Zelf broek maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Zelf broek maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:08

Hallo,

Wie maakt er ook eigen rijbroeken? Ik heb tot nu toe 1 spijkerrijbroek gemaakt met leren knieën en 2 jodhpurbroeken, ook leren knieën. Spijkerbroek omdat ik ze gewoon te duur vond en de jodhpurs omdat ik niet die wijde pijpen wilde (nu klassiek met brede omslag). Patronen heb ik gekocht op www.naaipatronen.nl
Nu wil ik een rode broek maken (leuk bij mijn nieuwe jodhpurs en chaps ;)). Stof, leer en patroon heb ik al. Maar ik wil nu een full seat maken (suitability 5052). Gebruiken jullie daarvoor "gewoon" leer? Het lijkt mij zo dik namelijk. Het leer wat ik heb gekocht is het dunste leer wat gebruikt wordt voor broeken, nog dunner wordt gebruikt voor jasjes en overhemden. Kunstleer is geen optie.

Dus ik ben benieuwd naar ervaringen over het zelf maken van broeken, met name de full seat, en dan nog specifieker het leer wat gebruikt wordt. Tegenwoordig kun je veel broeken kopen met stretch clarino maar dat is uiteraard niet "aan de meter" te koop.

Aan ervaring geen gebruik, zeer goede en betrouwbare naaimachine (leer = geen probleem) en lockmachine aanwezig.

Graag hoor ik ervaringen!

Destination

Re: Zelf broek maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:38

Wat leuk :)
Heb je een foto?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:17

Foto's van de spijkerbroek en de jodhpurs komen binnenkort. Moet er aan denken om fototoestel mee naar boven te nemen :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:05

Oké, de foto's zijn gemaakt. Even wat erbij vermelden:

De spijkerbroek was de 1e, dus een proefbroek (maar ik draag hem vaak). Een restlap gebruikt, kwam eigenlijk te kort voor de zakken dus die in een andere richting geknipt (vandaar kleurverschil). Zitten alleen splitten aan de pijpen; bleek een fout in het patroon te zitten. Let wel: ik zat op dat moment onder de morfine vandaar dat het mij toen niet opgevallen is!

De grijze jodhpur was ook een proef en heeft voor mooi weinig rek. Maar zit wel lekker op warme dagen. Ligt al een tijdje in de kast vandaar de kreukels ;)

De bruine jodhpur is hetzelfde patroon maar nu van echte paardrijbroekenstof. Het shirt heb ik gekocht (helemaal 3 euro) en in het donkerbruin een paard geborduurd voor een setje.

Uh, nu heb ik foto's maar geen idee hoe ik die kan plaatsen!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:12

ww.plaatjesupload.nl, daar uploaden en de link kopieeren naar bokt ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:25

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:12

We zien ze nog niet? :+

Je moet gewoon naar een site als imageshack.us gaan en hem dan uploaden. Dan kopieer je de link daarvan en die zet je tussen de onderstaande code in :)
Code
[img] [/img]

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:18

En toch ben ik echt niet blond!
Nog een poging dan......

Afbeelding
De zakken van de spijkerbroek lijken veel donkerder dan ze in werkelijkheid zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door patpen op 09-05-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:20

Wat leuk gedaan :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:28

Wauw wat gaaf zeg! Ik wou dat ik dat kon!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:36

Gevaar is wel dat je een giga collectie broeken krijgt :j
Verhoudingsgewijs is het veel goedkoper; ik heb een jodhpurbroek gepast (te lang, te strak, wijde pijp, te duur €80 voor een broek die niet goed is). De bruine broek heeft in totaal nog geen €20 gekost. Leer is niet goedkoop maar uit 1 vel kan ik heel wat kniestukken maken ;). Bovendien moet je wel een goede naaimachine hebben om leer te kunnen verwerken.

Maar ik ben toch niet de enige hier die eigen broeken maakt :?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:45

ik wilde ze ook maken maar weet nie hoek aan stof kom die aan allekanten mee rekt en leer dan ;)

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:01

wow, wat leuk gedaan!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:19

Ashleytjuhh schreef:
ik wilde ze ook maken maar weet nie hoek aan stof kom die aan allekanten mee rekt en leer dan ;)

Op internet kun je speciale paardrijbroekenstof kopen. Leer heb via marktplaats gekocht. Ik kan je wel internetadressen geven van de stof. Zomer- en winteruitvoering. Voor de knie/leer heb ik geen stretch leer gebruikt. Ook niet uitrekken met het opstikken van het leer. Voor stof is het belangrijk dat het bi-stretch is. Suedine is te dun.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:32

patpen schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Op internet kun je speciale paardrijbroekenstof kopen. Leer heb via marktplaats gekocht. Ik kan je wel internetadressen geven van de stof. Zomer- en winteruitvoering. Voor de knie/leer heb ik geen stretch leer gebruikt. Ook niet uitrekken met het opstikken van het leer. Voor stof is het belangrijk dat het bi-stretch is. Suedine is te dun.

Dt zou top zijn :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:36

@Ashleytjuhh: ik heb de adressen doorgegeven via pb.
Ga je ook broeken maken?