bitloos beleren? of met bit beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

bitloos beleren? of met bit beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 15:58

Hallo,

ik heb een vraagje,

Zouden jullie je paard bitloos of met bit beleren?
Ervaringen?

Groetjes,

Nachtlampje

Re: bitloos beleren? of met bit beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:07

Hangt ervanaf. (blijft hij altijd bij je, wat voor hand heb je zelf, etc) Het liefst beiden, maar bitloos beginnen. Later pas een simpel trensje erin hangen, daar zal hij ook sterk op reageren misschien.
Bitloos is wel ontzettend super en heel erg fijn voor je paard (zolang je hand zacht is) :)
Daarnaast zal hij ook sterker het wijken voor druk moeten leren, wat je paard alleen maar ten goede komt.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:12

Voor jonge paarden die nog moeten wisselen is bitloos sowieso wel goed!
Maar het is niet omdat je bitloos rijdt dat je niet even zacht moet zijn :)
Probeer ook de verschillende bitloze optomingen uit, je kan je paard daar helemaal anders mee laten lopen en ontwikkelen :)
Succes :#

Edit: natuurlijk ook te zien wat je ermee wil gaan doen: dressuurwedstrijden en verkoop zullen moeilijk worden!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:21

Tenzij je iemand zoekt die ook bitloos wilt rijden als je haar wilt verkopen :)
En, dressuurwedstrijden kun je tot op zekere hoogte, maar niet in de topsport nog.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:27

Begin bitloos, gewoon een halster met 2 losse touwen eraan.
Het paard moet al wennen aan de ruiter op zijn rug, en als je dan ook nog in de mond gaat trekken aan een bit is dit wel erg veel.
Wij doen het altijd zo, gaat echt prima!
Na een paar keer kan je het bit erin doen, desnoods eerst een keer aan de longe om te laten wennen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:28

Ik denk dat het sowieso slim is als het paard bitloos rijden kent, met inderdaad tanden wisselen etc. in het achterhoofd... verder ben ik van plan om bij het inrijden bitloos te beginnen, aangezien ze vanaf de grond ook alles zonder bit leert dus als je er dan opstapt en er ook nog eens een bit indoet, zou dat alleen nog maar voor meer onduidelijkheid zorgen?? Later zou ik dan langzaamaan met een bitje beginnen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:28

Bitloos.
Ik zie absoluut geen meerwaarde van een bit.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:32

heb er ervaring mee, bitloos is veel prettiger, vriendelijker en veiliger, daarna als alle knoppen er op zitten met bit beginnen, btiloos kennen ze al eigenlijk via het halster, heb alle hoofdstellen geprobeerd, beste beviel me bij alle paarden de voest hoofdstel, bij ijslandershop verkopen ze die voor 40 geloof ik.

Serenity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:35

Als ik de kans had om een paard in te rijden waarmee ik een goede band had, zou ik zeker bitloos eerst proberen. Je kan het paard bitloos beleren en zo beginnen met rijden. Het bit is dan ook helemaal niet nodig als je paard er eenmaal aan gewend bent.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:56

Okee, zo denk ik er dus ook over! en het is nogal een gevoelig paardje, dus ik dacht als ik dan meteen bit in hang en hij gaat al raar doen denk ik dat het bit voor meer stress zorgt, alleen dan hoor ik weer van die meiden van me school van ja je moet met bit beleren anders kun je er niks mee blablabla..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:59

Ik ga mijn jonge paard bitloos in rijden,verwacht daar geen problemen mee.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:13

Als iemand zegt 'je moet met bit beleren anders kun je er niks mee' zegt dat meer over hun rijkunsten/-kennis ;) Niks van aan trekken dus!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:01

Inderdaad, dat zijn dan heel erg onwetende meisjes :) Bitloos beleren en later aan het bit laten wennen indien gewenst (niet mijn voorkeur overigens) geeft juist alleen maar een sterke reactie, zodat je hoogstwaarschijnlijk vederlicht met bit kan werken. Daar "kun je dan dus veel meer mee".

jl131149

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:48

Ik zelf heb een paard ingereden met bit maar het is zoiezo niet de bedoeling als je paard een bit in heeft dat je eraan gaat zitten trekken... ze rijdt heel licht in de mond nogsteeds.
Maar het verschil tussen het paard dat ik heb ingereden en jouw is denk ik wel dat het paard dat ik heb ingereden ook met hogere klasse wedstrijden meegaat doen.
Je hebt wel meer met een bit in maar in het begin maakt dat denk ik niet uit. Als een jong paard ervandoor gaat mag je zoiezo niet aan de teugels trekken want dan worden ze opgefokt. Teugels zijn ook niet echt voor de rem of sturen speciaal gemaakt alleen dat je wat meer hebt. En Jouw paard is al gevoelig dus zal hij zal wel snel reageren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:50

Air schreef:
Bitloos.
Ik zie absoluut geen meerwaarde van een bit.

+1

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:43

jl131149 schreef:
Je hebt wel meer met een bit in maar in het begin maakt dat denk ik niet uit.

Dat is dus niet waar :) Als je je paard niet hebt goed leren wijken voor druk,
en je met een bitloos hoofdstel niet verder komt,
zegt dat naar mijn idee meer hoe de ruiter met het bit werkt en tot in hoeverre dat paard heeft leren wijken voor druk.
Een paard dat goed wijkt voor druk kun je, als het écht goed is, gewoon met een touwhalstertje rijden.
Als je het idee hebt dat je meer met bit kunt dan bitloos, werk je met pijnprikkels ipv met drukprikkels.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:54

Bitloos!

Mijn jonge paard wordt ook bitloos beleerd. Ik zou eerst beginnen met bit, maar ontdekte heel veel weerstand (mn vanwege pijn in de mond vanwege wisselen van tanden). Dus ben overgestapt op bitloos (ik rij mijn andere paard ook al jaren bitloos).
Voordeel is dat ze sturen en stoppen vrijwel direct snappen, omdat het sterk overeen komt met halster.

Ik zie grootste voordeel nog vanwege het gebit, wat aan wisselen is. En geen onverwachte bewegingen in de mond, wat negatieve ervaring zou kunnen zijn voor paard. Ook al heb je zelf een vriendelijke hand, je paard kan ook onverwachte beweging maken of bijv struikelen.

Mijn vorige (bitrijdende) instructeur heeft beiden gezien, zowel met bit als bitloos en vond ook dat ik bitloos moest doorgaan, omdat hij daar beter op reageert.
Ik weet niet hoe het er uit ziet voor de toekomst, maar op dit moment bevalt het mij wel :j

Ik lees momenteel een leuk boek over fabels en feiten over bitloos rijden, echt een aanrader!
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 19-06-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:56

Beiden. Je wilt wel dat ze verkocht kunnen worden mocht je ooit in een situatie komen dat het nodig is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:01

Dat is geen probleem hoor, mijn vorige paard is ook bitloos beleerd en die werd verkocht. Die is weer doorverkocht door iemand die met bit wilde rijden (vond ik wel jammer, want hij was bitloos zoooo braaf en meewerkend). Die omschakeling was gelukkig erg eenvoudig.
Maar je kunt ook bitloos blijven rijden en later nog eens af en toe met bit rijden. Zo vergaat het mij ook meestal, het is beetje aftasten wat op welk moment goed bij je paard past.

Bitloos beginnen is wel handiger en later bit er bij als je beiden wilt doen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:05

Ik zou als ik een eigen paard zou hebben bitloos beleren. Dit omdat ik zelf zonder bit wil rijden (en de paardjes waarop ik rijd denk ik ook ;) ).
Bitloos is zo ongelofelijk duidelijk voor een paard. Een simpel touwhalstertje geeft duidelijk links, rechts, vooruit en achteruit aan. Naar mijn ervaring blijven paarden dus ook veel rustiger zonder bit, doordat er weinig ruis is. En dat is natuurlijk wel een must voor een jong paard!
En een paard koop je voor het leven.. Dus zorgen over of zij/hij dan wel verkocht kan worden zou ik dan niet hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:09

Met jonge paarden beginnen wij altijd met bit en toch bitloos :D Wel een trensje erin maar sturen ed op halster of sidepull. Daardoor kom jij niet aan de paardenmond, en kan je paard ondertussen rustig wennen aan iets in de mond te hebben. Pas als het stuur ed allemaal netjes geinstaleert zijn gaat bij mij de sidepull eraf en stap ik over op de trens.

Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:12

Bitloos klinkt leuk voor je eigen wensen en met het wisselen van de tanden in je achterhoofd. Maar als het paard voor de verkoop is dan staan niet alle eigenaren te wachten op een bitloos ingereden paard. Dus naar mijn mening doe je er goed door het paard leren om te gaan met bit én bitloos.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:56

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:03

misssixty schreef:
Begin bitloos, gewoon een halster met 2 losse touwen eraan.
Het paard moet al wennen aan de ruiter op zijn rug, en als je dan ook nog in de mond gaat trekken aan een bit is dit wel erg veel.
Wij doen het altijd zo, gaat echt prima!
Na een paar keer kan je het bit erin doen, desnoods eerst een keer aan de longe om te laten wennen.

Als het goed is trek je niet en zal het paard dus ook geen last hebben van het bit :)

Kijk wat het beste bij jou en je paard past qua optoming.
Vind jij zelf met bit prettiger, is dat prima. Zoek dan een bit wat comfortabel is voor je paard, wat goed past, ook ivm wisselen.
Voel jij je goed bij bitloos, dan is dat ook zeker een goed idee.
Als je een zachte hand hebt moet het niet uitmaken wat voor optoming je hebt.
De eerste tijd ga je toch alleen maar naar voren, wennen aan balans, gewicht, enz. Gas, stuur en rem bevestigen.
Veel belangrijker is ervaring met het beleren van een paard, rust en tijd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:50

mijn voorkeur gaat naar beleren met bit, omdat ik mijn paard daarna ook gewoon rijdt met bit.
maar omdat mijn merrie erg veel last had van haar tanden ben ik bitloos begonnen. daarna gewoon overgestapt op een bit.