Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bodyprotector?

Poll eindigt op

Ja
8 (28%)
Nee
11 (39%)
Cross/Springen
8 (28%)
Letsel gehad, ja
Geen stemmen
Letsel gehad, nee
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 28


Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 20:19

Hoi, hebben jullie een ervaring met de bodyprotector?
Wat over de BP:
Een bodyprotector is een veiligheidsvest dat eruit ziet als een strakke bodywarmer. Het beschermt je wervelkolom, ribben en alle onderliggende organen bij een val. Zo voorkom je ernstige paardrijblessures.
Een bodyprotector beschermt je wervelkolom, ribben en alle onderliggende organen bij een val. Zo verklein je de kans op ernstige blessures, zoals gekneusde en gebroken ribben. Vooral een blessure aan je ribben of wervelkolom kan grote gevolgen hebben. Zo’n blessure ontstaat bijvoorbeeld als je van een paard, tegen een voorwerp aan valt (zoals een hindernis of een bakrand).
Mijn ervaring:
Ik rij (bijna) altijd met BP, ik begon met de Airowear, vond ik de prijs 250! Niet helemaal waard. Heb vandaag een USG gekocht! Heb er nog niet mee gereden maar zat echt geweldig!

Hebben jullie leuke/slechte ervaringen?

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:22

Ik had vroeger een bodyprotector. Niet een hele dure maar merkte wel dat mijn borsten pijnlijk waren.. na het rijden (geplet) en als ik snel er af wou stappen is dat moeilijker met die flap van achteren.

Merkte dat ook op de manege toen ik daar stage liep. Dat de meisjes met bodyprotector sprongen er moeilijker af maar ook er moeilijker op...

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 07:41

Ja, een BP heeft ook weer nadelen qua flexibiliteit!

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:20

Ik rijd alweer 5 jaar met bodyprotector. Zowel met springen, dressuur als crossen. Een tijdje geleden had ik een periode dat ik hem af en toe uit deed met dressuur. Tot dat ik op een dagmaandag ging rijden (met bodyprotector) en mijn paard struikelde waardoor we beide vielen, toen was ik ontzettend blij dat ik hem aan had! En kreeg ik ook weer het besef dat hoe braaf je paard ook is.. een ongeluk zit in een klein hoekje! Dus ik heb hem weer àltijd aan sinds die tijd.

En na 5 jaar... voel ik hem bijna niet meer. Ik ervaar er eigenlijk ook geen hinder van hoe gek het ook klinkt.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:33

Hier geen bodyprotector. Enkel eens een keertje tijdens een crossles gedragen. In 40 jaar er, denk ik, wel honderden keren af gevallen. Hard, minder hard en snoeihard en slechts een keer serieus letsel gehad maar daar had de bodyprotector mij niet bij beschermd. De cap gelukkig wel.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind het vaak zwaar overdreven. Angst is een slechte raadgever en een slechte miniset om op je paard te stappen.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:36

Hier met springen en buitenrijden 9 vd 10x een bodyprotector, heb nu den usg voel ik amper zitten, hiervoor 1e gehad zonder van die "blokjes" was opzich ook wel te doen maar vind mijn usg fijner

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:03

Jennyj01 schreef:
Hier geen bodyprotector. Enkel eens een keertje tijdens een crossles gedragen. In 40 jaar er, denk ik, wel honderden keren af gevallen. Hard, minder hard en snoeihard en slechts een keer serieus letsel gehad maar daar had de bodyprotector mij niet bij beschermd. De cap gelukkig wel.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind het vaak zwaar overdreven. Angst is een slechte raadgever en een slechte miniset om op je paard te stappen.


Ik ben het ook zeker met je eens, een cap blijft het aller belangrijkste. in de jaren voordat ik mijn bodyprotector droeg ook verschillende keren gevallen, eigenlijk altijd goed terecht gekomen op 1x na.

Het is niet dat ik zonder bodyprotector met angst op mijn paard stap. Een bodyprotector geeft mij meer het idee dat het in ieder geval de belangrijkste delen van mijn lichaam beschermt zijn. (mijn rug en staartbeen) Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik mijn rug breek doordat ik mijn bodyprotector niet aan had.
(een bodyprotector is ieders eigen keuze en ik wil zeker er niemand toe verplichten. :) )

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:06

Ik rij altijd met bp, heb een racesafe. Stuk dunner, lichter en flexibeler dan de gemiddelde. Heeft m'n romp aardig vaak al beschermd. Waar ik vroeger een hele heftige scherpe pijn op 1 plek had na een val, heb ik nu enkel een beurs gevoel wat met een dag al niet echt meer merkbaar is.

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 19:49

Update:
Sorry, een beetje laat door vakantie :o
Ik heb gereden met de USG, wat een superfijne BP, Hij kwam mooi aan in een hoes, hij zat perfect!
@Woogy is de racesafe ook duurder dan de 'normale' bp?
@kim_97 Ja idd, een bp is natuurlijk geen schadeclaim op al je lichaamsdelen! :)

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:11

Ik heb een week ponykamp gehad waar een BP verplicht was, 5 dagen met een te grote gereden: niet doen!
Zit verschrikkelijk, je kan niet meer normaal lichtrijden en het ziet er niet uit.
Eentje kiezen die goed zit bij je, dan doet hij ook zeker wat aangezien ik over de mijne niet zo zeker was.

Verder ben ik van mening dat je niet veel meer kan redden als je valt, je kan niet doorrollen oid en eerlijk gezegd val ik nooit op mijn rug/borstkas. Eens moet de eerste keer zijn natuurlijk maar ik ga hem er niet voor aanschaffen.
Heb het even gevraagd en een meisje uit mijn les rijd met een racesafe BP, ze vind hem fijn zitten maar ze heeft er nog geen val-ervaring mee.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:29

Heb eentje van race safe. Fijne bodyprotector en geen last van en als ik val kan ik makkelijk door rollen

LynnS001
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:18

Ben er zaterdag best wel hard afgevallen, dus toch maar eens aan het nadenken over de aanschaf van een bodyprotector.
Alleen weten jullie misschien een goede die ook wat meer rekening houdt met de vrouwelijke vormen? Heb eigenlijk altijd dat ze te strak zitten bij mijn borsten, en dan te wijd bij mijn taille.

xSBSx
Berichten: 239
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:21

ik kan geen bodyprotector aan ivm een sleutelbeenbreuk van 2014, mijn schouders staan nu iets naar voren (met name de rechter) en met een bodyprotector hindert mij dat te veel

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:32

LynnS001 schreef:
Ben er zaterdag best wel hard afgevallen, dus toch maar eens aan het nadenken over de aanschaf van een bodyprotector.
Alleen weten jullie misschien een goede die ook wat meer rekening houdt met de vrouwelijke vormen? Heb eigenlijk altijd dat ze te strak zitten bij mijn borsten, en dan te wijd bij mijn taille.


Ik ben hier al eens een topic over tegen gekomen, staat misschien al iets interessants in?
[RUI] welke comfortabele body protector voor grotere boezem?

Emma1995

Berichten: 8
Geregistreerd: 24-09-14
Woonplaats: Leveroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:43

Ik rij met springen en cross met een bodyprotector. Ook van usg. Een kort model die aan verschillende kanten te vertellen is. Ik voel me er veilig door. Het is even wennen natuurlijk maar ik kan me geen springles zonder bedenken. Als hij lekker zit, net als rijlaarzen bijvoorbeeld, heb je er ook niet zo veel last van ;)


Afbeelding

onpaard

Berichten: 2971
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:45

Mijn dochter van 7 is met bodyprotector van een shetlander gevallen tijdens de springles. De bodyprotector is verplicht. Echter omdat ze niet kon doorrollen bij de val ving ze de klap op in haar nek. Iets wat ik nog veel enger vind. Gelukkig is het alleen spierpijn maar ik schrok hier wel van. Zijn er bodyprotectors voor kinderen waarbij je wel kan doorrollen?

Zelf rijd ik nooit met bodyprotector maar ik spring ook niet vaak of hoog.

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:51

Is de bodyprotector niet te groot voor je dochter? Ik zie wel vaker kinderen rijden met een iets te grote BP en dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Is het een flexibele bodyprotector? Je hebt er met 'blokjes' en die vormen zich beter naar het lichaam, dan is het lichaam niet zo'n harde plank die je niet kan bewegen maar zo'n BP met blokjes zal wel goed beschermen als je dochter met haar rug op de sprong valt.

onpaard

Berichten: 2971
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Het 10 dagen topticje bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 07:02

De bodyprotector was niet te groot. Deze was niet met blokjes maar die hebben ze wel.

Ze springt niet zo vaak. Ik hoorde van de manege dat eigenlijk elke bp stijf is en dat je daardoor niet goed kan doorrollen.