ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 16:35

naar aanleiding van een gesprek op stal afgelopen week: vinden jullie dat mensen met overgewicht wel of niet moeten/mogen paardrijden?
wij waren het er op stal over eens dat je tot een bepaald gewicht moet kunnen rijden, op sterke paarden (we hebben een paar tinkers die geen moeite hebben met 100< kg, we hebben ook wat ielere paarden, die bij meer dan 70 kg al moeilijker gaan lopen)

we vonden dat mensen met ernstig overgewicht niet mogen rijden, omdat dat de paarden onevenredig belast en dus hun welzijn aantast, hetgeen wij willen voorkomen.

graag jullie mening!

dejavu

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:39

Als iemand met overgewicht op een sterk paard rijdt (een tinker idd bijv) , heb ik er geen probleem mee want het paard ook niet. Op lichtere paarden die er duidelijk meer moeite mee hebben, vind ik niet kunnen. Dan denk ik: http://www.sonjabakker.nl/nl/

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:41

Ja of je moet een grote shire aanschaffen Knipoog

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:42

Ik ben dus niet 1 van de lichtste, ik rij op een grote C pony, DIe kan alles met mij, zowel, 60cm (ben ietsje groot dus hoger kan niet egt) springen. Die kan nog middengalop met mij erop en die kan me eraf kieperen. Dus ik snap het probleem niet..

Paarden zijn heel sterk, als je sommige mensen op een pony ziet dan denk ik wel dat je dan beter een andere kunt zoeken, maar ik vind niet dat die moeten stoppen met rijden op je gewicht..

Je kunt zo ontzettend veel van paarden houden, en dat gewicht kun je tog niks aan doen? Dan zou jij mij dus van paardrijden afsturen!

Stel dat jij zelf zwaar bent, dan zou jij met deze verklaring niet blij zijn denk ik, dat is dus een kwestie van geluk dat jij niet zo geboren bent.

Voor alle ruiters met elk gewicht is er wel een pony/paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:44

Het ligt eraan op wat voor paard. Als iemand van 60 kilo op een klein shetje rijd denk ik ook: ''hoo even!'' Maar als iemand die overgewicht heeft op een sterk, breed paard rijd heb ik er geen problemen mee. Maar als iemand door zijn gewicht ook niet meer zo kan zitten dat het prettig is voor het paard (bijvoorbeeld uit evenwicht brengen) vind ik het wél een probleem worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:45

Een wat zwaardere ruiter die goed kan zitten, is minder belastend voor een paard dan een lichtgewicht ruiter die in het zadel zit te bonken en niet met de beweging meegaat.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:45

Paarden kunnen heel wat hebben hoor en je hebt ruiters van 60 kilo die het paard ontzettend storen tijdens het rijden en je hebt ruiters van 100 kilo die wél kunnen rijden. Het gewicht speelt denk ik wel een rol als je zeer intensief op een paard rijd. Ik denk dat je als oplettende ruiter ook wel aan je paard merkt hoe hij loopt.
Wil je graag een eigen paard en heb je overgewicht, kijk dan wel naar het type paard wat je koopt. maar om nou gelijk een Shire te kopen als je overgewicht hebt is ook wat overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:46

Cassidy schreef:
Een wat zwaardere ruiter die goed kan zitten, is minder belastend voor een paard dan een lichtgewicht ruiter die in het zadel zit te bonken en niet met de beweging meegaat.

Dat is idd helemaal waar!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:46

Ik weeg nu 96 kilo en heb een fjord. Maar ik heb meer gewogen en reed gewoon western in een manege. Ik heb ze daar nog nooit gehoord over dat ik te zwaar was. Paarden konden met mij gewoon de oefeningen doen. Ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet uitmaken, oke uitzonderingen daargelaten.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:48

Ik ben zelf ook niet 1 van de lichtste (wel zwaarder dan de normale mens maar geen overgewicht), en ik rijd ook altijd op paarden.
Maar pony's kunnen mij ook makkelijk dragen behalve "shetjes" Vork *denk ik*

@paardpony

Mag ik misschien weten hoe zwaar en groot je bent? Bloos Pb me maar anders Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:49

paardpony schreef:
Ik ben dus niet 1 van de lichtste, ik rij op een grote C pony, DIe kan alles met mij, zowel, 60cm (ben ietsje groot dus hoger kan niet egt) springen. Die kan nog middengalop met mij erop en die kan me eraf kieperen. Dus ik snap het probleem niet..

Paarden zijn heel sterk, als je sommige mensen op een pony ziet dan denk ik wel dat je dan beter een andere kunt zoeken, maar ik vind niet dat die moeten stoppen met rijden op je gewicht..

Je kunt zo ontzettend veel van paarden houden, en dat gewicht kun je tog niks aan doen? Dan zou jij mij dus van paardrijden afsturen!

Stel dat jij zelf zwaar bent, dan zou jij met deze verklaring niet blij zijn denk ik, dat is dus een kwestie van geluk dat jij niet zo geboren bent.

Maar je kan ook proberen aftevallen toch?
En als ik ernstig overgewicht zou hebben zou ik idd toch ook wel denken aan m'n paard dat hij het misschien wel te zwaar vind en er lekker mee gaan wandelen.
Als jou C pony het makkelijk aan kan zo als jij zegt, zou dat geen probleem hoeven zijn...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:51

En heb jij enig idee hoe moeilijk dat is, hoe vaak ze het misschien al geprobeerd heeft? En of ze het zelf wel wilt?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:52

Ik sluit me echt helemaal bij Cassidy, Sando en IndianLady aan. Wat een onzin dat je niet zou mogen paardrijden als je te zwaar bent.
En het is me al vaker opgevallen dat de zogenaamde engels rijdende ruiters vaker vallen over iemands gewicht dan de westernruiters.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:52

paardpony schreef:

nu ga je niet blij worden, maar ik vind het een beetje ego om te denken 'ik houd zo van paarden, dus ik moet -ondanks fors overgewicht- gewoon kunnen rijden'...
dat paard (pony) vraagt niet om jouw extra kilo's. zal waarschijnlijk zeker z'n best doen om ondanks die extra vracht goed e lopen, maar echt prettig is het natuurlijk niet.

ik ben zelf ook geen maatje 36 (ook niet dik, maar maat 40/42), maar heb een groot, stevig paard. ik zou echt niet op een klein, iel paardje stappen. dat vind ik wel sneu voor zo'n beestje dan.

persoonlijk vind ik het meer getuigen van 'houden van' door mee te denken met het comfort van je paard, dan je kop in 't zand te steken en misschien wel te zwaar te belasten. een paard laat pas zien dat het te zwaar belast wordt, als het héél erg is; dan ben je dus al te laat eigenlijk...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:53

Het ligt natuurlijk aan hoe de ruiter rijdt, hoe zwaar die precies weegt (gewicht van bijv. 150 kilo trekt geeneen paard natuurlijk), en het paard zelf.
Een te zware ruiter is niet goed voor een paard.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:53

Maureenn schreef:
paardpony schreef:

Maar je kan ook proberen aftevallen toch?
En als ik ernstig overgewicht zou hebben zou ik idd toch ook wel denken aan m'n paard dat hij het misschien wel te zwaar vind en er lekker mee gaan wandelen.
Als jou C pony het makkelijk aan kan zo als jij zegt, zou dat geen probleem hoeven zijn...

IK heb een eigen shetlander, en daar zie je mij niet op zitten, waarom: omdat ik gewoonweg te swaar ben!
De C pony is van de manege, en als mijn instructie hetniet vond kunnen, zat ik er natuurlijk niet op Knipoog
IK ben niet zwaar omdat ik te veel eet, ik heb dat gerft. Mijn zus heeft het ook en mijn oerder ook, en mijn oma vroeger ook.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:55

dierfysio schreef:
paardpony schreef:

nu ga je niet blij worden, maar ik vind het een beetje ego om te denken 'ik houd zo van paarden, dus ik moet -ondanks fors overgewicht- gewoon kunnen rijden'...
dat paard (pony) vraagt niet om jouw extra kilo's. zal waarschijnlijk zeker z'n best doen om ondanks die extra vracht goed e lopen, maar echt prettig is het natuurlijk niet.

ik ben zelf ook geen maatje 36 (ook niet dik, maar maat 40/42), maar heb een groot, stevig paard. ik zou echt niet op een klein, iel paardje stappen. dat vind ik wel sneu voor zo'n beestje dan.

persoonlijk vind ik het meer getuigen van 'houden van' door mee te denken met het comfort van je paard, dan je kop in 't zand te steken en misschien wel te zwaar te belasten. een paard laat pas zien dat het te zwaar belast wordt, als het héél erg is; dan ben je dus al te laat eigenlijk...

Ik heb het over algemeen, dat je veel van paarden kunt houden, en ik heb het dan nog niet over een kleine iel ponytje, sorry, als ik niet duidelijk ben Knipoog

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:56

Het ligt er natuurlijk aan op wat voor een paard of pony je zit. Maar dat lijkt me logisch. Stel je voor jij bent te groot ga je toch ook niet op een ponmy zitten die dan te klein voor je is? Maar ik denk dat iedereen wel weet als hij of zij zwaarder is dat je dan op een pony of paard moet rijden die dat kan houden. Dus zolang het geen probleem voor het paard is, is er toch geen probleem?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:57

Persoonlijk denk ik dat iemand die 120/130 kilo weegt, er niet zo snel voor kiest om te gaan paardrijden. En tot zo'n 100 kilo hebben de meeste paarden er echt geen moeite mee als die -zoals Cassidy al zei- die goed kan zitten. Dat is gewoon minder belastend voor een paard dan een lichtgewicht ruiter die in het zadel zit te bonken en niet met de beweging meegaat. Daar heeft een paard meer last van dan wat extra gewicht.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:58

Cassidy schreef:

hier ben ik het mee eens.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:00

Ik weeg zelf 63 kilo en ik ben 1.65, ik rijd regelmatig nog wel op pony's ben ik dan te zwaar?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:09

bij je echte leeftijd was er een vrouw die had met de dokter afgesproken dat ze als ze 100 weegt weer op haar Fjordje van 132 ging rijden, dat vond iik echt niet kunnen ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:10

Een Fjord kan dat heus wel hebben hoor!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:12

Sanniejj schreef:
bij je echte leeftijd was er een vrouw die had met de dokter afgesproken dat ze als ze 100 weegt weer op haar Fjordje van 132 ging rijden, dat vond iik echt niet kunnen ...

Een fjord is wel sterk genoeg hoor Lachen

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:13

me_yentl schreef:
Ik weeg zelf 63 kilo en ik ben 1.65, ik rijd regelmatig nog wel op pony's ben ik dan te zwaar?

Je kan niet zomaar zeggen, ja jij bent te zwaar. Ik denk zowiezo eigenlijk niet dat je te zwaar bent. Maar het ligt er natuurlijk ook aan op wat voor een soort pony's je rijdt.

Er is bij ons een pony op de manege, en een meisje uit mijn groep mocht daar op rijden. Toen vroeg ik of ik ook een keer erop mocht. Toen zei mijn instructrice gewoon heel vriendelijk dat ik dat waarschijnloijk beter niet kan doen omdat ik te zwaar voor haar ben. Dat vind ik dus helemaal niet erg om te horen, en ik weet dat ik het dan ook niet moet doen omdat het anders alleen maar slecht is voor de pony.