met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:08

ik hoor veel tegenstrijdige verhalen over met cap rijden
de een zegt tis juist gevaarlijk met cap want als je op het klepje voor valt breek je juist je nek
en een ander zegt nee is voor je eigen veiligheid
vandaag een vrouw die zegt ik draag hem alleen als ik buiten rijd
en ja ik vraag me af of het nou echt wel zo veilig is wat is wijsheid ?

Ilsemarie

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:09

In mijn ogen is het het veiligst om met een goed passende cap te rijden, ten allen tijde.
Ik rijd in ieder geval nooit zonder! en toen ik me niet meer veilig voelde met mijn cap heb ik een andere nieuwe aangeschaft Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:11

als je een goed passende cap hebt is het natuurlijk veel beter... Ze zijn niet voor niets op zoveel plekken verplicht! Waarom zou je je leven op de waagschaal zetten door geen cap te dragen!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:40

Inderdaad, als de cap goed past is dat echt wel veiliger. En mijn pony kan nog zo braaf zijn, ze kan altijd struikelen. Ik voel me niet veilig zonder cap, dus ik zet hem altijd op.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:42

maar hoe zit het dan dat mensen zeggen dat het ook gevaarlijk kan zijn
en dat als je bvb op die voorklep valt dat dat funest kan zijn voor je nek
zijn er dan helemaal geen nadelen aan een cap ??

puzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:10

een cap moet goed passen , ik rij altijd met cap vind het veiliger dan zonder cap{ mijn mening} want zonder cap kan je ook lelijk op je hoofd vallen enz , je moet alleen als je op je cap bent gevallen een nieuwe kopen want dan kan de cap gebroken zijn

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:53

Dat een klep niet veilig is heb ik ook vaker gehoord. Crosshelmen hebben ook vaak geen klep.

Ik heb nu een helm met een flexibele klep die er heel makkelijk af gaat (zit met 3 soort van drukkers vast)

Ik heb altijd een helm op. Het komt niet eens in me op om er zonder op te gaan

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:47

Ik draag altijd een cap. Lachen

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:00

Mijn tip:
Met cap rijden!!!

Ik heb het zelf meegemaakt in de familie. Mijn nichtje heeft een aantal jaren geleden een ernstig ongeluk gehad met paardrijden. Ze had wel een cap op, maar zo'n oud model (zonder kinbandje etc.), dus de cap lag nog eerder op de grond dan zij zelf. Toen kreeg ze dus een trap tegen haar schedel aan, waardoor ze een poosje in coma lag, revalideren etc.
Gelukkis is het helemaal goed gekomen met haar.

Dus wel een cap dragen!!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:01

Ojee daar gaan we weer......
Ik draag hoe dan ook altijd een cap.

kathyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:04

Ik rijdt ook altijd met cap. Lachen

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:06

maakt niet uit hoe of wat, ik draag altijd een cap tijdens het rijden

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:18

Ik rij mijn pony zonder cap, ik weet hoe die is.. schrikt soms wel maar dat voel ik optijd aankomen..

Mijn andere paarden rij ik wel met cap! vooral onze 3-jarige.. geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem zonder te gaan rijden!

en mijn andere paard rij ik opzich altijd met cap.
heb 2x zonder gereden maar toen was het heel warm en had les! en die andere keer had mijn vader hem even gereden want hij was kreupel en ik was mijn pony aan het trainen en moest even snel op mijn paard rijden. maar verder rij k nooit zonder cap op hem!!

Nadia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:24

wat mensen ook zegen ik rij altijd met cap. ik ben vorig jaar van mijn paard af gevallen en had een zwaare hersescuding als ik mijn cap niet had op gehad dan was het heel anders afgelopen.

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:52

ik rijd altijd met cap (zoizo verplicht in de les) en thuis op shadow, ed en de verzorgpaardjes ook Lachen k heb er dan toch een veiliger idee bij..

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:20

ALTIJD met cap en van dat klepje als je een cap heb die achter wat verder doorloopt en goed aansluit, dan kun bijna niet te ver naar achteren kantelen. Maar een goede cap is echt van levens belang zie je maar aan Tineke Bartels die heeft echt geluk gehad en zegt nu zelf stom ik had nooit zonder cap mogen rijden en heeft er nu ook altijd eentje op. Bij ons heeft de verzekering zelf schriftelijk in de papieren staan als er bij een ongeval word geconcenteerd dat er geen cap is gedragen word er niet uitbetaald. Dus desnoods moet ik hem erop lijmen maar er komt hier niemand op het paard zonder cap Haha!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 03:08

ik mag niet eens rijden zonder cap. Als ik door mijn ouders betrapt word met rijden zonder cap kan ik wel gedag zeggen tegen mijn paardje. Ik vind het wel zo veilig. Had hem al een paar jaar niet meer echt nodig gehad(al 3,5 jaar nietvan een paard afgevallen) maar ben afgelopen zondag toch gevallen..Viel op mijn zijkant en mijn hooft knalde ook op de grond..Ik rijd altijd met cap..om dat soort redenen. Ik had zondag alleen een beetje hoofdpijn..maar wat zou er zijn gebeurd als ik hem niet had gedragen??

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 04:29

Een goed passende cap is veel veiliger! Dat wil alleen niet zeggen dat je met/door je cap geen letsel kan oplopen; ik heb zelf door mijn (oude) cap mijn neus gebroken! Tja, zonder cap was dat niet gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat zonder cap rijden daarom veiliger is. Een cap is gemaakt om de klap op te vangen ... gelukkig ben ik zelf nog nooit echt op mijn hoofd terecht gekomen, maar ik heb het wel bij anderen zien gebeuren en dan ben je toch zo blij als je ziet dat je vrienden weer opstaan, terwijl hun cap helemaal in stukjes ligt.

Het is eigenlijk net zoiets als auto gordels. Soms lopen mensen verwondingen op die ze zonder de gordel niet gehad zouden hebben .... en toch is zonder gordel de auto in stappen veel gevaarlijker.

Dus cap op, en gordel om! Knipoog

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:44

Als je een goed passende cap hebt, die je op de correcte wijze draagt (helaas zie ik met grote regelmaat nog menssen die de cap veels te ver achter op hun hoofd hebben) dan klapt de cap bij een val op de rand naar voren (en breek je dus inderdaad je neus). Vervelend dat je je neus breekt, maar veel minder erg dan een barst in je schedel!!!!
Pas op het moment dat je je cap te ver achter op je hoofd hebt staan en het klepje dus omhoog wijst ipv horizontaal is, dan klapt hij in je nek ja. Maar of je daar je nek van breekt.... daar heb ik ernstig mijn twijfels over, tenzij je echt met veel kracht een koprol maakt.

De vergelijking met de autogordel vind ik wel een goede. Inderdaad zijn er mensen die hier een gekneust borstbeen aan over houden, en een enkele keer als het erg hard gaat inderdaad een gebroken borstbeen of rib, maar dan kan je ook nagaan wat er gebeurt zou zijn als ze die gordel niet gedragen zouden hebben!!!

Citaat:
Ik rij mijn pony zonder cap, ik weet hoe die is.. schrikt soms wel maar dat voel ik optijd aankomen..

Nou vraag ik me alleen af wat je dan doet als je pony onderuit gaat.... want ook dat gebeurt, en op die manier ben ik ook al eens met mijn hoofd tegen een bakrand terecht gekomen. Mét cap wel te verstaan, en die was echt kapot.

Mijn conclusie is draag ten alle tijde een goed passende cap, op correcte wijze. En dat kan dus betekenen dat je niet die mooie cap kan dragen die je vriendin ook heeft, omdat dat model niet goed bij je hoofd past........

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:46

cerescity schreef:
zijn er dan helemaal geen nadelen aan een cap ??

Ja hoor, wat mij betreft wel. Ik vind het niet lekker zitten en je haar wordt er vies van. Desondanks draag ik hem braaf elke keer als ik op een paard kruip.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:33

Ik rij altijd met cap. Gewoon omdat ik mezelf dan zekerder voel. Natuurlijk is het ook veel veiliger om met cap te rijden, je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:35

Ik rij altijd met cap, maar ben er ook eens opgekropen zonder om vanboven in de wei naar beneden te halen. Maar meestal neem ik dan mijn cap gewoon mee naar boven Tong uitsteken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:41

Ik draag nooit geen cap. heb hem gekocht omdat ik ging lessen en dan was je verplicht een cap te dragen. Heb hem toen wel nog een tijdje gebruikt, maar was toch te lui om hem elke keer op te zetten.
Ben tot nu toe 6 keer gevallen en elke keer viel ik op mn onderrug/kont. Daar heb ik dus geen cap voor nodig Haha!, eerder een kussen.

Christopher Reeve (superman) had ook een cap op en brak toch echt zn nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:13

IndianLady schreef:
Christopher Reeve (superman) had ook een cap op en brak toch echt zn nek.

Je kan ook een been breken als je een cap draagt, heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat de cap je hoofd (en zeer kwetsbare hersenen) beschermt.

Ook ik vertrouw mijn pony en ik ben nog nooit van haar afgevallen, maar ben altijd samen met haar gevallen. Ze kunnen altijd struikelen of uitglijden. Gewoon die cap op.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:15

een cap dragen is veiliger dan geen cap dragen