Zelf een rij jasje naaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:38

@ Janine, je hebt em al gevonden dus haha

Kaula

Berichten: 2499
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:35

Ashleytjuhh, Mielo is van de rijbroeken, dus je kunt beter aan haar vragen wat voor stof zij gebruikt :).

Ik zou persoonlijk voor een rijbroek een katoen-elastan mix nemen. Deze zijn rekbaar, maar wel stevig en fijn om te dragen.

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:39

Jeetje, Kaula. In 1 dag zo'n jasje in elkaar gezet.
Ik ben al 2 weken bezig. :')
Vind dat donkere randje erg chique staan. Moet je zeker bij het kraagje ook zo doen.

Ik heb inmiddels geleerd hoe de naaimachine zo ongeveer werkt. Ben ook erg goed bevriend geraakt met het tornmesje ;) . Heb al veel overnieuw gedaan. Ben nu aan het worstelen met de mouwen. Die gaan zeker ook weer los. Het ziet er niet uit. Het valt nog niet mee zo'n jasje maken.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:18

Nou Touscha, scheelt maar weer dat je een vriendschappelijke relatie met je tornmesje hebt... :+

Kaula

Berichten: 2499
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:12

haha ja het tornmesje is ook mijn beste vriend.
Maar als je je naaimachine nog niet helemaal hebt uitgevonden dan is 2 weken nog helemaal niet lang hoor!
Een jasje naaien is een van de moeilijkste dingen die er is, ik vind het knap dat je daar dan meteen al mee begint.

Heb vanmiddag nog even snel een creme kleurige plastron gekocht, dan kan ik zelf in het creme, vond ik toch wat mooier staan :). En dan morgen helemaal in m'n complete outfit *\o/* ik heb er zin in.

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:33

Kaula schreef:
Ashleytjuhh, Mielo is van de rijbroeken, dus je kunt beter aan haar vragen wat voor stof zij gebruikt :).

Ik zou persoonlijk voor een rijbroek een katoen-elastan mix nemen. Deze zijn rekbaar, maar wel stevig en fijn om te dragen.


that's me :D haha :=
uhm ik heb er een met lycra erdoorheen geloof ik (zei de marktman :p). ben zelf niet enorm thuis in de stofsoorten, maar de stof moeten zowel in de lengte als de breedte rekbaar zijn. katoen en dergelijke stoffen vallen dus al af. Let ook in ieder geval op dat de stof dik genoeg is ;)

Hier ook flinke ruzie met het jasje := vraag me echt af waarom ik niet wat makkelijkers heb gekozen om mee te beginnen :o mouwen ga ik denk ik met de hand doen

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:46

Lycra is een merknaam en mag striktgenomen niet gebruikt worden voor stoffen wanneer er een ander merk is gebruikt dan lycra.
De productnaam voor lycra is elastan ;)

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:47

dan is het inderdaad elastan ;) ben niet zo thuis in de stoffen := koop alles op gevoel :P

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:54

ik zal het ook ooit meer vergeten _O-
heb op mn vorige werk ongeveer 400 kaartjes aan kledingstukken moeten vervangen omdat er lycra op stond en dat mocht niet :')

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:40

hahaha neej dan vergeet je het inderdaad niet meer :=

CAS_3

Berichten: 220
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:28

ClaudiaH schreef:
Ik meld me hier ook aan! Ik ben ook begonnen aan mijn eigen rij-jasje! Het zal ongetwijfeld heel lang duren voor ik hem af heb, maar dan heb je ook wat he :)

Ik maak deze : http://www.naaipatronen.nl/sport-en-dan ... y-870.html


Hoe ver staat het met jou jasje?
Op internet lijkt het mij wel een mooi patroon dus ben benieuwd.

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:31

ik heb mn patroon vandaag binnen gekregen (die van de link in de post hierboven) Zondag besteld :)

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:38

Ik ben bovenstaande patroon ook aan het maken. Sterker nog, het is zelfs bijna af :D . De voering moet nog vast en de knopen+gaten erop.
Ben blij met het resultaat tot nu toe. Het is niet perfect, maar voor m'n 1e naaiproject niet slecht. Ik weet natuurlijk zelf waar de fouten zitten, daar blijft ik zelf naar kijken. Heb zaterdag wedstrijd en dan doe ik het misschien wel aan. Zal even vragen of er iemand een foto maakt.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:44

leuk! ben benieuwd naar foto's :)

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:17

Ben ook benieuwd naar foto's, ik moet nog nieuwe voering halen dan zal die van mij ook snel klaar zijn.

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:52

ben nu de mouwen aan het doen met de hand (werk niet bepaald in de volgorde van het patroon, haha erg handig := ) en dan het nekgedeelte vastmaken aan de under-collar (even geen goeie uitleg ervoor), knoopsgaten en knoppen erop en hij is af :D

SuusBN

Berichten: 468
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Baarle-Nassau

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:50

Hey HeKom even binnevallen, zou je in de zomer ook met een jasje mogen rijden met korte(re) mouwen, of is dat niet toegestaan?

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:51

Cozey schreef:
Hey HeKom even binnevallen, zou je in de zomer ook met een jasje mogen rijden met korte(re) mouwen, of is dat niet toegestaan?


Lees even de reglementen na, daar staan duidelijke criteria die aan een jasje gesteld worden.

Kaula

Berichten: 2499
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:24

Ik was voor mijzelf ook opzoek naar de reglementen en heb meteen even gekeken.
Het jasje moet het type colbert zijn, maar ik weet niet wat de precieze definitie van een colbert is,
volgens mij is een colbert namelijk nog steeds een colbert als het kortere mouwen heeft.

Ik denk alleen persoonlijk dat het niet zo gewaardeerd wordt.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:23

Nee, dan is het geen colbert meer volgens mij. Een colbert hoort lange mouwen te hebben. M.a.w., als je een jasje met korte mouwen hebt, mag dit niet.

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:02

ik heb gister stof gekocht samen et een vriendinnetje (voor wie het jasje gaat worden). Dr lag daar ook zo'n ding stof (bruin) waar op stond paardrijbroeken stof.
Persoonlijk vond ik em wat "glad". Al is het vergelijkbaar met de stof van mn eurostar :)
Voor een rijbroek zou ik denk ik eerder gaan voor zacht en soepel (zoals de mondoni sahara van de divoza). Denkzelf dat dat lekkerder zit.

Gister heb ik ook patroon getekend. Ga vandaag patronen knippen en stof knippen! En dan hopelijk een deel al in elkaar zetten.
K ga beginnen met een proefjasje, ook in het bruin, zo goed als goede kleur maar dan net met een werkje (en een stuk goedkoper dan de andere stof). nog even een vraagje, de vlieseline, wanneer strijken jullie die erop? Na het knippen en voor het naaien? Of alles achteraf als die in elkaar zit?
Laatst bijgewerkt door Mri op 17-04-11 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 08:40

Je strijkt de vlieseline er na het knippen op. Ik knip zelf de vlieseline bij jasjes doorgaans zonder de naadtoeslag zodat je niet van die dikke naden krijgt, maar dat moet je helemaal zelf weten.

Goed dat je eerst een proefjasje maakt, en heel veel succes!

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:49

das een goeie, om het er zonder naadtoeslag op te doen. Al is mijn vlieseline wel speciaal voor jasjes ed. en vrij soepel (iig anders dan de vlieseline die ik tot nu toe altijd had!).
Al zit ik nog wel te twijfelen, aangezien het om het proefjasje gaat (en ik met mn domme kop te weinig heb gekocht voor 2 ;) ). Maandag kan ik niet na werk nog even daar bij die zaak langs, denk dat ik dinsdag middag maar even langs ga voor nog wat vlieseline en nog wat band, want stel dat deze eerste nu al super lukt := (waar ik een hard hoofd in heb, maar het zou kunnen natuurlijk :P )

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:03

Ik heb de naadtoeslag bij de vlieseline ook weggeknipt. Maar bij mij liet de vlieseline hier en daar los en ik was blij dat ik het soms op de naad kon vast naaien. Voor mijn gevoel weet ik nu zeker dat het vast blijft zitten.

Kaula

Berichten: 2499
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:08

Wat vreemd dat het losliet, Heb je de vlieseline geperst of gestreken (met stoom) Touscha?