flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:51

Hallo,

Mijn nieuwe merrie is vorige week flegmatiek bevonden door dierenarts bij een klinische keuring.
Bloed etc was allemaal in orde.

De merrie:

Ze is 4 jaar en heeft een veulen van dit jaar aan de voet (gaat er met een paar weken bij weg)
Ze is zo mak als een lammetje, volgt je overal naar toe, mag graag eten en lekker voor zich uit kijken.
Ohz is ze niet aan het been, liever lui dan moe en als het der teveel wordt blokkeert ze.

Nu heb ik kleine spoortjes om om der af en toe even dat klein beetje meer impuls te geven en daar reageert ze goed op, als ze te ver terug zakt tik ik der bij met zweepje.
Probeer veel overgangen te rijden, veel figuren en rij niet elke dag.
Ook afwisseling met eens losspringen of longeren doe ik.
Hopelijk krijg ik zo steeds een beetje meer uit der, heb alle tijd! (buitenuit is ze veel frisser overigens)

Wie heeft er meer een flegamtiek paard, in wat voor mate en wat is jullie ervaring?

Bedankt alvast.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 20-11-08 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typfout gewijzigd.

CarolineP

Re: flagmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:55

tja, wat versta je onder "flegmatiek"?

Wij hebben een coole kikker, die niet snel ergens van onder de indruk is. Maar hij is wel heel fijn te rijden en goed voor het been.....

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:58

Flegmatiek is niet iets wat een dierenarts vaststelt.

Het betekent zoiets als 'onverstoorbaar'. Wordt vaak verward met 'lui'.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:01

Nou je het zegt....mijn instructrice zei dat ook eens over mijn paard. Maar ik wist eerlijk gezegd niet wat ze bedoelde!!
Mijn paard heeft een heel fijn, lief karakter. Hij is alleen net als bij jouw paard eerder lui als moe!
Zou dat het betekenen! Haha!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:04

Wel apart dat een DA constateerd met een klinische keuring dat een paard flegmatiek is Verward

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:06

Hoezo is dat apart essie?
Het straalt er bij mijn merrie ook best wel vanaf.. in omgang en aan de longe. (wat hij heeft gezien)
Absoluut niet onder de indruk en vind het allemaal wel best.
Aan de longe niet vooruit te branden.

Je kunt het aan der hele houding wel zien.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:16

Haha, je beschrijft het alsof het een ziekte is ofzo.
Het karakter kan natuurlijk kalm en onverstoorbaar zijn maar onder het zadel is het iets
wat de ruiter op kan lossen (ook misschien wel veroorzaakt).

Ik zou geen spoor gebruiken, lost waarschijnlijk niet veel op.
Mijn paardje is ook soms wat lui en niet goed aan het been maar dat moet ik rijtechnisch oplossen,
haar leren naar mijn hulpen te luisteren.
Ik ging aan het begin de fout in door haar te hard te willen laten lopen omdat ik het gevoel had dat ze niet actief genoeg was.
Nu begin ik altijd in het tempo wat ze heeft en vanuit ontspanning activiteit vragen.
Heel klein beginnen, niet vooruit jagen en veel belonen bij de kleinste poging op activiteit.
Jouw paard is ook nog erg jong, het kan dus zijn dat ze door nog geen goede balans te hebben gewoonweg niet actiever kan lopen.
Succes met je paard.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:22

Inderdaad het is geen ziekte oid Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 08:41

vonnie: Er komt zowel aan de longe als los in de bak etc helemaal niks van haar uit.
Ze reageert nergens op, is nergens bang voor en laat alles maar gebeuren, ze trekt zich nergens wat van aan.

Het spoortje helpt echt om der actiever te krijgen en probeer daarnaast veel met mijn kuit te rijden.
Actie-reactie is mijn doelstelling.
Echter reageert ze dus helemaal niet....

Dacht eerst wel dat het medisch was, maar dat is nu uitgesloten.. het zit tussen der oortjes.
Hoe zij is is niet te vergelijken met een normaal paard wat lui/sloom is en traag voor het been.

*moeilijk uit te leggen, maar als jullie der zien weten jullie wat ik bedoel*

Ik beschrijf het flegmatiek zijn niet als een ziekte (weet ook wel dat het geen ziekte is), maar zij is nou eenmaal zo en nu heeft het beestje een naam Knipoog
Ik wist niet hoe het genoemd werd hoe zij is en de da vertelde me dat ie der erg flegmatiek vond Clown
Net als ik zou schrijven wie heeft er een heet paard, vraag ik nu wie er een paard heeft wat flegmatiek is. (beetje of heel erg)
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 20-11-08 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:50

kom het woord nu te vaak tegen en ben het maar eens gaan opzoeken wat het betekend, maar het is niets meer dan rustig, koel en kalm? dan is mijn paard dat ook Tong uitsteken

voor zover ik heb kunnen vinden is het geen ziekte, maar duidt het op bepaald gedrag Knipoog zo kwam ts haar stukje niet over Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:52

Ik heb er 1tje Knipoog. Een hele erge Tong uitsteken.

Dennis is altjid al liever lui dan moe geweest. Niet gek te krijgen, de wereld kan instorten en hij komt nog amper van zijn plaats. Maar als hij de lol ergens van in ziet kan hij er wel helemaal voor gaan (heel hard door het bos crossen, dan hoef je maar te zeggen dat hij mag en weg is tie).
Hij loopt ook kinderlesjes en doet dat gewoon erg braaf. Kinderen (hoe raar ze ook doen) blijven altijd zitten omdat hij gewoon stil gaat staan zodra het fout dreigt te gaan. Hij is wat lui en als je hem laat hobbelen niet fijn voor het been. Rijd je hem echt netjes kan hij nog wel aardig lopen ook.

Keuringen en show's vind hij wel helemaal geweldig en dan is hij wel helemaal wakker, hij vind het wel leuk als er naar hem gekeken word.

Als hij alle dagen gereden/gelongeerd/met hem gefiets/gelange teugeld word is hij flotter dan waneer hij 3x in de week wat doet, sommige hebben die regelmaat gewoon nodig.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 08:53

Ok excuses als ik het verkeerd geformuleerd heb Bloos
Alleen is mijn merrie wel erg flegmatiek en kreeg een pm van een bokker wiens paard dezelfde trekken als mijn paard heeft.
Ik doel nu niet zozeer op de paarden die rustig/koel zijn, maar bij wie je tegen problemen aanloopt in dit gedrag zoals ik dus Knipoog

Ow ja, als ik had gedacht dat het een ziekte was stond het wel bij medisch Bloos
Heb het juist bij omgang en paardengedrag gezet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 20-11-08 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 08:55

Ik vond met zoekfunctie dit stuk wat ik wel interessant vond en vandaar de opening van mijn topic om meer van deze info te verzamelen en ervaringen van bokkers.

Het is een kunst om flegmatieke paarden aan het werk te krijgen op een manier dat ze het vanzelf gaan doen. Mijn ervaring is, en ik heb al een aantal paarden gereden die flegmatiek waren, is dat je het werk kort, intensief en heel interessant moet houden. Dus kort en pittig rijden. Snel gaan galopperen. Neem eens wat oefeningen mee waar je normaal niet zo snel in dit stadium van de opleiding mee zou beginnen. Hou ze er echt bij. Wissel het rijden, zoals je al doet, veel af met andere dingen. Geef ze zo nu en dan een paar dagen vrij, doet wonderen bij dit type paard.

Wees heel, heel consequent met je been. Been is reactie en weer af laten hangen. Geef alleen signaalhulpen, blijf niet drijven. Rijdt desnoods voorlopig met je benen afgestoken, om te voorkomen dat je onbewust toch drijft. Het paard moet op 1 hulp reageren. Daar moet je geen spoortjes voor hoeven gebruiken.

Probeer het paard heet te krijgen. Maak veel overgangen kort op elkaar. Galop stap en omgekeerd zijn fantastisch voor dit soort paarden. En verruimen en verkorten en dat 3 x op een lange zijde.

Je moet hiermee om kunnen gaan. Voor de één is dit paard helemaal niets, die wordt doodgefrustreerd van het uitdagen. Ik vind het heerlijk, geeft me echt het gevoel dat je aan het werk bent.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:03

Hier ook een. Een flegmatiek paard vindt ik moeilijker dan een angstig paard. Angst is vaak wat makkelijker weg te nemen dan flegmatiek gedrag. Die dieren zijn nergens van onder de indruk (soms sluiten ze zich zelfs volledig af van alles en iedereen) en om die dan weer aan het werk te krijgen is lastig.

Ik probeer mijn merrie zoveel mogelijk geestelijke uitdaging te bieden en op die manier het flegmatieke wat te verminderen. Tot nu toe werkt het wel goed.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 09:06

bedankt voor je reactie fjordnina.

Wat onderdeem jij met je paardje zoal? Ik probeer ook echt van alles, maar ook lekker los in de bak dollen is er niet bij.. ben ik meer bekaf dan zij Bloos
Zal vandaag eens een buitenritje rijden als het weer het toelaat, kijken wat ze dan doet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:08

of eens een keer naast je paard? en dan soort van schriktrainingsparcourtje doen. niet om haar kalmer te krijgen, maar meer om haar intresse te wekken in aparte dingen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:10

en toch denk ik bij zoiets als dit meteen van koop een zak haver of geef ze iets bij waar ze wat feller van worden.??

of is dat nou een domme redenering en werkt dat niet?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 09:11

bedankt voor je tip ikenindi, dat zou ik idd wel eens kunnen proberen.
Ik probeer ook veel dingen met balkjes, kleine sprongetjes en dan wek ik der interesse ook wel iets. (lekker los zonder zadel en hoofdstel op eigen benen)
(verbaasde me over der springkwaliteit Bloos! )

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:12

Interessant, ik heb zelf geen flegmentiek paard, maar hoorde dit begrip ook vaak.
Nu weet ik wat het betekend en ga ik er ook op letten.
Ik denk trouwens niet dat je het met een zak haver op kunt lossen. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:13

ik heb ervaring met flegmatieke paarden. Ik heb er nl een voorkeur voor. Haha!

Sporen zijn niet aan te raden. In het begin werken die nog, maar uiteindelijk stompt het paard erop af en moet je steeds meer sporen en zweep gebruiken om haar vooruit te krijgen. Het helpt dus slechts tijdelijk.
Wat je wel kunt doen is motiveren.
Ik neem aan dat ze erg graag eet? (dit soort paarden over het algemeen absoluut) Vork
Gebruik dat ter motivatie.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel....
Rij in een rechte lijn van punt a naar b. Begin met alleen het aanleggen van het been, voer daarna de druk op, klak met de tong, en tik dan pas (Je paard ziet het dus mijlenver van te voren aankomen) Met een zucht zal je paard zich in het enorme tempo van een gemiddelde slak voorwaarts wurgen- Maar bij punt B mag hij uitrusten van deze enorme prestatie. En dat niet alleen. Hij mag ff grazen. Daarna herhaal je van punt B naar A. Hetzelfde verhaal. Je paard krijgt supersnel in de gaten dat er iets voor hem aan vast zit en zal al snel reageren op slechts het aanleggen van een been. Toegegeven.... dit vergt geduld, maar je maakt op die manier je paard gevoelig voor lichte hulpen ipv hem af te stompen en zijn huid nog dikker te maken dan ie al is. Natuurlijk hoef je zit niet altijd te blijven doen. Het is een aanleerfase om hem te leren sneller te reageren. Vergeet niet iedere keer met een hele lichte hulp te beginnen, maar de laatste fase dient fel en zeer duidelijk te zijn. Je paard zal die uiteindelijk liever voorkomen en de beloning zorgt voor de motivatie (absoluut nodig om in een later stadium prettig met hem samen te werken) Uiteindelijk verleng je de afstanden. Laat je niet iedere keer meer eten en bouw je dat dus stap voor stap af. Maar laat het nooit helemaal achterwegen om haar af en toe te belonen voor de inspanning en te laten eten, want dan hou je de animo erin.

Wat kun je verder doen?
- ipv figuren veel in rechte lijnen werken
- overgangen zijn goed. Probeer regelmatig je paard langzamer te laten gaan dan ze wil. Dit is omgekeerde psychologie en werkt vaak super. Heel langzaam gaan kost nl uiteindelijk meer inspanning dan in een normaal tempo rijden.
_Oefen vanuit de grond wijken voor druk en leer haar daarbij op de minste druk/aanwijzing te reageren. Maak ook hier gebruik van fases. Begin met superlichte druk en voer dat langzaam op. Het allerbelangrijkste is het onmiddellijk weghalen van de druk bij de minste reactie van je paard (in het begin al bij een poging) Daar leert ze nl van. Hou je de druk vast, krijg je weer die dreigende afstomping, die bij deze paarden doorlopend boven het hoofd hangt.
- doe ook op de grond leidoefeningen, waarbij je haar leert om goed bij je te blijven (tikje met zweep naar achteren, richting achterhand als ze niet volgt) en doe dan veel onverwachte dingen... links, rechts, halt, draf , achterwaarts enz. Ze leert op die manier meer op je te letten en sneller te reageren.
- rij zoveel mogelijk het bos in. Juist deze paarden zijn daar bij uitstek supergeschikt voor. Lekker lange teugel, de paden op en geniet ervan. Als jij er duidelijk lol aan hebt, heeft je paard dat ook. Ook in de bossen kun je veel oefeningen doen, zolang je niet vergeet ook lekker aan de lange teugel te relaxen.
- zorg ervoor dat je niet gefrustreerd raakt. Deze paarden willen dat nog wel eens oproepen. Bewaar je gevoel voor humor en spring creatief om met haar gebrek aan zin en verzin leuke oefeningen en misschien zelfs kunstjes. Blijf lachen.
- longeer zo weinig mogelijk. Deze paarden gaan dan vaak dood van verveling. Ren liever samen met haar een stuk, ga samen joggen of zo... gezond...
-Zorg dat je zelf niet uiteindelijk degene bent die het hardste werkt (aansporen, aanmoedigen etc...) Leer haar met de bovengenoemde tips op een eerste aanwijzing te reageren.
Juist deze paarden hebben het enorme talent de eigenaar veel harder te laten werken dan zij zelf-

Veel plezier ermee (want daar gaat het om)

Zelf ben ik gek op deze paarden... Clown

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 09:20

Bedankt voor je tips liljebo! Hier kan ik echt wat mee! OK dan!
Idd leeft mijn merrie voor het eten Bloos

Ik zal eens kijken hoe ik dingen ga organiseren die jij noemt!
Het is voor mij allemaal nieuw en wil het natuurlijk wel goed doen, vandaar de vraag hier om ervaringen en tips.

Je kunt beter iets meteen goed doen dan later moeten herstellen aangezien ze ook net ohz is.

Kun je verwoorden waarom je juist zo gek op deze paarden bent?
Ikzelf ben echt voor der karakter en uitstraling gevallen Clown

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:23

Hier nog een eigenaar van een ietwat flegmatiek paard. (reed hiervoor
arabier hengstje, en dit is dus wereld van verschil!)
Echter madam kan echt de draak uithangen op grote evementen, zo erg, dat
ze vaak wordt verward met een hengst Clown .
(Heb op mijn ibop ernstig rondgehupst en op HE, had madam ook geen rem meer,
is dan net effe niet flegmatiek, maar heerlijk wakker. Als je dan de kans krijgt even
flink door te rijden, heb je super paard!)

Wat je ook voert, geen verschil. (Heb het echt wel geprobeert in dei 6 jaar die ik
haar nu heb)
Afwisseling werkt wel, vandaar dat we ook erg ons best doen, om alle
mogelijke en onmogelijke dingen te doen samen.
Schriktraining, noemen wij in de fjordenwereld, behendigheid, en ook daar krijg je d'r
niet gek mee. Wel met tonnen race!
Meer dan 3 x per week dressuur rijden en ze loopt erbij alsof ze om gaat vallen, zo traag.
Met afwisseling hou ik het intressant, en dan wil ze ook wel voor je werken.

Ook in het dressuren, afwisseling, rondje bak door zonder bezigheidstherapie is
alweer slaapverwekkend.
Ach, zo'n relaxte gast heeft ook zijn voordelen. Als madam schrikt is dat ook niet echt
spectaculair, 1 pasje en dan zie je d'r denken: "is dit al die moeite waard?" "Ach, nee, ik
stap wel gewoon door."

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:25

Ik ben met haar aan het grondwerken (ja ja! en ze loopt inmiddels bij me weg, maar nog niet te ver). Ik heb ook les met haar, gewoon vanaf de grond. Het wegjagen in het begin was lastig, een wapperende jas deed het eerst goed, daarna een dressuurzweep met linten eraan en momenteel zijn we bezig met de longeerzweep en hebben we de dressuurzweep met linten achter de hand. Doel is om uiteindelijk op de dressuurzweep zonder linten uit te gaan komen en dan puur als verlenging van je hand.

Verder stopt ze op een vingerknip (vanuit wat voor gang dan ook) en komt ze naar me toe om haar beloning op te halen. Daar moet nog hard aan gewerkt worden, want eigenlijk wil ik dat ze stopt op de vingerknip, zich naar me toe draait met haar hele lijf en pas als ik het zeg naar me toe komt om haar beloning te halen. Daar zit nog een stukje flegmatie bij, maar ook dominantie want dat is ze ondertussen ook nog. We zijn nu sinds half september aan het werk en ik heb haar van een teruggetrokken, in zichzelf gekeerde dame met bijzonder weinig aandacht voor mensen nu zover dat ze me met een zachte hinnik begroet, meeloopt langs het draad naast de auto en me op het uiterste puntje bij het hek met de oortjes gespitst op staat te wachten.

In de bak daag ik haar ook uit door middel van vrijheidsdressuur, ze moet zelf bedenken of de beslissing die ze neemt goed of fout is. Na een paar keer fout (vaak de makkelijkste weg) kiezen ze een keer voor goed en worden daar voor beloond. Goede oefeningen zijn bijvoorbeeld de buiging, het blijven staan op een zeiltje of "het blok".

Lichaamstaal doet in de omgang, maar ook in het werk erg veel, het is moeilijk om alles via internet uit te leggen, misschien is het een idee om ook eens een les grondwerk mee te pakken? Op het NH forum in de FAQ (meen ik) staan veel adressen van mensen die op bepaalde manieren hetzelfde doen als ik. Zoek je eigen weg daarin met waar nodig hulp van een ander, dan lukt het wel.

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:30

ik heb dat vroeger met me vorige verzorg tinker gehad. die was door de vorige eigenaar vooral op stem gereden en niet op been. en ja ze moest er toch echt aan gaan geloven dat ze toch ook op been moest gaan reageren. dus wat ik had gedaan is met poetsen ook een beetje druk zetten met me hand bij der buik de eerste pak keer trapte ze richting me hand niet raak ofzo maar als ze het niet deedt meteen belonen, en met rijden zachter been geven en zo iedere dag steeds meer natuurlijk niet zo dat ik echt deedt trappen ofzo maar gewoon rustig oppakken, en na 6 weken had ik het eindelijk voor elkaar dat ze ook op me been reageerde. en nou is ze super te rijden op been geloof ik...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:33

Ans schreef:
Bedankt voor je tips liljebo! Hier kan ik echt wat mee! OK dan!
Idd leeft mijn merrie voor het eten Bloos

Ik zal eens kijken hoe ik dingen ga organiseren die jij noemt!
Kun je verwoorden waarom je juist zo gek op deze paarden bent?
Clown

Fijn dat je het kunt gebruiken.

De reden waarom ik gek ben op deze dieren heeft een aantal redenen.
Eentje ervan is het feit dat ik het heerlijk vind om de natuur in te trekken, liefst met rugzakje, boterhammetjes en koffie en onbekommerd de paden te volgen en gezien deze paarden niet snel ergens van onder de indruk zijn, zij ze hiervoor geschapen.
Ook lekker makkelijk als je koffiepauze hebt. Zet ze bij wat pollen gras en ze gaan nergens naar toe terwijl je lekker je boterham kunt oppeuzelen.
Ook in de omgang kunnen ze erg prettig zijn. Lekker mee tutten, wandelen en onder het grazen lekker tegen ze aan leunen en genieten van de warmte en de aanwezigheid.
Ze zijn vaak te vinden voor leuke ideeën... wat dacht je van iemand met ski´'s erachter als er sneeuw ligt?

Verder vormen ze een echte uitdaging om creatief genoeg te worden om hen te motiveren

En last but not least... idd de uitstraling. Die heerlijke eigenwijze koppies. Daar kan ik echt verliefd op worden. Maar ik hou toch al van eigenwijs. Geen klakkeloze opvolger, maar iemand met karakter. Zo kies ik ook altijd voor eigenwijze honden en heb ik zelfs een eigenwijze echtgenoot Clown