zwanger en paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie82

zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 23:48

ik ben nu 4 mndjes zwanger, hoelang mag je nog paardrijden? ik kan het nergens vinden al staat paardrijden wel in het nu-even-niet-doen-rijtje..

ik rij alleen rustig recreatief en maar een paar x in de wk.

Canter

Re: zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:59

Zolang je het zelf nog prettig vind kun je gewoon blijven rijden. Ik heb tot 6,5 maand gereden, toen vond ik het minder prettig worden. Ik moet wel zeggen dat ik vanaf een maand of 4 de wat "wildere" paarden niet meer reed, ik reed echt alleen nog op de betrouwbare paarden rond. Als je een paard hebt waarvan je weet dat hij geen rare dingen doet kun je het gewoon nog een tijdje volhouden. Mijn verloskundige was daar ook heel makkelijk in, volgens haar was mijn lichaam het ook gewend en kon het daardoor absoluut geen kwaad, gewoon goed naar je lichaam luisteren dan gaat het prima. Ja

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:06

Je kunt het beste op je eigen gevoel af gaan.
Vind je het niet meer prettig of voel je je niet meer op je gemak moet je absoluut stoppen.

Zilfiashoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:07

De een rijdt door tot de achtste maand, de ander stopt al na een maand, ik denk dat je je er zelf fijn bij moet voelen en dat het ook af hangt van het karakter van je paard. Dressuur lijkt me sowieso niet zo'n probleem, springen is natuurlijk alweer een groter risico.

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:51

mijn paard is vrij betrouwbaar dus ik denk dat het geen probleem is dan om nog even door te rijden. nu alleen nog even een andere rijbroek kopen want mij past niet meer... hihi..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:11

Hihi, zouden er speciaale zwangerschaprijbroeken bestaan ?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:12

Das misschien een gat in de markt Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:13

Joram schreef:
Hihi, zouden er speciaale zwangerschaprijbroeken bestaan ?

Die bestaan; zijn te koop bij Loesdau.de

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:18

Gaaf, nooit geweten dat het bestond.

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:28

oh dat ga ik even opzoeken! normale rijbroeken zitten echt niet fijn meer, had al gedacht mn oma aan mn oude rijbroek te laten knutselen, net als vroeger zon buikstuk met veel elastiek erin. laten zettten

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:48

ik ben er nu een week geleden achter gekomen dat ik (ongepland) zwanger ben van mijn 3e kindje en ondanks dat zijn we er nu heel blij mee maar ik durf niet meer te rijden. vind het wel heel erg maar ik ben gewoon bang dat ik val en dat ik een miskraam krijg. ik denk dat ik het toch maar een tijdje houd bij longeren. vind het wel knap van degene die het nog wel gewoon doen maar de paarden waar ik op rijd zijn niet altijd van die lieverdjes, dus gok ik het er maar niet op.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:46

Ik heb door gereden totdat ik 30 weken was, toen viel ik van het paard en waren mijn verwondingen dusdanig dat ik niet meer kon rijden tot aan de zwangerschap. Ik heb er toen nog weleens opgezeten om te voorkomen dat ik na de zwangerschap angstig zou zijn.

Mijn verloskundige en ook de gyn zeiden, zolang je geen gekke dingen gaat doen denk aan springen of jonge paarden beleren is er niets aan de hand. Beweging is juist goed voor je tijdens de zwangerschap. Mijn dochter werd ook juist erg rustig als ik aan het rijden was, zodra ik dan klaar was en bezig was met afzadelen lag ze weer te stuiteren in de buik Haha!

Zolang je het kunt doen zou ik lekker blijven rijden. Als het niet lekker meer aanvoelt dan kun je altijd stoppen geniet van deze tijd het gaat erg snel!

Die zwangerschaprijbroeken is eigenlijk een beetje onzin, ik heb gewoon met mijn gewone rijbroeken gereden ik deed ze gedeeltelijk dicht met een lange trui erover Knipoog Nou heb ik tot 30 weken ook amper een buik gehad maar ik vind het gewoon zonde van het geld.

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:45

ja en toch vind ik dat niet fijn zitten, ik heb nu ook mn rijbroek nog aan maar dan wel gedeeltelijk open maar dat zit ook niet top.
miss is een legging ofzo een idee. dat rekt helemaal mee.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:38

maar zijn jullie dan niet bang om je kindje te verliezen door een verkeerde val?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:43

mariekepiet schreef:
maar zijn jullie dan niet bang om je kindje te verliezen door een verkeerde val?

Toen ik op de spoedeisende hulp lag kwam de dienstdoende gyn langs om een echo te maken of alles in orde was. Ik voelde op dat moment niks maar dat kwam door de hevige pijn. Hij zei ook hoe gek het ook klinkt het zit goed beschermd in de buik. Daarnaast kun je ook een auto ongeluk krijgen of van de trap vallen oid. Zo lang je geen gekke dingen doet en niet onnodig risico neemt kun je rustig wat rond blijven hobbelen Knipoog

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:03

Zolang je er geen last van hebt, kun je gewoon door rijden.
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik (stiekum) gereden tot een maand of 5.
De 2de keer was het vrij rap afgelopen, omdat ik veel te bang was om te vallen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:17

Ik heb tot een maand of 6 wedstrijden gereden en daarna ben ik langzaam gaan afbouwen omdat ik gewoon echt niet lekker meer zat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:17

Ik heb de eerste 20 weken niet gereden omdat ik zo ontzettend moe en ziek was en heel veel bekkenpijn had.
Tussen 20 en 30 weken heb ik mijn driejarige zadel- en ruitermak gemaakt en toen ben ik weer gestopt.
2 weken na de bevalling zat ik er weer op Haha!

Mijn verloskundige was ook heel gemakkelijk, die vond dat je er niet aan moest beginnen als je het nog nooit gedaan had, maar dat je als geoefend amazone gewoon door kon rijden. Ze zei heel nuchter dat de meeste ongelukken bij zwangere vrouwen zijn dat ze autoongeluken krijgen, van de fiets vallen of van de trap vallen en als dat kon zonder verdere schade dat een val van een paard ook wel kon. Er zit niet voor niks vruchtwater om heen zei ze. Op stal hebben ze me overigens wel voor gek verklaard.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:55

hoi allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap, ik ben zelf ook zwanger 13 weken om precies te zijn, en mijn verloskundigde had ook gezegd dat ik op zich gewoon kon rijden, mits je dus geen gekke dingen gaat doen, ik rijdt recreatief en kan mijn paardje 100% vertrouwen, dus ik rijdt gewoon door tot mijn buik echt in de weg gaat zitten.

Dus geniet er maar lkr van zolang het kan en veel succes met je zwangerschap!!

Groetjes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:46

Urielle schreef:
Op stal hebben ze me overigens wel voor gek verklaard.

Dat kreeg ik ook elke keer naar mijn hoofd gesmeten om moe van te worden Bloos
Toen ik dus daadwerkelijk gevallen ben (dit was in die 16 jaar tijd mijn eerste keer ziekenhuis opname) zeiden ze stuk voor stuk zie je wel Hamer

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:04

ja dat zul je altijd zien he.. maar alles is verder wel goed gegaan? mijn paard is vrij rustig en ik rij ook niet meer alleen. zorg wel dat er nog iemand aant rijden is. dan hou ik het nog wel een tijdje vol, al roept iedereen.. pas maar op..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:27

Met de kleine was niks mis, ik kwam er iets minder goed bij weg. Ik had doordat ik op de omheining terecht kwam gebroken en gekneusde ribben, een klaplong doordat de rib door mijn long heen geschoten is en mijn lever was gekneusd. Het kleine spookje lag vlak na die tijd mooi tegen mijn kapotte ribben aan te schoppen lief niet? Clown

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 19:48

ah wel sweet ja haha!! ja ik heb ook al veel gehoord dat het gewoon heel goed beschermd wordt door het vruchtwater. zolang ik het vertrouw en het voelt goed dan blijf ik nog wel even rijden. en anders zijn er vast wel liefhebbers die een keertje mn paardje beweging geven.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:54

Urielle schreef:
Mijn verloskundige was ook heel gemakkelijk, die vond dat je er niet aan moest beginnen als je het nog nooit gedaan had, maar dat je als geoefend amazone gewoon door kon rijden. Ze zei heel nuchter dat de meeste ongelukken bij zwangere vrouwen zijn dat ze autoongeluken krijgen, van de fiets vallen of van de trap vallen en als dat kon zonder verdere schade dat een val van een paard ook wel kon. Er zit niet voor niks vruchtwater om heen zei ze. Op stal hebben ze me overigens wel voor gek verklaard.

Beetje rare opmerking van de vk. Natuurlijk gebeuren er gemiddeld meer ongelukken per auto/fiets of trap. Logisch aangezien er meer mensen van een trap afkomen dan dat ze op een paard zitten.

en deze opmerking: "dat een val van een paard ook wel kon" vind ik helemaal nergens om gaan, want iedere moeder is toch bang om te vallen ongeacht hoe omdat je je zorgen maakt om je kind en je het wil beschermen waarna je het gezond op de wereld kunt zetten!?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:42

Mijn verloskundige en gyn hebben het ook gezegd dat er fietsen, autorijden en traplopen gevaarlijker zijn. Zo vreemd vind ik het helemaal niet. Tuurlijk moet je niet gaan springen en geen paarden beleren of onstuimige paarden rijden. Maar een betrouwbaar paard rijden zeker 1 die je al langer kent is niks mis mee. Sterker nog beweging is alleen maar goed voor je.

Nathalie82: Een kindje zit zeker goed beschermd in de buik!
Ik had het voordeel dat ik hele sterke buikspieren had waardoor het nog veel langer duurde voordat mijn buik naar "voren" kwam dat scheelt ook al een heel stuk.