Laklaarzen soepel krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 20:20

Hallo allemaal!

Ik heb een tijd geleden nieuwe laarzen gekocht, namelijk Derby laklaarzen. Prachtige laarzen, maar ze worden maar niet soepel. Ik heb ze al meerdere keren ingevet, wel alleen aan de binnenkant aangezien de buitenkant dus lakleer is. Ik heb er ook al in huis mee rond gelopen en meerdere keren de hond er mee uitgelaten maar niks helpt. Ze zakken wel wat en hebben nu wat vouwen rond de enkels maar ik kan op het paard erg moeilijk mijn voeten bewegen.

Ik heb zelf al zitten zoeken op bokt, maar er worden heel veel verschillende dingen genoemd. Ik zit vooral met het feit dat de buitenkant lakleer is, daar heb ik nog geen specifieke topics over gevonden. Mijn instructrice zegt dat ik ze in warm water moet laten weken en daarna aantrekken, maar ik weet niet of ik dat durf.

Wie heeft dé tip?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:34

Trap lopen en fietsen ermee

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:20

Zeker niet teveel mee gaan lopen, en al helemaal niet traplopen of fietsen. Het zijn namelijk rijlaarzen. Ga er dus vooral mee rijden.
Het kan even duren, maar op een dag merk je dat ze opeens lekker zitten ;)

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:24

Rijden inderdaad :j

Ik heb een hele kluif gehad aan mijn derby laklaarzen qua inrijden, maar ik kan er nu heel goed mee rijden!
En dat terwijl ze dunner zijn dan mijn Celeris laarzen, waar ik veel sneller echt fijn mee kon rijden.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:27

Dan moet ik toch maar doorzetten dan.. Balen :')

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:39

Invetten aan de binnenkant ? Nog nooit van gehoord... Zal je witte rijbroek blij mee zijn :=

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:09

Kabayo schreef:
Invetten aan de binnenkant ? Nog nooit van gehoord... Zal je witte rijbroek blij mee zijn :=


Lakleer invetten is ook niet echt handig. :P Dat vet komt eerder op mn sokken terecht dan, maar daar heb ik niks van gemerkt.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:37

Ik vind het wel logisch eigenlijk... En zolang je blank vet gebruikt, is er toch niets aan de hand? Uitpoetsen en klaar...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:32

PanamaD schreef:
Trap lopen en fietsen ermee

Als je zo'n lelijke geknikte boog wil moet je dat vooral doen.

Het zijn rijlaarzen inderdaad. Daar rij je dus mee en ga je niet de hond mee uitlaten en weet ik wat voor andere activiteiten! Blijven ze ook het mooist. Als ze echt zeer doen om de dag aantrekken, kunnen je voeten/benen ook een bekomen.

Getup

Berichten: 8307
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:55

Ik had hetzelfde met mn ( Derby) laklaarzen. Terwijl ze helemaal niet zo knetterhard zijn. Maar "voel" er gewoon niets mee, ook wbt de voet.

Bij mij staan ze op zolder te staan :o

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:57

Die worden gewoon nooit echt soepel. En met fietsen enz heb je ook nog de kans dat het lak "breekt".

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 09:17

Getup schreef:
Ik had hetzelfde met mn ( Derby) laklaarzen. Terwijl ze helemaal niet zo knetterhard zijn. Maar "voel" er gewoon niets mee, ook wbt de voet.

Bij mij staan ze op zolder te staan :o


Nee inderdaad zijn ze niet echt hard..

Update: ik heb van het weekend met natte sokken gereden, op internet stond dat dat zou helpen om leer soepel te maken. Dit heeft voor mn gevoel wel veel geholpen. Ik heb ze daarna ook weer goed ingevet. Ik heb voor het eerst fatsoenlijk kunnen rijden met mn laarzen dus ik heb nu wel motivatie gekregen om ermee te gaan rijden. :)

horsezz578

Berichten: 135
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:31

Dragen en als je op de bank zit gewoon in kneden en al die dingen.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:41

Lekker mee gaan rijden! Voor je gaat rijden(bij voorkeur een lange buitenrit in warm weer) in een bak water staan tot ze zeiknat zijn van binnen, dan op je paard en heerlijk afzien in je soppende sokken :D
Na terugkomst zitten ze als gegoten ;)

Niet gaan traplopen of fietsen ermee, daar zijn rijlaarzen niet voor bedoeld en gaan ze erg lelijk van worden. Je kan ze beter in rijden!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:58

Bedankt voor alle adviezen! Ik rij nu iedere dag met ze en ze zitten nu heerlijk. :)

Rianne_Jo
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Laklaarzen soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:42

Lakleer kan je ook gewoon onderhouden met sla-olie (met een speciaal product voor lakleer). Wel echt doen anders gaat het breken op den duur.