Hypermobiliteit en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:50

Bodypump gaat heel goed,maar merk weldat ik er meer moeite voor moet doen als een ander, en ik doe het op mijn eigen tempo. Als ik bodypump er niet bij doe, dan krijg ik echt last van van mijn heupen. En door mijn enkels gaan in de beugels gebeurt mij ook weleens, maar gelukkig gaat het bij mij tot nog toe allemaal zijn gangetje.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:09

BBreedveld schreef:
@That's me:
He vervelend zeg! Is het niet iets wat je door kan geven bij de manege-eigenaar o.i.d.? Of misschien is een verzorgpony/paard wat voor je?


Als het goed is weet de eigenaar het ook Ja Heb wel een lijst met paardjes waar ik nu graag op wil rijden omdat die wat fijner zijn en niet zo gaan hangen en beetje veilig zijn zegmaar Clown
Maar goed dat is één want als er verder met de les geen rekening meer mee wordt gehouden of je krijgt raar comentaar dan is de lol er snel af.

Zit daar ook al over na te denken. Heb alleen hele wisselende tijden op dit moment met stage waardoor een verzorg/lease/bijrijdpaard niet haalbaar is. Maar goed stage duurd geen jaren en zeker nu ik weet dat m'n instructrice gaat stoppen ga ik verder kijken, want paardrijden ga ik dus écht niet opgeven ook al bak ik er weinig van Clown

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:11

en het blijft gewoon moeilijk voor mensen om te begrijpen wat het is, en waarom het zo vervelend kan zijn. Want ze zien niets aan je van de buitenkant..

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:56

Inderdaad, vertel mij wat. Mijn vriend is de grootste lieverd die er rond loopt, maar hij begreep er geen bal van.

Ik was blij dat die laatste therapeute hem liet zien wat er mankeerde aan de stand van mijn rug en dat hij ook eens gehoord en gezien heeft hoe dat gaat als van boven tot onder de wervels op zijn plaats worden gezet. Dat vereist zó'n wurggreep (zeker ter hoogte van de schouder) en geeft ook zo'n afschuwelijk kraakgeluid dat hij nu wel doorheeft dat het ernst is allemaal. Dat besefte hij zich daarvoor niet helemaal, want hij kon zich er niets bij voorstellen.

Helaas geldt dat voor veel mensen bij heel veel kwalen. Soms kan je maar beter je arm/been in het gips hebben, want dan zien mensen het aan je en zijn ze pas geneigd rekening met je te houden, helaas....

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:10

Ook ik heb wss hms. Vrijdag naar de reumatoloog. Enige waarbij ik last heb met rijden is dat ik een enorm holle rug heb en zwakke knieen plus enkels. Ik stap op met een opstap kruk, ik rijd met sprenger bow balance beugels en ben altijd ingetapet met Kinesio Tape. Vaak draag ik ook een psb patella brace. Ook ik heb ondersteunende zolen en dat helpt Heb ze alleen nog nooit getest in mijn rijlaarzen.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:11

moos24 schreef:
Bodypump gaat heel goed,maar merk weldat ik er meer moeite voor moet doen als een ander, en ik doe het op mijn eigen tempo. Als ik bodypump er niet bij doe, dan krijg ik echt last van van mijn heupen. En door mijn enkels gaan in de beugels gebeurt mij ook weleens, maar gelukkig gaat het bij mij tot nog toe allemaal zijn gangetje.


Sprenger Bow balance een optie? Duur maar dan heb je ook wat!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:02

Dit topic is al 10 jaar oud ;)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:20

Ik ben ook hypermobiel over mijn hele lichaam. Rij gewoon bijna elke dag bloed fanatiek paard, helaas wel altijd overal pijn.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:07

Katja schreef:
Dit topic is al 10 jaar oud ;)


Klopt, maar helaas zijn er niet echt topics over dit onderwerp

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:09

Petrichor schreef:
Ik ben ook hypermobiel over mijn hele lichaam. Rij gewoon bijna elke dag bloed fanatiek paard, helaas wel altijd overal pijn.


Ik dus ook, rijd alleen niet zonder mijn sprenger beugels anders verpest ik mijn knieen en enkels nog meer. Ben nu ook afhankelijk van Kinesio Tape dat gaat mama niet leuk vinden want dat kost een hoop geld en wordt waarschijnlijk niet verzekerd. Krijg ook geen aparte fysio behandeling alleen medisch fitness en hoe om te gaan met mijn op maat gemaakte braces.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:10

Ik ben ook hypermobiel en ik rij best fanatiek paard 5 x per week, ik merk alleen dat ik weinig balans heb! Ik heb de sprenger bow balance beugels en deze vangen wel wat klappen op, dat is wel fijn :-)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:03

Harvey1 schreef:
Ik ben ook hypermobiel en ik rij best fanatiek paard 5 x per week, ik merk alleen dat ik weinig balans heb! Ik heb de sprenger bow balance beugels en deze vangen wel wat klappen op, dat is wel fijn :-)

Dit heb ik ook, ben helaas vrij bewegelijk in mijn lichaam waardoor het rijden er soms niet altijd heel gemakkelijk uit ziet.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:57

Petrichor schreef:
Harvey1 schreef:
Ik ben ook hypermobiel en ik rij best fanatiek paard 5 x per week, ik merk alleen dat ik weinig balans heb! Ik heb de sprenger bow balance beugels en deze vangen wel wat klappen op, dat is wel fijn :-)

Dit heb ik ook, ben helaas vrij bewegelijk in mijn lichaam waardoor het rijden er soms niet altijd heel gemakkelijk uit ziet.


Mijn god ik ook. Stilzitten, handen stil of los van elkaar bewegen vind ik echt moeilijk!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:59

Hier hypermobiel in knie en heup en ik heb last bij opstappen en als ik lang/veel heb gereden :) Dan kan ik het bij het 3e paard wel eens lastig krijgen en voel ik de kracht in mijn benen afnemen :)

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:31

Dit heb ik ook, ben helaas vrij bewegelijk in mijn lichaam waardoor het rijden er soms niet altijd heel gemakkelijk uit ziet.[/quote]

Mijn god ik ook. Stilzitten, handen stil of los van elkaar bewegen vind ik echt moeilijk![/quote]

Ik ook, ben ik in ieder geval niet de enige.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:36

Wegens leeftijd paard rij ik niet meer zoveel, maar aan de ene kant moet ik eigenlijk juist voor mijn rug regelmatig paardrijden (recht richten alleen dan mezelf en gebruik paard daarvoor als spiegel). Andere probleem trek dat lichamelijk niet echt helemaal meer. Een beetje rustig aan rijden in de bak is geen probleem voor even. Buitenrit is dus te lang al gauw en dan kan ik de volgende dag niet meer lopen van de pijn.

Ben hypermobiel in mijn hele lijf.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:40

Marcella schreef:
Wegens leeftijd paard rij ik niet meer zoveel, maar aan de ene kant moet ik eigenlijk juist voor mijn rug regelmatig paardrijden (recht richten alleen dan mezelf en gebruik paard daarvoor als spiegel). Andere probleem trek dat lichamelijk niet echt helemaal meer. Een beetje rustig aan rijden in de bak is geen probleem voor even. Buitenrit is dus te lang al gauw en dan kan ik de volgende dag niet meer lopen van de pijn.

Ben hypermobiel in mijn hele lijf.


Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik ook maar ik ben nog maar 21 en heb het gelukkig niet zo heel erg

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:43

Ben 40 jaar.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:06

Marcella schreef:
Ben 40 jaar.


Ik 21 :D Maar voel me een oma van 80 soms

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:09

Je wil niet weten hoe ik soms de trap op loop. :')

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Hypermobiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:22

Hebben jullie ervarinu met wat voor soort rijlaars goed werkt? Ik ben nu aan kijken voor nieuwe omdat ik heel erg door mijn enkels klap

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:23

Gianti schreef:
Hebben jullie ervarinu met wat voor soort rijlaars goed werkt? Ik ben nu aan kijken voor nieuwe omdat ik heel erg door mijn enkels klap


Ik rijd met hoge stevige wandelschoenen, in een engels zadel met jodhpur rijbroek en anders met spijkerbroek.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:23

Gianti schreef:
Hebben jullie ervarinu met wat voor soort rijlaars goed werkt? Ik ben nu aan kijken voor nieuwe omdat ik heel erg door mijn enkels klap


Ik rijd met kinglsey laarzen

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:58

Gianti schreef:
Hebben jullie ervarinu met wat voor soort rijlaars goed werkt? Ik ben nu aan kijken voor nieuwe omdat ik heel erg door mijn enkels klap


Ik rij daarom met enkelbrace (push). En dan goede jophurs van ariat en leren chaps. Alleen goede schoenen of laarzen werken niet.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:10

Ik heb een leerling die echt extreem hypermobiel is in werkelijk elk ledemaat die hij bezit :=
Hij rijd soms heel 'slordig' alle armen en benen wapperen dan en zijn schouders zijn dan extreem los. Hij moet echt bewust nadenken dat hij alles op spanning houd en dit houd hij maar enkele minuten vol.
Sprenger beugels helpen, evenals stevige laarzen en een pony die goed uit zichzelf loopt en niet elke pas aangebeend hoeft te worden.

Dressuur gaat inmiddels prima, hij kan exact een proef netjes zitten :+ en zit zelfs aan de max aan punten in de B inmiddels.
Maar springen.. ( hij heeft een talentvolle Z springpony) dramatisch... Hij ligt er bij elke onverwachte beweging zo af. Verlichte zit kan hij bijna niet, hij zwabbert werkelijk alle kanten op dan.
Steeds weer bezig met core stability en buikspieren aanspannen, maar blijft erg frustrerend voor een 13 jarige fanatieke jongen die heeeeel graag wil, maar zichzelf fiks in de weg zit. Ons motto in de lessen? Kwaliteit voor kwantiteit :j
Zodra ik dat roep accepteert hij het en blijft binnen zijn grenzen. Misschien fijn motto voor mensen hier als het een keer 'niet lukt' kijk wat WEL gaat en durf dit liever kort en vaak te oefenen dan steeds weer te lang willen.