Wat je weten moet als je trailer rijdt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat je weten moet als je trailer rijdt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:23

Ik weet niet of dit hier goed staat maar ik vond een interessante pagina over het rijden met een trailer.



Paardentrailers

Elk jaar raken een aantal keren paardentrailers betrokken bij een verkeersongeval. Het leed is vaak niet te overzien voor de paardenbezitter, daar zo'n ongeval meestal een fatale afloop heeft voor het paard.
Rijbewijzen

In de praktijk blijkt dat veel bestuurders nog steeds niet weten wanneer nu een categorie E vereist is. Met een rijbewijs B mag u zonder meer een trailer trekken tot 750 kg. (ledig gewicht plus laadvermogen). Zwaardere trailers mogen wel indien het ledige gewicht van de auto hoger is dan het ledige gewicht PLUS het laadvermogen van de trailer én het totale gewicht van de combinatie (ledig gewicht en het laadvermogen van trailer en trekkend voertuig) niet meer bedraagt dan 3500 kg. In de praktijk komt het erop neer dat wanneer men met een combinatie op pad gaat men eigenlijk altijd een BE rijbewijs nodig heeft. Zie ook de pagina B of BE rijbewijs.
Belading

Bij elke auto geldt een maximum gewicht dat mag worden getrokken. Hier kunt u achter komen door een aanvullingsblad bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan te vragen. Dit is een soort kentekenbewijs welke bij het trekkende voertuig hoort en waarop precies staat aangegeven wat het voertuig mag trekken. Het gewicht dat staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak is niet automatisch het gewicht dat daadwerkelijk getrokken mag worden. Dit aanvullingsblad moet u bij een controle kunnen tonen. Heeft u geen aanvullingsblad bij uw auto dan mag u niet meer trekken dan 750 kg. U riskeert hiermee dus een boete en een hoop narigheid. Zie ook aanhangwagens.

De veiligheid van een auto met een trailer wordt het meest gediend bij een 'overgewicht' van het trèkkende voertuig. Een paard dient goed beschermd op reis te gaan.


Weggedrag

De trailer moet onder alle omstandigheden het trekkende voertuig goed blijven volgen. Slecht weggedrag merkt men snel genoeg door het instabiel liggen van de trailer. U zult merken dat wanneer u precies 80 km. per uur rijdt, vrachtauto's de neiging hebben te gaan 'kleven' achter uw trailer. Pas uw snelheid zodanig aan zodat u niet constant wordt ingehaald door vrachtauto's, zodat u de hinderlijke luchtverplaatsing die hierdoor ontstaat zoveel mogelijk kunt vermijden.

Wordt u toch ingehaald, zorg dan dat u zoveel mogelijk rechts houdt, zodat u zo min mogelijk last heeft van de luchtverplaatsing en het slingeren kan worden voorkomen. Mocht het gebeuren dat de trailer gaat slingeren, verhoog dan als het kan voorzichtig uw snelheid zodat het trekkende voertuig al accelererend de trailer weer in de stille positie trekt.

Let wel: een trailer die slingert heeft direct invloed op het paard dat wordt vervoerd. Deze zal ook zijn evenwicht willen houden door tegengewicht te geven. Vaak is de beste oplossing met het stuur lichte correctie toe te passen om op die manier de trailer stabiel te krijgen. Desnoods doet u de alarmverlichting aan om het achterop komende verkeer te waarschuwen.

Komt u onverhoopt toch met de trailer in de berm terecht, corrigeer dan als volgt: druk de koppeling in en laat de combinatie 'uitrollen'. Houd het stuur vast en corrigeer zo weinig mogelijk. Probeer de auto niet terug op de weg te krijgen. Dit doet u pas als u nagenoeg stilstaat. Heeft u de combinatie weer geheel onder controle rijd dan met lage snelheid de rijbaan weer op. Stuurcorrecties leiden in deze situaties tot benarde posities.


Politiecontrole

Wat moet u bij een controle door de politie kunnen laten zien:

* Rijbewijs (met de juiste categorieën).
* Kentekenbewijs van het trekkende voertuig.
* Aanvullingsblad (daaruit blijkt de bevoegdheid dat de auto de trailer mag trekken).
* Registratiebewijs van de trailer (boven 750 kg.).
* Eventueel een APK keuringsrapport van uw auto.

Fotokopieën worden niet geaccepteerd, immers met een fotokopie van een startkaart mag u ook niet starten!

Vervoer van paarden
Het vervoeren van 'levende have' is moeilijker dan een gewone aanhangwagen verplaatsen. Paarden bewegen in de trailer en kunnen zelfs door evenwichtsverlies, door bijvoorbeeld een te haaks gereden bocht, zorgen voor instabiliteit van een trailer. Denk dus goed na over hoe u een bocht rijdt. Als u een auto 'trekkend' houdt in een bocht zal dit voor het dier prettiger aanvoelen dan wanneer u te hard de bocht inrijdt en vervolgens het gas loslaat om zo snelheid te verminderen. Het plotseling loslaten van het gaspedaal wordt onmiddellijk doorgegeven aan de trailer en het paard zal met zijn gewicht naar voren komen. Dus voor de bocht de snelheid er al uit halen en de bocht 'trekkend' doorrijden.

Zorg ervoor dat paarden vaststaan met zogenaamde paniekhaken aan het halstertouw. Voorts dient het paard goed beschermd op reis te gaan. Transportbeschermers zijn zeker geen overbodige luxe en kunnen bij problemen de ernst van het letsel verminderen. Neem uit voorzorg een extra deken mee. In een panieksituatie zal het dier sterk gaan zweten en daardoor afkoelen waardoor een shocktoestand kan ontstaan. Neem altijd een mes of zogenaamde life-Hammer mee waarmee touwen etc. kunnen worden doorgesneden.

Voordat u met een combinatie de weg op gaat moeten de volgende zaken gecheckt worden. Kijk of de koppeling juist bevestigd is tussen trekauto en trailer. Controleer of de losbreekreminrichting deugdelijk is, zodat een trailer geen eigen leven gaat leiden mocht hij om wat voor reden dan ook loskomen van het trekkende voertuig. Kijk of de verlichting in orde is, ook de verlichting die moet branden in de trailer. Het kenteken van de trailer moet in overeenstemming zijn met die van het trekkende voertuig. (In de toekomst krijgen alle aanhangwagens boven de 750 kg. een eigen kenteken.)

Voor ongevallen zijn de volgende oorzaken aan te wijzen:

* overbelading van de trailer,
* een te 'lichte' auto voor de trailer en
* stuurfouten.

Hulpverlening

Mocht u ooit bij een ongeval betrokken raken bel dan direct het landelijk alarmnummer 112.

1. Zeg wat u aan hulp nodig heeft. (veearts, ambulance, etc.)
2. Geef een duidelijke plaatsaanduiding aan met een hectometerpaal.
3. Denk allereerst aan uw eigen veiligheid.
4. Zorg ervoor dat het paard rustig blijft en hou zoveel mogelijk mensen op afstand.
5. Maak alleen het halstertouw los.
6. Indien het paard ligt, belemmer het dan overeind te komen door op de nek te gaan zitten. Het paard mag pas dan overeind komen als alle schotten etc. zijn verwijderd om verder letsel te voorkomen.
7. Laat de laadklep zolang mogelijk dicht.

Let wel: al is uw paard thuis nog zo braaf, in panieksituaties let het dier niet meer op u, het zal alleen willen vluchten.

Mocht u pech krijgen, zoek dan indien mogelijk een parkeerplaats op. Als dit echt niet meer lukt, plaats dan de combinatie zoveel mogelijk in de berm (let op dat u niet wegzakt in een zachte berm) en doe de alarmverlichting aan. Als u het probleem zelf kan oplossen, laat dan een ander het verkeer wat achteropkomt in de gaten houden, zodat u rustig uw werkzaamheden kunt verrichten. Als u het niet aan durft, bel dan de wegenwacht of politie.

Per 1 januari 1997 is men niet meer verplicht paardentrailers te laten herkeuren door de veterinaire dienst, tenzij u beroepsmatig vee vervoert. Maar voor uw veiligheid en die van het paard is het toch verstandig de trailer regelmatig te laten controleren.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:34

dit staat hier inderdaad niet goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:29

Ik verplaats het maar naar RUI

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:45

Ik heb het toch even doorgelezen, maar gelukkig ben ik van alles op de hoogte !!'

Wel een makkelijk interessant en duidelijk stuk !!

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat je weten moet als je trailer rijdt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:11

Je loopt alleen wel achter Russel. Het is al ruim twee jaar verplicht om een kenteken, en een kentekenbewijs, te hebben voor je trailer.
Verder heeft een RVV-keuring niks te maken met veiligheid, maar enkel met de eisen die aan dierenvervoer worden gesteld. De herkeuring is niet meer nodig, de eerste goedkeuring moet WEL overlegd kunnen worden!!
Verder vergeet ook jij weer de vertikale kogeldruk. Te hoge kogeldruk wordt net zo hard gestraft als overbelading!! De meeste trailers hebben tussen 75 - 100 kg kogeldruk, waar veel auto's maar 50 - 75kg mogen hebben!
Wat de toegevoegde waarde van bescherming moet zijn, zie ik niet, evenmin als dat ik het expliciet noodzakelijk vindt om m'n paard vast te zetten. Het gros kan niet eens fatsoenlijk met een aanhanger rijden, laat staan dat ze het met een paard komen. Niet zonder reden zijn al die trailerlaadcursussen zo populair. Het gros van de paarden laad niet door slechte ervaringen uit het verleden en niet zelden zijn dat reiservaringen.

Anoniem

Re: Wat je weten moet als je trailer rijdt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:29

Ikke Ik loop niet achter hoor. Heb het eerlijk van het web gehaald, dus zij lopen achter. Dit is niet mijn eigen verhaal, maar dat was misschien niet duidelijk.

Ik vond de tips die gegeven werden erg nuttig en wilde die anderen ook meegeven. Bedankt voor je toevoeging, maar kon ook wel wat vriendelijker gesteld worden, niet??

jiehaaa

Berichten: 5366
Geregistreerd: 28-08-05
Woonplaats: Ja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:49

En hoe zat het ook alweer met 1- en 2-assige trailers?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat je weten moet als je trailer rijdt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:25

russel schreef:
Ikke Ik loop niet achter hoor. Heb het eerlijk van het web gehaald, dus zij lopen achter. Dit is niet mijn eigen verhaal, maar dat was misschien niet duidelijk.

Ik vond de tips die gegeven werden erg nuttig en wilde die anderen ook meegeven. Bedankt voor je toevoeging, maar kon ook wel wat vriendelijker gesteld worden, niet??

Beste Russel, ik erger me ondertussen mateloos aan de eindeloze brij onzin die hier wordt neergepend over trailers en het rijden ermee. Aangezien het mij niet duidelijk was dat je het kopieerde, kreeg jij de volle laag. Zet er in het vervolg even bij waar het vandaan komt (bronvermelding). Dat beschermd je enerzijds tegen eventueel copyright, anderzijds is het duidelijk dat niet jij, maar de oorspronkelijke auteur op z'n ballen moet krijgen voor onjuiste informatie.

manic

Berichten: 7240
Geregistreerd: 09-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:43

Ik vond het op zich wel een grappig verhaal. Heb zelf eerlijk gezegd nooit zoveel last gehad van vrachtwagens dat de trailer zodanig weggedrukt werd dat ik ook maar een moment dacht in de berm te belanden. Maar goed, ik rijdt dan ook meestal gewoon met zijn mee in tempo...

@ ikke: dat met die trailerlaadcursussen... Tsja, een deel van de paarden zullen idd wel een slechte ervaring hebben, maar mijn insziens is het grootste gedeelte van de paarden die niet laden een direct resultaat van het gedrag van een wat afwachtende eigenaar.

Die van mij heeft in ieder geval wel eens achter in de trailer gestaan waarbij ik over een hobbeltje of iets dergelijks ging waarvan ik dacht "Oh, oeps" en ik geloof niet dat hij zich daar heel erg druk over maakt. Om maar te zwijgen over het vrachtwagentje waar hij zo nu en dan in staat (hobbel de hobbel de hobbel). Als je hem daar voor de klep niet in de gaten houdt staat 'ie er helemaal zo op.

Het is me overigens wel opgevallen dat hij in het vrachtwagentje ietwat meer relaxed is dan op de trailer. Dit is volgens mij omdat hij in het wagentje achteruit reist, ipv vooruit.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:33

ondanks dat sommige feiten een beetje achterhaald zijn is het een interessant stukje, kunnen we dat niet bij de FAQ over rijbewijs BE trailer etc erbij (laten) zetten? (na edit om de cijfers weer correct te krijgen)

Anoniem

Re: Wat je weten moet als je trailer rijdt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:51

RUI --> PP. (VMR/RUI is voor concrete vragen)

Hoewel het een informatief stuk tekst is, ik mis een bronvermelding, vandaar dat dit topic op slot gaat.