Zelf een rij jasje naaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alecks

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:14

ikkelies schreef:
Ik kom hier even binnen vallen met een vraag over een giletje.

Allereerst wat een super mooie jasjes maken jullie. Heb alle pagina's bekeken en echt heel knap!

Mijn vraag is of iemand in dit topic wel eens een giletje heeft gemaakt? En zo ja of er ook patronen zijn met nederlandse uitleg. Ben er al heel wat mooie tegen gekomen maar met engelse uitleg en ik ben daar niet heel handig mee. Het wordt voor mij ook de eerste keer dat ik wat zelf ga maken dus als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Een giletje is een erg handig project om mee te beginnen. Bij jasjes vind ik het aanzetten van de mouwen altijd het lastigste onderdeel om te doen, dat probleem heb je bij een giletje natuurlijk niet.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:49

Pfff praat me d'r niet van :+

ik ben inmiddels ook bij de mouwen aanzetten beland en heb maar even een examenstop ingelast, wou voor geen meter... Wacht wel even tot oma weer komt, die heeft vast wel een handig trucje daarvoor :Y)

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:30

Hallo bikkers! Voor mijn opleiding moet ik een kostuum ontwerpen. Het moet met een zelf bedachte game te maken hebben en voor mij word het een dressuur jas met dressuur rok helemaal bekleed met veren! Dus dit topic gaat mij ontzettend goed van pas komen!

tobke

Berichten: 30
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:37

Vraagje voor Nies:
ergens op blz. 58 staat een foto van jou met de manen van je Fjord onwijs cool ingevlochten.
Ik heb echter een vraagje over je laarzen.
wat heb je aan de bovenkant van je laarzen zitten? zit dat aan je laars vast? is dat van stof?
ben heel nieuwsgierig!! haha!

groetjes!!

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:45

Dat is leer met croco print, dit zijn hele croco laarzen;

Afbeelding

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:39

Is gewoon een verkleinde jachtkap in croco :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:41

M'n lak laarsjes hebben dat trouwens ook, zie je alleen niet heel goed op foto's..

Afbeelding

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:44

Ik ben elke keer aan het terugkijken en zoeken naar foto's, die vaak ook al weer verouderd en verdewenen zijn in dit topic. Is het ook mogelijk om een album aan te maken met foto's, evt. per model om variaties rustig te kunnen bekijken? En, dan evt. een topic per model dat je gericht vragen kunt stellen aan makers, en tips kunt lezen? Deze 100 pagina's zoeken niet errug handig!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:45

Topic per model? :wow: Lijkt me een tikkeltje overdreven.

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:47

cillusion schreef:
Het is een Jean Heardy patroon. Kraagje snap ik hoor, dat klopt wel, maar ik bedoel eigenlijk niet de kraag maar de revers. Aangezien het front deel ruimer is dan de facing (vorm is eigenlijk hetzelfde, maar iets ruimer, dus het is niet zo dat de een een overslag / terugslag heeft en de ander dat deel dus niet heeft). Omdat het buitendeel ruimer is ben ik bang dat de voering daar dan gaat trekken, en het dus niet mooi lukt om het beleg zoals jij zegt over buitenvoor te leggen aangezien buiten dan dus ruimer is. Plus dat de zijvoordelen van het patroon gelijk zijn voor de buitenkant en de voering, dus dan zou de voering kleinder zijn dan de buitenkant, ben bang dat dat gaat trekken!

Het middenvoorpand (front) mag niet ruimer zijn dan je beleg (facing)! Dan is er iets niet goed gegaan met het patroon tekenen....
Ik heb op internet even een plaatje opgezocht van het jasje. Eigenlijk een "standaard" colbert maar met dubbel split. Normaal gesproken teken je middenvoorpand (dat stuk waar de knopen komen dus) 2x: 1x voorkant en 1x beleg. Op die manier kun je geen verschil krijgen met. Het kán zijn dat het patroon een apart beleg heeft op het patroonblad maar dat moet dus echt dezelfde maat hebben als je middenvoorpand.
Heb je het middenvoorpand 4x geknipt? Van hetzelfde patroondeel dus, niet apart een beleg. Dat komt op hetzelfde neer en is gebruikelijk om te doen. En toch bij het omslagpunt bij de revers het beleg óver middenvoorpand vouwen. Op die manier mag het niet gaan trekken.
Zijpanden horen van stof en voering gelijk te zijn.
Alleen de voering het achterpand hoort 2 cm van middenachter gelegd te worden (NIET doorknippen maar zo'n 5-6 cm onder en boven instikken en rond af laten lopen) om de extra ruimte te geven. Maar bij de voorpanden zit geen extra ruimte tussen buiten- en binnenkant.

Ik heb al meerdere colberts en jassen gemaakt met revers maar nog nooit het probleem gehad dat er iets ging trekken. Maar je moet wel hetzelfde patroondeel gebruiken. Dus ik ben benieuwd nu of je 2 aparte patroondelen hebt of gewoon het middenvoorpand 4x geknipt hebt. Bij het laatste heb je dit probleem niet!
Beide delen (front en facing) horen inderdaad een onder- en overslag te hebben.

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:57

Ik ben het helemaal met je eens,..... maar in dit geval is het volgens het raderblad een apart patroondeel, en de facing is echt veel ruimer dan het andere frontdeel. zelfs de schoudernaad is iets ruimer en de halslijn niet exact gelijk. Blijf aan het kijken hoor,.... baal hier verschrikkelijk van, anders was ik al een flink eind verder geweest! Denk dat ik het maar op mijn eigen manier oplos; of te wel; gewoon 2x het normale smalle frontdeel neem, moet het goed komen volgens mij! (ben zelf 'naaijuf', baal dan des te meer dat ik niet snap waarom ze het zo bedenken.....) Middenachterpand van het voeringdeel is ook afwijkend aan het buitendeel; hoeft in dit geval dus niet van de stofvouw afgelegd worden maar heeft meer ruimte op vorm van de getailleerde middenachternaad.

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:01

yvonnedv schreef:
wie weet er een goede manier om de knopen aan een rijjasje te maken?

Voor de zoveelste keer ligt er weer 1 van af


Vastzetten met butofix; zet je ze op een ijzerdraadje, gaat nooit weer los!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:06

Da's wel een goede tip.. Ik had zaterdag 1 knoop van mn grijze jasje af, thuis al. Toen op wedstrijd met mn zwarte, ik ging de proef in met 1 knoop. Toen ik m'n sporen af wilde doen liet ook de 4e knoop het leven, dus daar moeten nieuwe op :')

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:15

cillusion schreef:
Ik ben het helemaal met je eens,..... maar in dit geval is het volgens het raderblad een apart patroondeel, en de facing is echt veel ruimer dan het andere frontdeel. zelfs de schoudernaad is iets ruimer en de halslijn niet exact gelijk. Blijf aan het kijken hoor,.... baal hier verschrikkelijk van, anders was ik al een flink eind verder geweest! Denk dat ik het maar op mijn eigen manier oplos; of te wel; gewoon 2x het normale smalle frontdeel neem, moet het goed komen volgens mij! (ben zelf 'naaijuf', baal dan des te meer dat ik niet snap waarom ze het zo bedenken.....) Middenachterpand van het voeringdeel is ook afwijkend aan het buitendeel; hoeft in dit geval dus niet van de stofvouw afgelegd worden maar heeft meer ruimte op vorm van de getailleerde middenachternaad.

Nogmaals ik heb natuurlijk het patroon niet in het echt gezien. Maar als ik het zo lees: gewoon 2x front knippen en geen facing. Hetzelfde zou ik doen voor middenachter: gewoon 2x knippen en dan de voering van stofvouw leggen.
Nog nooit naailes gehad maar mijn moeder is coupeuse geweest en ik heb alles van haar geleerd ;).

Mijn zelf aangezette knopen vallen er nooit af :o. Machinaal aangezette knopen zijn een ramp!!! Gewoon een draad dubbel door de naald halen, aanhechten doe ik door de draad door de lus heen te halen, dan dus met een dubbele draad 6-7x door het oog heen en aan de achterkant 3x over alle draden heen om af te hechten. Knopen "op stift" gaan uiteraard op een andere manier :j.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:59

cillusion schreef:
yvonnedv schreef:
wie weet er een goede manier om de knopen aan een rijjasje te maken?

Voor de zoveelste keer ligt er weer 1 van af


Vastzetten met butofix; zet je ze op een ijzerdraadje, gaat nooit weer los!


even gegoogeld, ziet er goed uit. Dank je voor je tip.

minouesmee

Berichten: 7422
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

Mijn jasje is nu ook helemaal af! :)

Afbeelding

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:41

cillusion schreef:
Ik ben elke keer aan het terugkijken en zoeken naar foto's, die vaak ook al weer verouderd en verdewenen zijn in dit topic. Is het ook mogelijk om een album aan te maken met foto's, evt. per model om variaties rustig te kunnen bekijken? En, dan evt. een topic per model dat je gericht vragen kunt stellen aan makers, en tips kunt lezen? Deze 100 pagina's zoeken niet errug handig!


Wat zul jij blij zijn met de zoekfunctie links onder <<)

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:21


Martine

Berichten: 10268
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:46