Sinds enige tijd heb ik last van hoofdhuideczeem. Deze is pleksgewijs en gaat gepaard met schilfering en kale plekken op de plaatsen waar het ernstig schilfert. Deze kale plekken bevinden zich precies onder de rand van mijn cap en volgens de huisarts is de oorzaak dat er broei ontstaat onder de cap (in de zomer door transpireren) en dat dit samen met een verlaagde weerstand en een aanleg voor het krijgen van eczeem, zorgt voor dit probleem.
Ik wil er uiteraard van af en gebruik nu medicijnen (lotion en shampoo) om de hoofdhuid weer rustig te krijgen. Iemand bekend met dit probleem die een goede oplossing heeft gevonden? Geen cap is uiteraard geen optie.
BaileyMix
Geplaatst: 19-07-14 08:27
Vervelend, heb er geen ervaring mee. Maar er zijn tegenwoordig caps op de markt die erg goed ventileren, is dat misschien een idee?
jorika1986
Geplaatst: 19-07-14 08:32
Iets van een katoenen mutsje onder je cap die het zweet absorbeert. Ik krijg zelf ook schilfers als ik veel met een bezweet voorhoofd in een helm zit. Met een katoenen muts of een bandana scheelt het heel veel, maar ik moet wel elke dag een schone om doen. Doe ik dat niet dan krijg ik weer schilfers.
Is het geen contact eczeem?? In dat geval ben je allergisch voor iets waar die cap van is gemaakt. En dat je er nooit last van hebt gehad en nu wel betekend niet dat je niet allergisch kunt zijn..
Kala
Geplaatst: 19-07-14 08:40
Ja, ik heb het ook gehad. Een mooie plek ter grootte van een rijksdaalder op mijn voorhoofd (daar waar geen ventilatie zit of kan zitten). Heel charmant. Ik heb thee van Pau D'arco gemaakt en regelmatig gedept. Met 2 weken was ik er vanaf en het is gelukkig ook niet meer terug gekomen. Ook heb ik in de rand van de cap een paar keer bacterie dodende spray (ja ik weet dat een schimmel anders is, maar ik wilde het gewoon dood hebben) gespoten.
Goed je cap laten luchten/drogen na het rijden. Bij mij was het in de periode dat het sowieso erg vochtig was en de cap gewoon niet meer goed droogde tussen het rijden.
Er bestaan speciale helmet liners die je vooraan in je helm kan kleven. Ik vind niet meteen een goede link. Eventueel kan je ook een parfumvrij inlegx gebruiken
Zitten al goede tips bij, bedankt! Nog even voor de duidelijkheid: het probleem zit niet op mijn voorhoofd maar juist waar haar zit. Waarschijnlijk ook omdat dit na het rijden nog lang nat blijft Zo'n bandana ga ik proberen of misschien moet ik wel een oude fohn op stal leggen zodat ik mijn hoofdhuid na het rijden meteen kan drogen. Ik heb al een goed ventilerende cap, maar dat probleem met het te nat blijven van de binnenvoering als het vochtig weer is, herken ik wel. Ik ga hem dus gewoon iedere dag meenemen naar huis om goed te drogen en een extra binnenvoering kopen (het schijnt dat die los te koop zijn van Uvex). Meer tips nog steeds welkom.
Ik kreeg vorig zomer een geirriteerde hoofdhuid van mijn cap. Heb sinds drie maanden een samshield. Die ventileert goed, binnenkant kun je wassen en het stukje vulling bij je voorhoofd "mist". Sinds ik deze cap heb, heb ik nergens meer last van
Ik heb het ook, zowel zomers als 's winters, caps tot €250,- geprobeerd, helpt voor mij niks (mijn haar is zeik nat na het rijden met cap). Ik rij dus zonder cap, alleen springen en wedstrijden met.
Ow misschien komt het van mij ook door mijn cap. Ik heb ook sinds het warme weer geirriteerde hoofdhuid onder mijn haar rondom en veel schilfers op mijn voorhoofd en soms ook wondjes.