn laten vieren. dit rustig opbouwen en steeds een stapje verdergaan.

Over het algemeen krijgen ze dat heel snel door en blijven ze uiteindelijk zonder problemen vaststaan. Het belangrijkste is dat je zelf volledig kalm blijft, ook als je paard gaat hangen, hij moet op jou kunnen vertrouwens als hij zelf in paniek raakt (mocht dat het geval zijn).

Als dat eenmaal gelukt is kun je verder blijven oefenen zodat hij, als hij vast komt te zitten, ook niet meer in paniek raakt. Bijvoorbeeld als er een voerbak aan het touw blijft hangen, ze zelf op het touw gaan staan, er een been over het touw hangt, of wat dan ook.

Het leuke van grondwerk is dat het heel makkelijk en effectief is, je zult al heel snel merken dat je steeds meer kunt doen.

Oke bedankt voor je tip!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:49

Ik zou gewoon geen harde manieren gebruiken. Maar met zon vastzetlijn lijkt het mij gewoon juist erger worden omdat door de slechte ervaring (denk ik) gaat hij er nog banger van worden. Dat rubberen dingkrijgt een paard echt wel stuk als hij wilt. Maarja, dat is mijn mening Knipoog

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:51

Nino94 schreef:
Afbeelding
Bedoelen jullie dit ?

deze werkt idd prima!
in combinatie met een halstertouw; in het begin je paard nog niet echt vast zetten maar het tou om de balk of door de ring doen terwijl iemand het touw vasthoudt en dan na een paar keer het touw wel vastmaken maar behoorlijk lang ; na een week of wat touw op normale lengte; als je paard gaat hangen; ga achter je paard staan en verhef je stem ; als het paniek is dan ff kalmeren ; is het aanstellerij /verzet dan stem verheffen met eventueel kleine tik tegen de achterkant
kijkw el uit dat je paard niet terug slaat dus pak eventueel een klein zweepje

ik heb jaren geleden heel lang een paard gereden wat absoluut niet vast kon staan en alles afbrak; tientallen mensen hadden het al geprobeerd
ik heb het toen binnen 2 weken met mbv bovenstaande geleerd
echter waren toen die rubberen lijnen er nog niet dus ik had een touw zonder clip die niet kapotkon